Rocket doet...tsjoek tsjoek....

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Richard-III
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 aug 2009, 19:40

Rocket doet...tsjoek tsjoek....

Bericht door Richard-III »

Gegroet Allen,

Heb hier ten huize een batchrocket 177 gebouwd,met chamotte stenen volgens de afmetingen als aangegeven in de EcoloWiki.
Over de riser een oliedrum,vervolgens lopen de gassen langs een kleine bell in een oude schoorsteenkanaal.
Nu zover geen probleem,alleen bij fel vuur doet de primaire luchtinlaat...tsjoek tsjoek tsjoek....
als de deur op een kiertje blijft gebeurt dit niet,maar lijkt me ook niet ideaal ivm mooie verbranding.
Zal ik de primaire luchtinlaat moeten vergroten? nu 55 cm² op max. (30% opvl. riser),of is er iets ander fout,of beter oplossing.

PS; foto reportage volgt later...

Groet
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Rocket doet...tsjoek tsjoek....

Bericht door swake »

tsjoek tsjoek....
En toch loopt die niet als een trein? :fff :mrgreen:

Zou inderdaad wel eens een gebrek aan lucht (zuurstof) kunnen zijn.
Om uit te proberen kan je misschien in de luchtinlaat wat meer lucht forceren? Met ventilater van een PC bvb of een haardroger op stand koude lucht).

Hoe goed trekt de schoorsteen?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Rocket doet...tsjoek tsjoek....

Bericht door Pietje »

Dit kun je beter aanpakken door kleine aanpassingen te doen in het verbrandingsgedeelte/ rookgas afvoer. Laten we eerst even de foto's afwachten voor we ventilatoren aanraden... :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket doet...tsjoek tsjoek....

Bericht door peterberg »

Het helpt wel als je de primaire lucht inlaat vergroot, dan stopt het pulseren. Toch zou dat niet nodig moeten zijn, de metingen die ik heb gedaan tonen aan dat er dan een grotere lucht overmaat is. Zelfs tijdens het voorkomen van de puls is de lucht overmaat niet klein, het zou geen probleem moeten zijn. De deur op een kier zetten koelt het vuur waarschijnlijk een beetje af waardoor de verbranding minder heftig verloopt.

Na veel proberen op verschillende locaties bleek het in de overgang van het vat naar de schoorsteen of een volgende bell te zitten. De gassen komen hier naar beneden en moeten het vat verlaten onder een hoek van 90 graden. Als de uitgang dicht bij de vloer zit dan kunnen de gassen het onderste deel van de doorgang niet benutten. Als dan ook nog de afstand tussen de riser en de wand van het vat (de side gap) aan de krappe kant is dan is die plek een restrictie waar de gassen niet snel genoeg doorheen kunnen stromen.

Van 20 graden Celsius naar 500 Celsius wordt lucht 2,7 keer groter als ik me goed herinner. Al dat volume moet door de doorgangen, en als het ding vol staat te jakkeren is er heel wat doorgang nodig. Als de temperatuur lager is, zeg maar de helft, dan is het volume 1,5 keer groter dan bij kamer temperatuur. Dat scheelt een heleboel, maar gaat wel ten koste van de efficientie en de kwaliteit van de verbranding wordt ook lager.

Om te weten of je onder in het vat een restrictie hebt zitten, neem de omtrek van de pijp die er uit komt. Zit die opening dicht bij de vloer dan trek je er 1/4 tot 1/3 van af als het een ronde opening is. Maar bij een vierkant of rechthoek doet de hele onderkant niet mee. Vermenigvuldig het gevonden getal met de minimum side gap, dan moet het een getal zijn dat 150% of groter is dan de doorsnede van het systeem. Dus: als je een 15 cm diameter systeem hebt dan is dat 177 cm2, maal 150% is 265 cm2. Is de uitkomst kleiner dan is het te krap.

In 9 van de 10 gevallen vormt die plek een restrictie, ook al ziet het er helemaal niet naar uit. Er is alleen iets van te merken als het ding hard brandt. Is de uitkomst kleiner dan 100% van het systeem formaat dan is het altijd te krap en brandt het ding dus nooit goed.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Rocket doet...tsjoek tsjoek....

Bericht door Dutch John »

De enkele keer dat het hier voorkomt -en geen van de 4 rocketachtigen is er immuun voor- ligt altijd de vuurkamer te vol met klein hout. Dus een groot brandoppervlak gecombineerd met daarvoor matige kanaaldoorsnedes. Een overvoerde kachel. De rocket "hapt naar adem" (vaststelling van Mrs. DJ), maar meer lucht zou alleen helpen als de kanaaldoorsnedes groter zijn. Het helpt pas na enige tijd, waarschijnlijk -zoals Peter stelt- omdat het vuur koelt en matigt door de overmaat lucht.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Rocket doet...tsjoek tsjoek....

Bericht door marini »

DJ ik bevestig dit volledig,
mijn rocket doet regelmatig tjoek tjoek, een gevolg van te veel oppervlaktehout dat tergelijkertijd brand.
Ik stook met pallethout, plankjes zeg maar. veel oppervlakte dus 10 stuks is te veel om bij te vullen . Minder hout tergelijktijd is dan de enige oplossing hier maar dan moet je wel elke half uur even bijvullen want hij vreet die plankjes als snoepjes.
Grote balken zijn dan weer een zegen. Ik overweeg nu om toch maar eens vers hout aan te schaffen en te drogen en die dan in vrij grote blokken op te laten eten. Dan moet ik niet kamperen bij de deur. Versta me nu niet verkeerd , ik ben heel tevreden met mijn massakachel maar je moet er mee leren leven. tjoek tjoek is in mijn geval altijd te veel houtgas en te weinig lucht, even deurtje open is dan noodzakelijk.

Peter , heb je ooit met de deur open gemeten wat het resultaat van de verbranding dan eigenlijk is? Of is dat gewoon niet meetbaar.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket doet...tsjoek tsjoek....

Bericht door peterberg »

marini schreef:DJ Peter , heb je ooit met de deur open gemeten wat het resultaat van de verbranding dan eigenlijk is? Of is dat gewoon niet meetbaar.
Jazeker, het rendement zakt en de lucht overmaat stijgt. Meestal stijgt dan ook de temperatuur van de rookgassen omdat die sneller afgevoerd worden. Door de grotere verdunning zakt de concentratie van koolmonoxide, het is verleidelijk om dat als voordeel te zien. Daarom hou ik altijd de CO onverdund in de gaten, die wordt ook door de analiser getoond.
Ik meet altijd in het eind van het hele proces, bij voorkeur in de overgang naar het rookkanaal.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Richard-III
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 aug 2009, 19:40

Re: Rocket doet...tsjoek tsjoek....

Bericht door Richard-III »

Hallo,
Bedankt voor de reacties,
nu wordt het me duidelijk waar de fout waarschijnlijk gaat zitten.
Ik stook ook met pallet hout,en inderdaad bij een fel vuur van de plankjes start de tsjoek tsjoek.
Maar dit zou toch geen probleem mogen zijn,misschien sporadisch eens.
Zoals Peter opmerkt zit er ergens een weerstand in de doorstroming,de overgang tussen oliedrum en schoorsteen of bell is een belangrijk punt.
(@ Peter, in een post van u komt dit ter spraken,met een link naar het amerikaans forum,vindt het nu niet meer direct terug)
Hiermee heb ik bij de bouw rekening gehouden en een "side gap" aangehouden van minstens 10 cm.Als ik de berekening maak zoals Peter aangeeft,kom ik en mijn geval op; omtrek uitgaand vierkant kanaal, 20x4=80-20(tegen de vloer)=60x10(side gap)=600cm², dus ruim voldoende als mijn berekening correct is.
Ok tot hier lijkt alles goed te lopen,maar de fout ligt denk ik in de overgang bell naar schoorsteen.Hier heb ik ook een kanaal gebruikt van vierkant 20cmx20cm,maar in de hoek van de bell en 10cm van de bodem,krijg je als je het kunt voorstellen,2 doorstroom rechthoeken haaks op elkaar van 200cm² elk, maal 2 is 400cm²,nu mag er nog x% van die 400cm² af omdat er vanaf de bodem van de bell "gezogen" wordt.Maar van 600cm² in, naar 400cm²(waarschijnlijk nog minder) uit lijkt me toch al fout,plus tijdens de opbouw van bell moest ik een steun voorzien voor het deksel van de bell,deze kon ik niet anders plaatsen dan juist voor het uitgangskanaal.Mijn buikgevoel waarschuwde me toen eigenlijk al van "hier klopt iets niet"....maar het moest af,einde van de dag,wou het klaar hebben...dom dom dom.
Ook heb ik geen bypass over de bell,dan was het me sneller duidelijker geworden.
Morgen bell open breken en aanpassen....

groet
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Rocket doet...tsjoek tsjoek....

Bericht door marini »

ik heb een bypass, en geen weerstand (buis van 200 met voldoende opening onderaan) mijn rocket gaat zelfs door met de afsluitklep toe, als je met pallethout stookt is het probleem echt wel het pallethout. te veel houtoppervlakte geeft tjoek tjoek.
Ik stapel mijn plankjes netjes tot blokjes en dat gaat het prima maar ik moet hem niet helemaal vol duwen want dan loopt het gegarandeerd mis. Minder tergelijkertijd opleggen dus.
Ik gebruik een kookwekker van ikea want anders vergeet ik hem wel eens af te sluiten op bij te vullen. Als ik balken of dikke blokken gebruik is het zoals iedereen hier beschrijft. langzaam branden en na een klein uurtje uit.
Richard-III
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 aug 2009, 19:40

Re: Rocket doet...tsjoek tsjoek....

Bericht door Richard-III »

Inderdaad gisteren alleen met balkjes en rond hout gestookt,dan gaat het prima.
Zit toch te overwegen om iets aan die bell te doen,sinds zondag heb ik een temperatuur meter in de uitgang van de bell,de temperatuur komt met moeite boven de 80 graden.Misschien toch wat laag voor een oud gemetseld schoorsteenkanaal (zou nog 2 winters moeten meegaan)
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Rocket doet...tsjoek tsjoek....

Bericht door swake »

Richard-III schreef:temperatuur komt met moeite boven de 80 graden
Als het goed werkt, waarom zou je het aanpassen?
Voor zover ik het al kan beoordelen is 80°C een zeer goed resultaat. Op het cijfertje alleen moet je niet afgaan.
Richard-III
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 aug 2009, 19:40

Re: Rocket doet...tsjoek tsjoek....

Bericht door Richard-III »

Vandaag het inspectie deksel van de bell open gedaan,
hierlangs heb ik de steun voor het plafond van de bell,in feiten een betonnen boordsteen van 5x10x70cm,die voor het uitgangskanaal zat,kunnen los wrikken en verwijderen en vervangen door een draadstang 8mm.
De afstand tussen bodem bell en de uitgang bleek toch 15cm te zijn,geen 10cm zoals ik eigenlijk dacht,dit leek me toch ok.
De primaire luchtinlaat toch eens nagemeten,bleek die toch op max. open 46cm² te zijn...groter gemaakt naar 55cm²,scheelt toch een hap.
Het was nog geen middag en het vuur mocht er terug in,de koud start liep al verwonderlijk goed (zonder bypass)...
loop nu als een trein,maar een TGVke...heb het nog niet volgepropt,maar te verbetering is 200%.

groet
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Rocket doet...tsjoek tsjoek....

Bericht door swake »

Duidelijk.
Dit soort zelfbouw dingen moet je kunnen finetunen dus.
En luiken of gelijkaardig voorzien om er aan te kunnen.
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Rocket doet...tsjoek tsjoek....

Bericht door marini »

bwa als hij onderaan in leemsteen is kan je bijwijze van spreken een gat zagen en nadien terug toelemen.
Plaats reactie