Woning isoleren (advies)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

tobsie
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Woning isoleren (advies)

Bericht door tobsie » 14 mei 2014, 20:15

Ik heb in december een woning uit 1985 gekocht die ik beter wil isoleren. Het gaat om een vrijstaande woning. De woning is in landhuisstijl, dus combinatie stenen en hout. Ik heb een schets gemaakt van de woning en die heb ik bijgevoegd. Wat toelichting:
- de muren zijn drie steens (dus dubbele spouw)
- de verdiepingsvloeren naar de 1e en 2e verdieping zijn van hout en niet geisoleerd
- er zit een traditioneel rieten dak op de woning. Dat betekent dat er ruimte tussen de aftimmering en het riet moet zitten. Op de 1e verdieping zijn er platen geplaatst en op de 2e verdieping zie je het riet zitten (dus geen platen).

Mijn plan is om de woning te isoleren op de rode lijnen. Dus de zoldervloer (aan de bovenkant) en de schuine wanden op de eerste verdieping. Mijn idee is om rockwool rockflex voor de zoldervloer te gebruiken en voor de schuine wanden soortgelijk of klant en klare platen. Graag jullie mening.

Daarnaast vraag ik me af of het slim is om ook de 1e verdiepingsvloer te isoleren. Kanttekening is dat de hal geen verdieping heeft en doorkijk geeft naar de zoldervloer. Dit is wel helemaal afgewerkt met dikke eiken planken (zowel plafond als schuine wanden). Kan iemand me hierbij ook adviseren?

huis-isolatie.jpg
Huis

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 2994
Lid geworden op: 04 jun 2012, 21:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Woning isoleren (advies)

Bericht door Pietje » 14 mei 2014, 21:37

Ik vermoed dat underlayment niet dampopen genoeg is om van binnen te isoleren. Dus de rode streepjes links en rechts kunnen niet zomaar...
De bovenkant van de zoldervloer isoleren is mogelijk; let op voldoende ventilatie van de vliering. Deze gaat door de isolatie veel kouder en daardoor vochtiger worden. De vraag is of je dat wilt, want je kapconstructie wordt gevoeliger voor houtrot :?

Het beste is natuurlijk om het riet er af te halen, daaronder te isoleren (zodat je houten kapconstructie warm blijft) en het riet weer terugleggen. In eerste instantie een dure operatie, maar op de lange termijn waarschijnlijk het goedkoopst.... :oops: :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

ritsaert snijder
Berichten: 4319
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: Portengen

Re: Woning isoleren (advies)

Bericht door ritsaert snijder » 14 mei 2014, 21:56

Een traditioneel rieten kap zal vanzelf bijna voldoende ventileren en zolang je geen lekkages (bijvoorbeeld je nokpannen) hebt blijft de boel met wat aanvullende ventilatie in goede staat. Een ander punt is de isolatie, het is buitengewoon moeilijk om vochtophopingen uit te sluiten. Elk lek waar warme vochtige warme lucht door heen kan op weg naar het condensatiepunt, moet je uitsluiten. Dat probleem creëer je in in ieder geval bij het kruisen van de houten vloer (kan die isolatie bijvoorbeeld niet onderdoor?).

Er staan heel veel isolatieproblemen beschreven, ik raad je aan om je te verdiepen!
groet!

Ritsaert

tobsie
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Woning isoleren (advies)

Bericht door tobsie » 15 mei 2014, 07:19

Thx voor de info.
Zoldervloer:
De rieten kap ventileert zeker nog voldoende, het kan er namelijk compleet onder door waaien. Ik wil daarom bewust de zoldervloer van de bovenkant isoleren. Ik denk overigens dat ik me vergist heb ik de underlayment. Ik denk dat het ander hout is. Het is toch de bedoeling dat ik eerst de zoldervloer dampdicht maak. Dan balkjes leg en vervolgens het isolatie er tussen en ten slotte weer platen over de vloer, zodat deze weer beloopbaar is.

Schuin dak:
Ook hier denk ik dat ik me vergist heb in de underlayment. Volgens mij is het triplex of iets degelijks (is ook stuk dunner dan de zoldervloer). De zijwanden zijn in ieder geval dunner en de zolderplaten dikker. Wat zou goed dampopen hout moeten zijn?
Ook hier geldt toch. Isolatie tegen de huidige wand aanbrengen. Daarna dampdicht folie en daarna gipsplaten.

Ik dacht dat ik me al redelijk verdiept had. Ik begrijp ook niet zo goed waarom ik vochtproblemen zou moeten krijgen. Of verwachten jullie deze tussen het folie en de huidige wandplaat, dus tussen de isolatie?

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 10:29

Re: Woning isoleren (advies)

Bericht door deleted » 15 mei 2014, 09:51

Tobsie,

Probeer er eens achter te komen welk type plaat precies gebruikt is als onderdak.
Zijn die platen op de kepers geplaatst of achteraf er langs onder opgeschroefd ?

Misschien ook een foto van de schuine wanden, vooral de hoeken met de muur en de te isoleren zoldervloer.

Enne, een dubbele spouw tussen 3 steense muren ? Een binnenblad, een tussenblad en een buitenblad ? Werkelijk ? Heb je daar een bewijs van ?

Is je rieten kap dan nu 30 jaar ? Hoelang gaat zo'n rieten kap mee ? Binnen enkele jaren een volledige vervanging misschien ?

G

tobsie
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Woning isoleren (advies)

Bericht door tobsie » 15 mei 2014, 10:26

Gandalf schreef:Probeer er eens achter te komen welk type plaat precies gebruikt is als onderdak.
Zijn die platen op de kepers geplaatst of achteraf er langs onder opgeschroefd ?

Misschien ook een foto van de schuine wanden, vooral de hoeken met de muur en de te isoleren zoldervloer.


Ga ik vanavond doen! Wat bedoel je precies met de hoeken. Bedoel je hiermee de verbinding schuine wand en de zoldervloer op de 1e verdieping?

Gandalf schreef:Enne, een dubbele spouw tussen 3 steense muren ? Een binnenblad, een tussenblad en een buitenblad ? Werkelijk ? Heb je daar een bewijs van ?


Woon er nog niet zo lang en hier was toen sprake van, dus ik papegaai :-). Ik geloofde dat wel omdat de muren zo extreem dik waren. Heb net even de bouwtekeningen bekeken en ziet er als volgt uit. Buitenste steen 10cm, daarna 10cm spouw en vervolgens weer 22cm steen. Dus geen dubbele spouw. Weet ook niet of er nog isolatiemateriaal in de spouw zit.

Gandalf schreef:Is je rieten kap dan nu 30 jaar ? Hoelang gaat zo'n rieten kap mee ? Binnen enkele jaren een volledige vervanging misschien ?


Kap ligt er sinds 1985 op, dus is nu 29 jaar oud. Ik heb hem in februari laten restaureren en het dak was nog in goede staat. De rietdekker gaf aan dit het weer ongeveer 10 jaar mee gaat. Dus van vernieuwen is momenteel geen sprake.

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 10:29

Re: Woning isoleren (advies)

Bericht door deleted » 15 mei 2014, 10:44

tobsie schreef:Ga ik vanavond doen! Wat bedoel je precies met de hoeken. Bedoel je hiermee de verbinding schuine wand en de zoldervloer op de 1e verdieping?

Ja inderdaad.
Als je met dampschermen aan de gang gaat moet je een beeld krijgen in welke mate je de details overal perfect kan aansluiten.
Binnenisolatie verdraagt geen fouten. Is dus eigenlijk nooit de eerste optie. Hier zal het echter wellicht niet anders kunnen, vrees ik.
Fouten verwacht je niet midden in een vlak, maar bij de aansluitingen met andere bouwdelen.

In principe probeer je ook steeds dampopener naar buiten te werken. Het bestaande onderdak (zit er eventueel nog een onderdakfolie aan de buitenzijde van de underlayment ???) zal dus bepalend zijn wat er langs binnen best gebeurt. Het best zou de (huidige) constructie dampopen, maar lucht en waterdicht zijn...

G

Ingir
Berichten: 1094
Lid geworden op: 13 apr 2014, 19:36

Re: Woning isoleren (advies)

Bericht door Ingir » 15 mei 2014, 10:57

Mijn inschatting is dat het buitenspouwblad ook zo rond 1985 geplaatst is om de gevel te isoleren met 7cm minerale wol of dergelijke. Met die zware binnenmuur is dat helemaal geen slechte constructie en zou ik ook zeker zo laten. Het dak kan aan de binnenzijde geïsoleerd worden met een dampopen en vochtbufferend isolatiemateriaal (bijv. houtvezel, vlas of cellulose) en voorzien van een intelligente damprem (bijv. Pro Clima Intello+ of Isover Vario).

Zodra je de rietkap gaat vervangen kun je het onderdak aanvullen met een waterdichte onderdakplaat 18mm en overstappen op een schroefdakconstructie (geen luchtlaag onder riet zodat het riet mee isoleert).
“Vertel een leugen vaak genoeg, luid genoeg, en lang genoeg en het volk zal je gaan geloven.” (Adolf Hitler)

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 10:29

Re: Woning isoleren (advies)

Bericht door deleted » 15 mei 2014, 11:18

Ingir schreef:Mijn inschatting is dat het buitenspouwblad ook zo rond 1985 geplaatst is om de gevel te isoleren met 7cm minerale wol of dergelijke.

Als dat het geval is zou je moeten proberen om die muurisolatie te laten aansluiten op de dakisolatie.

Zodra je de rietkap gaat vervangen kun je het onderdak aanvullen met een waterdichte onderdakplaat 18mm en overstappen op een schroefdakconstructie (geen luchtlaag onder riet zodat het riet mee isoleert).

Weet ik niet. Schroefdakconstructie vereist een 100% dampDICHTE onderconstructie.
De levensduur van riet wordt trouwens in de eerste plaats bepaald door de snelheid waarmee het kan opdrogen.(nat worden doet het sowieso) En daar draagt een goede brede en goed verluchte spouw onder het riet in hoge mate aan bij.
Schroefdakconstructies zijn relatief 'jong'. Het zou mij niet verbazen mocht men binnen enkele jaren tot de conclusie komen dat deze methode een grote levensduurverkorting heeft van rieten kapconstructies. Het is ook weer één van die recente 'uitvindingen' die ontstaan zijn door een eenzijdige focus op U-waarde.

G

Ingir
Berichten: 1094
Lid geworden op: 13 apr 2014, 19:36

Re: Woning isoleren (advies)

Bericht door Ingir » 15 mei 2014, 11:42

Gandalf schreef:Schroefdakconstructie vereist een 100% dampDICHTE onderconstructie.

Dat is theorie, de praktijk laat anders zien. Het verschil zit in de verkeerde aanname dat de ruimten onder het dak altijd slecht geventileerd zijn in de winter om energieverlies te beperken. Moderne woningen worden echter wel goed geventileerd en tegenwoordig ook energiezuinig met balansventilatie. Bovendien kan de dakconstructie dampregulerend gemaakt worden met vochtbufferend materiaal (isolatiematerialen en leemhoudende platen) zodat tijdelijke pieken in luchtvochtigheid (badkamers) opgevangen kan worden om daarna alsnog weg geventileerd te worden. Van het veronderstelde vochttransport in de rietkap hoeft dus zeker geen sprake te zijn.

Als je uitgaat van een slecht geventileerde woning dan klopt het dampdichte verhaal, maar dan ga je voorbij aan de vooruitgang in ventilatietechniek. Ik ken best wel wat schroefdaken van zo'n 15-20 jaar oud en die zien er stuk voor stuk nog prima uit.
“Vertel een leugen vaak genoeg, luid genoeg, en lang genoeg en het volk zal je gaan geloven.” (Adolf Hitler)

Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Woning isoleren (advies)

Bericht door Mees* » 15 mei 2014, 15:28

Er zijn al rietdekkers die latten onder de schroefconstructie (platen-latten-riet) zetten met roostertjes aan de onderzijde van het dak om te ventileren.
Een rieten dak kan bij goed onderhoud aan de noordzijde zomaar 50 jaar oud worden, zuid zal moeilijker zijn.
Hier hebben we een jaar of twee geleden een deel geïsoleerd (onder traditioneel riet).
Van binnen naar buiten: gipsplaat, dampdichte folie, 22 mm OSB, 30 cm glaswol (in de gevel plaatselijk 40), 22mm houtvezelplaat en dan de dak/rietconstructie......'k wou dat ik het hele dak zo kon doen.

(niets zo koud als een traditioneel rieten dak)

Mees

Ingir
Berichten: 1094
Lid geworden op: 13 apr 2014, 19:36

Re: Woning isoleren (advies)

Bericht door Ingir » 15 mei 2014, 16:30

Mees* schreef:Er zijn al rietdekkers die latten onder de schroefconstructie (platen-latten-riet) zetten met roostertjes aan de onderzijde van het dak om te ventileren.
Een rieten dak kan bij goed onderhoud aan de noordzijde zomaar 50 jaar oud worden, zuid zal moeilijker zijn.
Hier hebben we een jaar of twee geleden een deel geïsoleerd (onder traditioneel riet).
Van binnen naar buiten: gipsplaat, dampdichte folie, 22 mm OSB, 30 cm glaswol (in de gevel plaatselijk 40), 22mm houtvezelplaat en dan de dak/rietconstructie......'k wou dat ik het hele dak zo kon doen.


Die rietdekkers gaan dan wel voorbij aan de essentie van een schroefdak: geen ventilatie onder het riet zodat het riet meewerkt aan de thermische isolatie en omdat zo geen lucht aangevoerd wordt bij een rietbrand (scheelt behoorlijk in de verzekeringspremie).

In de genoemde dakopbouw heeft de dampdichte folie weinig nut, de OSB is al dampremmend genoeg om het vocht zoveel mogelijk binnen te houden en de dampdichte folie is eerder een dampopen folie dankzij de bevestiging van de gipskartonplaat. Wel perfecte isolatiediktes in gevel en dak, goed bezig!
“Vertel een leugen vaak genoeg, luid genoeg, en lang genoeg en het volk zal je gaan geloven.” (Adolf Hitler)

tobsie
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Woning isoleren (advies)

Bericht door tobsie » 15 mei 2014, 19:53

Allen ik heb een aantal foto's gemaakt.

De zolder (2e verdieping)
zolder.jpg


De zoldervloer doorsnede plaat
zoldervloer.jpg


Onder riet (2e verdieping)
onderriet1.jpg

onderriet2.jpg


Slaapkamer 1 (1e verdieping) schuine wand
slaapkamer1.jpg


Slaapkamer 2 (1e verdieping) schuine wand
slaapkamer2.jpg


De hal (begane grond en 1e verdieping)
hal.jpg


Ik zal zo ook nog wat foto's plaatsen van de bouwtekening.

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 10:29

Re: Woning isoleren (advies)

Bericht door deleted » 15 mei 2014, 19:55

Ingir schreef:
Gandalf schreef:Schroefdakconstructie vereist een 100% dampDICHTE onderconstructie.

Dat is theorie, de praktijk laat anders zien.

Beste Ingir, waar haal je dat toch allemaal ? Kan je ook zo'n praktijkvoorbeeld hier linken van een schroefdak met dampopen onderbouw ?

Ingir schreef:Het verschil zit in de verkeerde aanname dat de ruimten onder het dak altijd slecht geventileerd zijn in de winter om energieverlies te beperken. Moderne woningen worden echter wel goed geventileerd en tegenwoordig ook energiezuinig met balansventilatie. Bovendien kan de dakconstructie dampregulerend gemaakt worden met vochtbufferend materiaal (isolatiematerialen en leemhoudende platen) zodat tijdelijke pieken in luchtvochtigheid (badkamers) opgevangen kan worden om daarna alsnog weg geventileerd te worden. Van het veronderstelde vochttransport in de rietkap hoeft dus zeker geen sprake te zijn.

Ventilatie heeft bitter weinig te maken met interne condensatie in een bouwdeel of isolatie. De RV (die inderdaad mogelijk een beetje verbeterd in de ruimte met ventilatie) is geen constante doorheen de isolatie. Maar ze stijgt met dalende temperatuur naar buiten toe.
Ook de vochtbuffering werkt niet geheel op de manier die je hier beschrijft. Zolang de damp niet condenseert is de damprichting gedurende heel het stookseizoen namelijk naar buiten gericht. Damp die in/doorheen de isolatie geraakt is gedurende heel het stookseizoen niet meer weg te 'ventileren' door de ventilator in de binnenruimte. Die damp komt bij een 'dampopen' schroefdak als condensaat in de rietlaag terecht. Vandaar dat een schroefdak een dampdicht onderdak vereist.
Ook bij een 'ideale' binnenlucht(balansventilatie ?) van 20°C en 50%RV heb je dampdruk van binnen naar buiten in het stookseizoen. Komt alleen maar goed als je steeds dampopener naar buiten werkt. (Of als alles 100% dampdicht is vanbinnen, maar dat zou ik niet proberen bij een bestaand gebouw).
Vochtbufferend materiaal kan inderdaad pieken opvangen. Soms een welgekomen extra veiligheidsmarge, maar wel ten koste van isolerende werking op dat moment. Best kan het dan ook zo snel mogelijk weer z'n vocht kwijt. En dat is door dampdiffusie naar buiten in het stookseizoen ...


Ik ken best wel wat schroefdaken van zo'n 15-20 jaar oud en die zien er stuk voor stuk nog prima uit.

Punt is natuurlijk of je ook een schroefdak kent met een dampopen onderbouw ?

G

tobsie
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Woning isoleren (advies)

Bericht door tobsie » 15 mei 2014, 20:08

Hier wat screenshots van de bouwtekening.

De voorkant van de woning:
voorkant.JPG
voorkant.JPG (17.36 KiB) 1111 keer bekeken


Doorsnede:
doorsnede.JPG


Dakoverstek:
dakoverstek.JPG
dakoverstek.JPG (14.6 KiB) 1111 keer bekeken


1e verdieping:
1everdieping2.JPG
1everdieping2.JPG (35.64 KiB) 1111 keer bekeken

1everdieping.JPG
1everdieping.JPG (30.37 KiB) 1111 keer bekeken


Uit wat verder onderzoek blijkt dat de ruimte boven de badkamer voorzien is van isolatie. Dit geldt niet voor de twee slaapkamers. In de hal moet ik nog nakijken, maar aangezien er dikke eiken planken onder zitten vermoed ik dat dit ook al geïsoleerd is.
Aangezien ik de hele zoldervloer van bovenaf wil isoleren, komt er dus dubbele isolatie in de badkamer (met hout ertussen). Dit maakt het denk ik nog lastiger.

Plaats reactie