Fundament finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kosjka2
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mei 2007, 10:11

Fundament finoven

Bericht door Kosjka2 »

Ik en mijn vriendin hebben net een huis gekocht in Friesland. Er is op dit moment alleen maar verwarming via twee gaskachels.
Wij willen graag het huis gaan verwarmen via een finoven en warmtemuren (verwarmd door de stralingswarmte van de kachel door deze direct tege de wand te plaatsen, zie http://www.de12ambachten.nl).
We willen in een workshop daar zelf de finoven bouwen, maar ik kom op een probleempje voor het plaatsen.

De vloeren in ons huisje zijn kale kruipruimte met balken waarop de houten vloer is aangebracht. Antiek dus, en niet geisoleerd.
Mijn vraag is of iemand weet waaraan een ondergrond voor een finoven moet voldoen en of iemand daarmee ervaring heeft in een constructie zoals wij hebben.
Wij willen namelijk niet de constructie zoals de nu is helemaal veranderen en alles volstorten met beton, maar we zullen toch een stevige ondergrond voor de 1.000 kilo oven moeten hebben.

Iemand suggesties?
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Fundament finoven

Bericht door Dirk Bauwens »

Kosjka2 schreef:...Wij willen namelijk niet de constructie zoals de nu is helemaal veranderen en alles volstorten met beton, maar we zullen toch een stevige ondergrond voor de 1.000 kilo oven moeten hebben.

Iemand suggesties?
Je zou de plaats waar de finoven moet komen, kunnen ondersteunen met een paar muurtjes in de kruipruimte.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Fundament finoven

Bericht door Dirk Bauwens »

Kosjka2 schreef:...Wij willen graag het huis gaan verwarmen via een finoven en warmtemuren (verwarmd door de stralingswarmte van de kachel door deze direct tege de wand te plaatsen, zie http://www.de12ambachten.nl)...
Ik weet dat de 12 Ambachten dit idee promoten, maar hoe zou het principe in jouw geval goed kunnen werken? De kachel kan tenslotte maar overdragen naar de wand wat hij zelf op die plaats afstraalt. Volgens mij zal dat in het beste geval misschien 500 Watt aan transporteerbare warmte vertegenwoordigen. Dat is zeker niet voldoende om er de rest van een gemiddeld huis mee te verwarmen.

Bovendien vind ik dat die kachel het helemaal niet verdient om finoven genoemd te worden. In wezen is het niet meer een gewone tegelkachel.
Het is belangrijk om onderscheid te houden tussen tegelkachels en finovens.

Dirk
Marcel
Berichten: 63
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:50
Locatie: Arnhem

Re: Fundament finoven

Bericht door Marcel »

Dirk Bauwens schreef: Bovendien vind ik dat die kachel het helemaal niet verdient om finoven genoemd te worden. In wezen is het niet meer een gewone tegelkachel.
Het is belangrijk om onderscheid te houden tussen tegelkachels en finovens.
Dirk,

Misschien kun je Kosjka als nieuwkomer uitleggen waarom jij dit vindt?
Of een verwijzing naar de plaats waar je het uitlegt?
Ik heb de tekeningen van DTA nog ergens liggen en meen me te herinneren dat het wel degelijk om een finoven gaat.

Groet, Marcel
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Fundament finoven

Bericht door Dirk Bauwens »

Marcel schreef:
Dirk Bauwens schreef: Bovendien vind ik dat die kachel het helemaal niet verdient om finoven genoemd te worden. In wezen is het niet meer een gewone tegelkachel.
Het is belangrijk om onderscheid te houden tussen tegelkachels en finovens.
Dirk,

Misschien kun je Kosjka als nieuwkomer uitleggen waarom jij dit vindt?
Of een verwijzing naar de plaats waar je het uitlegt?
Ik heb de tekeningen van DTA nog ergens liggen en meen me te herinneren dat het wel degelijk om een finoven gaat.
Hieronder twee doorsneden van de 'finoven' van DTA:
Afbeelding Afbeelding

Deze tekeningen hadden recht uit een duits tegelkachelboek kunnen komen. Daarin worden zulke kachels 'Sturz- und Steigzugofen' genoemd.
Verder bezit deze kachel van DTA de typische bypass (gasschlitz) van een tegelkachel en ook de afwezigheid van een rooster en een schoorsteenklep is erg kenmerkend.

Verder heb ik al veel klachten over deze kachel gehoord, klachten die bij een finoven niet optreden.

En waarom branden in het hoofdkwartier van de DTA zelf bijna al deze 'finovens' op aardgas? En waarom is er nergens de echte finoven uit hun werkmap te vinden?

Dirk
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Als je dan toch in Friesland woont of gaat wonen kun je wellicht eens te rade gaan bij Fetze Tichgelaar (of een workshop bijwonen)?

Patrick
henk
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2007, 16:06
Locatie: Boutersem (Belgie)
Contacteer:

Re: Fundament finoven

Bericht door henk »

Kosjka2 schreef: De vloeren in ons huisje zijn kale kruipruimte met balken waarop de houten vloer is aangebracht. Antiek dus, en niet geisoleerd.

Iemand suggesties?
Zou je de kruipruimte niet kunnen gebruiken om er een extra stenen bufferruimte
te maken? Je begint dan de finoven op te bouwen vanop de vloer van de
kruipruimte (uiteraard onderaan en aan de zijkanten goed geisoleerd). De stookruimte
begint uiteraard pas boven de planken vloer, maar de tegenstroomkanalen gaan
wel de kruipkelder in. Tijdens de stookbeurt warmt de stenen buffer zich op, tussen de stookbeurten verplaats de warmte zich naar boven in de finoven waar de warmte
uitgestraald word. Geen idee of het technisch een goed idee is, maar als je graag een
grote buffer aan warmte hebt zonder veel plaats te verspillen misschien de moeite
om te onderzoeken.

Groeten,

Henk
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Fundament finoven

Bericht door Chicken Power »

Dirk Bauwens schreef:
Kosjka2 schreef:...Wij willen namelijk niet de constructie zoals de nu is helemaal veranderen en alles volstorten met beton, maar we zullen toch een stevige ondergrond voor de 1.000 kilo oven moeten hebben.

Iemand suggesties?
Je zou de plaats waar de finoven moet komen, kunnen ondersteunen met een paar muurtjes in de kruipruimte.

Dirk
Ik kan niet anders dan constateren dat dit een wel zeer ongelukkig advies is!

Zal zeker niet adviseren dit voetstoots op te volgen.

Immers, uit de beschrijving blijkt dat de kruipruimte niet over een vloer beschikt. Puur de ondergrond. Daar helpt een muurtje echt niet aan om een gepaste fundering te krijgen.

Het beste is om te onderzoeken op welke manier het huisje gefundeerd is (op staal of palen, wellicht dierenhuiden).

Daarna een niet te optimistiche beschouwing over het totale eindgewicht van kachel en schoorsteen, inclusief afwerking.

Huur dan een deskundige in die kan bepalen of dat je op de grondslag daar ter pleke op staal met een beperkte betonplaat kan funderen, en als dat niet kan, welke en hoeveel palen je nodig zou hebben.

Je kunt dit advies laten voor wat het is, maar op sommige stukjes Friese grond zou zo een kachel de rest van het huisje aardig kunnen ontwrichten.

Groet, Cp
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: Fundament finoven

Bericht door John Doh »

Chicken Power schreef:
Dirk Bauwens schreef:
Kosjka2 schreef:...Wij willen namelijk niet de constructie zoals de nu is helemaal veranderen en alles volstorten met beton, maar we zullen toch een stevige ondergrond voor de 1.000 kilo oven moeten hebben.

Iemand suggesties?
Je zou de plaats waar de finoven moet komen, kunnen ondersteunen met een paar muurtjes in de kruipruimte.

Dirk
Ik kan niet anders dan constateren dat dit een wel zeer ongelukkig advies is!
Dat is het volgens mij alleen als je het heel erg letterlijk opvolgt. Ik kan mij haast niet voorstellen dat iemand gewoon maar op de kale grond een muurtje begint te metselen....

Niet dat ik heel veel van deze materie weet, maar ik begrijp wel dat de belasting van een woning op de fundering over het algemeen dermate laag is dat je bijna overal in Nederland op staal zou kunnen bouwen. Om het risico op gedeeltelijke verzakking en scheuren in te perken wordt tegenwoordig echter vaak op palen gebouwd. Die palen staan dan meestal in de eerste zandlaag die in de ondergrond wordt aangetroffen.

Als je huis op palen is gebouwd, moet je voor de fundering van een eventuele finoven opletten dat je die niet op staal gaat bouwen, omdat je dan verschillen in zakking kunt krijgen. Het maken van palen vanuit een bestaande kruipruimte is echter een probleem. Daar staat tegenover dat moderne betonvloeren volgens mij makkelijk de last van een finoven kunnen dragen.

Als je huis op staal is gebouwd, kun je een finoven volgens mij probleemloos ook op staal funderen, via de muurtjes van Dirk. Wel moet je dan zorgen voor een goede verdeling van de krachten. Het storten van een betonplaat lijkt mij een praktische optie. Maar het advies van Chicken Power om een deskundige te raadplegen is natuurlijk nooit verkeerd.
John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Twee eenvoudige muurtjes met elk een grondvlak van bijvoorbeeld 125 cm bij 20 cm geven een dragend totaaloppervlak van 5000 vierkante centimeter...
De bewuste kachel weegt bijna 1000 kilogram...
Dat betekent dat de kachel via deze twee muurtjes de bodem met ongeveer 0,2 kilogram per vierkante centimeter zal belasten...
Dat komt ongeveer overeen met de druk die een volwassen persoon via zijn voeten overbrengt op de ondergrond...

Dirk
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

Helaas een ernstig voorbeeld van 'internet' simplisme...

Die 'muurtjes' wegen natuurlijk zelf niets, even als de schoorsteen. En er is garantie dat die kachel niet boven een ton komt.

De oorspronkelijk vraag was naar fundering, en dat zijn 'eenvoudige' muurtjes natuurlijk niet. Ik hoor die mensen er bij de bouwmarkt al om vragen...

In deze zaken dient men de verantwoordelijkheid voor de impact van wat men publiceert toch eens wat duidelijker te beseffen.

Zal nog eens zoeken naar de juiste benaming van een dergelijke fundering; kom voorlopig niet verder dan gemetselde poeren.

En er zijn ook veengronden waar ik slechts kort overheen loop en een hele diepe voetafdruk achterlaat. Het zuigt aan mijn laarzen...

Groet, Cp
Plaats reactie