dak isoleren buitenaf

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
midas
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 sep 2013, 21:24

dak isoleren buitenaf

Bericht door midas »

Hoi,
Ik wil ons dak langs buiten isoleren met een groene isolatie.
Het gaat om een pannen dak gebouwd in de jaren 60.
Huidige isolatie is 0

tips?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: dak isoleren buitenaf

Bericht door deleted »

Houtwolplaten liggen het meest voor de hand.
Zijn dampopen en wind/regendicht.

G
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: dak isoleren buitenaf

Bericht door Ingir »

Bestaande daken van buitenaf isoleren is bouwfysisch geen probleem maar kan wel allerlei aansluitingsproblemen veroorzaken als de dakpannen door de isolatie 10-15cm hoger komen te liggen (loodslabbes, verholen goten, dakruiters, dakramen/dakkapellen, gevelpannen, goten). De opbouw kan als volgt:
- op het bestaande dakbeschot eventueel een luchtdichtingsfolie aanbrengen als het dakbeschot niet luchtdicht is
- houten regels (verticaal) met daartussen dampopen isolatie
- waterkerende en isolerende houtvezelplaat (bijv. Celit 4D)
- tengels, panlatten en pannen terug plaatsen
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: dak isoleren buitenaf

Bericht door deleted »

Mee eens.

Midas, geef eens aan wat de huidige dakopbouw is.
Meerbepaald huidig onderdak en binnenafwerking.
Als je de huidige binnenafwerking kan behouden kan dit ook een serieuze kostenbesparing zijn.

Belangrijk punt is ook dat je (best)geen holtes creëert. Ook kijken hoe de aansluiting op de muren (of muurisolatie) gerealiseerd kan worden.


G
midas
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 sep 2013, 21:24

Re: dak isoleren buitenaf

Bericht door midas »

het dak heeft nu geen isolatie.
Je hebt de balken, daaroverheen liggen houten planken/latten waardoor alles dicht is, daarop panlatten en daarop de pannen.

ik had bijvoorbeeld al zulk spul gevonden, http://www.isobouw.nl/nl/107/product/recapan.aspx

Mogelijkheden zat maar ik kon maar weinig tot geen echte 'groene' oplossing vinden. Voor aan de binnenkant is er genoeg spul zoals hennep maar buiten blijft lastig.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: dak isoleren buitenaf

Bericht door Ingir »

De Recapan lijkt mij niet een verbetering door de luchtspouw achter de isolatie en het ontbreken van een goede luchtdichting. Verder is de isolatiewaarde matig, wel een verbetering ten opzichte van een ongeïsoleerd dak maar naar de toekomst gezien onvoldoende zodat je later alsnog moet na-isoleren... dan beter in één keer voldoende isolatie plaatsen (Rc > 6-8).

Als het dak aan de binnenkant niet afgewerkt is (houten planken/dakbeschot is zichtbaar van binnenuit) zou ik de isolatie aan de binnenzijde aanbrengen:
- kieren en naden zoveel mogelijk dichten met luchtdichtingskit/tape
- ruimte tussen gordingen opvullen met damopen isolatie
- houten regels haaks over gordingen met daartussen nogmaals dampopen isolatie
- klimaatfolie over de houten regels
- afwerken met gipskartonplaat
Deze opbouw is door een beetje DHZ'er volledig zelf uit te voeren.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
midas
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 sep 2013, 21:24

Re: dak isoleren buitenaf

Bericht door midas »

Bovenstaande wil ik dus juist niet.
Heel het dak is in een prachtige originele staat en dat wil ik graag zichtbaar houden.

Afbeelding
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: dak isoleren buitenaf

Bericht door deleted »

Dak langs buiten isoleren heeft ook 'bouwfysisch' de voorkeur.
Dakgebinte blijft daardoor in het beschermde en warme volume zitten.

Wat is er op tegen om houtwolplaten te gebruiken ?
Bijna bij alle merken te vinden in alle diktes.
Homatherm, pavatex, steico ... enz.
Dampopen en water-en luchtdicht. Wat zou je nog meer willen ?

NB voor de volledigheid: ook het voorstel van Ingir heeft MINIMAAL een onderdakfolie langs buiten nodig. Of een tenminste een dunne houtwolplaat langs buiten.
De reden daarvoor is dat de beplanking nat wordt. Nu ook, maar door de goede (tweezijdige) ventilatie een 'doorwaaien' is de droogcapaciteit ook hoog. Of bij bewoning: de droogcapaciteit door het warmteverlies. Die droogcapaciteit van het onderdak neemt enorm af door langs binnen te isoleren (eenzijdige droging, geen warmte, geen wind), vandaar dat je de waterinfiltratie(slagregen, stuifsneeuw) ook verhoudingsgewijze moet verminderen. Met een (dampopen) onderdakfolie bijvoorbeeld.
Een dunne houtwolplaat langs buiten is nog een beetje beter omdat ook de koudebruggen gevormd door de kepers gemilderd worden. Dit geeft een kleine verbetering op de u-waarde, maar veel belangrijker nog is dat het voor veel minder condens zorgt aan de koude zijde van het gebinte. En dat het beetje condens dat overblijft beter verdeeld wordt door de houtwolplaat waardoor het weer sneller droogt.
Maar best is dus een dikke houtwolplaat langs buiten. Oftewel: een "warm dak"-opbouw.

G
midas
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 sep 2013, 21:24

Re: dak isoleren buitenaf

Bericht door midas »

is inderdaad helemaal niks mis mee!
Thanks
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: dak isoleren buitenaf

Bericht door deleted »

Die soort ja.

Je kan ook in de productbrochures de verschillende opbouwen zien.
Zo kan je een goedkopere 'zachtere' plaat combineren met een duurdere 'dunne' (en hogere persing) watervaste eindplaat.

De verschillende merken zullen elkaar niet veel ontlopen qua kenmerken.
Nog andere merken heraklith, gutex, enz ...

In vergelijking met andere isolatiemethoden haal je in realiteit sneller(met minder dikte) een goede warmteweerstand omdat je deze platen langs buiten koudebrugvrij en perfect luchtdicht kan plaatsen.

G
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: dak isoleren buitenaf

Bericht door Ingir »

midas schreef:Bovenstaande wil ik dus juist niet.
Heel het dak is in een prachtige originele staat en dat wil ik graag zichtbaar houden.
In dat geval aan de buitenzijde isoleren en alle aansluitproblemen oplossen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie