extra rendement bovenaansluiting houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: extra rendement bovenaansluiting houtkachel

Bericht door RuudBalk »

@
Lodewijk, de toegezegde bijlagen.

Groet,
Ruud.
Bijlagen
Svendsen 1 testrapport.doc
(143.5 KiB) 114 keer gedownload
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: extra rendement bovenaansluiting houtkachel

Bericht door RuudBalk »

@Lodewijk

En de rest, ik moest de pixels aanpassen.

Groet,
Ruud.
Bijlagen
Antwoord_RRF.jpg
Vraag_RRF.jpg
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: extra rendement bovenaansluiting houtkachel

Bericht door kockie »

Ehh, niet om het een of ander, maar is het niet eenvoudiger om een copy/paste actie vanuit je email programma te posten, evt met

Code: Selecteer alles

[quote][/quote]
tags eromheen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: extra rendement bovenaansluiting houtkachel

Bericht door RuudBalk »

@Hallo Kockie Voor mij is wat dit medium betreft niets eenvoudig omdat ik min of meer een onbenul ben.

@Hallo Johndc Heb je alleen een plaatje van die warmlufttauscher geplaatst, of weet je misschien ook waar ik die dingen zou kunnen zien, betasten e.d? Zomaar via internet aanschaffen trekt mij niet zo.
En er is nogal een verschil ... in vermogen 5 - 7,5 - 10 kW, in prijs, in wanddikte 1 - 1,6 - 2 mm, staal of RVS, open (zoals op jouw plaatje) - dicht, buizen dwars, ribben (zoals elders op het forum stond), kortom, ik ga niet zomaar iets via internet bestellen.

Als je -of iemand- een bedrijf weet, dat mag ook in België langs de grens of in Duitsland omgeving Dinxperlo/Bocholt, dan hou ik mij aanbevolen.

Groet.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: extra rendement bovenaansluiting houtkachel

Bericht door benthuis »

He Ruud in Bocholt en in Vreden zitten aardige kachelwinkels. (in centrum Bochelt rechts richting snelweg dan na paar honderd meter aan de linker kant)
Misschien dat die wat voor je kunnen betekenen?
Ik heb zelf erg goede ervaringen met bestellen van spullen in Dld.
Wat aangegeven wordt in een advertentie is over het algemeen ook dat wat je ontvangt.
Ik heb ook een adres in Dld waar heen verstuurd kan worden, dus mocht je wat willen bestellen, laat het maar even weten (werk in Aalten)

Gr Ben
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
sprokkelhout
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Re: extra rendement bovenaansluiting houtkachel

Bericht door sprokkelhout »

RuudBalk schreef:@Hallo Kockie Voor mij is wat dit medium betreft niets eenvoudig omdat ik min of meer een onbenul ben.

@Hallo Johndc Heb je alleen een plaatje van die warmlufttauscher geplaatst, of weet je misschien ook waar ik die dingen zou kunnen zien, betasten e.d? Zomaar via internet aanschaffen trekt mij niet zo.
En er is nogal een verschil ... in vermogen 5 - 7,5 - 10 kW, in prijs, in wanddikte 1 - 1,6 - 2 mm, staal of RVS, open (zoals op jouw plaatje) - dicht, buizen dwars, ribben (zoals elders op het forum stond), kortom, ik ga niet zomaar iets via internet bestellen.

Als je -of iemand- een bedrijf weet, dat mag ook in België langs de grens of in Duitsland omgeving Dinxperlo/Bocholt, dan hou ik mij aanbevolen.

Groet.

Hallo Ruud,

Ik heb de aan http://www.Ofenseite.com gevraagd hoeveel reductie op de rookgastemperatuur een warmtewisselaar oplevert.

Hieronder het antwoord:

Sehr geehrter Herr Rondeboom,


vielen Dank für Ihre Nachricht.

Die Abgastemperatur wird um ca. 70 – 100 °C reduziert. Falls Sie den Warmlufttauscher an einen wasserlosen Kaminofen anschließen möchten sehe ich keine großen Probleme darin, insofern der Schornstein ordnungsgemäß isoliert und nicht allzu lang ist.

Bei weiteren Fragen stehe ich gern zur Verfügung.

Mit freundlichen Grüßen

Steve Jurk

EHV GmbH
Hauptstr. 131
01744 Dippoldiswalde

Tel: 035055-6900-71
Fax: 035055-6900-99

Steigern Sie die Effektivität mit einem Warmlufttauscher! Normale Holzöfen haben eine Abgastemperatur von 280°C-380°C. Die Wärme wird ungenuzt durch den Schornstein in die Atmosphäre abgegeben. Die Oberflächenvergrösserung bewirkt eine enorme Zunahme der Strahlungswärme. Durch die eingearbeiteten Kanäle im Mantel des Warmlufttauschers kommt es zur Konvektion der Luft. Kühle Raumluft strömt von unten ein, wird erhizt und als warme Konvektionsluft oben wieder abgegeben. Das hat eine ständige Umwälzung und damit gleichmässige Erwärmung zur Folge.

Der Warmlufttauscher wird einfach zwischen die Abgasrohre Ihres Ofens gesteckt. Er dient also zusätzlich als Ofenrohr.

Technisches Datenblatt

Wärmeabgabe bis zu 7,5 KW
Rauchrohrdurchmesser: 150 mm
Gesamtdurchmesser: ca. 32 cm
Zylinderhöhe: ca. 50 cm
Anschlussstutzen Höhe: je 6 cm
Gesamthöhe: ca. 62 cm
Materialstärke: 2 mm
Kanalmaße: 4,5 cm x 4,5 cm
Anzahl der Kanäle: 6
Farbe: schwarz
Gewicht: ca. 23 Kg
Bijlagen
Ofenseite.com rookgaskoeler. principe jpg.jpg
Ofenseite.com rookgaskoeler. principe jpg.jpg (6.11 KiB) 5003 keer bekeken
Ofenseite.com rookgaskoeler.jpg
Ofenseite.com rookgaskoeler.jpg (3.14 KiB) 5003 keer bekeken
Rauchgaskuehler-Waermetauscher-150mm-6-Kanaele-50cm.jpg
Rauchgaskuehler-Waermetauscher-150mm-6-Kanaele-50cm.jpg (1.03 KiB) 5003 keer bekeken
sprokkelhout
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Re: extra rendement bovenaansluiting houtkachel

Bericht door sprokkelhout »

sprokkelhout schreef:
RuudBalk schreef:@Hallo Kockie Voor mij is wat dit medium betreft niets eenvoudig omdat ik min of meer een onbenul ben.

@Hallo Johndc Heb je alleen een plaatje van die warmlufttauscher geplaatst, of weet je misschien ook waar ik die dingen zou kunnen zien, betasten e.d? Zomaar via internet aanschaffen trekt mij niet zo.
En er is nogal een verschil ... in vermogen 5 - 7,5 - 10 kW, in prijs, in wanddikte 1 - 1,6 - 2 mm, staal of RVS, open (zoals op jouw plaatje) - dicht, buizen dwars, ribben (zoals elders op het forum stond), kortom, ik ga niet zomaar iets via internet bestellen.

Als je -of iemand- een bedrijf weet, dat mag ook in België langs de grens of in Duitsland omgeving Dinxperlo/Bocholt, dan hou ik mij aanbevolen.

Groet.

Hallo Ruud,

Ik heb de aan http://www.Ofenseite.com gevraagd hoeveel reductie op de rookgastemperatuur een warmtewisselaar oplevert.

Hieronder het antwoord:

Sehr geehrter Herr Rondeboom,


vielen Dank für Ihre Nachricht.

Die Abgastemperatur wird um ca. 70 – 100 °C reduziert. Falls Sie den Warmlufttauscher an einen wasserlosen Kaminofen anschließen möchten sehe ich keine großen Probleme darin, insofern der Schornstein ordnungsgemäß isoliert und nicht allzu lang ist.

Bei weiteren Fragen stehe ich gern zur Verfügung.

Mit freundlichen Grüßen

Steve Jurk

EHV GmbH
Hauptstr. 131
01744 Dippoldiswalde

Tel: 035055-6900-71
Fax: 035055-6900-99

Steigern Sie die Effektivität mit einem Warmlufttauscher! Normale Holzöfen haben eine Abgastemperatur von 280°C-380°C. Die Wärme wird ungenuzt durch den Schornstein in die Atmosphäre abgegeben. Die Oberflächenvergrösserung bewirkt eine enorme Zunahme der Strahlungswärme. Durch die eingearbeiteten Kanäle im Mantel des Warmlufttauschers kommt es zur Konvektion der Luft. Kühle Raumluft strömt von unten ein, wird erhizt und als warme Konvektionsluft oben wieder abgegeben. Das hat eine ständige Umwälzung und damit gleichmässige Erwärmung zur Folge.

Der Warmlufttauscher wird einfach zwischen die Abgasrohre Ihres Ofens gesteckt. Er dient also zusätzlich als Ofenrohr.

Technisches Datenblatt

Wärmeabgabe bis zu 7,5 KW
Rauchrohrdurchmesser: 150 mm
Gesamtdurchmesser: ca. 32 cm
Zylinderhöhe: ca. 50 cm
Anschlussstutzen Höhe: je 6 cm
Gesamthöhe: ca. 62 cm
Materialstärke: 2 mm
Kanalmaße: 4,5 cm x 4,5 cm
Anzahl der Kanäle: 6
Farbe: schwarz
Gewicht: ca. 23 Kg

Beste forumleden,

Ik mijn geval is een gemiddelde rookgastemperatuur van ca. 145 graden Celcius gemeten ter hoogte van de nisbus (einde bovenaansluiting) laag genoeg.
Wanneer ik er nog een warmtewisselaar tussen zet dan zal de temperatuur aan de schoorsteenkap, op 8,50 meter hoogte, misschien wel lager worden dan de vereiste minimale 60 graden. (zie eerdere opmerking van DutchJohn)

Dus ik ga nu verder geen aanpassingen meer doorvoeren. Goed is goed!

Mijn veronderstelling werd ook bevestigd door de leverancier, Ofenseite.com. Zie onderstaande vraag en antwoord:







Sehr geerhter Herr Jurk,

Ich habe nog eine Frage:

Mein Rauchrohr reduziert die mitteler Rauchgastemoeratuur schon mit ca. 85 Grad Celsius.
Ein Rauchrohr von 140 cm lange und durchmesser 15 cm. von 230 Grad nach 145 Grad Celsius.

Soll die Temperatur mit Ihren Warmlufttaucher zu wenig werden und soll die Rauch kondenzieren im gemaurten Schornstein?


Vielen Grusen,


Lodewijk Rondeboom



Sehr geehrter Herr Rondeboom,

vielen Dank für Ihre Nachricht.



Die Hitzeschilder reduzieren in dem Sinn ja nur den Abstand zu brennbaren Materialien, bringt doch aber keine zusätzliche Wärme in den Raum. Oder habe ich gerade einen Denkfehler? Da Sie bereits schon eine geringe Temperatur nach diesem kurzen Stück haben, würde ich dann doch eher von einem Warmlufttauscher abraten. Die Gefahr der Kondensierung des Rauches ist hoch und der Rauch könnte direkt zur Brennraumtür austreten.



Mit freundlichen Grüßen

Steve Jurk




EHV GmbH
Hauptstr. 131
01744 Dippoldiswalde

Tel: 035055-6900-71
Fax: 035055-6900-99



Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: extra rendement bovenaansluiting houtkachel

Bericht door RuudBalk »

@Lodewijk, bedankt.

Hallo,

Inmiddels vond ik ook wat plaatjes met warmtebeelden (bijgevoegd). Hier is dan een Rauchgaskühler van het type koelribben gebruikt.
Wat denken jullie, zou zo'n ding echt de rookgassen verlagen van 150 naar 66 graden (56%)? Zou het mogelijk zijn mijn rookgassen dan te verlagen van 230 naar 104 graden? Ik weet niet of die 56% zo toegepast kan worden, en ik weet ook niet of het gebruikte ding 25 of 37 of 50 cm is (de leverbare lengtematen).

Ik elk geval maar goed dat ik redelijk droog hout stook want bij 104 graden op 100 cm boven de kachel zal er bovenin de schoorsteen weinig temperatuur overblijven.

Op dit forum had iemand een foto geplaatst van (dacht ik me te herinneren) een zelfgemaakt ding met koelribben. Wie is dat en heeft hij/zij het temperatuurverschil gemeten?

Groet,
Ruud.
Bijlagen
Tweedelige_rookgaskoeler.jpg
Tweedelige_rookgaskoeler_warmtebeeld_1.jpg
Tweedelige_rookgaskoeler_warmtebeeld_2.jpg
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: extra rendement bovenaansluiting houtkachel

Bericht door RuudBalk »

@Lodewijk, je tweede bericht werd geplaatst terwijl ik met de mijne bezig was, dus e.e.a. heeft elkaar gekruist.

Maar ik vraag me dan toch af, als die afgastemperatuur zo omlaag gebracht wordt dat er condensatieproblemen kunnen ontstaan, waarom is zijn er dan zoveel van die dingen (types) in Duitsland te koop. Functioneren ze daar wel?

Groet,
Ruud.
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: extra rendement bovenaansluiting houtkachel

Bericht door RuudBalk »

[quote1. Kachel ventilator die enkel begint te werken als er een groot temperatuur verschil is tussen de koude en warme kant van een TEG element. dus hoe groter het temperatuur verschil hoe sneller de ventilator draait... het systeem monteer ik tegen de rookgasafvoer bovenaan m'n kachel. Meer nieuws daarover als mijn model af is, de stukken zijn besteld, juist wat problemen om aan voldoende Voltage te geraken om de "computer" fan te doen draaien, minimum 3 Volt nodig, dus ik ga twee TEG's in serie zetten... Zo zal die er ongeveer uit komen te zien (zie link)... ik ben eens benieuwd hoe lang die ventilator blijft draaien na een deftige stook?
http://www.instructables.com/id/DIY-Sto ... -under-50/

2. Aluminium koelvinnen rond de enkelvoudige rookgasafvoer waar de ventilator uit punt 1 ook op gericht staat, die dus meer koeling krijgt hoe groter het temperatuur verschil is.
Afbeelding
wederom niet mijn idee, maar lijkt me wel makkelijk te maken en efficiënt
http://www.thediyworld.com/Passive-Wood ... hanger.php
][/quote]

Het was dus 'cee'. Beste cee, heb jij hier meetgegevens van?

Groet,
Ruud.
Bijlagen
Completed_Passive_Heat_Exchanger.jpg
sprokkelhout
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Re: extra rendement bovenaansluiting houtkachel

Bericht door sprokkelhout »

RuudBalk schreef:@Lodewijk, je tweede bericht werd geplaatst terwijl ik met de mijne bezig was, dus e.e.a. heeft elkaar gekruist.

Maar ik vraag me dan toch af, als die afgastemperatuur zo omlaag gebracht wordt dat er condensatieproblemen kunnen ontstaan, waarom is zijn er dan zoveel van die dingen (types) in Duitsland te koop. Functioneren ze daar wel?

Groet,
Ruud.
Beste Ruud,

In de advertentietekst van deze warmtewisselaar van http://www.ofenseite.com staat:

Dat gewone houtkachels een rookgastemperatuur hebben van 280-380 graden :!: (veel te warm!) Dat zijn temperaturen van vorige generatie houtkachels. Mijn vorige Jotul System 80 van 1980 had ook een hoge rookgastemperatuur, te weten 350 graden C.

Bij deze hoge temperaturen kan er makkelijk, of beter gezegd moet er natuurlijk, een temperatuurreductie d.m.v. een warmtewisselaar worden uitgevoerd.

Mijn Wanders Olaf Eco zit gemiddeld op 230 graden en maximaal, in de stookpiek, op 275 graden. (direkt boven de brandkamer)
Dus ver onder die 280-380 graden die "Ofenseite" hanteert.

groet, Lodewijk
sprokkelhout
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Re: extra rendement bovenaansluiting houtkachel

Bericht door sprokkelhout »

Ruud en andere de warmteliefhebbers:

In Dronten, en op het afhaaladres Maarsbergen, zijn de heteluchtwarmtewisselaars ook te koop. (aanvankelijk zag ik soortgelijke warmtewisselaars alleen op Duitse websites)

http://www.schoorsteenwinkel.info/a-234 ... eur-grijs/

groet, Lodewijk Rondeboom
Bijlagen
Warmtewisselaar 3x8 schoorsteentechniek.jpg
Warmtewisselaar 3x8 schoorsteentechniek.jpg (6.17 KiB) 4915 keer bekeken
sprokkelhout
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Re: extra rendement bovenaansluiting houtkachel

Bericht door sprokkelhout »

sprokkelhout schreef:
Pietje schreef:Als het rendement 85% is, en je afgastemperatuur is 275C, dan is de verbrandingstemperatuur (dus bij een rendement van 0%) 1700 graden. ((275-20)/15% ). Dat kan natuurlijk niet. Er zullen dus best omstandigheden geweest zijn TIJDENS een stook op welk moment het rendement EVEN 85% is geweest, maar met zo'n hoge uitgaande temperatuur haal je de 85% bij lange na niet. Alle testresultaten ten spijt ;-)

Overigens ben ik de laatste die zegt dat je een slechte kachel hebt, want slecht is 'ie zeker niet. Maar het kan nog vele malen beter.
Pietje,

Ik heb de vraag over afgastemperatuur, in relatie tot het rendement van 85% en de daarbij behorende verbrandingstemperatuur, voorgelegd aan de opsteller (Dr. Lucker) van het Rhein-Rhur Feuerstatten Prufstelle rapport.

Ben benieuwd naar zijn zienswijze!

Wordt vervolgd
In het kader meten is weten:

De rookgastemperatuur meet ik met een bimetaal-buisthermometer voorzien van een sonde.

Dit type thermometer is ontzettend nauwkeurig. (bijvoorbeeld te koop bij AliExpress.com van het merk Kehang, type KH-T250, prijs franco Nederland ca. 22,00 US dollar).

link: http://www.aliexpress.com/wholesale?Sea ... 0314085340


In Nederland vond ik nog een vandaag nog adres voor rookgas-/bakoventhermometers, zelfs met diverse sonde-lengtes! (van 10 t/m 25 cm)

kijk maar eens op de volgende link:

http://www.kachelbouwmaterialen.nl/?con ... ccessoires

en zelfs met een sonde van 30 cm :

http://www.kachelsenhaardenwinkel.nl/ka ... meter_30cm

De gangbare magneetthermometers die hier overal worden aangeboden moeten bij het meten van rookgassen eigenlijk gecorrigeerd worden met een faktor van ca. 1,6 tot 1,75.

Ook het meten met een Infraroodmeter is voor wat betreft het meten van rookgastemperatuur niet optimaal.
Je meet met een IR-meter alleen de oppervlaktetemperatuur van de metalen kachelpijp etc.
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: extra rendement bovenaansluiting houtkachel

Bericht door RuudBalk »

Dag lezers,

Even wat teleurstelling wegschrijven. Ik had al eerder in deze draad op 17-2-2014 melding gemaakt van de Rauhgaskühler met plaatjes van een warmtebeeld, een systeem dat je om de pijp klemt.
Nadien heb ik er twee gekocht en op de pijp gemonteerd.

Na meting blijkt -volgens mij- het resultaat bedroevend. Zou ik iets verkeerd doen, het meten bijvoorbeeld, of zijn die ding gewoon waardeloos, mooie plaatjes ten spijt?

Het verschil is aan de buitenzijde van de pijp maximaal 5 graden. Dat zou in de pijp dan ongeveer 7,5 graad zijn (verhoogd met factor 1,5).

Iemand een idee?

Groet,
Ruud.
Bijlagen
Koelribben.JPG
Meting effect koelribben.doc
(20 KiB) 83 keer gedownload
sprokkelhout
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Re: extra rendement bovenaansluiting houtkachel

Bericht door sprokkelhout »

@ Ruud,

Ik denk dat de rookgasafkoelers zoals op bijgaande foto's, die te koop zijn in Duitsland, beter hun werk doen in vergelijking met de koelribben die je om de kachelpijp klemt of een zogenaamde lamellenpijp.

De rookgasssen moeten er doorheen gaan. Dat passeren deze gassen direct een verruimde pijpoppervlakte!

groet,

Lodewijk Rondeboom
Bijlagen
Rauchgaskuehler-120mm-Stahlblank-1a.jpg
Rauchgaskuehler-120mm-Stahlblank-1a.jpg (22.93 KiB) 4387 keer bekeken
Rauchgaskuehler-120mm-Stahlblank.jpg
31ro4uJP3xL._SY450_.jpg
31ro4uJP3xL._SY450_.jpg (9.21 KiB) 4387 keer bekeken
Ofenseite.com rookgaskoeler.jpg
Ofenseite.com rookgaskoeler.jpg (3.14 KiB) 4387 keer bekeken
Plaats reactie