Collector + besturing

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Collector + besturing

Bericht door JantjeV8 »

M'n eigen energiefabriekje.
M'n eigen energiefabriekje.
Ha, Slochteren is er jaloers op.
Ha, Slochteren is er jaloers op.
Eeeeeeeeeeeeen voila, het zootje ligt op z'n plek. Kakelvers vanuit China.

Een leuk contact er aan over gehouden, Pelletpower heeft het prima geregeld. Hij "moet" nu zelf ook aan de gang :fff

Het pompje heb ik er nog niet tussen zitten, komt eerdaags nog. Hij draait nu nog mee op de dT besturing maar die gaat er tussen uit. Pompje en paneel liggen al geruime tijd klaar. Morgenavond eens kijken wat hij gedaan heeft, de zon gaat veel schijnen.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Collector + besturing

Bericht door Ruuben »

gaaf. Je kan er ook lekker bij zo.
Rechtstreeks in je dak geschroefd?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Collector + besturing

Bericht door JantjeV8 »

Yep, onderkant van de pootjes volledig in de tixofall-kit gezet en gewoon doorgeschroefd. Nog nooit geen gedonder mee gehad. Buizen moet ik nog isoleren. Alles met 22,0mm koper gesoldeerd.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Collector + besturing

Bericht door Ruuben »

Het lijken wel 2 verschillende frames?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Collector + besturing

Bericht door pelletpower »

Leuk Jantje!
Heb ik dit ook gekocht? Inclusief frame?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Collector + besturing

Bericht door JantjeV8 »

De achterste paneel had ik al liggen. De voorste 2 heb ik er nu bij gelegd, ja die frames zijn anders als van de oude.

PP: Dit heb jij ook gekocht.
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: Collector + besturing

Bericht door ligth011 »

uiteindelijk zelf geïmporteerd?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Collector + besturing

Bericht door JantjeV8 »

Yep, zelf, dat wil zeggen dat de credits daarvoor aan Pelletpower toebehoren.

Maar het mooiste van alles: HET WERKT!!!!!

Ik heb een gelijkstroompompje aangeschaft, een pv-paneel en afgelopen weekend het zootje aangesloten. De deltaT regeling is er nu helemaal vanaf en warempel, met de beperkte zon van afgelopen dagen toch keurig een vatje warm tapwater. Vandaag wordt er wat meer zon voorspeld, dus ben benieuwd naar de temperatuurstijging vandaag. Puur op gevoel heeft het in elk geval de afgelopen dagen niet minder opgebracht dan met de DeltaT besturing.

Om evt. na te verwarmen heb ik in plaats van zo'n PT1000 sensor nu een gewone thermostaatschakelaar in die huls gestoken, op 65grC afgesteld en het contact aangesloten op het elektrische verwarmingselement. Die vervolgens met een tijdklok er tussen in het stopcontact gestoken. Mocht tegen de avond de boiler niet warm genoeg zijn, wordt hij altijd tot 65grC opgewarmd. In de winter kan ik i.p.v. het element, een 2e pomp schakelen vanuit het buffer. Het principe blijft hetzelfde, maar dus de warmte vanuit de vergasser/buffer.

Mocht de boiler ooit te warm worden, dus meer dan 90grC, dan wordt er een 3-wegklep bekrachtigd. Dan wordt de warme aanvoer vanuit de collector afgebogen naar het buffervat. Om de 3-wegklep te schakelen heb ik een aanlegthermostaat op de retourbuis van de collector bevestigd en op 90grC ingesteld. Waar ik nog wel een klein beetje mee zit, is dat de 3-wegklep op 24V werkt. Daarvoor heb ik een trafootje bijgeplaatst, maar dat ding staat permanent onder stroom voor een klepje wat misschien enkele keren per jaar even wordt bediend.
20140831_145123 (Small).jpg
20140831_144657 (Small).jpg
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Collector + besturing

Bericht door pelletpower »

Superrr! Jouw sturing moet ik maar kopieren. Kom binnenkort kijken Jan!
Plaats reactie