rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door marini »

De titel zegt genoeg zeker,
Het is weer winter en dan groeit mijn verlangen naar meer warmte ... :mrgreen:

Het probleem , nu is mijn leefruimte en keuken wel warm door de rocketbell maar de kamers, daar kan je groenten wegzetten, fris zijn ze..

Plan: in mijn altelier heb ik plaats voor een buffervat van 1000l met houtvergasser(heb ik nog niet dus...)voor SWW, vloerververwarming en jammer maar helaas dus ook radiators. Door het buffervat te stoken kan ik ofwel mijn radiators aansturen richting slaapkamers/studeerkamers. ofwel de vloer in de keuken en living wat minder koud houden. Er zit ook nog een heatpipe 20buizen aan voor in de zomer SWW te maken en niet te moeten stoken.

De meeste techische vragen zijn ondertussen uitgeklaart als het gaat over hydraulisch schema enzo, sturing heb ik ondertussen ook gekozen, ladomat is ondertussen ook besteld.
Maar dan de zelfbouwkant.

Weet er iemand hoeveel m² inox oppervlakte er per kw nodig is voor een vlampijpwarmtewisselaar in inox volgens tegenstroomprincipe ?
Ik heb hier nog wat liggen dat gebruikt kan worden voor die wisselaar. Namelijk buis binnenzijde 66mm met een lengte van 64cm overschotjes. ik heb er 8 stuks van maar eventueel een 9de kan ik nog wel te pakken krijgen.
Ik weet dat de verhouding anders ligt dan met een stenen bell van 6m² natuurlijk ,
de oppervlakte van de 9buizen is 9x3.14x0.066x0.64=1.2m², bij 8buizen 1m². ik laat het inlaatdeksel voorlopig even achterwegen.
de doorvoeroppervlakte is 3.14xdxd/4 x9=307cm², ongeveer2x de doorvoer van de rocket177
Genoeg?

Is het zinvol veel of weinig water in de wisselaar te laten, of net er tussenin, stoom versus traag zeg maar.

voor de stroomuitval heb ik een mechanische oplossing, met een elektromagneet houdt die de bypassklep toe, als de spanning uit valt gaat de klep mechanisch met de zwaartekracht open richting apparte bell(die ik eventueel voor mijn atelier gebruik), net als op het einde van de stook, geen verrassingen dus.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door deleted »

Je gaat dus de warmte op een ingewikkelde manier opvangen (tegenstroom warmtewisselaar) en duur opslaan (buffervat) met de nodige verliezen ?
Terwijl de (massa)kachelwand deze zaken al voor je doet.

Een collector in de kachelwand spaart je de buiffer uit en is een onderhoudvrije warmtewisselaar.
Uiteraard zal de kachel door het vergroot afgifteoppervlak sneller afkoelen.
Maar dat kan je opvangen door hem groter te bouwen of door hem vaker te stoken.

Collector in de wand. Systeem Toby Hafner of uiteraard in zelfbouw. Werkt als een zonnecollector, maar nu vang je de warmte van de kachelwand op. (harpssteem op een koperplaat want het gaat om conductie,dus koper)
Beveiliging kan ook veel eenvoudiger door te stoppen met stoken als de kachelwand (en dus water) 80°C bereikt.

G
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door marini »

Je gaat dus de warmte op een ingewikkelde manier opvangen (tegenstroom warmtewisselaar) en duur opslaan (buffervat) met de nodige verliezen ?
Terwijl de (massa)kachelwand deze zaken al voor je doet.
idd, je moet natuurlijk de situatie hier kennen, mijn atelier heeft zowieso een verwarming van doen. mijn SWW komt van daar en waar mijn andere rocket staat daar was geen beginnen aan om dat aan de huidige situatie aan te sluiten. Ik heb dat in het begin wel overwogen hoor. maar gewoon niet haalbaar dus. Ik had toen ook totaal geen verstand van houtkachels, je hebt zelf de evolutie van mijn kennis mee opgebouwd denk ik.
Als ik nu toch een kachel moet bouwen die dan toch op een 0.5m van de verwarmingsketel komt en als dat buffervat voor SWW dat er nu al staat in die atelier nu toch moet vervangen worden voor die zonnepanelen die ik plan op mijn dak, en dat de verliezen de boel dan vorstvrij houden, tja dan begrijp je dat ik de kans niet laat om een houtvergasser er aan te hangen, als was het maar om dat iedereen te lang in de douche staat en ik koud water heb op het einde. (nu ja ik heb daar ook een noodgasketel staan. Het is trouwens niet de bedoeling om de vloerverwarming veel te gebruiken maar vooral de studeerkamers van enige warmte te voorzien.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door kockie »

Het zou wel mooi zijn daar het een en ander aan vuistregels voor op te kunnen stellen. Inox, "gewoon"staal etc. Ik ben in ieder geval erg geinteresseerd! Heb in het technisch vademecum (begin 1900) al wel een keer iets gelezen over warmtewisselaars in stoomketels. Zal het nog eens proberen te vinden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door marini »

wel het is de bedoeling toch weer alles te beschrijven van mijn bevindingen dus bij deze , de start is gegeven maar de koers zal ook langzamer gereden worden. Er staat er namelijk al eentje binnen te branden met een bell.... geen haast dus.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door kockie »

Misschien wordt het tijd voor een of meer experimenteerdagen met (batch) rockets. Een warmtewisselaar is toch een vaak gehoorde wens
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door Lieve »

Kockie dat lijkt mij een pracht idee. Ik zou ook graag een warmtewisselaar bouwen.
6pitter
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 aug 2014, 13:00

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door 6pitter »

nog een liefhebber!
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door marini »

ik heb het meeste materiaal hier voor eentje voor de atelier, die kan ik makkelijk maken, moet ik nog wel een druktest doen voor ik hem mee kan brengen voor een test, goed idee?
Als we warmtewisselaars gaan testen zijn er toch wel wat veiligheidsaspecten die we moeten respecteren denk ik.
water gaan opwarmen is toch nog iets anders dan hout opstoken lees ik toch dikwijls.
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door marini »

eerste schets tijdens het familiefeestje gemaakt, wat me al opvalt is dat de constructie niet de eenvoudigste zal worden.
Al direct een paar vragen die in mij opkomen,
Ik wil vuurvastbetonnen kleppen om in het heetst van de strijd net achter de riser de boel te kunnen afsluiten , of beter te ontsluiten zodat de warmtewisselaar niet verwarmd wordt. Die aansturing aan de buitenzijde wilde ik met een vierkante bar of lat mee ingieten maar met die temperaturen gaat dat gegarandeerd stuk. een ijzeren constructie met daartegen een vuurvaste tegel dan maar?

Wat uitleg, rocket 177 in het midden , erboven een klep met daarnaast een tweede klep, die magnetisch gesloten blijft en magnetisch geopend. als de spanning dan uitvalt ontkoppeld de warmtewisselaar zich van de rocket. op het einde van de stook kan dit ook aangestuurd worden.
daarboven een bell die de atelier moet verwarmen, eventueel met ventilator kanaal dat de warme lucht door de atelier blaast(optie ) daarin met bypassklep om op te starten. onderaan na de warmtewisselaar kuis mechanisme, ik dacht eerst aan hendels die ik na en voor de stook manueel beweeg maar ik denk ondertussen aan een soort roersysteem met tandwielen die een vertikale lat op een as laat ronddraaien in de buis. met een microcontroller kan ik die dan met intervallen laten ronddraaien. ik wil ook geen elektriciteitssluimerverbruik, ik heb al twee elektromagneten voor de beveiliging.misschien kan ik dat wel slim mechanisch door eentje oplossen
Bijlagen
Afbeelding.jpg
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door kockie »

Ik heb een topic aangemaakt over het samen bouwen cq experimenteren met een warmtewisselaar voor een rocket.
viewtopic.php?f=3&t=4746
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door David86 »

marini schreef:
Weet er iemand hoeveel m² inox oppervlakte er per kw nodig is voor een vlampijpwarmtewisselaar in inox volgens tegenstroomprincipe ?
ja, maar dan moet je meer gegevens delen. Als er vraag naar is kan ik wel een Excelsheet maken waar je zelf met de variabelen in kan spelen om wat scenario's te bekijken.
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door kockie »

Wat wil je weten?

Stel:
Rocket met een vermogen van 25 kW
ingangstemperatuur rookgassen 700 graden (Peterberg, is dat correct?)
gewenste uitgangstemperatuur rookgassen 90 graden
Ingaande watertemperatuur 40 graden
gewenste uitgaande temperatuur 75 graden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door pelletpower »

En dan de verschillende warmteoverdrachtscoeff, daar zit em de clou. Warmtegeleiding zal nog wel lukken. Maar de rookgassen laminair, turbulent, laagdikte langs de wand. En als hier een rekenmodel voor ontwikkeld is, dan is daar de vervuiling nog niet in meegenomen. Johndc heeft een ww van Michel. Beter die als basis nemen. Dat bespaart een hoop rekenwerk waar teveel aannames in zitten.
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door kiekeboe »

dat lijkt me een goed uitgangspunt, tenminste als john wil meewerken.
op zich heeft michel een heel mooi apparaat gemaakt.
ben benieuwd hoe die zich bewezen heeft het afgelopen jaar.
Plaats reactie