laddomat 21-60 vraag over diameters en temperaturen.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hein uut mooi drente
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2012, 22:27
Locatie: Hartje Drenthe

laddomat 21-60 vraag over diameters en temperaturen.

Bericht door hein uut mooi drente »

Heren.
Momenteel ben ik bezig met installatie van mijn Atmos dc 25 gs en 1000L buffer.
Ik ga binnenkort een laddomat bestellen en ik kan ze niet vinden met grotere aansluiting dan 5/4 duims.
Op zich geen probleem want de aansluiting op ketel en buffer is 1,5 duims.
Nu mijn vraag: leidingwerk tussen ketel/laddomat/buffer uit te voeren in 5/4 of 1,5 duims wat is wijsheid?
En het waspatroon in de laddomat: 72 0f 78 graden?

Groet Hein.
wie een gat graaft voor een ander is machinist
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: laddomat 21-60 vraag over diameters en temperaturen.

Bericht door kockie »

Ik kan alleen maar uit eigen ervaring (en die van mijn buurman) praten dat bij onze ketels ( 50 kW en 25 kW bij buurman) 5/4 prima voldoet. Er is een goede termosyfonwerking bij het uitschakelen van de pomp.

Wat is het doel van je installatie? Alleen het huis verwarmen, of ook SWW maken. In het 2e geval zou ik voor 78 graden kiezen, in het eerste geval zal 72 ook voldoen. Ik ga het patroon in mijn laddomat in ieder geval verhogen om sneller tapwater te kunnen maken in mijn zonneboiler (op 40 meter afstand)...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: laddomat 21-60 vraag over diameters en temperaturen.

Bericht door nck »

kockie schreef:Ik ga het patroon in mijn laddomat in ieder geval verhogen
Moet je er wel bij vertellen dat je de maximaal in te stellen temperatuur van de ketel bij een waspatroon van 78 graden toch echt richting 90 graden moet kunnen brengen. Anders sluit je de ketel af en kan dus de ketel de warmte niet voldoende snel afvoeren.
De pyroburn hebben we ook redelijk verhoogt in maximaal temperatuur, ook omdat mijn frohling tot 90 graden is in te stellen.
Was toen nog wel een discussiepunt herinner ik me. (bij de plaatsing)

Wat de instellingen voor een Atmos zijn weet ik dus niet.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
hein uut mooi drente
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2012, 22:27
Locatie: Hartje Drenthe

Re: laddomat 21-60 vraag over diameters en temperaturen.

Bericht door hein uut mooi drente »

Ok dan zal het 5/4 worden omdat dan de thermosyphon wel gaat werken bij stroomuitval.
Ketel zal eerst gebruikt worden voor verwarming en later eventueel uitbreiden met sww, eerst dit maar eens werkend krijgen.
Situatie hier is gelijkend op die van Kockie, ketel/buffer op 20 meter afstand van huis in bestaande schuur.
Schema lijkt ook veel op dat van K. beter goed gejat dan slecht zelf bedacht :wink:

Zal dit weekend eens studeren in de duitse beschrijving :roll: :roll: of deze ketel tot max 90c kan gaan zodat dat patroon van 78c geplaatst kan worden.

groet Hein.
wie een gat graaft voor een ander is machinist
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: laddomat 21-60 vraag over diameters en temperaturen.

Bericht door JantjeV8 »

kockie schreef: Ik ga het patroon in mijn laddomat in ieder geval verhogen om sneller tapwater te kunnen maken in mijn zonneboiler (op 40 meter afstand)...
Huh? Sneller tapwater maken? die vat ik even niet.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: laddomat 21-60 vraag over diameters en temperaturen.

Bericht door nck »

JantjeV8 schreef:die vat ik even niet.
Hmmmm, eerlijk gezegd ik ook niet echt.
Leg eens uit wat je bedoeld of in gedachten hebt
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: laddomat 21-60 vraag over diameters en temperaturen.

Bericht door kockie »

Als ik tapwater tekort kom, dan moet ik gaan stoken. Dat betekent: eerst de ketel op temperatuur, dan de kop van de buffer en dan kan ik de boiler laten verwarmen.

In eerste instantie wordt de buffer 65-70 graden, pas als de hele buffer warm is en "de tweede ronde" begint wordt ie heter.

Wat ik wil is de kop van de buffer meteen naar 75-80 graden stoken, zodat ik niet de hele buffer heet hoef te stoken om wat tapwater te verwarmen.

Dit nog buiten de verwarmingsspiraal die ik in de boiler wil inbouwen.

Duidelijk(er)?

Eigenlijk wil ik ook nog een paar extra aansluitingen op de buffer, en de buffer die nu klaarligt moet ik nog eens overeind zetten....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: laddomat 21-60 vraag over diameters en temperaturen.

Bericht door nck »

kockie schreef:In eerste instantie wordt de buffer 65-70 graden, pas als de hele buffer warm is en "de tweede ronde" begint wordt ie heter.

Wat ik wil is de kop van de buffer meteen naar 75-80 graden stoken, zodat ik niet de hele buffer heet hoef te stoken om wat tapwater te verwarmen.
Dit is een heel bekend fenomeen, met name bij de laddomats met hun thermosyfon veiligheid.
Is een hele discussie over gevoerd met forumlid bufferboost.
Daar was het zo sterk dat de ketel niet fatsoenlijk op temperatuur wou komen.

Een warmere patroon heeft enkel zin wanneer je er van overtuigd bent dat de ketelpomp tijdens de stook altijd aan blijft.
Ook wanneer de ketel niet op temperatuur is. Anders trekt de thermosyfon de ketel leeg. Een draaiende pomp drukt de veiligheidsklep dicht en dwingt zo het water langs de 78 graden klep.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: laddomat 21-60 vraag over diameters en temperaturen.

Bericht door kockie »

Ik ben bekend met het toenmalige probleem van bufferboost (incl whisky, versnaperingen en slapen bij de ketel met een kladblok in de hand). Dat is bij mij niet het probleem. Bij mij treedt toch een stuk vermenging op in kop van de buffer tijdens het laden. Dat is in winterbedrijf geen enkel probleem, maar in de tussenseizoenen wel. Nu dus.... Het aanpassen van de patroon lijkt mij een goede oplossing. Als de aanpassing gedaan is volgt evaluatie....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: laddomat 21-60 vraag over diameters en temperaturen.

Bericht door bertocello »

Mijn ervaring met de Laddomat 21-60 is dat ondanks een thermopatroon van 78° de thermosyfon wel degelijk onmiddellijk begint te werken. Ik stook met de Atmos DC 25 S en die heeft in en uitgang in 6/4, zodoende heb ik het hoogst noodzakelijke buizenwerk ook uitgevoerd in 6/4. En dat had ik mischien beter niet gedaan want als je de Laddomat van binnen bekijk zie je dat de doorvoer daar zeker minder is dan 5/4, volgens mij zelfs maar 4/4, ik laat de laddomat pomp op de laagste stand draaien en merk dat hij wel behoorlijk mengt maar een deel van het warme water "ontsnapt" toch naar boven en warm zo de top van de buffer op.
Ik had aanvankelijk een terugslagklep gemonteerd net voor het warme water in de buffer komt, akkoord, dan maak je thermosyfhon onmogelijk maar het verhinderd wel het "per ongeluk" laden van de buffer. Net als bij Kockie zie ik dat de keteltemperatuur eerst op 70° blijft steken om daarna door te stijgen naar 80° maar dan pas als de hele buffer opgewarmd is en de ketel al warm water door de retour aanzuigt.
Om een idee van mijn installatie te krijgen kan je best even hier klikken. viewtopic.php?f=3&t=4508
Bertocello
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: laddomat 21-60 vraag over diameters en temperaturen.

Bericht door nck »

bertocello schreef: ik laat de laddomat pomp op de laagste stand draaien en merk dat hij wel behoorlijk mengt maar een deel van het warme water "ontsnapt" toch naar boven en warm zo de top van de buffer op.
Dit is exact datgene wat een aantal jaren geleden ook speelde. Je moet de pomp juist op maximale snelheid laten draaien om de klep van de thermosyphon veiligheid dicht te drukken en dicht te houden.
Wanneer je begint te stoken moet de pomp vrijwel direct aan gaan en aan blijven tot het einde van de stook.
Met een laddomat kun je eenvoudig niet de pomp in en uitschakelen op keteltemperatuur. Wanneer de pomp uitgaat bij een te lage keteltemperatuur neemt de thermosyphon het over en trekt de temperatuur nog verder naar beneden.

Dit in tegenstelling tot de kunzel-klep in mijn installatie.
Deze heeft geen thermosyphon veiligheid en ik kan dus met een patroon van 63 graden water produceren met een temperatuur van 78-80 graden, door de pomp op 80 graden in te schakelen en op 78 graden weer uit te zetten.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: laddomat 21-60 vraag over diameters en temperaturen.

Bericht door bertocello »

DE Laddomat pomp word aan/uit geschakeld door middel van een rookgas schakelaar, vast ingesteld op 100°.
Het duurt gemiddeld 3,5 minuten na het aansteken van de Atmos , eer de pomp (Wilo) aangaat.
Bertocello
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: laddomat 21-60 vraag over diameters en temperaturen.

Bericht door nck »

Schakel de pomp maar direct bij het opstoken aan, dan is je thermosyphon werking weg.
Probeer het maar eens uit met een simpele stekker rechtstreeks in het stopcontact.

Wanneer je er baat bij hebt kun je altijd nog proberen om in je besturing de temperatuur voor de pompschakelaar te manipuleren.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
hein uut mooi drente
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2012, 22:27
Locatie: Hartje Drenthe

Re: laddomat 21-60 vraag over diameters en temperaturen.

Bericht door hein uut mooi drente »

Volgens het boekje kan de ketel tot max 90c , op de ketel zit een draaiknop die tot 100c keteltemp aangeeft en een thermisch veiligheidsventiel van 97c.
Denk eerst maar met 72c waspatroon te gaan testen en mocht dat niet bevallen dan kan altijd nog een 78c plaatsen.

Schema volgt binnenkort met nog wat vragen.

gr hein.
wie een gat graaft voor een ander is machinist
Plaats reactie