Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door naets »

Heeft er reeds iemand ervaring met het ombouwen van zijn bestaande kachel tot een finoven systeem?

Ik heb een flam MT + die ik graag zou willen ombouwen tot een soort finoven/ tichelkachel.
Ik heb al veel op forums gelezen en dank de vele mensen alvast hun info en bevindingen te delen.

Nu zit ik enige tijd met het idee meer rendement te halen uit mijn kachel.
Ik zou direct een echte finoven of tichelkachel installeren moest ik budgettair sterk genoeg staan vandaar ik van mijn bestaande haard wil uitgaan en deze als verbrandingskamer gebruiken. (de buitenmantel van de haard zou ik demonteren zodat ik ook hier enkel de verbraandingskamer overhoud)
(In deze haard kan ook steenkool gestookt worden, zou ik dit dan ingewerkt als finoven ook nog steeds kunnen (daar dit toch een hoge temperatuur geeft zou ik denken dat dit goed is om de massa snel op te warmen))?

Ik zou het geheel opbouwen uit beton. De verschillende vormen en panelen op voorhand gieten en later in elkaar puzzelen (systeem gebaseerd op de bergkachels)
Ik veronderstel dat ik de delen voor de 'naverbrandingskamer' en de nis voor mijn haard uit vuurbeton zal moeten maken?

Ik veronderstel ook dat de massa die in de finovens worden toegevoegd dat deze ook uit vuurbeton vervaardigd worden? Kan ik hier ook kasseien voor gebruiken?
Ik heb reeds veel gelezen maar blijf nog steeds een leek in de materie.
Het lijkt me duidelijk (en dit is ook een beetje mijn uitdaging) dat ik voor zo weinig mogelijk budget een zo hoog mogelijk rendement systeem wens te bouwen.
Het zou moeten dienen in een ruimte van ongeveer 90m² (maar ik kan altijd deuren openzetten moest het zijn :-) )

Ir is momenteel een schouw diameter 200 (dubbelwandig rvs kanalen) die gaat 9m hoog met 2x bocht 45° (en een meter buis tussen om kanalen te centreren in gemetselde schouw)
In mijn woonkamer heb ik plaats voor een constructie van 2.5x2.5x0.65 BxHxD in meter.

Bijgevoegd een tekeningetje van mijn eerste idee (deze is 1.4x1.6x0.65) begroor op zo een 1600Kg (zou ik niet zwaarder moeten gaan? ik lees frequent dat 4000 tot 5000 meer optimaal zijn voor mijn oppervlakte?)

Graag hoor ik jullie bevindingen, ik kan tegen een stootje maar uitmaken hoeft niet. Nogmaals ik ben een compleet leek in de materie.
Bijlagen
Proj_02 (480x640).jpg
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door kockie »

Ik zou me de moeite besparen. Van de oude kachel evt de deur gebruiken en verder een batch-box met bell maken.

Zie bijvoorbeeld http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=4552 viewtopic.php?f=3&t=3759&start=180 http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3926 http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f ... 5&start=45

Mensen genoeg die je voor zijn gegaan. MEt een Batch Rocket Bell heb je echt iets goeds in huis staan.

Je oude kachel verkopen kan natuurlijk ook...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door Lieve »

Hallo Naets,
Welkom op dit forum.
Ik heb ook al veel gelezen, sprookjesverhalen, fabeltjes en ook legenden.
Sinds enkele weken ben ik de trotse, bouwer/bezitter van een batch rocket met bankje en mijn bankrekening maakt het niet slechter.
Uitgave geschat op +/-750€, rvs schouwkanaal en isolatie inbegrepen.

Betonsteen, kasseien zijn geen echt geschikte materialen voor een massakachel.
Ik wens je veel lees plezier op dit forum.
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door naets »

Beste,

Zoals ik uit de info kan halen is een batch rocket stove een geheel dat bestaat uit verschillende kamers waardoor de rookkassen doorlopen. Kamers die worden gevormd door een buitenmantel (die dan opwarmt). Is deze mantel enkel genoeg om voor bijvoorbeels 12 uur warmete te zorgen of is bij deze stoven wel vereist continu te stoken? Is dit een enkele of dubbele mantel (met al dan niet luchtspouw) Heeft zulk model genoeg masse om een langdurige warmte te geven?

Heb hier een model van michel. @ kockie ik veronderste lat u het over zoiets heeft als in de bijlage?

@Lieven heeft u de brandhaard zelf vervaardigd?

kan men zulke brandhaarden ergens aanschaffen, deftig model. Ik las bij peterberg dat er modellen zijn die de 'hik' krijgen. Hij heeft hier zelf veel proefopstellingen voor gemaakt om dan uit te komen met een soort sifon in de achterwand van de brandhaard.

Daar ik totaal leek ben zou ik zo iets belangrijk (lees hart van de kachel ) misschien toch kopen in de plek van zelf vervaardigen (hoewel ik erg handig ben).
Bijlagen
afgas temp verhoging.jpg
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door Sandman79 »

Afbeelding


Mijn massakachel is sinds een maand of 2 in gebruik. Hij is nog niet afgeleemd, en weegt zo een 1.5 ton, de rocket brandkamer staat gewoon in een enkele kamer of Bell. Op zich zeer simpel van constructie.

De bell is zeker niet optimaal door een aantal factoren die niet allameel zijn op te lossen.

A) hij staat in een bestaande schouwmantel ingebouwd, die de warmteafgifte bemoeilijkt.
B) Hij staat tegen de gemeenschappelijke muur met de buren
C) De onderkant van de kachel is nog niet geisoleerd, en mijn kelder wordt dus ook lichtjes verwarmd :)
D) Er zit geen afsluitklep op het rookgaskanaal en dus koelt de binnenkant van de bell wat vlugger af dan zou kunnen.

In principe zijn een 3-tal goede stookbeurten per dag genoeg om hier alles op temperatuur te houden. (dak en wandisolatie van een 5cm, veel oud dubbelglas op Oosten, Living en keuken zijn samen een 80 vierkante meter of een 200 kubieke vierkante meter. In de avonduren smijt ik vaak per uur een paar miniblokjes hout in de brandkamer om wat vlammen te zien.

Rocketstove onderdelen zijn te koop. oa bij Michel, maar misschien dat bvb Joris Pouls je er ook aan zou kunnen helpen, dat weet ik niet.

Je kan de onderdelen ook zelf gieten uit vuurbeton, of de brandkamer slijpen uit vuurbestendige stenen en verlijmen met vuurvaste mortel.
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door naets »

Sandman

U heeft de mantel opgebouwd uit vuurvaste steen (1.5 ton, dit een dubbele dikke mantel? doet men hier steeds van dat isolatie deken tussen?)
heeft u brandhaard een sifon systeem alvorens de gassen in de riser komen (tegen het 'hikken' zoals ik uit info van peterberg kan afleiden)?




Zijn er formules die bepalen hoe groot je bell en dergelijke moet zijn.
Ik veronderstel dat het aangeraden is te werken met twee bellen of maakt dit alles niet echt uit?

Bij mij zou hij tegen een buitenmuur komen. Hier kan ik best een soort reflectiescherm achter plaatsen neem ik aan.

Werkt de rocket altijd op lucht die uit de woonkamer komt of is gebruik/toevoer van externe lucht ook mogelijk? (daar ik een zo gesloten mogelijk systeem opteer indien dit mogelijk is)
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door naets »

Indien men voor een ontwerp gaat met 'bank' is het waarschijnlijk af te raden om hierop elektronisch materiaal zoals TV en dergelijke te plaatsen?
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door Lieve »

naets schreef:Indien men voor een ontwerp gaat met 'bank' is het waarschijnlijk af te raden om hierop elektronisch materiaal zoals TV en dergelijke te plaatsen?
Dat wil je niet, je plaatst geen elektro op je beste zetel.

Op dit forum kan je allerhande informatie en voorbeelden vinden. Aan te passen aan je eigen situatie.

fomules en plannen kan je op Ecowiki vinden.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door ritsaert snijder »

Daar ik totaal leek ben zou ik zo iets belangrijk (lees hart van de kachel ) misschien toch kopen in de plek van zelf vervaardigen (hoewel ik erg handig ben).
Juist omdat een goede vuurkamer belangrijk is zou ik afstappen van deze inbouwhaard. Je kan de RBB dwars plaatsen (voor een breed deurstel) in een bell. Het bouwen is goed te doen en niet heel veel werk en op dit forum is heel veel informatie en kennis te vinden.
groet!

Ritsaert
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door naets »

@ Lieven
Ik weet dat het zonde zou zijn van dat plekje maar deze elektro kan nergens anders geplaatst worden.
Het bankje zal alsnog als warmtestraler werken (en zo warmtestralen geven meer verdeeld over de ruimte). Liever zou ik er ook zelf gaan op zitten maar met mijn kids en mijn vrouw zal ik niet kunnen onderhandelen om de elektro weg te krijgen.

(ben al blij als ik mijn kachel mag plaatsen :wink: )

Het is me dus eigenlijk de vraag of deze warmte niet nadelig zal zijn voor een spelcomputer of het bakje voor digitale TV (de TV zelf hangt aan de wand)

Ik krijg bij het lezen meer en meer zin in een rocket bell systeem.

@ lieven
Heeft u uw rocket vuurkamer zelf vervaardigd (heeft u fotos van u haard?)

@ Sandman
waarvoor de grote metalen plaat?
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door Lieve »

Enige tijd geleden ben ik naar een kachel bouw weekend in Zeddam gekomen, waar er voorbeelden waren, veel gediscussieerd is en ook een werkmodel uitgevoerd.

De rocket met batch en warmte bank lijken mij in onze huis situatie het handigst, maar dat is geen must.
Je kan ook kiezen voor een batch met meer massa.

De mantel van een massakachel mag niet te warm worden, indien hij echt warm word betekent dit dat er te weinig massa is, en of er te lang gestookt is.
Een nadeel van een massakachel is dat er niet dikwijls vuur te zien is. :mrgreen:
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door naets »

@ lieven : vlam is inderdaad wel mooi, maar ik ga toch ook opteren voor het rendement. :)

Er kan dus gerust een kastje voor digitale tv geplaatst worden, hoewel het idd zonde zal zijn.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door Sandman79 »

naets schreef:Sandman

U heeft de mantel opgebouwd uit vuurvaste steen (1.5 ton, dit een dubbele dikke mantel? doet men hier steeds van dat isolatie deken tussen?)
heeft u brandhaard een sifon systeem alvorens de gassen in de riser komen (tegen het 'hikken' zoals ik uit info van peterberg kan afleiden)?
geen dubbeldikke mantel. De onderste stenen zijn volle beton, de bovenste vuurvaste stenen. Aan de achterkant heb ik een paar vierkante meter die geïsoleerd zijn met vuurvaste isolatie om niet de gemeenschappelijke muur te verwarmen, dit trekt het gewicht van de kachel omhoog, maar dit telt door de isolatie niet mee voor het afgifteoppervlak. Ik heb geen sifonsysteem.
naets schreef:
Zijn er formules die bepalen hoe groot je bell en dergelijke moet zijn.
Voor een rocket type 177 dacht ik 6 vierkante meter warmteafgifteoppervlakte
naets schreef: Ik veronderstel dat het aangeraden is te werken met twee bellen of maakt dit alles niet echt uit?
Een enkele bell werkt bij mij naar behoren, en is makkelijker te maken.
naets schreef: Bij mij zou hij tegen een buitenmuur komen. Hier kan ik best een soort reflectiescherm achter plaatsen neem ik aan.
Ik maak gebruik van vuurvaste isolatie tussen de stenen van de bellen en die van de buitenmuur
naets schreef: Werkt de rocket altijd op lucht die uit de woonkamer komt of is gebruik/toevoer van externe lucht ook mogelijk? (daar ik een zo gesloten mogelijk systeem opteer indien dit mogelijk is)
Laatst gewijzigd door Pietje op 15 dec 2014, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quotes gemaakt
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door Sandman79 »

naets schreef:
Werkt de rocket altijd op lucht die uit de woonkamer komt of is gebruik/toevoer van externe lucht ook mogelijk? (daar ik een zo gesloten mogelijk systeem opteer indien dit mogelijk is)
Ik ken geen rocket die een externe luchtaanvoer heeft, in principe is dat allemaal wel te maken, maar het is een extra lastigheid. Zit je een systeem van geforceerde ventilatie?
Laatst gewijzigd door ritsaert snijder op 15 dec 2014, 22:49, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: overbodige quotes weggehaald
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ombouwen houtkachel tot systeem finoven

Bericht door naets »

Ik zit idd met een D systeem wat betreft mijn ventilatie
Plaats reactie