Walltherm

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

fire in the hole
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 dec 2014, 19:46

Walltherm

Bericht door fire in the hole »

Beste,

Ik ben nieuw op dit forum, al heb ik er al veel op gelezen.
Nu heb ik mij niet meer kunnen inhouden om toch wat vraagjes te stellen, gezien hier enige kennis voorhanden is.

Mijn situatie:
Volgend jaar gaan we de benedenverdieping van onze woning renoveren, inclusief verwarming.
de bovenverdieping is reeds extra geisoleerd en de bestelbon voor de spouwmuurisolatie is getekend.

Geruime tijd ben ik gefascineerd door een houtkachel op cv. mijn og is ondertussen gevallen op de houtvergassen van walltherm.

Ik zou graag, indien mogelijk alles met een houtkachel doen, verwarming (vloerverwarming beneden en enkele radiatoren boven die slechts zelden gebruikt worden. we hebben een zonneboiler van 400l (7,5m² vlakke plaat). OOk liggen er pv panelen op het dak.

NU mijn vraag: zijn hier mensen die een walltherm hebben? zoja, wat zijn de ervaringen, pos en neg. Waar op te letten? hoe groot buffervat,...

ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen, want ik vind op internet geen gebruikerservaringen hiervan...

dank bij voorbaat

Tim
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Walltherm

Bericht door Pietje »

Hoi Tim!
Als je toch lekker gaat renoveren, zou ik ook overwegen om je cv er uit te gooien... Lage temperatuurverwarming, massakachel met warm water register naar een open buffervat...? Zonnecollector kan daar ook op.
Een houtkachel op je cv aansluiten vraagt toch veel techniek, met alle kans op uitval / afhankelijkheid er bij. En tja, op zo'n forum ben je wel terecht gekomen... :lol:

Groetjes,
Peter
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
fire in the hole
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 dec 2014, 19:46

Re: Walltherm

Bericht door fire in the hole »

Dag Peter,
Het zou dan inderdaad de bedoeling zijn om de bestaande oude mazoutketel er uit te gooien.

de convectoren boven hebben we laten hangen, dan kunnen we ze toch gebruiken moest het nodig zijn.

Ik ben bij de walltherm gekomen omdat die blijkbaar enorm rendement geeft, 93%. + daarbij zeer weinig as en een zeer eenvoudige werking.

Ik zal proberen een schets bij te geven zoals ik het nu zie:
spaar zeker geen vragen of bedenkingen!

Groeten

Tim
fire in the hole
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 dec 2014, 19:46

Re: Walltherm

Bericht door fire in the hole »

poging 2
Bijlagen
verwarmingssysteem
verwarmingssysteem
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Walltherm

Bericht door swake »

Zo'n Walltherm geeft 15kW af op vol vermogen. Is dat genoeg, wat heb je nu?
Tenzij je voor de extra geïsoleerde versie kiest gaat er maximum 10,5kW naar het water, dan is een 1000Liter buffer genoeg lijkt me. Meer mag altijd natuurlijk.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Walltherm

Bericht door Pietje »

CV-techniek is niet mijn expertise, dus je schema kan ik niet voorzien van suggesties. Maar de afstand tussen de kachel en buffer is erg groot, en ik verwacht dat de zonneboiler kan vervallen. Maar daarover weten anderen hier op het forum meer...

Het rendement van de Waltherm moet je met een schep zout nemen. Wat is er namelijk precies gemeten en meegenomen? Waarschijnlijk alleen de hoeveelheid hout dat verbrand is. De rest (Energie aan brandstof en energie opgenomen in buffer) is hetgeen je wilt weten, maar zeker geen 93%. Waarschijnlijk stuurt Waltherm er op aan dat appels met peren worden vergeleken in hun voordeel...

Waar ik naar toe wil, is dat je in je vergelijkingen ook batch rockets / accumulatie-kachels meeneemt. Deze kachels hebben een ongeevenaard schone verbranding, en een bijzonder hoog rendement. Alleen al door de veel lagere afgastemperatuur...

Maar goed, ter inspiratie ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Walltherm

Bericht door gerard »

Pietje schreef:Het rendement van de Waltherm moet je met een schep zout nemen. Wat is er namelijk precies gemeten en meegenomen? Waarschijnlijk alleen de hoeveelheid hout dat verbrand is. De rest (Energie aan brandstof en energie opgenomen in buffer) is hetgeen je wilt weten, maar zeker geen 93%. Waarschijnlijk stuurt Waltherm er op aan dat appels met peren worden vergeleken in hun voordeel...

Waar ik naar toe wil, is dat je in je vergelijkingen ook batch rockets / accumulatie-kachels meeneemt. Deze kachels hebben een ongeevenaard schone verbranding, en een bijzonder hoog rendement. Alleen al door de veel lagere afgastemperatuur...
Pietje, hier sla je volgens mij de plank behoorlijk mis. Walltherm geeft juist de exacte cijfers weer die uit onafhankelijke tests zijn gekomen.
Er is getest door BLT Wieselburg volgens de EN 303-5 norm. Daarna door TÜV Rheinland volgens de DIN EN 13240 norm. Als er kachels volgens deze normering getest worden zijn ze juist goed met elkaar te vergelijken omdat ze op precies dezelfde wijze aan de tand worden gevoeld.
De Walltherm behaalde een gemiddeld rendement van 92,9% bij een gemiddelde afgastemperatuur van 118,7°C (afgasverlies is dus 7,1%)
De kachel leverde gemiddeld 15,8 kW, waarvan 6 kW kachelzijdig en 9,8kW waterzijdig.
Dus niks appels en peren of een schep zout maar gewoon de zuivere testresultaten.

Groet,
Gerard
fire in the hole
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 dec 2014, 19:46

Re: Walltherm

Bericht door fire in the hole »

@Pietje,
De afstand kachel, buffer zit ik ook wat mee, maar ik heb eigelijk geen alternatief voor de buffer. iemand hier ervaring mee?

Wat bedoel je met de zonneboiler kan vervallen? Het was mijn bedoeling om in de winter het sanitair water, dus de kleine buffer met het groot vat op te warmen. In de tussenperiode hoop wat warmte via de zonneboiler in het groot buffervat te steken. geen goed idee?
De walltherm kost 5500 euro, samen met buffervat en regelingen, alles bij elkaar ongeveer 12000 euro. Hoeveel kost zo'n accumulatie-kachel?

@Swake,
De leverancier in Nederland zei dat met infraroodglas en extra isolatiemantel de verdeling naar 10/90 straling, water kan gebracht worden, samen met een groot buffervat denk, ik wel dat het voor onze woning voldoende is.
1000l voldoende, ok als je voor 1 dag wil bufferen, maar ik onderzoek de mogelijkheid om dit als ENIGE verwarming te gebruiken... Dus ook als we eens een dagje weg zijn.

@Gerard,
Zou je deze kachel aanraden, of een alternatief, misschien zelf ervaring mee?

Groeten

Tim
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Walltherm

Bericht door ritsaert snijder »

We hebben het al eerder over de Walltherm gehad en ik heb toen ook de testresultaten opgevraagd. Gerard weet jij ondertussen meer, volgens mij was het destijds onduidelijk of de voorverwarmingsfase werd meegerekend? Het forumlid Fokke stookt met een Walltherm (heeft een 800 liter vat maar zou wel meer willen hebben).

@ Tim, een massakachel is niet goedkoop als je hem laat bouwen (5000 tot 15000). Als je hem zelf bouwt kan het heel veel goedkoper.

Als je in je huis een centrale massakachel kan plaatsen en je kan hem zelf bouwen dan heb je een heel hoog rendement met heel weinig techniek.
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Walltherm

Bericht door Dutch John »

gerard schreef: De Walltherm behaalde een gemiddeld rendement van 92,9% bij een gemiddelde afgastemperatuur van 118,7°C (afgasverlies is dus 7,1%)
Bestaat er een staatje waar de afgastermperatuur het rendement aangeeft? Uiteraard bij een gepaste luchtovermaat.

Ik gebruik bij m'n meest recent gebouwde kachels een normale cv thermometer (tot 120 graden) om de rookgassen te meten. Onder het mom: als het meer is, dan deugt de kachel niet.

12.000 euro voor een cvhoutkachelsysteem. Even andersom tellen. Massakachel uit leem en puin, wel netjes afgewerkt kost misschien 500 euro aan materialen (100 euro kan met wat creativiteit ook). Bouw op je gemak en doe er 100 uur over. Maakt 115 euro per uur. En dat in je lege tijd....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Walltherm

Bericht door gerard »

@Tim fire in the hole ,
Ikzelf ben ook liefhebber van een massakachel (bv. finoven). Ik heb echter de Walltherm op een kachelbeurs zien branden en heb er een hele tijd met genoegen naar zitten kijken.
Of je zoiets moet kopen? Kan ik niet beoordelen, het zijn mijn centen niet. Het ding doet wat het beloofd en dat heeft een prijs. Wil je directe warmte in je kamer en een mooi vuurtje zien en tegelijkertijd ook nog een buffer laden dan is het zeker een optie.
Mijn reactie werd vooral ingegeven door het in mijn ogen onterechte afserveren, als zou Walltherm de boel te rooskleurig voorstellen. Ik vind dat niet correct. Ze hebben een goed product gemaakt, onpartijdig laten testen en daarbij mooie cijfers behaald. Dan mogen ze dat van mij melden zonder dat dat direct weer in twijfel wordt getrokken. Dat moet los staan van welk kacheltypevoorkeur iemand heeft.

Rits,
De test is gedaan over twee volledige ladingen en volgens handleiding van de fabrikant. Hier nogmaals de eindcijfers:
Walltherm testgegevens.docx
(223.12 KiB) 310 keer gedownload
DJ,
Luchtovermaat 13%, zie testgegevens. Er zijn hele boekwerken over de Wirkungsgrad en hoe te berekenen geschreven. Maar hier in het kort een pagina:
Vereenvoudige Wirkungsgrad.docx
(204.63 KiB) 208 keer gedownload
groet,
Gerard
fire in the hole
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 dec 2014, 19:46

Re: Walltherm

Bericht door fire in the hole »

Het zou wel echt de bedoeling zijn om met de kachel in combinatie met de zonneboiler aan onze volledige warmtevraag te kunnen voldoen. Hoe zit het op dat vlak met zo'n massakachel.

Ik heb er wat over opgezocht, maar voorlopig blijft de walltherm toch nog interessanter voor mij.
Ondertussen heb ik ook een bericht gestuurd naar fokke, voor wat betreft zijn ervaringen.
Toch raar vind ik dat er niets info hierover te vinden is van echte gebruikers. Ik vraag me af waarom niet meer mensen een Walltherm hebben, het LIJKT wel de ideale kachel...

@ Gerard,
Bedankt voor de gegevens, ziet er allemaal toch vrij goed uit lijkt mij.

Nog en andere vraag, Heeft iemand ervaring met een buffervat dat ter plaatse gelast wordt? In de kelder, waar het ideaal zou zijn, kan ik max met een vat van 500 liter geraken denk ik.

Zijn er nog beurzen in het vooruitzicht voor dergelijke zaken?

Gr.
Tim
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Walltherm

Bericht door pelletpower »

Zou ook een bufferzak kunnen worden. Oprollen, de kelder in en ophangen. Omweg heeft ook zelf een buffer gemaakt. Ter plaatse lassen zou ik niet doen, dan zijn er andere en betere opties.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Walltherm

Bericht door pelletpower »

Sorry, ik bedoelde Picard. Walltherm lijkt me een goede keus.
mon jansegers
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 mar 2007, 10:48
Locatie: DENDERLEEUW monjansegers@hotmail.com

Re: Walltherm

Bericht door mon jansegers »

Het grote nadeel van de Walltherm is het onderhoud. Om de kachel steeds continu een hoog rendement te laten halen is er een hoge kuisfrequentie nodig van de warmtewisselaar. Veel info kan je vinden op de Duitstalige forums ivm. deze kachel. Ik herinner mij ook een kostprijs van 10.000 €. Ik ben ervan overtuigd dat je dan toch beter af bent met een degelijke massakachel zoals een finoven, rocket etc... met een warmtewisselaar. Bij ons gaat dit voortreffelijk, low-tech, laag verbruik, 1 x stoken per dag, beperkt onderhoud ( leegmaken asbakje om de 14 dagen).
Mon
Plaats reactie