Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) rocket

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door marini »

ik teken met een programma dat de ontvouwing doet en rekening houdt met een k-factor, dat is de wijze waarop materiaal plooit in een plooibank, in een vingerzetbank is dat natuurlijk anders,
laseren heeft standaard een afwijking van +-0.05, maar ik ging uit van plasmasnijden en heb daarom meer genomen, ik dacht 0.5mm rond de nokken, dichtvloeien gebeurt normaal met toevoegmateriaal waardoor het tekort wordt bijgevoegd, normaal gebruik je nooit alleen de plaat om dicht te smelten maar dus met toevoegmateriaal.

Wil je nog iets gewijzigd Holtere laat je het maar weten.

PS maarten ik ben best wel onder de indruk over je programma, alleen ben ik geen programmeur waardoor dit net iets te ver is voor mij.
Ik kan in mijn programma visueel controleren of iets kan of niet, dat is de hoofdzaak om iets 3D helemaal uit te tekenen.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door MaartenB »

Adhv wat stond geschreven op deze draad, heb ik de volgende warmtewisselaars gegenereerd:
-1.5 duims 8x4=32 buizen, voor als je lassen wat minder ziet zitten, 700mm hoog, de doorgang (voor rookgas) is 2.5x maal het oppervlak van een 150diameter rookkanaal, oppervlak van de WW is 2.9m^2, materiaalkosten 215 euro voor staal, inhoud 37 liter water, en gewicht 107 kg!
-1 duims 12x6=72 buizen, 500mm hoog, 2.4x maar het oppervlak van 150mm diameter rookkanaal, 3m^2 oppervlak, 228 euro, en 114 kg.
Een beetje zwaar, maar dat komt door de buizen die 3.25mm dik zijn.

Ik heb ze gegenereerd met een 1 en 1.5 duims gas voor de aansluiting, en met 3 en 5 schotten, plaatmateriaal alleen 2mm, mssn ook voor 3mm genereren.

@ marini: ja idd, controleren is wat lastig zo, een foutje is makkelijk gemaakt, wat voor programma gebruik je, misschien is het nml digitaal in elkaar te zetten?
heat-exchanger-v0.3.zip
(111.63 KiB) 81 keer gedownload
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door marini »

ik werk met autodesk inventor, vooral het plaatwerk is leuk want wat er op het scherm staat en ontvouwen komt ook nog eens overeen met de werkelijke wereld, daar heb ik in het begin wat mee gesukkeld wegens die k-factor maar nu heb die voor alu staal en rvs en komen de maten mooi overeen met de tekening en het uiteindelijke onderdeel. let wel de ontvouwing is voor plooibanken met vertikale messen, niet voor vingerzetbanken, waarschijnlijk zal dat ook wel gaan alleen weet ik niet hoe.
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Marini, heb je k-factoren paraat? Ik ben er ook mee bezig geweest, maar ben teruggevallen op het ouderwetse systeem. Dan gaan we het nog eens proberen. Wij werken met Ironcad. Ik kon Inventor niet betalen.
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Holtere, ponsen doen we zoveel mogelijk met vierkant 10 en rond 10. Ponskop kan roteren, Zo kunnen we zowat alles maken met zo weinig mogelijk gereedschapwissels. Verder nog rond 3,8,11, slobgat 38-2, 10-3, microjoint 25-4 enz. De plaat vervormt misschien wel iets vanwege de vele gaten. Deze gaten worden gemaakt met een pons 10 vierkant of rond, de randen zijn dus niet precies recht. Hier ga ik een overmaat voor aanhouden om een goede doorlassing te krijgen.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door MaartenB »

@wbe of andere lasexperts: op de eerste pagina van deze thread staat een stuk over dat MIG lassen niet aan te raden is ivm starts en stops. Helpt het als je bijv bij de start een stukje vanaf de lasnaad begint (zeg 5-10mm) en dan naar de lasnaad toegaat zodat het wel op temperatuur is wanneer je bij de lasnaad komt? Ziet er misschien wat minder strak uit, maar ik heb wel de beschikking over een MIG lasapparaat nml. En stel ik laat het lassen, hoeveel uur en/of euro zou het kosten voor zeg een warmtewisselaar met 32 buizen of 72 buizen?
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door kiekeboe »

probleem met mig is dat je daar "mooie" lassen mee kunt maken die slecht zijn.
je kunt daar als het ware mee kleien.
bij andere processen is een slechte las duidelijk herkenbaar.

wat jij zegt is inderdaad wel een mogelijkheid, maar nog niet perfect.
tig is gewoon beter te controleren.

wat een wisselaar tiggen kost aan tijd is van heel veel factoren afhankelijk, maar toch wel een dag werk al met al denk ik als het goed gebeurt.
dichtvloeien van rvs gaat veel sneller, maar dat versta ik niet onder goed.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door MaartenB »

Kan je zeggen dat een door een amateur gelaste WW alleen in een drukloos syteem veilig is toe te passen, of helemaal niet? :)
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door kiekeboe »

nee, ik ben ook geen prof.
en ik durf het best aan.

ik heb wel heel veel laswerk van profs gezien, veel fotowerk ook.
daarom weet ik wel ongeveer hoe en wat.
plus dat ik zelf veel met staal knutsel voor de hobby.

die wisselaar van martinus heb ik bijvoorbeeld ook wel vertrouwen in.

maar een onervaren iemand die een lasmachientje op marktplaats koopt en een wisselaar last komt niet goed.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door holtere »

Kan je zeggen dat een door een amateur gelaste WW alleen in een drukloos syteem veilig is toe te passen, of helemaal niet?
Het moet natuurlijk niet helemaal klote gelast zijn maar normaal pers je zo'n wisselaar af met water. Gewoon drie bar via de waterleiding er op en dan zie je wel wat er gebeurt. Lekjes openslijpen en weer wat tegenaan modderen :fff

Bij een drukloos systeem en een kapotte wisselaar kan alleen je kachel nat worden.

Grz,
Holtere
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door MaartenB »

holtere: dan durf ik het wel aan, heb nog minimaal een jaar om eventueel wat te oefenen voordat ik hem moet maken.

Enige wat ik moet afwegen is rvs versus staal en drukloos versus onder druk, met drukloos heb je kans op roest, of geldt dat alleen voor het open expansievat, ik weet niet of de zuurstof in hele hele circuit komt. Zijn hier mensen met een drukloos systeem en een stalen WW, waar het goed gaat of waar hij weg is geroest?
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door swake »

Hier ervaring met een drukloos CV systeem. Ergens rond 1970 à 1975 gebouwd. Alles was van staal en de gasketel van gietijzer. Buizen zijn gewoon geschilderd, dus geen galva. De ketel stond op de gelijkvloers, radiatoren tot op de 2de verdieping. Op de zolder stond een gegalvaniseerd open expansievat, geschat op 30L inhoud, met overloop naar de dakgoot. De circulatiepomp deed het niet meer maar thermosiphon werkte perfect. Ergens naast de ketel zat een manometer om de waterkolom aan te geven. Zo kon je eenvoudig zien of er nog genoeg water in het ding zat. Om de paar maanden kraantje open zetten en bijvullen, 10-tal liter of zo.

De gasketel werd in 2010 vervangen door een modern hoog rendement ding. Dus niet omdat hij doorgeroest was of niet meer werkte. Op dat ogenblik werd ook het open expansie vat vervangen en nu staat die installatie onder druk. No problem.

Roest? Water dat uit de installatie kwam was na 40 jaar zwart, maar dat lijkt me niet ongewoon. Ik maak me verder helemaal nog geen zorgen over roest aldaar. Andere ervaringen kunnen natuurlijk verschillend zijn.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door wbe »

MaartenB schreef:@wbe of andere lasexperts: op de eerste pagina van deze thread staat een stuk over dat MIG lassen niet aan te raden is ivm starts en stops. Helpt het als je bijv bij de start een stukje vanaf de lasnaad begint (zeg 5-10mm) en dan naar de lasnaad toegaat zodat het wel op temperatuur is wanneer je bij de lasnaad komt? Ziet er misschien wat minder strak uit, maar ik heb wel de beschikking over een MIG lasapparaat nml. En stel ik laat het lassen, hoeveel uur en/of euro zou het kosten voor zeg een warmtewisselaar met 32 buizen of 72 buizen?

als je alleen de mogelijkheid tot mig lassen hebt zou je het zo kunnen doen maar wat ik zou aanraden is gewoon in de lasnaad beginnen te lassen en dan iets meer dan halfrond gaan daarna stoppen en dan de eerste 10-15 mm en weg slijpen en het einde weer hol slijpen. daarna begin je ongeveer 10 mm voor het einde van de las weer en ga je door tot net over de start. daarna kunnen de plekken waar een dubbele las zit weer gelijk aan een enkele las geslepen worden

op deze manier wordt de kans op plak fouten het kleinst het is echter wel een heel gedoe.

deze manier kan trouwens bij alle lasnaad vormen toegepast worden.

of het echt een goede las word hangt natuurlijk ook van de ervaring en vakmanschap van de lasser en instellingen van de machine af. Uiteraard moet moet het te lassen materiaal vrij zijn van vet, vuil, vocht, walshuid enz....

groet Watze
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door kockie »

Even voor het overzicht; hoe ver staan we nu. Is er een ontwerp waarvan we verwachten dat het voldoet? ZIjn er materialen, of is er nog wat nodig; ik raak het overzicht een beetje kwijt.

@Pelletpower: heb je al een keer een plekje in je agenda om een zooitje ongeregeld te kunnen ontvangen? Zo ja, kun je een aantal data voorstellen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Op dit moment heb ik gevoel de hele wereld te moeten repareren. Ben onderweg naar huis en bezig vanaf 5.45 vanmorgen. Zo gaat het ongeveer elke dag. Dus , heb je een geschikte datum? Nee! Dan maakt het dus niet uit en is een zootje ongeregeld altijd welkom. Een of andere zaterdag? Een vrijdag kan ook.
Bij mij begint de ww wat uit te kristaliseren en wil zeker van het programmatje gebruik gaan maken
Plaats reactie