Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFornuis

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door deleted »

Moeilijk te zeggen omdat we de volumestroom niet exact weten.
Dat zou je met een toestel moeten meten.

Zal wel in die orde zijn.

Toestelrendement is ook nog iets anders dan systeemrendement.
Een simpele afsluitklep tussen wisselaar en schoorsteen kan al een aardige verbetering in systeemrendement opleveren in de uren dat er geen vuur is in de rocket. Vergelijk dat maar eens met de opstelling van de oude stookoliebrander die altijd open stond en met een kortstondige steekvlam een paar keer per uur alles op de gewenste temperatuur houdt.

Meestal staan de stinkende stookolieketels dan ook nog in een kelder of ander kot -waar geen warmtevraag is- de boel warm te houden.

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door Dutch John »

G,

Dat waren de oude branders, die altijd open stonden. De laatste tientallen jaren zijn ze uitgerust met een luchtklep, die trek door de ketel voorkomt bij stilstand.

Een 100% afsluitende klep in de schoorsteen vraagt om een alerte stoker. Die moet er zeker van zijn, dat er geen kool meer nagloeit en koolmonoxide gaat afgeven, op het moment dat de trek stopt. En een kooltje kan ooit heeeeel lang nagloeien.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Hendrik
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2012, 19:20

Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFornuis

Bericht door Hendrik »

Even druk bezig een spatwandje achter het fornuis te betegelen.
Het begint er afgewerkter uit te zien. Nu nog de muur herschilderen.

Links van de muurtegels, waar die gaatjes zitten, komt een display met een Arduino-sturing. Komt o.a. de temperatuur van de boiler op, en de rookgastemperatuur.

Terwijl ik de kookplaat eraf nam, snel een fotootje gemaakt van de warmtedeflector(en).
Het ziet er daar netjes wit uit, binnenin.
Bijlagen
Ceraboard_na_brandsessies.JPG
Betegelen.JPG
Hendrik
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2012, 19:20

Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFornuis

Bericht door Hendrik »

Dutch John schreef:Complimenten met het behaalde resultaat. Heb je ook resultaten zonder vlamverdeler? Wat het scheelt in rookgastemperatuur en hoe de kookplaat zich houdt? Ik bedoel, 550 graden rookgastemperatuur na het fornuis betekent nogal wat meer tegen de kookplaat. En vanaf 600 graden begint die licht te geven.

Groet,
DJ
@John,

Zonder vlamverdeler werkte de ruimte onder de kookplaat als een bell. Dat betekent dat de kookplaat overal zeer heet werd, en de exit-t° van het fornuis lager was (ruim een honderdtal °C lager).
Dat wou ik niet, en nu werken die deflectoren naar tevredenheid. Nu hebben we één zeer hete plaat, en twee kook-/sudderplaatjes. En de rest is warmhoudstrook.

Op het moment dat het fornuis 609°C uitspuwde in de cv-ketel, was er nog altijd niks aan het handje met de kookplaat, die moet dan zeker 900°C op haar donder gekregen hebben.
Misschien omdat het echt wel héle zware en dikke kookplaten zijn. Ik heb eens de grote gietijzeren kookplaat rechtsonder gewogen: 9kg.
Totnogtoe is die altijd donkergrijs gebleven tijdens het stoken.
Hendrik
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2012, 19:20

Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFornuis

Bericht door Hendrik »

holtere schreef:Mooi, heel mooi 8)
Een paar dingen ben ik nog wel nieuwsgierig naar!
- Gezien de temperatuur die je haalt lijkt je eigen interpretatie van het P-channel goed te werken! Snort en ronkt ie ook?
- De riser is erg kort zo te zien. Lijkt ook geen probleem. Misschien door je ruimtevaarttechniek-achtige materiaalgebruik i.p.v steen voor de riser...hoe gaat het spul zich houden?
- Nieuwe en schone warmte wisselaars geven altijd veel rendement. Ben benieuwd na een seizoen van gebruik? Is tenminste mijn eigen ervaring :? Toch heel mooi wat die ketel doet!
- Schoorsteentemp lijkt me geen probleem. Je geeft aan flink gestookt te hebben en in praktijk ga je misschien vaker en kleinere batches stoken. Wellicht dat de temp dan ietsje minder is. Lager temperaturen geven ook minder trek en dat kan voor de verbranding èn het stookgemak minder gunstig zijn. Heeft Peter, meen ik, ook meermaals aangegeven dat meer doorstroming (veel lucht dus) op lagere temp minder postief kan uitwerken dan een kleinere hoeveelheid lucht op een hogere temp. Lagere temps kunnen dus ook een hoop gezeik (nattigheid in je systeem :lol: ) opleveren!
- Hoe lang blijft je kachel warmte afgeven?
Nogmaals, mooi project!

grz,
Holtere
Hoi Holtere,

-- Ja, hij rockt voorbeeldig van zodra de CV-zijdige temperatuur hoger dan 50°C wordt.
Het P-channel-verhaal, daar ben ik nog niet klaar mee. In mijn opstelling rockt het fornuis best, als ik de P-channel helemaal dichtstop. (!)
Elke keer als ik het P-channel open zet, zie ik onmiddellijk een beduidende daling van de exit-temperatuur. Net alsof de rookgassen teveel gekoeld worden.
Enkel op de top van het branden (met de hele zwik in de fik) koelt de P-channel de exit-temperatuur even niet meer af. Voorlopig blijft die P-channel dus dicht.
Ik snap niet hoe het komt.
Misschien omdat er meer zuurstof in de brandkamer aanwezig is door die grote deur (zit 8 cm naar voren, dus die ruimte is gevuld met zuurstof/rookgas). In volume is mijn brandkamer binnenin dus groter dan voorgeschreven.
Of misschien omdat de luchtopeningen boven en onder het deurtje niet perfect afsluiten, en dus nog wat extra zuurstof aanvoeren (die klepjes zijn gewoon een stukje metaal dat voor een aantal gaten in het gietijzer schuift)

-- De riser is 85cm, voor een R177. Dat is net voldoende: 8 x de "active channel", zoals Peter het noemt.
Mijn ruimtevaarttechniek-riser zal het houden zolang hij niet instort. Ik hou het forum in dat geval zeker op de hoogte.
Toestand tot op vandaag, na +/- 25 stookbeurten: kraakwit, en stevig krokant.

-- M'n VPW neemt dus een vermogen op van 8kW per m² warmtewisselend oppervlak. Dat is conform met wat hier op dit forum al meermaals gemeten werd.

-- je opmerking over schoorsteentemperaturen bij kleinere batches: helemaal correct.
Ik had deze week minder gunstige ervaringen met kleine stookbeurten op mistige avonden in november (buitentemperatuur >10°C).
Momenteel overweeg ik daarvoor een regelbare rookgasventilator. Zal rond de 300EUR kosten op Amazon.de, zie ik. (Zoek op "Abgaszuggebläse 120 mm")
:?: Heeft er hier iemand ervaring met deze "geforceerde-trek doe-het-zelf oplossing"?

-- het speksteenfornuis zelf blijft na 10-15kg hout ongeveer 24u warmte afgeven. Zit ook een hoop massa in natuurlijk.

Groetjes,
Hendrik
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door holtere »

Misschien zaken overwegen voordat je een ventilator gaat monteren...snel gedaan en misschien nodig door het labyrint wat je achter de kachel hebt zitten maar toch....

Kun je wat meer info geven over je luchttoevoer?
Het is me niet helemaal duidelijk waar primaire lucht en de P-channel in je kachel zitten en hoe groot dat deze zijn in cm2?
Komen die van opzij door de deur of links van het formuis uit?
Misschien een tekeningetje / foto erbij

Grz,
Holtere
Hendrik
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2012, 19:20

Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFornuis

Bericht door Hendrik »

Zeker, hier is een foto:
Zuurstoftoevoer.jpg
De primaire luchttoevoer gebeurt aan de zijkant, met een oppervlakte van +/-35cm².
De secundaire (het P-channel) zit daarboven, en heeft een oppervlakte van 10cm².

Dus luchttoevoer voor een klassieke R177 batch-rocket, alleen zit het toevoerdeurtje aan de voorkant. Enfin, je zou dat ook de "zijkant" van de rocket kunnen noemen, aangezien m'n rocket zijdelings geplaatst is, maar dat maakt niet uit.
De zuurstof wordt toegediend langs het "uiteinde", tegen de vloer van de batch rocket, zoals het hoort, daar gaat het om.

Als ik de P-channel voor de helft dichtstop, koelt hij nog altijd de exit-temperatuur af. Dat stopt pas als ik 'm helemaal dichtstop.
Enkel op de top van het branden kan ik de P-channel één cm (1cm²) openzetten.

Ik voeg er even aan toe dat de breedte van m'n vuurkamer 29cm is, doordat het deurtje een stuk van de zijmuur "openmaakt". Dat is dus niet standaard (22cm). Maar dat had ik al geschreven.
Het deurtje heeft wel de standaard zuurstofschuifjes, maar die staan dicht.

De vraag is dus: waarom koelt m'n P-channel de rookgassen af? Terwijl hij eigenlijk de temperatuur ervan zou moeten verhogen.
Suggesties of ideeën zijn welkom.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door Dutch John »

Overmaat lucht ten opzichte van te weinig brandstof? Te hoge schoorsteentrek? Venturi-effect te groot? Iets zal er niet in evenwicht zijn, maar het vraagt betere meetapparatuur om dat vast te stellen. Je hebt een een fragiel evenwicht van schoorsteentrek, vuurintensiteit en de verschillende doorstromingsweerstanden van de luchtinlaten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door ritsaert snijder »

Hendrik,
Je hebt de P- channel op een wat andere manier gebouwd. De p- channel hangt niet voor de poort met overstek maar in de poort. Ik weet uit ervaring dat dit heel nauw komt om het gewenst resultaat te hebben. Het kan dus heel goed zijn dat dit de verklaring is. Met geluk was het een verbetering geweest...maar ik denk dat je dan veel geluk moet hebben.

Ik geloof dat je dit deel niet makkelijk kan veranderen? Als hij lekker brand met het goede geluid en zonder rook zou ik er niets aan doen.
groet!

Ritsaert
Hendrik
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2012, 19:20

Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFornuis

Bericht door Hendrik »

Cijfers over het rendement:

Dag lezers, ik had jullie nog de naakte cijfers van ons RocketSpeksteenFornuis beloofd. Ik heb ze de voorbije weken consequent genoteerd:
Alle stookbeurten, het aantal kg hout, starttemperatuur, en eindtemperatuur van de waterbuffer.
Er is op 2 manieren gestookt: ofwel 187 liter water verwarmen, ofwel 437 liter. (voor details daarover, zie de vorige pagina's...)

Van beide vind je hieronder de cijfers.
Conclusie 1: één kg hout kan in ons fornuis 187 liter water 5.45°C warmer maken (=~1°C per kg hout per 1000liter).
187_liter_verwarmen.png
Conclusie 2: één kg hout kan in ons fornuis 437 liter water 3°C warmer maken (=~1,3°C per kg hout per 1000liter).
437_liter_verwarmen.png
De verschillen in de laatste kolom tussen de stookbeurten zijn redelijk groot. Ik wijt dat o.a. aan de mindere trek tijdens mistige dagen, en de begintemperatuur van de buffer.
Merk op: :!:
Het rendement aan de waterzijdige kant ligt +/-30% hoger als we een buffer van 437 liter verwarmden. Dat komt omdat de delta-T bij die stookbeurten groter is.
Er was dan namelijk langere tijd kouder retourwater beschikbaar.
Elementaire fysica, ik weet het, maar het is toch altijd leuk als de testen bevestigen dat de fysica nog werkt... :)

Het was een zeer interessant project.
Dank voor al jullie opmerkingen en voor het meedenken.

Gegroet,
Hendrik
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door JantjeV8 »

Het rendement zal ook hoger liggen omdat je op 400L minder 'opstart' hebt dan op 180L.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door frans »

Hendrik schreef: Heeft er hier iemand ervaring met deze "geforceerde-trek doe-het-zelf oplossing"?
Hier heb ik al tijden geleden een zelfbouwsel beschreven.
viewtopic.php?f=3&t=1766
Er is wel een update geweest, ik heb later een motor en ventilator van een cv ketel geplaatst.
Van de centrifugaal ventilator had ik meerdere schotjes eruit gehaald om het niet te wild te laten gaan.
Naar aanleiding van wat ik hier had gelezen heb ik juist vorige week een Variac gekocht.
Dat is een regelbare trafo en die bleek ca. 60 e te kosten.
Was eigenlijk tot de zelfde conclusie gekomen, minder lucht is meer stoom uit de schoorsteen en een aanzienlijk hogere temperatuur.
Groet,
Frans.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Hendrik
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2012, 19:20

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door Hendrik »

Frans,
Ik heb je topic gelezen. Heel interessant. Ik onderzoek een oplossing met een ventilator uit een heteluchtoven. Bedankt voor de tip.
frans schreef: Was eigenlijk tot de zelfde conclusie gekomen, minder lucht is meer stoom uit de schoorsteen en een aanzienlijk hogere temperatuur.
Kan je dit stukje hierboven eens uitleggen? Het is me niet zo duidelijk wat je er precies mee bedoelt. Minder lucht en hogere temperatuur op welke plaats bedoel je?
Hendrik
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door frans »

Ik heb een rocket in het hok staan, daar kan ik mijn boiler en mijn vloerverwarming mee verwarmen.
Omdat de trek zeker in de opstart wat moeizaam gaat heb ik de schoorsteen ventilator gemaakt.
Omdat die niet echt goed regelbaar was ging het toch iets te heftig.
Dat leverde wel een schone verbranding op, de ww heb ik vorige week na een jaar met een gewone borstel afgestoft.
Ik vond het wel mooi dat je al heel snel helemaal niets meer uit de schoorsteen zag komen maar het blijkt nu met de regelaar toch wel beter te gaan.
Ik regel de trek nu op het minimum af.
Grotere dampwolken in het begin en makkelijker een gloeiende pijp.
Ik kan er tijdens het branden in kijken.
Hier kan je wel zien hoe dat gaat..
viewtopic.php?f=3&t=2914
Groet,
Frans.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door jobplas »

Mooi topic Hendrik! Heel knap hoe je dit fornuis hebt opgebouwd! Ziet er schitterend uit! Dit brengt me op heel veel ideeën. Goed dat je dit deelt.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Plaats reactie