Houtkachel / Warmtepomp / CV aansluiten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sappien
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:23

Houtkachel / Warmtepomp / CV aansluiten

Bericht door Sappien »

Ik lees al tijden mee op dit forum, maar heb nu maar eens een account aangemaakt.. Ik krijg binnenkort een Sundez warmtepomp en een Kratki Hout CV kachel.
Heb vorige week mijn Lotus speksteekachel verkocht, en wil nu op de CV gaan stoken (koude vloer/bovenverdieping)

Het leiding werk etc, laat ik door een loodgieter doen, maar wil voor mij zelf wel alles duidelijk hebben. Onderstaande een schema zoals ik nu denk dat het zou moeten..

http://i.imgur.com/9O9TUSY.png

Zit ik zo in de goede richting, wat adviseren jullie?

De opstelling :

Buffervat 500 liter zonder spiraal (voor HoutKachel/Warmtepomp)
Boiler 300 of 500 liter met 1 spiraal (voor sanitair water)
De warmtepomp heeft een ingebouwde 3weg klep voor een boiler.
De Houtkachel is uitgevoerd met een laddomat en de benodigde beveiligen / koelspiraal etc.

Moet er ook nog iets geregeld worden om het waterzijdig goed af te stemmen?
Hoe groot moet het expansie vat zijn? Ik las 10% van het aantal liters?

Veel vragen voor een 1e post :geek:

Albert
Laatst gewijzigd door kockie op 01 sep 2014, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: thumbnail van (grote) plaatje gemaakt; deze is klikbaar.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Houtkachel / Warmtepomp / CV aansluiten

Bericht door GTV6 »

De makkelijkste vraag maar eerst, de inhoud expansievat moet minimaal 5% zijn, wees er niet krap mee het zijn de kosten niet.
Wat verwacht je van je installatie en vanwaar de aanschaf hout cv en warmtepomp?
Van wanneer stamt je cv installatie qua radiatoren, vast berekend op 90/70 bij -10C buiten, wat is de verdeling vermogen vloerverwarming en radiatoren?
De warmtepomp waar onttrekt deze zijn warmte, bodem, afzuiglucht of iets anders?
Wat is de maximale uittrede temperatuur van de warmtepomp?
Sanitair water kun je zo in elk geval niet opwarmen met de warmtepomp hooguit voorverwarmen. Denk ook aan legionella.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtkachel / Warmtepomp / CV aansluiten

Bericht door kockie »

Hier wil ik even op inhaken. 5% is m.i. echt onvoldoende. Ik heb een buffer van 2 kuub en met een expansievat van 200 liter heb ik een drukwisseling van 0,8 naar 2 Bar. Dat is te veel. Met 400 liter varieert het van 1 tot 1.5 (geloof ik).

Er is een (groot) verschil tussen expansievolume, dat in de orde van 4% ligt en de benodigde expansieruimte om dit op te vangen.

Er is al eerder over gediscussieerd en wel hier: viewtopic.php?f=3&t=2739
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Houtkachel / Warmtepomp / CV aansluiten

Bericht door GTV6 »

Idd niet te klein kiezen, tov de rest zijn het de kosten niet en hoe groter hoe langer de levensduur en wat flink helpt is zorgen dat het vat niet heet wordt scheelt een 5 jaar. Daarbij de voordruk afstemmen op de plaatselijke statische druk. Maar met 2 keer 35 liter ben je er wel, je kan natuurlijk ook je leidingen en radiatoren uitrekenen maar het weegt niet op tegen de kosten in dit geval. kies je het vat klein levensduur 10 jaar ongeveer, kies je hem groot en zorg je dat t water koud is wat er in komt dan het dubbele qua levensduur. Een voorschakelvat helpt enorm qua levensduur 90C of 20C op dat rubber velletje dat scheelt enorm. Daarbij heb je vloerverwarming dus slang de drukopname daarvan is groot. Met alleen vloerverwarming heb je heel weinig nodig qua capaciteit,
RobinEv
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 apr 2014, 10:05

Re: Houtkachel / Warmtepomp / CV aansluiten

Bericht door RobinEv »

Warmtepompen kunnen ook prima warm water maken, meestal echter tot 50-55 graden.
In het schema lijkt het alsof de houtkachel/wp op dezelfde leiding zitten, kan dat. Daarnaast lijkt het nu of deze op de buffer zijn aangesloten (Verwacht dat eerst de boiler wordt geladen, daarna de buffer) en direct op de vloerverwarming. Deze kunnen beter (hydraulisch) gescheiden zijn via de buffer. (kunnen beide pompen ongestoord hun werk doen) Daarnaast zie ik ook nog een cv ketel, als je al een warmtepomp hebt en een houtkachel waarom is deze dan nog nodig?
Waar zijn de radiatoren op aangesloten? Werken deze ook op lage temperatuur evenals de vloerverwarming?
Sappien
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:23

Re: Houtkachel / Warmtepomp / CV aansluiten

Bericht door Sappien »

RobinEv schreef:Warmtepompen kunnen ook prima warm water maken, meestal echter tot 50-55 graden.
Dat was mijn idee ook, de CV kan het water dan nog naverwarmen. Op deze manier kan ik zomers ook nog voorverwarmen
RobinEv schreef:In het schema lijkt het alsof de houtkachel/wp op dezelfde leiding zitten, kan dat. Daarnaast lijkt het nu of deze op de buffer zijn aangesloten (Verwacht dat eerst de boiler wordt geladen, daarna de buffer) en direct op de vloerverwarming. Deze kunnen beter (hydraulisch) gescheiden zijn via de buffer. (kunnen beide pompen ongestoord hun werk doen)
Het is niet de bedoeling dat beide tegelijk gaan draaien, de warmtepomp is meer bedoeld voor als we langer van huis zijn (en de houtkachel niet meer brand). Hoe ziet dat scheiden er uit?
RobinEv schreef: Daarnaast zie ik ook nog een cv ketel, als je al een warmtepomp hebt en een houtkachel waarom is deze dan nog nodig? Waar zijn de radiatoren op aangesloten? Werken deze ook op lage temperatuur evenals de vloerverwarming?
De CV ketel hangt er al (2 jaar oud), wil ik als naverwarmer voor warm water blijven gebruiken. Verders heb ik nog 4 radiatoren hangen, welke wel extra groot zijn. Ik stook nu ook al 45 graden, en kan daarmee de bovenverdieping op temperatuur houden.
RobinEv
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 apr 2014, 10:05

Re: Houtkachel / Warmtepomp / CV aansluiten

Bericht door RobinEv »

Volgens mij heb je straks de volgende pompen in je systeem
-houtkachel
-warmtepomp
-cv ketel

wie stuurt het water door je vloerverwarming en radiatoren?

Wat ik bedoelde met scheiding is dat alle warmte leveranciers leveren aan de buffer met hun eigen pomp. Op de buffer zit je afnemers (vloerverwarming/radiatoren) met eigen pomp. Alle systemen kunnen dan onafhankelijk van elkaar werken.
Sappien
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:23

Re: Houtkachel / Warmtepomp / CV aansluiten

Bericht door Sappien »

In 1e instansie pompt de CV ketel het door naar de radiatoren en vloerverwarming. Als ik de temperatuur van de CV ketel op bv 40 graden zou zetten en de buffer voorziet in een hogere retour temperatuur, zal de CV niet aan slaan..

Met scheiden bedoel je elke warmtebron een eigen spiraal te geven?

Ik lees her en der dat een open verdeler ook een mogelijkheid is?
Plaats reactie