Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) rocket

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) rocket

Bericht door kockie »

Al jaren wordt er gesproken over het bouwen van een warmtewisselaar voor een rocket-stove. Er zijn meerdere geïnteresseerden, maar niemand weet waar en hoe te beginnen. In deze topic wil ik animo peilen wie er mee willen denken, doen en natuurlijk (materiaal) willen doneren.

Zelf lijkt het me goed om met 2 varianten te experimenteren. Een dubbelwandige bell en een vlampijpwisselaar. Voor beide versies is veel metaal en laswerk nodig.

Om te beginnen is het wijs te bepalen wat er gebouwd moet worden. Ik wil voorstellen om de rocket177 als basis te nemen. Groter of kleiner kan misschien in een later stadium. Er is (volgens mij) nog niet echt gerekend aan warmtewisselaars, mocht iemand een poging willen wagen--> graag!

Wat is er nodig?

Voor de vlampijpwisselaar:
Veel pijpen (ca 50mm, staal)
buitenmantel (2-3-4 mm? diameter?)
voor en achter schot
kappen voor rook toe- en afvoer

Voor de dubbele bell:
buitenmantel (2-3-4 mm?diameter?)
binnenmantel (2-3-4 mm?diameter?)
staal om voor een mooie afstand te zorgen
rook aan- en afvoer

Wie wil er mee doen/denken/werken en schenken??
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door marini »

ja we liepen al wat naast elkaar te zeveren, gaan we hier dan verder? Je krijgt dan wel verschillende ontwerpen naast elkaar en afwisselend in de discussie. Je kan later natuurlijk terug afspitsen.

Ik vind in het ontwerp vooral belangrijk dat de wisselaar makkelijk kan onderhouden worden. daar ga ik alvast een ontwerpje van maken.
Dat roerwerk moet een aandrijving krijgen, het leek mij best onderaan waar de temperatuur laag is. Een hefboomsysteem kan niet ronddraaien, 180° is al moeilijk, ik kom dan dan aan een roermechanisme met tandwielen in een onderliggende box, smering kan best vermeden worden dus is de materiaalkeuze en toleranties cruciaal

En ik zit al vast aan mijn buizen van 67mm en 600lang natuurlijk, mijn eerste zal dus die afmeting hebben. Je moet ergens starten
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door wbe »

prima initiatief :D

ik zou graag iets willen doen maar ben nog erg onervaren wat betreft kachelbouw.

ik denk ook dat er eerst een ontwerp moet komen voordat ik kan kijken of ik misschien iets kan leveren of kan maken dus ik ga dit zeker volgen maar kan eerst nog weinig toevoegen denk ik


groet watze
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door kiekeboe »

wat een mooi initiatief!

ik bied aan:
-enige kennis van stoomketelbouw.
-hobbymatige laskennis en ervaring.
-alle materiaal die ik in de schuur heb liggen.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door nck »

Ik heb ook wel interesse.

Maar waar hebben we het hier dan specifiek over? Een "eerste" warmtewisselaar achter een rocket of een een condensor voor de laatste 10 -12 %
Zit nogal een verschil in gezien de werktemperatuur en materiaal.

Stevig stuk laswerk kan ik inbrengen alsmede diverse draai- en frees onderdelen.



Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door deleted »

Register/collector in de wand en opslag in de steenmassa interesseert me meer.

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door kockie »

@nck: ik dacht eerst aan een niet condenserende wisselaar, omdat dat voor de meeste mensen het hoogst haalbare is. Mogelijk later om te vormen/uit te breiden met een achterliggende condenserende wisselaar.

@Gandalf: De rocket-bell hier is beschikbaar voor experimenten. Gemakkelijk om te vormen als het niet gaat zoals gewenst. Een geïsoleerd vat van ca 350 liter staat ook ter beschikking als buffer.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door MaartenB »

@Gandalf: daar zit ik nu zelf ook aan te denken, ik kwam hier al wat tegen: viewtopic.php?f=3&t=4585
Het voordeel hiervan lijkt me dat het makkelijker te realiseren is en onderhoudsarm. Misschien een aparte draadje, of juist handige om alle voors en tegens hier te verzamelen?
Zelf denk ik aan zo'n harp systeem met een zonnecollectorsturing voor het laden icm met een drukloos systeem.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door deleted »

MaartenB schreef:@Gandalf: daar zit ik nu zelf ook aan te denken, ... harp systeem met een zonnecollectorsturing voor het laden icm met een drukloos systeem.
Harp zeker, maar wat zou er nog elektronisch te sturen zijn ? Warmte stijgt vanzelf in een hoger gelegen boiler of muurverwarming. Warmer dan de kachelwand wordt het ook niet. Een koude boiler wordt vanzelf bijgeladen indien de boiler op een moment kouder is dan de kachel.En omgekeerd zal een koude kachel de warme boiler nooit zelf ontladen.


G
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door MaartenB »

In de huidige situatie staat hier de boiler op gelijk niveau, misschien in de toekomst zou het misschien pomploos kunnen. Maar ik zat te denken aan een buffervat, en die kan ook niet boven staan ivm gewicht. Nu twijfel ik alleen of misschien de warmte opgeslagen kan worden in de bell ipv een buffervat. Verder heb ik een stuk of 20 heatpipes met kapotte condensator afkomstig van een zonnecollector, wat er van over is zijn de dunne koperbuisjes met absorbers. Deze kan ik wellicht gebruiken op deze manier: http://www.toby.at/cms/upload/pdfs/Date ... 90_web.pdf
In dit document gaan ze uit van zo'n 750w/m2 gemiddeld over 12 uur. Als ik het grafiekje bekijk dan kan jij bij vaker stoken ongeveer het dubbele halen. Ze spreken zelfs over een piek van 10kW (ik schat bij zo'n 5 m^2 collectoroppervlak), en gemiddeld zo'n 4kW, zou voor dit huis genoeg moeten zijn.

Voor een rocket177 is het binnenoppervlak toch 6m^2, buitenoppervlak dus wat groter, maar 5m^2 is makkelijk te halen dus voor de collector. Verder gaat er geloof ik 4 kg hout in, dus zo'n 15-16kwh per stook, om dan gemiddeld 4kW te halen moet je dan gemiddeld 1x per 4 uur stoken. Kloppen deze getallen een beetje?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door holtere »

Wat ervaringsgegevens van een warmtewisselaar: zie pagina 9 bij volgende link:
viewtopic.php?f=3&t=2049&start=120

Materiaal rvs 304
Aantal pijpen: 10 x 59 mm inwendig, lengte 70 cm
Opp pijpen: 1.3 m2
Opp dubbelwandige deksel: 0,2 m2
Totaal opp: 1,5 m2
Doorgang is 273 cm2 = 2,2 maal riser (riser is hier 123 cm2)
Uitgaande rookgastemp is tussen 100 en 200 max. zonder turbulatoren. Met turbulatoren 160 max.
De kachel is in te schatten op 50 tot 70 procent van het vermogen van een rocket 177

Samengevat: oppervlakte mag veel groter net als de doorgang ook om de snelheid uit de rookgassen te halen en dus warmteafgifte te verbeteren.

Grz,
Holtere
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door kockie »

Is het lassen van een stalen warmtewisselaar met een MIG toestel voor een hobbyist te doen, of is dat echt werk voor een professional? Of is TIG beter om te gebruiken? Zo ja, wat is de leercurve van zo'n apparaat?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door holtere »

Tig is heel goed te doen met wat eerdere las en soldeerervaring.
Bovengenoemde wisselaar was mijn eerste werkstuk 8)
Zou altijd meteen voor tig gaan hoewel in mijn kachel al drie flessen gas zitten van 60 euris per stuk.
Het is in mijn beleving superlassen :geek:

grz,
Holtere
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door nck »

Ik zou altijd goed overwegen welke naadvorm ik zou toepassen en hier eerst een goede grondlaag in leggen.
Daarna aflassen met mig wil prima

Zeker bij wat dikker materiaal zou ik nooit alles zomaar "stomp"aan elkaar lassen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door wbe »

kockie schreef:Is het lassen van een stalen warmtewisselaar met een MIG toestel voor een hobbyist te doen, of is dat echt werk voor een professional? Of is TIG beter om te gebruiken? Zo ja, wat is de leercurve van zo'n apparaat?

ik denk dat dat niet aan te raden is voor een hobyist zelfs voor een prof is het lassen van een warmte wisselaar met alleen een mig apparaat nog wel een uitdaging. ik wil niet zeggen dat het niet kan maar er moet extra aandacht besteed worden aan de starts en stops van de lassen. het probleem met het mig lassen zit er in dat er meteen draad toegevoegd word terwijl het smeldbad en werkstuk nog niet op temperatuur zijn waar door de kans op plakfouten erg groot wordt. een professionele lasser zal dan ook altijd de start/stop uitgaan slijpen voordat er over heen gelast wordt.

om dat er met het tig lassen handmatig toegevoegd wordt kan het werkstuk en smeltbad eerst op temperatuur gebracht worden en dan pas ga je materiaal toevoegen ook op het einde van de las kan dit weer gedaan worden. om deze reden is het tig lassen dan ook meer geschikt voor het lassen van dit soort kleinere producten. echter is het tig lassen niet iets wat je in een uurtje onder controle hebt maar met genoeg doorzettings vermogen is natuurlijk (bijna) alles te leren.

zoals al aangegeven is natuurlijk ook de keuze van lasnaad vorm van groot belang.


groet watze
Laatst gewijzigd door wbe op 28 dec 2014, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie