Willen jullie a.u.b. meedenken over muurisolatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Willen jullie a.u.b. meedenken over muurisolatie

Bericht door Anne2 »

En om meteen volgende onderwerp verder te gaan (zie vorige)

De muur is volgens de makelaar gedeeltelijk spouw, klein stukje houten voorzetwand en stukje een steens. Volgens een timmerman is het geen spouw. Daar moet dan isolatie omheen. Huis is niet mooi, kan dus aan de buitenkant (vermoed dat vergunning geen probleem zal zijn). Zag you tube filmpje van Knauff, https://www.youtube.com/watch?v=qZCWVPF ... gDt8hugDiQ vraag mij af hoeveel zoiets zou kosten en of het goed is. Soort isolatieplaten met pleisterwerk afgewerkt. Volgens site verbeteruwhuis heb je voor 22.000 een gevelisolatie van 8 of meer cm. Jammer dat ze daar niets over vertellen wat voor isolatie ze dan nemen. Ik begrijp dat buitengevelisolatie duurste is en meeste oplevert, is dat dan de richtprijs? Huis is 11 x 8,5m2.

Dan moet het dak ook aangepast, er is nu al nauwelijks overstek.

Onder de dakpannen ligt asbest. Het dak is gedeeltelijk slecht geïsoleerd (andere deel niet), zeg maar gewoon niet, (volgens timmerman zou dat eraf moeten, is het prut). Hij had het over dakpannen eraf, asbest eraf, panlatten ook, tot de balken, dan weer opbouwen, met dezelfde dakpannen. Timmerman had het over kant en klare platen dat de binnenkant meteen afgewerkt is. Ik vraag mij af hoe hoog de isolatiewaarde daarvan is. Weten jullie dat? Hebben jullie www-links van materiaal? En ervaring. Is zoiets zelf te doen, te leren?

Ik denk er ook aan het dak nu niet verder te doen (behalve nieuwe overstek), misschien plafond tussen woongedeelte en bovenverdieping isoleren. Dit puur om financiële redenen. En omdat de bovenverdieping niet gebruikt wordt. Slaapkamer en badkamer is beneden.
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Willen jullie a.u.b. meedenken over muurisolatie

Bericht door pelletpower »

Anne, voor een niet technisch persoon zie je de zaken aardig helder. En van het een loop je in het ander. Met als gevolg dat je huis zowat nieuw is, maar altijd de vochtige fundering zal houden. De charmes van een oud huis zie ik niet meer zo, meer de gemakken van een nieuw. Vergis je niet wat voor bouwkosten deze renovatie met zich meebrengen. Bij ons oude huis hadden we ook last van een vochtige fundering. Deze hebben we uitgegraven, bitumen ertegen en drainage aan de buitenkant eromheen. Redelijk opgelost maar niet helemaal. Als het de dakgoot is dan moet dat simpel zichtbaar zijn in de vorm van vochtige plekken. Het kan ook in de regenpijp of rioolafvoer zitten. Heb je overal last of plaatselijk?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Willen jullie a.u.b. meedenken over muurisolatie

Bericht door deleted »

Anne,

Asbest onder de pannen ? Asbest in welke vorm ? Geen isolatie hoop ik ? Harde eternit onderdakplaten misschien ?
Hoe goed is het dak nog ?

Zoldervloerisolatie is meestal veel efficiënter en goedkoper dan dakisolatie.


G
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Willen jullie a.u.b. meedenken over muurisolatie

Bericht door Anne2 »

Er is maar op 1 plek vochtdoorslag dacht ik, onder aan de muur. Dak is verder goed. Golft tenminste niet en pannen zijn te hergebruiken. Had ik al verteld dat er boktorsporen zit in vloer van een slaapkamer? Weet niet of dat nog actief is, en zou de balken daaronder willen zien. Er komt zoveel op je af, als je door een huis loopt, zeker met nog iemand anders. Ik wil en ga nog wel een paar keer kijken.

Asbest zijn van die harde platen onder pannen. Aan de binnenkant is de afwerking met plaatjes, wat ik niet ken, maar ook de timmerman niet...Hij vroeg zich af of dat asbest kon zijn, wit geschilderd. Kleine plaatjes, geen zachtboard. Maar bestaat er zoiets als een binnenkant asbest afwerking? Een soort hardboardplaatjes. Misschien is het een niet gangbaar formaat hardboard.

Schuine dak loopt door in de slaapkamers, dus zolderisolatie is geen optie. Wel dacht ik aan vloerisolatie tussen slaapkamers en beneden verdieping, voelt niet als een degelijke oplossing.

Ik besef heel goed dat nieuwbouw veel comfortabeler is, zou ik best willen, maar heb ik het budget niet voor samen met de andere dingen die ik wil. Hier is bouwgrond nog duurder dan zelfde formaat grond met huis.
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Willen jullie a.u.b. meedenken over muurisolatie

Bericht door pelletpower »

Nou ja, als je alleen betaald voor de grond is het zo gek nog niet. Vergis je echter niet in de troep en benodigde tijd. In ons geval dook op het juiste moment iemand op die tegen een redelijk tarief de zaak afgewerkt heeft. Zodoende hebben we slechts een kleine 2 jaar in de troep gezeten. Nog afgezien van de benodigde creatieviteit om de financieen rond te krijgen.
Taxateur van eigenhuis is zeker een goed en betaalbaar idee.
Misschien (ik mag het hier niet zeggen) is het makkelijk de zaak plat te duwen en opnieuw te beginnen? Strobalen of houtskelet?
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Willen jullie a.u.b. meedenken over muurisolatie

Bericht door Anne2 »

Sloophuis afvoeren kost geld, strobalen huis bouwen net zo duur als een "gewoon" huis bouwen. Totale kosten zijn hoger en moeten direct uitgevoerd. Huis opknappen kan stukje bij beetje.

Troep vind ik niet erg, tijd ook niet. (zeg ik nu...)
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Willen jullie a.u.b. meedenken over muurisolatie

Bericht door Ingir »

Groot gelijk, met de sloop van de woning gaat veel energie/arbeid verloren die ongetwijfeld nog vele decennia had mee kunnen gaan. Gewoon beginnen met het dak en dan stap voor stap naar beneden werken. Goed opletten dat je niet wordt afgescheept met ondermaatse isolatiediktes. Voor het dak moet je denken aan minimaal 25cm en voor de gevel en vloer 20cm, daaronder zijn de levensduurkosten gerekend over 25 jaar altijd hoger bij gelijkblijvende energieprijzen...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Willen jullie a.u.b. meedenken over muurisolatie

Bericht door Anne2 »

Maar hoe doe je dat vloer 25 cm, dat leg je dan niet op de bestaande vloer waarschijnlijk.

En hoe doe je dat met een gevel. Zeg buitenom. Wat voor materiaal.

Wil graag kostenplaatje maken.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Willen jullie a.u.b. meedenken over muurisolatie

Bericht door Tim »

Anne,

Als je geen geld overhoud na aankoop om iets te gaan verbeteren/bouwen, dan ben ik bang dat het een teleurstelling gaat worden of een heel lang en koud avontuur.

Een nieuw loghouse 100m² (zou mij prima doen) heb je voor €30.000. Naisoleren en fundering niet onbegrepen.

Groet,
Tim
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Willen jullie a.u.b. meedenken over muurisolatie

Bericht door Ingir »

Anne2 schreef:Maar hoe doe je dat vloer 25 cm, dat leg je dan niet op de bestaande vloer waarschijnlijk.

En hoe doe je dat met een gevel. Zeg buitenom. Wat voor materiaal.

Wil graag kostenplaatje maken.
Gevel isoleren met 20cm witte EPS, 16cm grijze EPS of 10cm resolschuim en dat afwerken met een stuclaag. Reken op zo'n € 150 per m².

Vloerisolatie hangt af van bestaande vloer/kruipruimte/kelder. Zonder kruipruimte (vloer op zand) wordt de vloer afgebroken waarna de grond uitgegraven kan worden om plaats te maken voor EPSisolatie, een nieuwe betonvloer met vloerverwarming en een zandcementdekvloer. Met kruipruimte/kelder kan de isolatie tegen de onderkant van de bestaand vloer geplaatst worden. Kosten € 50 /m² (tegen onderkant vloer). Vloer uitbreken is uiteraard veel duurder.

Je zou nu alleen het dak kunnen aanpakken en dan later als er weer wat geld gespaard is de gevel of vloer.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Willen jullie a.u.b. meedenken over muurisolatie

Bericht door gerard »

@ Tim/Anne,
Loghousje zelluf bouwe. Tim jr. wil vast wel helpen, kan ie wat ervaring opdoen voor zun eige hut. Fluitje van een cent….Recept: Boompjes, hamertje, boortje, zaagje, bijltje en spijkers
http://www.youtube.com/watch?v=_3J5wkJFJzE
Groet,
Gerard
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Willen jullie a.u.b. meedenken over muurisolatie

Bericht door Anne2 »

Dank jullie wel voor het meedenken. Ik kom hoop ik later nog met concreter vragen...
maomanna
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 aug 2014, 18:21

Re: Willen jullie a.u.b. meedenken over muurisolatie

Bericht door maomanna »

Die isolatie hoeft helemaal niet zo duur te zijn.

Heb laatst mijn (helaas) koud dak (11m²) geisoleerd met 12cm pir.
Heb daar ongeveer€100 voor betaald. A keus pir is inderdaad duur reken op €16 per m².
Zoek eens naar b keus, dat scheelt een hoop
midas
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 sep 2013, 21:24

Re: Willen jullie a.u.b. meedenken over muurisolatie

Bericht door midas »

buitenaf isoleren is makkelijk en niet zo duur, ook makkelijk veel zelf te doen. Latten op de muur, daar isolatieplaten tegen en dan heel de handel afsmeren. Ik denk dat je dak een 15cm breder maken nog het lastigste stuk is.

Waarschijnlijk heb je zo alleen het vocht in je muren niet opgelost, vaak komt dit uit de fundering omhoog gekropen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Willen jullie a.u.b. meedenken over muurisolatie

Bericht door kockie »

Het lastige van aan de buitenkant isoleren is dat allerlei mensen menen daar iets over te vertellen te hebben..... Technisch is het inderdaad niet zo bijzonder.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie