welke houtklover kopen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Hennebel Francis
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mei 2014, 20:24

welke houtklover kopen

Bericht door Hennebel Francis »

Ik ben al enkele maandjes op zoek naar een goede houtklover (8 -9 ton,220 V,staand), eventueel zelfs 2 de hands, Ondertussen zie ik de bomen door het bos niet meer.Je hebt goedkopere merken (Crossfer, Lumag (Duits merk),en nog andere, je betaald er dan 500 tot 800 euro voor. De duurdere zijn bvb woodline , of Balfor , beiden hebben een prijs rond 1700 euro. Een zwaar prijsverschil dus, maar wel waarschijnlijk kwalitatiever.Ik gebruik nu reeds 10 jaar het logmatic systeem.(handmatig kloven), en kloof ieder jaar een 10-15 tal kubiek hout. Welke klover raden jullie mij aan? Het kan natuurlijk zijn dat de goedkopere modellen na een paar jaar al de geest geven, zijn de duurdere dan zoveel beter? (lees: hun 3-voudige prijs waardig?). Iemand een idee??? Op de site zelf die deze houtklovers verkopen zie ik enkel maar + beoordelingen,wat ik raar vind, misschien publiceren ze de negatieve niet... -link verwijderd- en motorland
zelf woon ik in België
dank U :D
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: welke houtklover kopen

Bericht door Sandman79 »

Een 10-15 kuub per jaar is natuurlijk puur voor eigen gebruik, zelfs wienig intensief...
Ik zou voor een crossfer ofzo gaan. Made in china, maar toch ook weer geen merknaam wat maar 1 keer een product maakt ennaar europa verscheept en je daarna nooit meer iets van terughoord...

Op zich is een kliever simpele techniek. Kijk ook een beetje naar de snelheid van de kliever, 20 ton kracht is leuk, maar tegen 2 cm per minuut ook niet snel ;) (wat overdreven cijfers natuurlijk).
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: welke houtklover kopen

Bericht door dormos »

Ik heb zelf al een paar jaar een Crossfer, 8 Ton staand model en kloof ook zo'n 15 kuub per jaar.
In het eerste jaar is er een condensator kapot gegaan, maar die is onder garantie vervangen.
Mechanisch geen problemen gehad, en verwacht dat 'ie nog jaren mee kan.

Groet,

Hans
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: welke houtklover kopen

Bericht door MatthiasD »

Kijk ook goed naar eventuele geleiding.
Mijn buren hebben een goedkopie apparaat van de Welkoop (5 ton perskracht) waar na 2 jaar de geleiding (die de zuigerstang stabiel moet houden) helemaal aan gort was. Veel te slap gemaakt, je zag de zuigerstang opzij of omhoog bewegen bij de wat hardnekkigere stukken hout... :roll:
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: welke houtklover kopen

Bericht door dormos »

Matthias,

Dat gaat waarschijnlijk over een liggende klover waarbij de cylinder direct het kloofmes aandrijft. Bij de staande machines zit de cylinder in de staande zuil en wordt deze nooit zijdelings belast.

Groet,

Hans
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: welke houtklover kopen

Bericht door gerard »

Ik heb laatst een Stahlmann 7 Ton (liggende) klover mogen lenen en gebruiken. Ik was verrast door het ding, werkte perfect. Voor onder €300,- heb je er eentje thuis. Over duurzaamheid kan ik niets zeggen, maar leek toch wel in orde.
Groet,
Gerard
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: welke houtklover kopen

Bericht door dr plop »

Ik heb vorige jaar een DormakTL12E gekocht samen met een buur. 10ton. Best wel tevreden. Luchtbandjes en 3 standen (plat, 45, recht).
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: welke houtklover kopen

Bericht door Brit »

Kijk voor de grap eens of huren een optie is..... :mrgreen:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: welke houtklover kopen

Bericht door David86 »

Waarom wil je over op een machine ? Ik heb een keer zo'n machine gehuurd om te proberen maar na een dag had ik veel meer pijn in me rug dan na een dag met de kloofbijl, ik heb ook niet de indruk gehad dat het sneller ging dan met de bijl.

Misschien beter eerst een huren om een keer te proberen ?
..
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: welke houtklover kopen

Bericht door holtere »

Zoek eens op "ingars klyv"
Niet voor warrige stukken maar wel bijzonder snel en gemakkelijk.
Warrige stukken ga ik te lijf met de zaag en de pneumatische, die hier ook staat, gebruik ik nauwelijks nog!

grz,
Holtere
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: welke houtklover kopen

Bericht door willem »

Huren begon ik nooit aan, nadeel van huren vindt ik .... je moet ... je wilt zoveel mogelijk doen
in die tijd, dus 2 - 3 man, weer of geen weer, je eigen zeiknat laten regenen, bij 25/30 gr. je eigen
in het zweet werken, koppiestijd ff vlug vlug etc. Op je eigen erf gewoon eigen baas zijn, kloven
wanneer het jouw uitkomt.
Klovers onder de 6-ton moet vergeten, niet naar kijken, ik zie ze enkel maar martelen met "te licht"
spul. Neem ook geen klover met een vierkante kolom waar een inhaak of wegdraaiende tafel op zit
en de beitel tot pikhoogte gaat.
De mooiste zijn die tot aan de grond komen (meestal 110cm klooflengte) met een inhaak tafel met een voet op de bodemplaat en de slaglengte kan instellen om loze lengte op te vangen.
Je weet zelf het beste wat je in die 10-jaar aan houtsoorten en onhandelbare stukken heb gehad.
Zaaglengte en diameter spelen ook mee. Neem liever een tonnetje meer dan dat je moet moorden op een stuk hout, daar zitten maar weinig €uro's tussen.
Hennebel Francis
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mei 2014, 20:24

Re: welke houtklover kopen

Bericht door Hennebel Francis »

Merci voor de reacties,ik denk wel dat ik er geen ga huren,anders probeer je zoveel te doen op één dag tijd waardoor inderdaad rugpijn etc. hebt.De ingmars klyv heb ik ook bekeken,en lijkt mij wel nogal gevaarlijk om eens een duim of een stuk hand kwijt te raken .Zo heb ik ook eens een filmpje gezien van een draaiend kapmes: zie: http://www.youtube.com/watch?v=-E4GmFX3Puo ( wheels of dead genoemd) ,waarschijnlijk ga ik een crossfer of lumag kopen.de prijs is minder dan de helft van een professioneel type (of nog minder), Tenslotte ga ik hem slechts een paar volle dagen per jaar gebruiken. Alhoewel dat je ook pech kan hebben en iemand die professioneel bezig is (houtkapper) heeft me dit gezegd onlangs: een goedkoop merk... dit is voor problemen vragen...
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: welke houtklover kopen

Bericht door benthuis »

Ik zeg:
splitting-axe-x25.jpg
Zo'n bijl zit niet snel vast, klooft geweldig!
Heb zn kleine broertje ook, kan je met een hand prima dikke eiken blokken mee te lijf.
Geen stroom en geen sport school nodig :mrgreen:
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: welke houtklover kopen

Bericht door Sandman79 »

Ik heb thuis toch een paar blokken liggen waar de fiskars het lekker lastig mee heeft hoor.. :)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: welke houtklover kopen

Bericht door Dutch John »

Die paar lastige kronen of stamvoeten zagen we gewoon klein. Hiermee 125 kuub in één winter kortgeslagen:
Afbeelding
Neem als extra accessoires een buitenband voor de kleine klossen en een touwtje voor stamhout en je werkt twee- tot driemaal zo snel als met een klover. Om een hydraulische klover te kopen moet je misschien wel een week werken en daarna staat het ding het grootste deel van de tijd te verstoffen of in de weg.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie