Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFornuis

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Hendrik
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2012, 19:20

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFornuis

Bericht door Hendrik »

Dag iedereen,

Kleine update in 2020 van ons "totaalproject Rocket-Speksteenfornuis-Verwarmingssysteem".

- Warmtewisselaar werkt nog zeer goed. Ik ben zelf benieuwd hoe lang hij het houdt, bij eventuele toekomstige vervanging zoek ik een RVS-versie.
- Rocketfornuis wordt in de praktijk gebruikt van november tot maart. In alle andere maanden hebben we namelijk voldoende warm water via onze 72 heat pipes (zie hydraulisch schema hieronder).
- Luxetoevoeging: mini-warmtepompje aangesloten op bestaand buffervat, zodat de boel op temperatuur wordt gehouden in niet-zonnige winterperiodes als we even op vakantie zijn (zie hydraulisch schema hieronder).
- Nadeel(tje): aangezien de firebox een grote ruit heeft voor de gezelligheid in de keuken, wordt deze na een tijdje zwart, want de heetste temperaturen bevinden zich natuurlijk *na* de firebox bovenin de heat riser aan de kookplaat.
Maar bon, dat is een kleine moeite om even te poetsen, en het doet niets af van het verbrandingsrendement.
- Ah ja, nog iets: als ik de boel zou herbouwen, zou ik de ESBE VTC317-klep van 55°C vervangen door een exemplaar van 60°C. Eigenlijk wist ik dat wel, maar ja, een mens tast graag de grenzen af... :fff

De rocket blijft me verbazen. Ik heb trouwens intussen m'n Tulikivi (zie m'n andere zelfbouwpost op dit forum) intern zo omgebouwd dat hij zich nu als een soort heat riser gedraagt. Blauw-oranje vuur, en exittemperaturen van 80 à 100°C. Eén stookbeurt, en 2500kg steen op temperatuur.

Jammer dat het niet wil winteren dit jaar.
En ik was deze thread nog wel gestart met "Winter is coming!".
Daar hadden ze het in Game Of Thrones toch wel flink mis...

Groetjes,
Hendrik
Afbeelding
De bijlage Hydraulisch_schema_met_rocket_en_warmtepomp.pdf is niet meer beschikbaar
Bijlagen
Hydraulisch_schema_met_rocket_en_warmtepomp.pdf
Hydraulisch schema Totaalproject Rocket Speksteenfornuis Verwarmingssysteem
(44.28 KiB) 233 keer gedownload
Plaats reactie