Dampscherm nodig voor de vloer van de zolder of niet?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Dampscherm nodig voor de vloer van de zolder of niet?

Bericht door swake »

Beste forummers,

Ons zadeldak is geïsoleerd met 26cm glaswol. Er werd een dampdichtscherm langs de binnenkant van het dak aangebracht.
Zowel verdieping als zolder zijn bewoonbaar en worden verwarmd.

De vloer tussen de verdieping en de zolder van ons huis krijgt geluidsisolatie op de volgende manier:
Het is huidig een 22mm houten vloer op balken. Hier bovenop komen 6cm hoge balken te liggen met tussen deze balken 6cm dik glaswol. Bovenop deze balken komen dan OSB platen. Dan de nog nader te bepalen afwerking met laminaat of parket op ondervloer. Het geheel wordt zwevend uitgevoerd.

Moet ik een extra dampscherm aanbrengen op de vloer of niet? Zo ja, aan bovenkant of onderkant van de vloer? Dampdicht of open?

Ik lees hierover graag uw mening.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Dampscherm nodig voor de vloer van de zolder of niet?

Bericht door deleted »

swake schreef: Zowel verdieping als zolder zijn bewoonbaar en worden verwarmd.
Vermits er geen temperatuurverschillen zijn is er in principe ook geen verschil in dampdruk. Dus geen dampscherm/damprem.
Het enige waar het nog te overwegen valt is boven een natte ruimte zoals een badkamer, maar het scherm zou dan aan de zijde van de badkamer moeten komen.
swake schreef:Het is huidig een 22mm houten vloer op balken. Hier bovenop komen 6cm hoge balken te liggen met tussen deze balken 6cm dik glaswol. Bovenop deze balken komen dan OSB platen. Dan de nog nader te bepalen afwerking met laminaat of parket op ondervloer. Het geheel wordt zwevend uitgevoerd.
Dat zijn niet zo'n ecologische materialen. Ook is er totaal geen geluidsisolerende werking vermits de profiellatten contact maken met zowel boven-als ondervloer.

Al eens aan houtwol gedacht?
Vooral pavatherm-profil lijkt me wel heel erg handig voor een volhouten planken vloer. De profiellat wordt in de tand-en-groef geschoven en is net dunner dan de houtwolplaat waardoor hij geen contact maakt met de ondervloer. Daardoor is alles blind schroefbaar met parketschroeven (en toch perfect zwevend) en heb je geen lijm en andere chemische grondstoffen nodig.

http://www.pavatex.nl/nl/produkten/vloe ... df&did=660

Volhouten planken 24 mm dik den of 18 mm eik moeten de wereld niet kosten en kunnen afgewerkt met een natuurlijke olie.



G
Laatst gewijzigd door deleted op 20 dec 2014, 00:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Dampscherm nodig voor de vloer van de zolder of niet?

Bericht door Johndc »

Ik zou persoonlijk al die kosten van isoleren niet doen en gewoon de bestaande vloer afwerken naar keuze. Of is het daar onder een discobar?
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Dampscherm nodig voor de vloer van de zolder of niet?

Bericht door swake »

Gandalf schreef:boven een natte ruimte zoals een badkamer,
Er is een badkamer. We wensen de houtstructuur van het plafond zichtbaar te laten. Dat gaat bijgevolg niet direct lukken. Er wordt wel een automatische verluchting geplaatst in de badkamer die op relatieve vochtigheidsgraad zal gestuurd worden. Echter niks systeem D, daarvoor zijn er nog veel te veel kieren hier, maar wel vooruitrusting dat het later eenvoudig kan.
Gandalf schreef:pavatherm-profil
Dat product kende ik nog niet. Zal het overwegen.
Glaswol is een 'restantje' vandaar de initiële keuze voor het hergebruik ervan. Maar dat kan ik ook elders gebruiken. Genoeg te
isoleren hier.
Gandalf schreef:Volhouten planken 24 mm dik den of 18 mm eik
Was direct m'n eerste keuze. En toen zag ik de prijs. Huisje is niet van de kleinste vandaar. Misschien moet ik het toch gewoon doen, en dan zonder OSB ertussen want die Pavaterm dingen lijken voldoende ondersteunend om dat mogelijk te maken.
Johndc schreef:Ik zou persoonlijk al die kosten van isoleren niet doen en gewoon de bestaande vloer afwerken naar keuze. Of is het daar onder een discobar?
Wanneer er boven iemand gewoon spreekt is het alsof die naast jou staat. Stappen op je sokken komt over als een paard over de straat. Je moet het horen om het te geloven.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Dampscherm nodig voor de vloer van de zolder of niet?

Bericht door swake »

Heb nu die Pavatherm platen bekeken en ik vraag me af of het wel geschikt is.

De samendrukbaarheid is 10% bij 70kpa (en zelfs maar 50kpa voor de plaat zonder tand en groef) - Gezien de breedte van 58cm is het nodig er bovenop platen aan te brengen indien het een planken vloer wordt want zelfs met 22mm zakt het alsnog door. Hier kan ik nog mee leven.

Brandklasse E. Dat is zo erg brandbaar dat ik me afvraag of het wel mag gebruikt worden zonder bijkomende maatregelen te nemen.

Er is geen informatie te vinden over geluidsisolatie en dit is nu net wat ik wil bereiken. Gezien de opzet zal het resultaat voor contactgeluid wel beter zijn dan glaswol tussen balkjes.

Prijs van de latten tussen 2 van die pavatherm borden is ook niet gewoon ség. Gelukkig eenvoudig zelf te maken en als er platen opkomen niet nodig.
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Dampscherm nodig voor de vloer van de zolder of niet?

Bericht door rob21tq »

Het is niet iets om lewis platen te gebruiken? Meestal wordt er dan tussen de balken geïsoleerd. (En op de balken komt ook een strook isolatie voor het contact geluid van de lewis platen te verminderen) Dan op de balken de lewis platen en hier overheen wordt weer beton gestort.

Voordeel is dat er tussen de balken is geïsoleerd en dat je toch een solide vloer van beton hebt wat veel minder geluid door laat.

Niet echt ecologische, maar wel een goede vloer als het het aan mij vraagt. Zeker voor de badkamer. Zo heeft een de bouwkundige adviseur het hier aanbevolen.

Je kan dan ook nog vloerverwarming op de lewis platen leggen voor dat je de beton stort.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Dampscherm nodig voor de vloer van de zolder of niet?

Bericht door MaartenB »

Je oorspronkelijke plan zou ik iets aanpassen. In plaats van de balken direct op de vloer te leggen zou je er iets geluidsdempend tussen kunnen doen, een strook bouwvilt, of mssn van die groene plaat in repen zagen. Om het hout op z'n plaats te houden kan je de balk aan de zijkant zo ook 'inpakken', zolang je maar geen hout op hout of contact hebt of een schroef erdoor. Dan opvullen met restjes steenwol of je favo duurzame materiaal, losse cellulosevlokken, schapenwol. Ik denk dat het ook niet zo heel kritisch komt, want de thermische isolatie is denk ik in dit geval niet zo belangrijk, zolang het maar wat dempt en de tussenruimte niet hol klink. Als het een leeftruimte is zou ik geen dampdicht materiaal gebruiken, de kans op condensatie is klein, en de keren dat het wel gebeurt kan het haast niet weg. Wel zou ik als je steenwol of cellulosevlokken gaat gebruiken het inpakken in goedkoop spinvliesfolie (dampopen) om ervoor te zorgen dat je niet die materialen in je leefruimte krijgt (via de kieren van de planken bijv).
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Dampscherm nodig voor de vloer van de zolder of niet?

Bericht door swake »

rob21tq schreef:lewis platen
+
rob21tq schreef: beton
De bestaande vloer kan dat niet dragen. Rondom de muur uitkappen om daar steun te zoeken voor betonbalken kan. Die moeten dan wel 7,2m overbruggen. De hele constructie wordt dan wel heel dik, kan ik niet meer onder de deur :lol:
MaartenB schreef:In plaats van de balken direct op de vloer te leggen zou je er iets geluiddempend tussen kunnen doen
Zoiets zie ik wel zitten. Ging eerst alleen bovenop de balken zo'n rubberachtige bruine strook leggen. Dus nu het idee om iets dikker materiaal te gebruiken langs boven en onder. Die groene vezelplaat in repen snijden kan niet moeilijk zijn. Beetje houtlijm om het op zijn plaats te houden. OSB er zwevend bovenop zonder vastschroeven, onderling verlijmen dat het één grote plaat wordt. Zal niet bewegen.
MaartenB schreef:inpakken in goedkoop spinvliesfolie
Er ligt al eentje. Vorige eigenaar had namelijk last van stof omdat het zadeldak helemaal niet geïsoleerd was en alles er zo door kon waaien. Woning werd 15jaar terug vernieuwd. Onbegrijpelijk dat ze toen geen isolatie plaatsten, terugverdientijd is amper een jaar of 2, zelfs zonder premie.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Dampscherm nodig voor de vloer van de zolder of niet?

Bericht door deleted »

Probeer glasvezels, weekmakers, formaldehyde (in OSB) enz te vermijden.
Ik probeer het meestal ook lowtech en lowkost op te lossen.

Hier een voorbeeld met recup oude vloerplanken;
geluidsisolatie/thermische isolatie: houtsnippers met hydraatkalk gemengd;
contactisolatie: kokosstrook met recup dikke vloerplank als profiellat.

http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=11&t=4215

Wat is de brandklasse van je huidige vloer ?

Mensen blijven niet in een brand door de vlammen,noch de rook, maar door de giftige gassen die vrijkomen bij het verbranden/verwarmen van vele chemische (bouw)producten.

G
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Dampscherm nodig voor de vloer van de zolder of niet?

Bericht door swake »

Gandalf schreef:Probeer glasvezels, weekmakers, formaldehyde (in OSB) enz te vermijden.
Heb OSB3 liggen platen zonder formaldehyde. Weet de naam niet meer van wat ze dan wel gebruiken, is iets op waterbasis.
Glaswol: dan maar inpakken in een extra laagje kraftpapier?

Die kokosstrook is wel wat ja. Heb ik zelf ook meer vertrouwen in dan in die groene vezelplaat of the pavatherm.

Brandklasse huidige vloer is waarschijnlijk C. En rookklasse S1. 20 mm massief beuken planken, zonder enige bewerking.
Gandalf schreef: Mensen blijven niet in een brand door de vlammen,noch de rook, maar door de giftige gassen die vrijkomen bij het verbranden/verwarmen van vele chemische (bouw)producten.
Zorgen dat er geen brand komt is nog beter. 100% zekerheid is niet mogelijk, maar alle beetjes helpen. Preventie. En detectie als die er toch komt.
Plaats reactie