Welke vloerisolatie?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

rdeweert
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2014, 22:21

Welke vloerisolatie?

Bericht door rdeweert »

Wij hebben een nieuw jaren 30 huis gekocht en ik twijfel erg over de te kiezen vloerisolatie. Er zijn wel erg veel opties en ik weet niet goed te bepalen welke de beste keuze is. De situatie is als volgt:

Jaren 30 huis, ca. 60m2 kruipruimte. De vloer is van hout (zowel de zichtbare vloer waarop we lopen als de vloer "fundering"). Kruipruimte is ca. 1 m hoog en licht vochtig. We willen dus een middel dat maximaal isoleert en ook het vocht tegengaat. Ook zijn er redelijk wat oude leidingen in de kruipruimte die op termijn 5 - 10 jaar wellicht vervangen moeten worden.

Verder is prijs niet het belangrijkste, eenmalige willen we hier best in investeren om vervolgens een goed rendement te halen. Op PUR zijn we redelijk afgeknapt gezien de verhalen over giftige lucht..

Heeft iemand ervaringen / tips voor ons?

Alvast bedankt!
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Welke vloerisolatie?

Bericht door Ingir »

In het huis van mijn ouders ongeveer dezelfde situatie. De oude planken kierden behoorlijk waardoor het altijd tochtte in huis. Ik heb die planken verwijderd, de bodem (zand) afgedekt met een dikke PE-folie, de oude planken tegen de onderzijde haaks over de balken geschroefd ca. 30 cm hoh en de ruimte tussen de balken volledig opgevuld met glaswol. Daarna de balken afgedekt met 18mm underlayment. Klusje dat in een weekend uit te voeren is met 2 man.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Welke vloerisolatie?

Bericht door deleted »

Onlangs bijna identieke vraag gehad:

http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=4294

G
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Welke vloerisolatie?

Bericht door JantjeV8 »

je zou nog kunnen overwegen om de pe-folie die Ingir noemt, eerst onder tegen de vloerbalken aan te brengen. Vervolgens die planken die de isolatie tegen doorzakken moet beschermen. Daarmee voorkomen je dat damptransport zich gaat ophopen als het dauwpunt ergens midden in de isolatie bevindt. De folie houdt dat tegen. Onder de folie blijft je kruipruimte gewoon ventileren maar daar heb je dan geen last van.
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Welke vloerisolatie?

Bericht door dormos »

Zoek eens op Tonzon. Zoals jij je kruipruimte beschrijft lijkt dit me een goede oplossing.

Groet,

Hans
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Welke vloerisolatie?

Bericht door ritsaert snijder »

Ik denk dat de grind en kleikorrel oplossing waar Gandalf naar verwees op de lange termijn een veel stabielere isolatie geeft....
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Welke vloerisolatie?

Bericht door Paul Joosten »

Vorig jaar kwam PUR inderdaad ineens negatief in het nieuws. Ik heb toen schielijk de net geplaatste klus om vloer en spouwen met PUR te laten isoleren weer van Werkspot gehaald. Een half jaar later verscheen een TNO-rapport dat vervolgens door de Vereniging Eigen Huis is beoordeeld. Eensluidende conclusie: de problemen met PUR waren te wijten aan onjuiste toepassing. PUR kan dus veilig worden toegepast mits je een gecertificeerd bedrijf inhuurt dat hierover ook garanties afgeeft. In november heb ik alsnog vloer en spouwen met PUR laten isoleren. We moesten alleen tijdens het isoleren van de vloer een paar uur naar buiten maar verder hebben we er eigenlijk niets van gemerkt, geen chemische luchtjes of wat dan ook. Ik zou PUR dus niet bij voorbaat uitsluiten. PUR is dampdicht. Zorg er bij het hout dus wel voor dat het aan de andere zijde kan blijven ademen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Welke vloerisolatie?

Bericht door Ingir »

Paul Joosten schreef:Vorig jaar kwam PUR inderdaad ineens negatief in het nieuws. Ik heb toen schielijk de net geplaatste klus om vloer en spouwen met PUR te laten isoleren weer van Werkspot gehaald. Een half jaar later verscheen een TNO-rapport dat vervolgens door de Vereniging Eigen Huis is beoordeeld. Eensluidende conclusie: de problemen met PUR waren te wijten aan onjuiste toepassing. PUR kan dus veilig worden toegepast mits je een gecertificeerd bedrijf inhuurt dat hierover ook garanties afgeeft. In november heb ik alsnog vloer en spouwen met PUR laten isoleren. We moesten alleen tijdens het isoleren van de vloer een paar uur naar buiten maar verder hebben we er eigenlijk niets van gemerkt, geen chemische luchtjes of wat dan ook. Ik zou PUR dus niet bij voorbaat uitsluiten. PUR is dampdicht. Zorg er bij het hout dus wel voor dat het aan de andere zijde kan blijven ademen.
Waarom zou je dampdicht willen werken als het ook dampopen kan? Een houten vloer boven een geventileerde kruipruimte kan prima dampopen uitgevoerd worden zonder enig risico op condensvorming in de isolatie. Een underlayment vloerplaat die iets dampdichter is dan de isolatie is al voldoende om problemen te voorkomen. Een folie op de aardvochtige bodem zorgt dat de lucht in de kruipruimte droger blijft en zo minder warmte kan opnemen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Welke vloerisolatie?

Bericht door deleted »

Jaren 30 huis. Dan denk ik aan volle muren. Zeker volle fundamenten en vloerbalken vol in de muur.

Van de schuim- en folie-aanhangers had ik graag gehoord hoe ze de balkkoppen voor verrotting gaan behoeden.
Ook hoe ze de (eventuele) waterdruk gaan bestrijden die de fundamenten dan voor hun rekening krijgen.

Vochtige kelder: het zou handig zijn te weten waar het vocht vandaan komt voordat je aan isolatie gaat denken (condensatie, hoge grondwaterstand, zijwaartse insijpeling van de gevels, lekke leidingen, .... het maakt nogal verschil naargelang de oorzaak)

Leidingen die op termijn vervangen worden: welke leidingen ?

G
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Welke vloerisolatie?

Bericht door Ingir »

JantjeV8 schreef:je zou nog kunnen overwegen om de pe-folie die Ingir noemt, eerst onder tegen de vloerbalken aan te brengen. Vervolgens die planken die de isolatie tegen doorzakken moet beschermen. Daarmee voorkomen je dat damptransport zich gaat ophopen als het dauwpunt ergens midden in de isolatie bevindt. De folie houdt dat tegen. Onder de folie blijft je kruipruimte gewoon ventileren maar daar heb je dan geen last van.
Dat lijkt me niet een goed advies. Niet het vocht in de kruipruimte is een probleem (met de bodemfolie en goede ventilatie blijft de lucht goed droog) maar woonvocht dat gedreven door dampspanning een weg naar buiten zoekt. Een folie onder de balken zou deze damp blokkeren op het punt waar het kan condenseren:
http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert ... &outside=0
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Welke vloerisolatie?

Bericht door Paul Joosten »

Ingir schreef:Waarom zou je dampdicht willen werken als het ook dampopen kan?
Ik wil niks, behalve dan aangeven dat de optie PUR wellicht te snel terzijde is geschoven.

Mijn huis is nog ouder en dateert uit 1905. De steens buitenmuur is enkele decennia geleden voorzien van een extra halfsteens spouwblad aan de binnenzijde. De vloerbalken heb ik in 2012 vervangen door nieuwe. De balkkoppen heb ik dik in de menie gezet voordat ik ze in het binnenspouwblad heb ingemetseld. De onderste helft van de balken is met opzet niet in de PUR gezet om het hout blijvend te laten ademen. Op de balken heb ik zwaluwstaartplaten gelegd voor de vloerverwarming en zandcement deklaag daarover. Mijn kruipruimte is overigens kurkdroog en uitstekend geventileerd.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Welke vloerisolatie?

Bericht door deleted »

Zitten je balkkoppen wel ter hoogte van een koudebrug ?
Ik vermoed van niet. Ik vermoed dat jouw spouwisolatie achter de balken verder loopt. Dát is de bescherming van jouw balken.

Dat kan er bij de TS heel anders uitzien. Als de balken in een volle ongeïsoleerde muur zitten dan koop je met menie hooguit enkele jaren respijt.
Misschien ook juist niet, want in geval van een koudebrug ter hoogte van de balken zal het water IN de balk condenseren en de menie de opsluiting van het water en dus het rottingsproces nog versnellen. Menie helpt hooguit enkele jaren als het water van de muur zelf komt.

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Welke vloerisolatie?

Bericht door ritsaert snijder »

@ Paul,
Ik heb het idee dat juist de neutrale en dampopen oplossingen te snel ter zijde zijn geschoven. Om de kosten zou het niet moeten gaan. Een dampopen oplossing zoals met grind en kleikorrels (uit de link van Gandalf) wint het volgens mij op alle fronten. Of zien we iets over het hoofd?
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Welke vloerisolatie?

Bericht door deleted »

Dampopen boven een geventileerde kelder moet in principe ook kunnen. Het probleem zijn dan de balkkoppen. (blijkt niet uit u-wert simulaties; NB u-wert kan je ook instellen op keldertemperatuur en kelderRV)

Kleikorrels zetten in op drainering van (eventueel) water. (dus geen verplaatsing van het probleem naar de muren)
Belangrijk is dan dat je kleikorrels niet langdurig onder water staan (grondwater), want dan isoleren ze niet.
De lambdawaarde is ook niet spectaculair dus je moet een forse dikte kunnen leggen. Voordeel is dat je dan ook de perimeter verbeterd.
Balken zullen er ook uit moeten, maar met de kleikorrels heb je direct een dragende basis voor de nieuwe vloer.

Nadeel is dat je achteraf moeilijk nog aan leidingen kan zoals bij een krruipkelder. (dus leidingen herleggen of via andere weg toegankelijk maken voor onderhoud)

G
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Welke vloerisolatie?

Bericht door Paul Joosten »

Gandalf schreef:Zitten je balkkoppen wel ter hoogte van een koudebrug ?
Ik vermoed van niet. Ik vermoed dat jouw spouwisolatie achter de balken verder loopt. Dát is de bescherming van jouw balken.
Dat laatste is inderdaad het geval, meer geluk dan wijsheid misschien... :mrgreen:
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie