Houtverwarming en opslag

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Houtverwarming en opslag

Bericht door GTV6 »

De afgelopen weken heb ik veel gelezen op het forum over hout stook en cv.
Ik heb zo rond de 0 graden een warmtebehoefte van circa 10 kW ruim geteld.
Het deel van het huis waar we het meeste zijn heeft vloerverwarming tot 0 graden is deze transmissiedekkend.
We hebben de beschikking over wilgenhout en ander afvalhout.
Ik heb een idee in de tuin een kachel te plaatsen waar groot hout in moet kunnen, ik zaag alles met de hand met een bomenzaag, dus om nu alles te korten tot 30 cm zie ik niet zo zitten.
Mijn idee is een buffer in de tuin deels in te graven van circa 3M3 deze gemaakt van epdm en isoleren met circa 20 cm pir isolatie. De buffer kan dan af en toe ook dienen als hottub, leuke bijkomstigheid. In de buffer een warmtewisselaar welke dan weer naar binnen gaat het cv systeem in. Welke kachel is hiervoor geschikt en zijn er aanmerkingen op het idee?
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtverwarming en opslag

Bericht door JantjeV8 »

Als je de bovenkant van de buffer wilt los nemen, zal de rest van het systeem lager moeten liggen, anders loopt je systeem leeg tot het nivo van de buffer.

Denk er om, water in het verwarmingssysteem is geen lekker badder-water. Dat ruikt niet naar roosjes.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtverwarming en opslag

Bericht door Paul Joosten »

Met de genoemde warmtewisselaar blijven de systemen gescheiden dus dat luchtjesprobleem zal wel loslopen Jantje. Een forse plons water buiten zal wel voorzien moeten worden van vorstbeveiliging of je wordt slaaf van je eigen systeem. Wanneer je er zelf in wilt badderen heb je wel weinig warmte voor de CV aangezien beiden andere temperaturen 'lekker' vinden. Denk je ook aan legionella? Op zich lijkt me zoiets trouwens wel een leuke uitdaging!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtverwarming en opslag

Bericht door JantjeV8 »

Ik zou te allen tijde zorgen dat je woningverwarming niet afhankelijk is van een weldaads badwens daar buiten. Dus maak een goed en deugdelijke verwarming met voldoende verwarmingscapaciteit om een hottub op temperatuur te brengen. Niet dat je het badje schoon wilt maken en je woning zonder verwarming zit, dat soort dingen.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Houtverwarming en opslag

Bericht door GTV6 »

Wat die vorst betreft heb ik ook aan zitten denken, het wordt dan wel super geisoleerd maar toch. En idd dan moet je er wel eens mee aan de gang wanneer je geen tijd hebt. Legionella idd punt van aandacht heel klein beetje chloor erin.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Houtverwarming en opslag

Bericht door GTV6 »

Niemand iets over het soort te bouwen kachel?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtverwarming en opslag

Bericht door kockie »

Ik zou zeggen een batch-rocket

Ik moet wel zeggen dat ik het gebruik van een buffer als hottub een bijzonder slecht idee vindt; of je nu warmtewisselaars gebruikt of niet. Ook buffer en kachel buiten is zeer onwenselijk ivm grote energieverliezen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Houtverwarming en opslag

Bericht door GTV6 »

Ik heb binnen simpelweg niet de ruimte voor een buffervat en ketel, daarbij is de draagkracht van de vloeren niet toereikend. Een andere opstellingsplaats dan buiten is niet haalbaar, maar met 20 cm pir isolatie is het warmteverlies gering.
Plaats reactie