rocket zwembadverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

TomDS
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22:05

Re: rocket zwembadverwarming

Bericht door TomDS »

Beste Peter,

Natuurlijk mag dat, ik zou het een eer vinden. Het enige voorbehoud dat ik heb, is dat achteraf gezien misschien niet al mijn keuzes even slim waren. Bvb losgestort vermiculiet als isolatie rond de vuurkamer leek me op dat moment wel ok, maar daar zou ik op termijn wel eens spijt van kunnen krijgen als er een steen van het plafond breekt... ( maar dat los ik dan wel weer op zeker? ) Ook de ovenvloer zou ik niet meer verankeren aan de buitenwand wegens uitzetting bij opwarmen.

Mvg
Tom
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: rocket zwembadverwarming

Bericht door peterberg »

Uitstekend! Ik denk dat de foto reportage die op donkey32 staat het meest geschikt is. En daar kan ik natuurlijk een paar regels aan toevoegen waar je het nu anders zou doen. Het is de bedoeling dat anderen leren van onze fouten zodat ze zelf hun eigen fouten kunnen maken...

Verder via PB.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
BartsPoolRocket
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mei 2019, 23:50

Re: rocket zwembadverwarming

Bericht door BartsPoolRocket »

TomDS schreef: 21 jun 2015, 23:52 Goeienavond allemaal,

Ik wilde even deze oude thread nieuw leven inblazen, want het is eindelijk zover, mijn zwembadverwarming is klaar. Het is iets speciaals geworden, al zeg ik het dan zelf. Ik heb namelijk een rocket 177xl-aangedreven pizzaoven/zwembadverwarming gebouwd. Dit weekend heb ik de verwarming voor het eerst gebruikt, en mijn zwembad van 16m3 op kunnen warmen van 20 naar 30 graden, met drie kruiwagens hout, gestart vrijdagavond 18u, warm zondagmiddag.. Zondagavond hebben we dan in de oven die als neveneffect ook heetgestookt was, pizza's gebakken.

In bijlage enkele foto's. zoals jullie zien moet ik wel nog opvroegen en een inox deksel als dakafwerking ontbreekt nog.
Ik moet ook nog wat aanplanten en afwerken errond uiteraard.

Maar voorlopig dus heel tevreden. Het pizzagedeelte hebben we trouwens al enkele maande in gebruik, zonder problemen. De rocket trekt goed genoeg, wanneer de ovenholte open blijft staan.


Mvg

Tomimage.jpg

Beste Tom,

Met veel belangstelling je gehele post & foto's van de bouw gelezen en gevolgd. Toch heb ik nog twee vragen :
1. heb je een schets van de gehele installatie (doorsnede van het geheel om zo de rookgas-stroom te zien)
2. hoe heb je dat gedaan met het RVS vat : gevuld met water of leeg ?? Ik neem aan gevuld met (warmte-wisselaar-)water. Maar dan vraag 3 :
3. hoe zorg je ervoor dat het vat vol blijft: bij verwarming zal toch eea verdampen ?

ik hoor graag van je !

Groet Bart
Plaats reactie