Verwarmen woonunit

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Verwarmen woonunit

Bericht door Pietje »

De woonunit die we op het oog hebben heeft een gasverwarming (2500m3 /jaar). Nu is er geen gas waar de unit komt te staan (en er komt ook geen aardgas), maar we willen wel 3 jaar in de unit wonen.

Voor warm water komt er een butaan-geiser.

Wat zijn interessante verwarmingsmogelijkheden? We hebben een houtkachel met bell waar we hete lucht mee kunnen maken (tot 300 graden...), maar lucht is niet het meest geschikte medium om warmte te verplaatsen. De unit is 17 meter lang en 6 meter breed (en (nog) niet geisoleerd, hierover een ander topic ;-) ). Er is CV, maar hout of pallets heeft onze voorkeur als warmtebron ipv een propaantank op het terrein.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verwarmen woonunit

Bericht door JantjeV8 »

Het 1e wat in me opkomt Pietje, is om dat ding rondom af te rokken met isolatieplaat, en de bodem warm in te pakken. Als je een winter in dat ding woont, kun je het 30gr stoken binnen, maar altijd kouwe voeten. De koude vliegt er onderdoor.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verwarmen woonunit

Bericht door deleted »

Op het net heb ik al een paar vragen gezien ivm het 'inpakken' van een trailer of caravan met strobalen.
Echter nog geen voorbeelden van iemand die het werkelijk gedaan heeft.

Om vergunnningsgewijze onder 'tijdelijk' en 'rollend' te vallen is het misschien budgettair interessanter om een platte wagen te zoeken (goedkoop) en er een simpel strobalen huis op te bouwen. Gezien het geringe volume en de hoge isolatiewaarde zou verwarmen dan zelfs geen issue meer zijn. Grote ramen op het zuiden die je in de zomer naar het noorden draait.
Houtfornuis zou voldoende moeten zijn om te koken, verwarmen en SWW in dat geval.

De meeste woonwagens zijn trouwens een stuk kleiner.
Super isoleren heeft bij heel kleine woningen (woonwagens; tiny home, ...) iets minder nut. Een bepaalde hoeveelheid warmte produceer je sowieso: koken , SWW, toestellen en 100W per persoon. .
Dus die 'warmte' mag je ook verliezen, anders moet je aktief beginnen koelen...

En het oppervlakte effect: ik bedoel de buitenoppervlakte wordt kouder met een dik pak isolatie, verliest dus minder watt per m2, maar bij een lange smalle vorm verhoogt ook het buitenoppervlak enorm met een dik pak isolatie (méér m²). Waardoor je dus een groter warmte wisselend oppervlak hebt.
vorm van 2,3m X 3m X 10m = buitenopp: 69m²
zelfde volume ingepakt met strobalen(breedte 40): 3,1m X 3,8m X 10,8 = 127,2 m²
Dus maw de toegevoegde isolatiewaarde zal meer dan 2 keer zo goed zijn om enige winst te maken. Of dat lukt zal sterk van de reeds aanwezige isolatiewaarde afhangen

G
Edit:
Gandalf schreef:vorm van 2,3m X 3m X 10m = buitenopp: 69m²
zelfde volume ingepakt met strobalen(breedte 40): 3,1m X 3,8m X 10,8 = 127,2 m²
Moet mezelf even corrigeren, het gaat natuurlijk niet om de volumes, maar buitenopp.
Dan is het respectievelijk: 119,8m² en 172,6m². Toch net iets minder spectaculair.
Laatst gewijzigd door deleted op 28 mar 2014, 10:32, 2 keer totaal gewijzigd.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verwarmen woonunit

Bericht door ritsaert snijder »

Pietje,
Als het voor drie jaar is zou ik alle energie en creativiteit stoppen in het droomhuis....en een RBB 177 in anderhalve dag bouwen. Gezellige warmte en mooi centraal plaatsen.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verwarmen woonunit

Bericht door Pietje »

Zoals het er nu voor staat gaan we toch een propaantank huren. De CV ligt er gewoon, en als we hiermee alleen de ergste kou uit de verst gelegen vertrekken kunnen krijgen is dat prima. De rest maken we met onze Hwam+bell of een one-day-rocket-177 ;-)

@Rits: hoe ziet 'ie er nu uit, btw?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verwarmen woonunit

Bericht door ritsaert snijder »

hij verandert nog maar heel weinig :D. De plaats (daar zat al een schoorsteen) is verre van ideaal voor een dergelijke kachel!
Bijlagen
1 dag rocket.jpg
1 dag rocket.jpg (30.87 KiB) 6148 keer bekeken
groet!

Ritsaert
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Verwarmen woonunit

Bericht door Jan. »

Pietje met een houtkachel krijg je die units in een mum van tijd loeiheet.
Een gewon plaatstalen kachel een paar keer per dag stoken en je zit er zelfs haartje winter lekker warm.
Propaan zou ik niet doen is schreiend duur.

Das mijn persoonlijke mening omdat ik in de bouw werk.
Jij met je superinkomen kunt het wel wat breder laten hangen. :D
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verwarmen woonunit

Bericht door Pietje »

Ik heb me nog niet verdiept in wat propaan kost. Dat zal ik binnenkort eens uitzoeken. De afmeting van de unit is niet gunstig voor 1 kachel (de afstand tot de slaapkamers is wel erg groot), dus voor de allerkoudste dagen is propaan een manier om "bij te verwarmen".
Voor het plaatsen van een tank is geen vergunning nodig, wel een melding en de tank moet een behoorlijk aantal meters van de unit af staan.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verwarmen woonunit

Bericht door ritsaert snijder »

Pietje,
Wat zijn de afmetingen?
Alternatief is misschien ook een massa/houtkachel en een elektrische plaat plafond verwarming.
groet!

Ritsaert
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Verwarmen woonunit

Bericht door Lieve »

Waarom heeft iedereen altijd cv nodig?????
en nog erger hoe moet je in een verwarmde slaapkamer slapen???? dat is gewoon ongezond.

Met butaan moet je wel de gasfles op minstens +5°C houden, dus binnen, de geiser op propaan (ook in flessen verkrijgbaar) kan buiten blijven staan tot -10°C. Je kan met een aangepaste ontspanner dezelfde geiser gebruiken. (Ik ben bang van gas binnen)
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verwarmen woonunit

Bericht door JantjeV8 »

die angst is niet onterecht Lieve.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verwarmen woonunit

Bericht door ritsaert snijder »

iets in mij zegt dat het niet gaat om verwarmde slaapkamers maar om de ergste kou uit de slaapkamers te houden?

@Pietje
Zijn het twee units? Kan je ze niet in het vierkant plaatsen en centraal een kachel plaatsen?
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verwarmen woonunit

Bericht door Pietje »

ritsaert snijder schreef:iets in mij zegt dat het niet gaat om verwarmde slaapkamers maar om de ergste kou uit de slaapkamers te houden?
check ;-)
ritsaert snijder schreef:@Pietje
Zijn het twee units? Kan je ze niet in het vierkant plaatsen en centraal een kachel plaatsen?
Het zijn er 7.... 110m2. Dus, nee, helaas... (Vandaar de CV: op die manier kan er in de uithoeken toch ook wat vrieskou verdreven worden. )
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Verwarmen woonunit

Bericht door Tim »

Pietje,

Is het niet veel simpeler (en goedkoper) een paar elektrische kachels te zetten voor die paar dagen dat het vriest? Bij ons zijn de slaapkamers rond de 7 graden met de vorst en ik hoor niemand klagen. Ze zitten in dezelfde leeftijd als die van jou.

http://www.ts24.nl/product_info.php/inf ... Convector/

Kost minder dan een lengte verwarmingsbuis. Om 18u aan en bij het naar bed gaan uit.

Tim
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Verwarmen woonunit

Bericht door Jan. »

Pietje je moet gewoon op hout stoken anders ga je voor mij flink af!!
Jarenlang hier leuk lief en aardig ecologisch doen, en dan as ut ff moeilijker wordt.....

Toen wij nog een gezin waren hebben we in de jaren 1975 tot 1984 en 2001 tot 2005 inkluis de winters in een soort units gewoond bij elkaar iets van 118 m2
We stookten alleen een houtkachel en het was altijd lekker warm, zelfs hartje winter stond de buitendeur, er was wel een tochtportaal, vaak wijd open.
Wij vonden het alleen een probleem om de kachel in de koude periodes op te stoken omdat het rookkanaal koud was en de rook wel is aan de verkeerde kant uit de kachelt kwam. En daar leer je zlefs mee omgaan.

Propaan in een unit is levensgevaarlijk!!

Ach je zoekt het zelf maar uit, maar dit staat iig.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Plaats reactie