welke houtklover kopen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: welke houtklover kopen

Bericht door martijn1984 »

Een Posch 30 tons staande klover , voor meter stukken.
Uitgezocht of hij plat functioneerde ivm olie pompen , filteren.
Poten onder gelast.
Ventielenblok uitgebreid met tweede functie voor blokken lift.

Kloofmes verwijderd en duwblok gemaakt.
Onderplaat verwijderd en versteviging aangebracht voor verwisselbaar kloofmes.
Nu voorzien van 8 delig hardox , wil nog een 2 en 4 delig maken.
Al hoewel alles en doorgaat.
Van azobe en acasia tot knoestig dennen.

Er zit een tweetrapspomp op.
100 bar hoog debiet.
300 bar laag debiet.

Aangedreven door een 5 kw 3 fase motor.
Ventielenblok schakel ik overigens elektrisch om van kloven naar liften , kan dezelfde hendel gebruiken voor beide.

Er kunnen twee blokken op van 45 cm lengte , dus in 1 gang 16 blokjes haardhout.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: welke houtklover kopen

Bericht door hanskraayeveld »

Ik zoek zelf ook nog een klover, die rap is en sterk.
Mij lijkt dit wel wat...

https://m.youtube.com/watch?v=-M6qQwymxiY

Iemand ervaring mee?
Of zou dat snel kapot gaan?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: welke houtklover kopen

Bericht door Ruuben »

Zit er een veer of drukreservoir in de trommel?
Er lijken verschillende merken te zijn. De snelheid is aantrekkelijk. Waar heb je ze zoal te koop gezien?

https://m.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzei ... 7-89-17442
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: welke houtklover kopen

Bericht door martijn1984 »

https://youtu.be/fgQijapR6Uk

Hij werkt met een tandheugel en een veer.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: welke houtklover kopen

Bericht door kockie »

Sandman heeft zo'n ding en is er tevreden mee: viewtopic.php?f=3&t=6309&p=96113#p96113
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: welke houtklover kopen

Bericht door Sandman79 »

Yup, ik heb zo een elektrische 34 ton versie.

Ik heb er nu zo een 300 stere mee gekliefd.
Best wel een paar dingen nakijken en aanpassen.
De ijzers van de activatieheldel moeten best op twee plaatsen met driehoekjes te lassen verstevigd worden.
Het ijzertje waarop de veer rust die de tandheugel omhoogdrukt kan je verbeteren door dit dikker uit te voeren of er een er een scharnieren tussen te zetten.
Meestal mag hij voor je rug mînder te belasten wat hoger gezet worden. De Chinezen zijn wat kleiner als wij hier in Europa. Zeker tov de gemiddelde Nederlander.
In plaats van een enkel mes staat op de mijne nu een kruis.
Het slagijzer mag ook dichter tegen het kliefmes komen, dan duwt hij beter het hout er volledig doorheen, zodat je minder werk ermee hebt.

Dikke knoken van bvb 5cm doorsnee of meer klief je best door erlangs te klieven. Dikke stukken wilg van nabij de knot ook bvb.

Als het hout op lengtemaat is, klier ik op mezelf twee lpsgestorte stere fijn per uur. Met een persoon hulp vier, met twee mensen hulp heb ik redelijk makkelijk zes stere per uur gehaald.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: welke houtklover kopen

Bericht door hanskraayeveld »

Wat bedoel je met dikke knoken?

Welke maat (diameter) stammen kun je goed baas? En wat voor hout?
Heb je ook weleens robinia, oid, wat moeilijk splijt?
Wat als hij halverwege vastloopt?
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: welke houtklover kopen

Bericht door Sandman79 »

Hier noemen ze een knook een vertakking van een tak in het hout of de splitsing in 2 stammen.
Als je in je te klieven stuk stam een tak heb zitten van meer als 5 cm diameter, dan klief je best naast die tak ipv er doorheen.
De slagkracht van 34 ton is er maar een fractie van een seconde, daarna is het snel een pak minder krachtig, maar dit is in 99,9% dan ook voldoende.

ik heb al robinia gekliefd, maximale diameter was daarvan zo een 40 cm, geen problemen.
Eik met een diameter van 90 cm: Geen probleem. Wel even het enkele mes erop gezet ipv mijn kruis.

Als hij vastloopt op een stuk in het midden.
-> hendel overhalen en een 2e klap laten geven, lost het in 80-90% van de gevallen op. Soms effe stuk hout loswrikken, of met een hamerklap loskrijgen. Als je een beetje je te klieven stukken hout leest, geeft dit amper issues.

Als het slagijzer niet zijn volledige slag kan doen, is er wat slip op de dubbele V-riem tussen de poelie op de motor en het vliegwiel. De V-riemen zijn na deze 300 stere nog totaal niet aan vervanging toe overigens. De 2KW 3 fase motor kan deze belasting aan. Eventueel dat ik op termijn kijk voor een 1500 wat monofase motor, die zou op zich ook krachtig genoeg moeten zijn. Er zijn wel issues met de kleinere electrische motoren op de miniversies, daar schijnen de condensatoren het soms niet te overleven.

Op de brandstofversies zit ook een koppelingetje, dat schijnt geen issues te geven, maar op sommige is een bus op de krukas die (dure) problemen geeft.

Nu, ik heb hier wel zowat alle pijn en aandachtspunten opgenoemd, maar ik ben uitsterst tevreden over de prestatie / prijs verhouding. De verstevigen op mijn kliever zijn feitelijk binnen het uur allemaal doorgevoerd. :)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: welke houtklover kopen

Bericht door Ruuben »

Zijn er nog noviteiten in kloofland?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: welke houtklover kopen

Bericht door Ruuben »

Ruuben schreef: 11 nov 2017, 17:21 Er moet toch wel wat te zeggen zijn over de Miele's of Electroluxen onder de houtklovers?

https://holzspalter-tests.de/#
Dat is ook wat. De beste uit de liggende test (7 ton) stahlmann is niet leverbaar .
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: welke houtklover kopen

Bericht door dormos »

Ik heb sinds vorig jaar een 20 tons kinetische klover, en ben erg te spreken over met name de snelheid. De klover kan grote stukken aan, maar stukken met knoesten daar wil 'ie nog wel een moeite mee hebben. Het is dan een kwestie van de bedieningshandle terug halen (slaan) en opnieuw proberen.
Bij het kloven bij Ruuben ging dat lang goed, maar vlak voordat we klaar waren ging er toch iets fout.
Het was behoorlijk zwaar en knoestig hout, dus de klover had geregeld meerdere pogingen nodig. Toen de klover er mee op hield bleef 'ie aan het einde van de slag doordrukken, en wilde niet meer teruglopen.
Na demontage bleken er twee 9 mm geharde pennen in de koppeling elk in drie stukken gebroken te zijn. Vier stukken lagen los in de koppeling, het restant zat nog in de plaat waar ze in geperst hadden gezeten.
De machine had 1 jaar garantie, en dit gebeurde na 1 jaar en 3 dagen. Toch gereclameerd, en de levencier zou onder coulance een nieuw onderdeel opsturen. Ik had duidelijk het onderdeelnummer doorgegeven, maar afgelopen zatedag kwam een verkeerd onderdeel binnen.

In de tussentijd had ik de oude pennen er uitgeperst, en twee nieuwe pennen gemaakt van ponsnippels er in geperst. Machine dit weekend in elkaar gezet en hij werkt weer prima. Voordeel is nu dat ik weet hoe de machine precies werkt, en dat repareren goed te doen is.

Met de kinetische machines heb je twee aandrijf principes.
Het oorspronkelijke principe bestond er uit dat een tandwiel permanent draait, en door middel van de bedieningshandle druk je een tandheugel op het draaiende tandwiel. Aan het eind van de slag wordt de tandheugel door een veer van het tandwiel getild, en wordt de ram door trekveren teruggetrokken naar de beginstand. Nadeel is dat je iedere keer de stilstaande heugel op een snel draaiend tandwie drukt, wat zorgt voor slijtage aan tandwiel en/of heugel. Vervangen kan lastig zijn, en met name de heugel is ook niet echt goedkoop.

Het ander principe werkt met een soort koppeling tussen het aandrijftandwiel en het vliegwiel. Dit is minder gevoelig voor slijtage, zit meer aan de buitenkant van de machine, en beide delen van de koppling zijn relatief eenvoudig te vervangen. Nadeel blijkt dus te zijn dat de pennen in de koppeling kunnen breken...

Ik overweeg zelf om toch een zwaardere (32T) machine aan te schaffen om ook de knoestige stukken wat makkelijker te kunnen kloven.

Voor kleinere diameters en hout dat recht van draad is een kinetische klover onverslaanbaar op snelheid. Een 32T voldoet waarschijnlijk ook voor wat lastiger hout.

Groet,

Hans
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: welke houtklover kopen

Bericht door Ruuben »

Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen aan of afraders in kleinere houtklover land?
Fan123
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2023, 05:48

Re: welke houtklover kopen

Bericht door Fan123 »

Ruuben schreef: 07 apr 2019, 16:22
Ruuben schreef: 11 nov 2017, 17:21 Er moet toch wel wat te zeggen zijn over de Miele's of Electroluxen onder de houtklovers?

https://holzspalter-tests.de/#
Dat is ook wat. De beste uit de liggende test (7 ton) stahlmann is niet leverbaar .
Het artikel is ook goed
https://sesamstraat.nl/
Laatst gewijzigd door kockie op 08 mar 2023, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Lang niet meer gedaan... een sesamstraatje
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: welke houtklover kopen

Bericht door wiha »

de Miele s ? :https://sesamstraat.nl/

Beter en voordeliger dan sommige ander vooraanstaande merken.
Laatst gewijzigd door kockie op 08 mar 2023, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hier dan ook maar een sesamstraatje
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: welke houtklover kopen

Bericht door Slooij »

Ik heb ook wel is hout geklieft. Dit was een liggend model. Ik ben er toen achter gekomen dat hout blokken die ongeveer 30 tot 40 cm lang zijn goed geklieft konden worden.
Ik had ook een egt grote boom stam geprobeerd maar toen blokkeerde de hout kliever. Ik vond het wel leuk om te doen met een muziekje er bij. Ik weet niet wat voor type en merk het was.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Plaats reactie