Hoe de temperatuur regelen in huis met een massakachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Hoe de temperatuur regelen in huis met een massakachel

Bericht door swake »

Massakachel, finoven, rocketstove met bell erop, en nog van die concepten... mooie dingen allemaal en ik krijg er alweer zin in want zeker zeer aangenaam in putje winter. Echter vraag ik me dan af: valt de temperatuur in huis wel een beetje te regelen met zo een ding? Er staat geen thermostaat op hé. Wat met het tussenseizoen en bij grotere temperatuurwisselingen zoals we die hier verleden week gehad hebben (de ene dag was het 3°C buiten de volgende 15°C en als je dan het weerbericht niet hebt gevolgd...)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoe de temperatuur regelen in huis met een massakachel

Bericht door kockie »

Ik merk hier de laatste dagen weinig verschil in temperatuur. Ik heb een massakachel met vloerverwarming. Als je weet dat het de komende dagen kouder of warmer gaat worden, pas je gewoon je houthoeveelheid daar op aan. De warmteafgifte van een massakachel zal ook bij een dalende delta-T minder worden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Hoe de temperatuur regelen in huis met een massakachel

Bericht door swake »

Wordt de vloerverwarming 'gevoed' door de massakachel? Of staat die aangesloten op een ander vraaggestuurd systeem zodat dit de schommeling wegvlakt?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoe de temperatuur regelen in huis met een massakachel

Bericht door kockie »

De vloerverwarming wordt gevoed vanuit een hout-cv ketel-buffervat combinatie. Gaat meestal alleen 's ochtends een uurtje aan met de restwarmte na het opwarmen van de zonneboiler en radiatoren. De enige sturing die er is ben ik zelf. Een thermostaat is (nog) niet in voorzien. Zal ooit nog wel een keer komen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hoe de temperatuur regelen in huis met een massakachel

Bericht door JantjeV8 »

Als antwoord op de titel van het topic: stoken moet je leren
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hoe de temperatuur regelen in huis met een massakachel

Bericht door deleted »

Hangt niet enkel van de verwarming af, maar ook van het huis.
Huizen met veel inertie reageren sowieso niet snel op temperatuurwisselingen.

Huizen met veel isolatie en weinig massa zullen het misschien wat moeilijk krijgen met de traagheid van een hele grote en zware kachel.Misschien moet je in deze huizen ook niet in de verleiding komen om er zo een te zetten.Misschien een wat kleinere zetten en een keer vaker stoken als het koud is.

G
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Hoe de temperatuur regelen in huis met een massakachel

Bericht door Pigion »

Bij ons levert de FinOven ca. 50% van de warmte. Ik stook hem bij deze milde buitentemperaturen 1 x per dag, in de middag en stook door tot het ca. 21 C is. Dat is meestal bereikt in de vroege avond. De FO houdt de living warm tot in de ochtend. Wel gaat de CV om 07.00 branden om de badkamer en half-open keuken van 17 C naar 19 C te brengen. Zokachelen we de dag door tot het weer tijd is om de FO op te stoken. Eigenlijk is de CV de regelende verwarming.
Bij echt strenge kou, wordt een 2e stookbeurt ingelegd, direct bij het opstaan.
Pigion
Plaats reactie