Mening: Huis verwarmen met heatpipes

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

PaulBE
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 jul 2013, 14:52

Re: Mening: Huis verwarmen met heatpipes

Bericht door PaulBE »

Jacco schreef:
En heb dan gerekend met:
Dec en Jan 3 uur (Difuus) licht
Nov en Feb 4 uur (Difuus) licht
Okt en Maa 5 uur (Difuus) licht

Dus:
2,5 graden * 1650L = 4,8kWh per uur (difuus) licht

opbrengst per maand:
Jan & Dec: 4,8 * 3 uur * 31 dagen = 446 kWh
Nov & Feb: 4,8 * 4 uur * 29 dagen = 557 kWh
Okt & Maa: 4,8 * 5 uur * 31 dagen = 743 kWh
Enkele bedenkingen. ( Ik denk maar luidop, kan er dus volledig naast zitten. :mrgreen: )

- 4.8 kWh kan in de winter kloppen als gemiddelde per dag maar ik denk dat je ook moet rekening houden dat er dagen zijn met zon van 's morgens tot 's avonds en dagen dat het echt somber is. In het eerste geval is het misschien mogelijk dat je een overschot hebt dat je niet kan opgebruiken en je dus zal moeten aftrekken van het totaal theoretisch maandgemiddelde die maand.

- Met een bepaalde hoeveelheid energie kan je je water bijvoorbeeld 10 graden opwarmen. In praktijk, zeker met difuus licht, zullen je heatpipes in sommige omstandigheden je water bijvoorbeeld wel van 20°C naar 30°C kunnen brengen maar niet meer van 30°C naar 40°C.
Afhankelijk van je afgiftesysteem moet de aanvoertemperatuur ervan een bepaalde minimum temperatuur hebben om te kunnen werken maar als de aanvoertemperatuur naar je heatpipes te hoog is zullen die het water niet meer kunnen opwarmen bij difuus licht.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Mening: Huis verwarmen met heatpipes

Bericht door Sandman79 »

PaulBE schreef:
Jacco schreef:
En heb dan gerekend met:
Dec en Jan 3 uur (Difuus) licht
Nov en Feb 4 uur (Difuus) licht
Okt en Maa 5 uur (Difuus) licht

Dus:
2,5 graden * 1650L = 4,8kWh per uur (difuus) licht

opbrengst per maand:
Jan & Dec: 4,8 * 3 uur * 31 dagen = 446 kWh
Nov & Feb: 4,8 * 4 uur * 29 dagen = 557 kWh
Okt & Maa: 4,8 * 5 uur * 31 dagen = 743 kWh
Enkele bedenkingen. ( Ik denk maar luidop, kan er dus volledig naast zitten. :mrgreen: )

- 4.8 kWh kan in de winter kloppen als gemiddelde per dag maar ik denk dat je ook moet rekening houden dat er dagen zijn met zon van 's morgens tot 's avonds en dagen dat het echt somber is. In het eerste geval is het misschien mogelijk dat je een overschot hebt dat je niet kan opgebruiken en je dus zal moeten aftrekken van het totaal theoretisch maandgemiddelde die maand.

- Met een bepaalde hoeveelheid energie kan je je water bijvoorbeeld 10 graden opwarmen. In praktijk, zeker met difuus licht, zullen je heatpipes in sommige omstandigheden je water bijvoorbeeld wel van 20°C naar 30°C kunnen brengen maar niet meer van 30°C naar 40°C.
Afhankelijk van je afgiftesysteem moet de aanvoertemperatuur ervan een bepaalde minimum temperatuur hebben om te kunnen werken maar als de aanvoertemperatuur naar je heatpipes te hoog is zullen die het water niet meer kunnen opwarmen bij difuus licht.
Hi Paul,

uit mijn beperkte ervaring kan ik zeggen dat het zeker terecht is om je bedenkingen te maken, in praktijk valt dit heel goed mee hoor. De temperatuur in de buffer zal eerder rond de minimum temperatuur draaien, bepaalt door de externe bijverwarming. Normaal is er dan voldoende buffercapaciteit over in de buffer om hetgeen die dag niet direct verbruikt wordt bijkomend op te slaan.

Puntje twee speelt meer mee, maar ook bij minder direct zonlicht worden mijn heatpipes redelijk snel voldoende warm om de buffer bij te warmen, enkel zal bij indirect licht de pomp veel sneller terug uitvallen omdat de delta t weer te klein wordt, en zal het ook wat langer duren eer de delta t voldoende hoog is opdat de pomp weer inschakelt. (En dan weer op minimum debiet natuurlijk, niet op maximaal debiet.. )
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Mening: Huis verwarmen met heatpipes

Bericht door Ruuben »

Ingir schreef:Dat gaat prima... 10-15 minuten na start van het wasprogramma draai je de temperatuur van de thermostaatkraan naar 15°C zodat gespoeld kan worden met koud water. Ik bedoel die hotfill-apparaten voor enkele honderden euro's die hetzelfde doen.

Afbeelding
Ik zou mijn wasmachine met thermostaatkraan vast zetten op 35 graden. Volgens mij kun je je daar geen buil aan vallen.
Een hotfill wasmachine automaat is incl wat snelkoppelingen zo 300 euro....

Elke wasbeurt weer aan knoppen moeten draaien met instelling lijkt me hoogst oncomfortabel en storingsgevoelig.
Ik heb mijn vaatwasser (ook 1 jaar oud) op de koudwater aansluiting gevoed met een douche thermostaatkraan van 60 graden. Dat kon volgens de zanussie gebruiksaanwijzing.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Mening: Huis verwarmen met heatpipes

Bericht door Ingir »

Ruuben schreef:
Ingir schreef:Dat gaat prima... 10-15 minuten na start van het wasprogramma draai je de temperatuur van de thermostaatkraan naar 15°C zodat gespoeld kan worden met koud water. Ik bedoel die hotfill-apparaten voor enkele honderden euro's die hetzelfde doen.

Afbeelding
Ik zou mijn wasmachine met thermostaatkraan vast zetten op 35 graden. Volgens mij kun je je daar geen buil aan vallen.
Een hotfill wasmachine automaat is incl wat snelkoppelingen zo 300 euro....

Elke wasbeurt weer aan knoppen moeten draaien met instelling lijkt me hoogst oncomfortabel en storingsgevoelig.
Ik heb mijn vaatwasser (ook 1 jaar oud) op de koudwater aansluiting gevoed met een douche thermostaatkraan van 60 graden. Dat kon volgens de zanussie gebruiksaanwijzing.
Even een eierwekker op 10 minuten zetten om dan de kraan terug te draaien... dat is inderdaad wel erg oncomfortabel.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Jacco
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jul 2014, 20:18

Re: Mening: Huis verwarmen met heatpipes

Bericht door Jacco »

Sow een vakantie verder en wat goede gesprekken met een bekende die veel meer wist van zulk soort systemen dan ik ben ik bij een mooi systeem terecht gekomen, genaamd: Solvis

Dit komt uit duitsland en heeft die bekende van mij ook in zijn huis en ziet er keurig uit en lijkt mij vele male beter dan de 'gebruikelijke' systemen die nu vooral verkocht worden.

Hier een animatie van het systeem

met dit systeem word de gelaagdheid in het vat veel beter geregeld dan de 'gebruikelijke' systemen.
In de animatie zit er een geïntegreerde brander in de boiler (hiermee word een rendement van 109% gehaald!) maar omdat ik nu een vrij nieuwe HR107 ketel heb ga ik waarschijnlijk die gewoon gebruiken voor bij verwarming. (op de plaats van de brander komt dan een warmtewisselaar dacht ik), maar als je meerprijs voor brander niet erg hoog ligt dan gaat die er gewoon in want dat scheelt weer ruimte in mijn berging!

Ook heb ik besloten om 4 vlakkeplaat collectoren in landscape op mijn dak neer te leggen i.p.v. heatpipes omdat ik iets minder zonnepanelen nodig heb dan ik dacht en heb dan geen vergunning meer nodig voor het plaatsen van alles, en geen uitstekende heatpipes op het dak :)

Verder wil ik een hout kachel in de woonkamer neerzetten en ook op het buffervat aansluiten, maar dit duurt nog wel een jaar denk ik.

Heb nu mail contact met 3 leveranciers van dit systeem in nederland (meer zijn er niet te vinden!) dus ben benieuwd hoe het zich allemaal gaat ontwikkelen!

Zijn er hier trouwens mensen die dit systeem ook hebben? zo ja, hoe zijn jullie ervaringen?
Die bekende had een voor het systeem een verbruik van 4000m³ gas en nu 1000m³, ik weet alleen niet hoeveel hout hij stookt op jaar basis dus niet zo goed te vergelijken....

groeten!
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Mening: Huis verwarmen met heatpipes

Bericht door Ruuben »

Beter=duurder.

Geniet van je aankoop. Mooi ding.
Jacco
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jul 2014, 20:18

Re: Mening: Huis verwarmen met heatpipes

Bericht door Jacco »

Owke weer terug bij af, dat systeem was te duur voor mijn kleine verbruik, dus kost meer dan dat het oplevert.

Ben ondertussen wel verder gaan kijken maar er zijn zoveel verschillende soorten en smaken dat ik niet goed weet wat nou het beste is.
Ben zo ongeveer tot de conclusie gekomen dat ik op verwarming niet echt kan besparen, er is geen 1 systeem dat ik er binnen 15 jaar uit heb.

het enigste besparing die ik kan doen is mijn stroom rekening naar 0 brengen, ben aardig handig dus wil dit dan zelf gaan doen en dan bespaar ik ook nog eens arbeidskosten en heb ik het er in 7 jaar uit.


Voor verwarming zou ik ook echt wat willen doen maar is zo lastig om een goed iets te vinden, wil heel graag een hout kachel maar is met een verbruik van 900m² en mijn werk niet rendabel. (de binnenvaart, dus 2 weken werken en daarna 2 weken thuis, en in de 2 weken weg, word er gewoon op gas gestookt). Een goedkoop Hout cv systeem kost ca. 2800 (incl. kachel en buffer) maar dan komt er nog een rookgas afvoer bij en externe luchttoevoer en kom ik op 3784,-. als ik daarmee de helft bespaar op verwarming ca. 340m² is dat 221,- per jaar is terug in 17 jaar...... Zou iets korter worden als er in die tijd dat ik weg bent ook nog af en toe gestookt word maar dat zal niet vaak zijn dus reken dat liever niet mee. Ook heb ik zitten denken aan een hygiëne boiler om ook iets op tapwater te besparen maar dat helpt ook niet wat die zijn een stuk duurder dan de spiraal loze boilers en we zijn maar met zn 2en dus geen hoog verbruik.


Na eerdere discussie op dit forum over de heatpipes ben ik aan het rekenen gegaan en erachter gekomen dat het ook lang duurt voordat die eruit zijn. Besparing van 35% op verwarmen en 65% op SWW met 48 heatpipes en 800L Hygienne buffer komt op een 400m² besparing = 260 euro met een systeem van 5200,- euries dus precies 20 jaar terug verdien tijd.


Een combinatie van deze 2 komt uit op een totaal bedrag van 8187,- (ipv 8984,- met 2 aparte) en een besparing van 650m² gas = 422,50 = 19,4 jaar....


Nu denk ik dat ik een hout cv ga plaatsen omdat ik hout stoken gewoon erg leuk vind en de lange terugverdientijd maar voor lief neem....

Hopelijk hebben jullie nog een geniaal idee waarmee ik de terugverdien tijd kan inkorten!

Groeten,
Jacco
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Mening: Huis verwarmen met heatpipes

Bericht door Ruuben »

Een eenvoudig houtkacheltje in je woonkamer?

Of baan op vaste wal en meer thuis zijn?

Ben je in je berekeningen uitgegaan van 2 flexsavers en aparte boilers sww? Daar ligt winst.
Ben je in houtcv ook van kosten voor hout uitgegaan?
Als je inzet op houtcv zou je ook de minder kosten van vastrecht kunnen meenemen, los van t gas dus. Als je stadsverwarming hebt is het ook mogelijk maar wat bewerkelijker.

Alles op gasflessen, cv ombouwen met standaard ombouwsetje.


Warmwater heatpipes delen met buren?

Je hebt gwoon pech met je lage energiebehoefte :wink:
Jacco
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jul 2014, 20:18

Re: Mening: Huis verwarmen met heatpipes

Bericht door Jacco »

Een eenvoudig houtkacheltje geeft al snel 6kw straling wat teveel is voor mijn woonkamer, 35m².

Baan wissel gaat hem niet worden denk ik :P

In de berekening met alleen een hout cv ben ik uitgegaan van 1 flexsaver van 800L met voorverwarming van SWW, beide naverwarmt door gas.
Hout heb ik gratis.
Denk toch dat ik voor een hout cv ga en dan gewoon een jaar met gas blijf stoken en dan kijken wat voordeliger is. stroom of gas

met gasflessen sjouwen zie ik niet zo zitten :fff
Heatpipes met de buren zou problemen op kunnen leveren met de verkoop dus daar wil ik maar niet aan beginnen.

Ja vette pech maar ga nog een eind zakken met de zonnepanelen!
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Mening: Huis verwarmen met heatpipes

Bericht door Ruuben »

http://www.topkachels.nl/loxton-3kw-p-237.html

3kw houtkacheltje...

Met gratis hout is de keuze al weer een stuk eenvoudiger.

Maar als je 6kw te veel vind ga je je wel beperken in de keuze van cvhaard.,

Sommige hier hebben een verner oid, die schijnt erg weinig ruimtezijdig af te geven.
Of had je al een model op het oog?
Jacco
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jul 2014, 20:18

Re: Mening: Huis verwarmen met heatpipes

Bericht door Jacco »

Ik heb een 10KW kachel op het oog met 3,5kw straling en 6,5kw cv, meer heb ik ook niet nodig
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Mening: Huis verwarmen met heatpipes

Bericht door Ruuben »

Realiseer je wel dat je fors moet stoken om je enorme buffer te vullen zo.
Een verner heeft een veel hoger vermogen en geeft minder aan ruimte en meer aan water... je kan altijd uit je buffer halen en de vloerverwarming mee laten doen op die warmte terwijl je cvhaard werkt.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Mening: Huis verwarmen met heatpipes

Bericht door Ingir »

Nog eens opnieuw beginnen dan... een warmtevraag voor ruimteverwarming van 5.750 kWh per jaar en voor SWW ga ik uit van 2 personen (100 liter@45°C per dag en 200 dagen per jaar) ofwel 820 kWh per jaar.

Ik zou beginnen met een kleine houtkachel in de woonkamer om de piek in de warmtevraag af te toppen. Op de koudste winterdag heb je ongeveer 60 kWh nodig, met een houtkachel van 4 kW kan met 6 uur stoken 24 kWh afgetopt worden. Resterende warmtevraag (36kWh) kan met een elektrisch kacheltje geproduceerd worden (18uur x 2 kW), met de mogelijkheid om die 2 kW ook in te zetten tijdens de houtstook als het extreem koud wordt.

Het stroomverbruik is maximaal 5.750 kWh als je geen hout stookt, tot 0 als je alles met hout stookt. Aangezien je regelmatig afwezig bent en de woning vorstvrij wilt houden (12°C) zal de elektrische kachel zeker 50% van de warmtevraag afdekken (2.875 kWh). Voor het SWW is een elektrische boiler van 80 liter voldoende, inclusief stilstandsverliezen zul je zo'n 1.000 kWh stroom per jaar verbruiken. Totale stroomverbruik voor RV en SWW 3.875 kWh. Daarbij komt nog het huishoudelijk stroomverbruik voor een 2,2 persoons huishouden (3.500), totaal 7.375 kWh. Dit verbruik kan gedeeltelijk afgedekt worden met zonnepanelen, bijvoorbeeld 20 zonnepanelen van 250Wp.

De investeringskosten:
- houtkachel €1.000
- elektrische kachels 2x € 100
- elektrische boiler 80 liter €300
- zonnepanelen € 7.500
Totaal € 9.000 incl. plaatsing en BTW.

De gebruikskosten met gratis hout zijn dan (7.375-5.000) x 0,20 = € 475 per jaar, maandbedrag € 40.
De gemiddelde levensduurkosten: (9.000 + (20x475)) / 20 = € 925 per jaar.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Jacco
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jul 2014, 20:18

Re: Mening: Huis verwarmen met heatpipes

Bericht door Jacco »

Bedankt voor jullie antwoorden!

@Ingir,
Bedankt voor je meedenken maar wil graag gebruik blijven maken van mijn vloer verwarming dus dat is dan niet een optie.
En als ik weg ben is er nog wel iemand thuis dus niet alleen vorst vrij houden....


Nu heb ik deze kachel gevonden: Link
Dan zal de vloer verwarming mee moeten doen tijdens het stoken dus ideaal!

Nu de keuze maken tussen een 450L of 800L vat
450L * 50 graden / 860 = 26,2 kw /9 =2,9 uur stoken
800L * 50 graden / 860 = 46,5kw / 9 =5,2 uur stoken

Nu is er tijdens het stoken continu afname van het cv vanwege zijn kleine straling.
Dus wat is jullie advies? Zelf denk ik 800L omdat als ik thuis ben ik wel veel kan stoken op een dag en omdat ik alleen maar LTV heb hoeft het buffer ook niet heel warm te zijn om al nut te hebben.

Terug verdien tijd: 15,5 jaar incl. 800L buffer, rookgas, veiligheid, sturing en de kachel.
Dus zal er voor moeten zorgen dat er ook gestookt gaat worden als ik aan het werk ben om dat wat in te korten.
Maar dan heb ik wel de goeie sfeer van een hout kachel!! :D
6pitter
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 aug 2014, 13:00

Re: Mening: Huis verwarmen met heatpipes

Bericht door 6pitter »

Ingir schreef:
Ruuben schreef:
Ingir schreef:Dat gaat prima... 10-15 minuten na start van het wasprogramma draai je de temperatuur van de thermostaatkraan naar 15°C zodat gespoeld kan worden met koud water. Ik bedoel die hotfill-apparaten voor enkele honderden euro's die hetzelfde doen.

Afbeelding
Ik zou mijn wasmachine met thermostaatkraan vast zetten op 35 graden. Volgens mij kun je je daar geen buil aan vallen.
Een hotfill wasmachine automaat is incl wat snelkoppelingen zo 300 euro....

Elke wasbeurt weer aan knoppen moeten draaien met instelling lijkt me hoogst oncomfortabel en storingsgevoelig.
Ik heb mijn vaatwasser (ook 1 jaar oud) op de koudwater aansluiting gevoed met een douche thermostaatkraan van 60 graden. Dat kon volgens de zanussie gebruiksaanwijzing.
Even een eierwekker op 10 minuten zetten om dan de kraan terug te draaien... dat is inderdaad wel erg oncomfortabel.
ziet er goed uit, maar ik vul mijn wasmachine gewoon met een gieter met warm water. Met 3 panelen op het dak, een cv boiler van 300 liter en een 80 liter tapboiler kost het niets extra en de was kan gewoon warm gewassen worden en koud gespoeld. Wel de zeep in de trommel doen en niet in het bakje.
Ondertussen doet de wasmachine-machinist dit al automatisch.
Plaats reactie