Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFornuis

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door Sandman79 »

Hendrik, zeker meetresultaten doorgeven se!. Dit soort ketels zie je nog wel eens passeren hieri n België en ik zou het ook wel kunnen gebruiken :p ;). Succes!
Hendrik
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2012, 19:20

Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFornuis

Bericht door Hendrik »

Bedankt!

Ik ben er zelf eentje van de "meten is weten"-club.
Dus ik zal zeker de komende dagen mijn meetresultaten en praktijkbevindingen posten.

Groetjes,
Hendrik
Hendrik
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2012, 19:20

Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFornuis

Bericht door Hendrik »

Zo. We zijn een hoop stooksessies verder.

De resultaten zien er goed uit, snel even een paar cijfers:

Met 7kg (es) in het RocketFornuis stook ik de SWW-boiler (100l) van 26°C naar 62°C.
Die stookbeurt duurt 1,5u. (En het lijkt erop dat 5kg+2kg betere resultaten geeft dan die 7kg in één keer ingooien)

Voorlopige conclusie:
7kg hout in het RocketSpeksteenFornuis opbranden, ondertussen koken en vervolgens eten, en nadien kan je douchen.
Dat is een beter resultaat dan wat ik verwacht had.

Ik hou de stookbeurten bij in een rekenblad, en zal dat binnenkort eens posten.
En de afgastemperatuur van het fornuis was wel even slikken, daar komt ook een fotootje van.

Groetjes,
Hendrik
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door Sandman79 »

Effe gesteld dat droog brandhout 4.2 kw energie heeft, dan heb je met 7 kg es een 29.4 kw energie verstookt :).

100 liter water 1°celcius verwarmen kost ongeveer een 0.1163 kw aan energie, jij krijgt je warm water 36° warmer, dus een 4.2 kw van de 29 kan je gebruiken voor je te douchen. :) de rest is dan naar je eten gegaan, naar ruimteverwarming en eventueel nog naar de vogeltjes :).

Enig idee hoeveel warmte de kachel afgeeft naar de ruimte toe? :)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door ritsaert snijder »

Wat was de temperatuur van het water in de boiler na het douchen? Wat was je rookgastemperatuur (eindtemperatuur na de cv)?
groet!

Ritsaert
Hendrik
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2012, 19:20

Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFornuis

Bericht door Hendrik »

Hoi Sandman,
Interessante berekening. Zelf reken ik niet aan 100% rendement. Dus als ik je berekening even aanpas voor de concrete situatie:

* laat ons realistisch zeggen: 4kWh netto beschikbaar per kg hout,
* 90% verbrandingsrendement
* om 100l in de boiler op te warmen, moet ik ook het water van de VPW opwarmen (87l), dus 187l totaal op te warmen

7kg hout => 7x4=28kWh, aan 90% = 25kWh opgewekte energie.
187l water met 36°C opgewarmd => 4.2kW*1.87 = 7.8kW beschikbaar vermogen opgenomen door de VPW.
De vermogensopname en -afgifte van de kachel zelf staat op p.2, ik ga uit van 2kW voor het ruitje + 6à8kW voor de kookplaat.

Dus : bijna 8kW opgenomen door de VPW bij een beschikbaar vermogen van 10kW.
Ik ben nog altijd een tevreden man! :lol:

De vogeltjes worden hier niet verwend. Exit-t°schouw: rond de 150°C.
Hendrik
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2012, 19:20

Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFornuis

Bericht door Hendrik »

Even de metingen van de rookgassen die het RocketFornuis verlaten.
Dat is bij ons dus de input van de CV-ketel. Foto genomen op het warmste moment.
Best wel verrassend. Het loonde blijkbaar de moeite de rocket intern zo goed te isoleren.
Temp_input_CVketel_vollenbak_stoken.JPG
Als er 550° in de CV-ketel binnenkomt, dan gaat er 150 à 190°C de schouw in:
Temp_schouw_bij_550grC_input.JPG
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door deleted »

Knap gedaan Hendrik !

Wordt de kookplaat niet te heet nu ? Ik stel me voor dat het bijna een smidse-vuur moet zijn ?

Kan je nog warmte recupereren in een bankje/bell op het verdiep erboven ?
De stookoliewisselaar lijkt me goed te werken(verrassend goed zelfs), maar is niet gemaakt om het laatste restje er uit te krijgen. (Ik neem aan dat de rookgastemperatuur vergelijkbaar was toen er de stookoliebrander aan hing ?)

G
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door Jimmeuh »

Knap resultaat Hendrik!

Krijg je niet veel condens in de mazoutketel?
Huisje breek mij niet...
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door MatthiasD »

Dat is lekker warm :shock: Staat die kookplaat nu niet roodgloeiend?
Hendrik
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2012, 19:20

Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFornuis

Bericht door Hendrik »

Hoi Gandalf,

Op de kookplaat kan je rechtsonder zeer vlotjes vlees dichtschroeien.
Pannenkoeken, daar moet je heel goed bij blijven staan, want dat gaat heel snel.
En intern onder de kookplaat heb ik een warmtedeflector gemaakt uit ceraboard, zodat de kookcirkel linksonder enkel indirecte warmte krijgt. Werkt perfect om te sudderen.
"Koken is schuiven", is hier het nieuwe paradigma geworden. :wink:

Een bell is (voorlopig) geen optie meer. Tenzij in de wasplaats, waar het wat onzinnig is.

En die stookoliewisselaar: die presteert *beter* dan voordien, vind ik.
Even nagekeken op het laatste ticketje van de brandertechnicus: gemeten rookgastemperatuur op mazout: 259°C (!), rendement 89%. Wauw. Jaren'80-cijfers, zullen we maar zeggen.
We zijn gelukkig de 21ste eeuw binnengestapt...

Ja, het is hier al geopperd, die VPW is gemaakt op hoge temperaturen. Nog lagere exit-t° zal ik niet halen.
Maar kom: 8kW halen uit 10kW beschikbaar vermogen, met een hergebruikte VPW die al ter plaatse was, het resultaat valt goed mee.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door Dutch John »

Complimenten met het behaalde resultaat. Heb je ook resultaten zonder vlamverdeler? Wat het scheelt in rookgastemperatuur en hoe de kookplaat zich houdt? Ik bedoel, 550 graden rookgastemperatuur na het fornuis betekent nogal wat meer tegen de kookplaat. En vanaf 600 graden begint die licht te geven.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door holtere »

Mooi, heel mooi 8)
Een paar dingen ben ik nog wel nieuwsgierig naar!
- Gezien de temperatuur die je haalt lijkt je eigen interpretatie van het P-channel goed te werken! Snort en ronkt ie ook?
- De riser is erg kort zo te zien. Lijkt ook geen probleem. Misschien door je ruimtevaarttechniek-achtige materiaalgebruik i.p.v steen voor de riser...hoe gaat het spul zich houden?
- Nieuwe en schone warmte wisselaars geven altijd veel rendement. Ben benieuwd na een seizoen van gebruik? Is tenminste mijn eigen ervaring :? Toch heel mooi wat die ketel doet!
- Schoorsteentemp lijkt me geen probleem. Je geeft aan flink gestookt te hebben en in praktijk ga je misschien vaker en kleinere batches stoken. Wellicht dat de temp dan ietsje minder is. Lager temperaturen geven ook minder trek en dat kan voor de verbranding èn het stookgemak minder gunstig zijn. Heeft Peter, meen ik, ook meermaals aangegeven dat meer doorstroming (veel lucht dus) op lagere temp minder postief kan uitwerken dan een kleinere hoeveelheid lucht op een hogere temp. Lagere temps kunnen dus ook een hoop gezeik (nattigheid in je systeem :lol: ) opleveren!
- Hoe lang blijft je kachel warmte afgeven?
Nogmaals, mooi project!

grz,
Holtere
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door deleted »

Hendrik schreef: Een bell is (voorlopig) geen optie meer. Tenzij in de wasplaats, waar het wat onzinnig is.
Veel vermogen is het ook niet. Zelf ga ik het nog proberen met een droog'kast'.
Is misschien ook nog een optie voor de wasplaats.

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door ritsaert snijder »

Is de conclusie dat we hier 80 % rendement halen uit de rookgassen met een resttemperatuur van 150 a 190 graden?
groet!

Ritsaert
Plaats reactie