Zelfbouw mooi koperen zonnepaneel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fulldozer
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2014, 02:47

Zelfbouw mooi koperen zonnepaneel

Bericht door fulldozer »

Aangezien wij een origineel boerderijtje in Italië hebben gerestaureerd, willen wij ons werk niet ontsieren met hightech zonnepanelen. We hebben twee mogelijkheden. 1. Ik maak zelf twee zonnepanelen. Die komen dan aan de muur in de hoek naast de trap waar op de ene muur s'ochtens en op de andere s middags de zon schijnt. Hier in midden Italië is dat vaak zo. Twee panelen dus. Die wil ik van koper maken zonder achtergrond. Koper wordt toch wel donker. De bedoeling is om de mooie muur er achter te blijven zien. Je loopt er vlak langs. De uitdaging is om voldoende rendement te hebben in het voor en na jaar. De panelen zullen dus zeker wat groter worden maar dat kan wel. Bedenkt, zelfs gisteren zaten wij nog met onze jas aan in de luwe hoekje koffie zaten te drinken. Dus neem mee dat bij ons de zon heel wat vaker schijnt dan bij julllie.

Goed, boys, wat denken jullie daarvan.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Zelfbouw mooi koperen zonnepaneel

Bericht door Pietje »

Je kan warmte ook opslaan, in een buffervat. Dan heb je aan 1 goed opgehangen paneel al voldoende.
Ooit vorst in de winter? Dan daarop beveiligen. Verder uitstekend plan. Er zijn verschillende youtube filmpjes te vinden van zelf een koperen collector solderen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
fulldozer
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2014, 02:47

Re: Zelfbouw mooi koperen zonnepaneel

Bericht door fulldozer »

Er zijn inderdaad wel zelfbouwers, ook hier is Italië. Maar ze stoppen die buizen allemaal in een zwarte bak met glas ervoor. Ik dacht als ik een groter paneel maak dan kan ik het misschien zonder de ombouw doen.
Plaats reactie