Mijn hout-CV installatie met een Rayburn 355SFW en Arduino

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Mijn hout-CV installatie met een Rayburn 355SFW en Ardui

Bericht door Dutch John »

Ritsaert,

De folder die ik heb, geeft 16 kW voor WW en CV. Dat zou best kunnen, want de warmtewisselaar komt vóór, dan wel apart van het kookgedeelte. Alleen jammer dat die wisselaar de vuurkamer koelt. Bij kennissen met een Rayburn is de schoorsteen zelden rookloos door de gekoelde verbranding. Je krijgt er niet voor niets een uitgebreide veegset bij....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Mijn hout-CV installatie met een Rayburn 355SFW en Ardui

Bericht door ritsaert snijder »

DJ,
Oke dus hij brand niet schoon...en dat zal dus het rendement naar beneden halen. Dus eigenlijk heb je met deze rayburn een slecht gestookt fornuis en een slecht gestookte CV. Mischien ben ik daarbij wel te negatief met de opbrengst waterzijdig. Maar je zult er wel veel hout in moeten gaan stoppen.
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Mijn hout-CV installatie met een Rayburn 355SFW en Ardui

Bericht door Dutch John »

Probleem van alle range cookers is dat multifunctioneel niet kan samengaan met compactheid. Alles moet in het transportabele doosje passen. En dan moet de fabrikant compromissen gaan sluiten. Daarom zie ik meer in een "cooking only" range met een bypass rookgaskanaal tussen vuurkamer en kookgedeelte. Via die bypass kun je een boiler of cv-deel stoken. Of, zoals ik voor ogen heb, een erachter liggende kamer verwarmen met een "rookgasradiator". Zonder pomp, zonder water, maar wel een simpele besturing met een handbediende klep en jezelf als thermostaat. Het einde van de conventionele cv komt alhier steeds nader....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Mijn hout-CV installatie met een Rayburn 355SFW en Ardui

Bericht door deleted »

Ik vind zo'n Rayburn toch behoorlijk multifunctioneel:
Hij is ook gemaakt om meerdere brandstoffen aan te kunnen. Kan er wellicht geweldig op koken.
Is heel duurzaam wat betreft levensduur. En je kan er ook nog water mee verwarmen.

De vraag is enkel of je van dat laatste nu de hoofdzaak moet gaan maken ...

Met een tractor moet je ook geen lange afstanden gaan doen ...

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Mijn hout-CV installatie met een Rayburn 355SFW en Ardui

Bericht door Dutch John »

In die optiek wil TS eigenlijk een hout-cvketel waar je tevens op kunt koken......

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Mijn hout-CV installatie met een Rayburn 355SFW en Ardui

Bericht door ritsaert snijder »

En als dat betekent dat je dan een efficiënte vuurkamer (voldoende vermogen) hebt en een efficiënte wisselaar en dat je er ook op kunt koken dan wordt het - zou ik zeggen - al beter haalbaar. Of de functies apart.
groet!

Ritsaert
olafspoolder
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 sep 2013, 15:55

Re: Mijn hout-CV installatie met een Rayburn 355SFW en Ardui

Bericht door olafspoolder »

Dutch John schreef:In die optiek wil TS eigenlijk een hout-cvketel waar je tevens op kunt koken......

Groet,
DJ
In onze woonkeuken wilden we graag een Range Cooker omdat we dit mooi vinden en het past bij de looks van ons huis, dit had ook een AGA of ander merk kunnen zijn. Koken doe ik inderdaad erg graag dus dit wil ik er graag op doen. Gezellig een vuurtje stoken vind ik ook erg leuk en ben ik van kinds af aan al gewend. Dit bij elkaar op tellend zijn we dan ook uitgekomen bij Rayburn. De mooie looks en ook nog eens hout gestookt. Zodoende ben ik naar Rayburns aan het zoeken gegaan en heb ik 2e hands de 355 gevonden. Dit is toevallig de grootste die ook een ingebouwde boiler heeft. Omdat de 355 een ingebouwde boiler heeft ben ik gaan kijken wat ik er nog meer mee kan en zo ben ik uiteindelijk op mijn installatie uitgekomen. Dus echt zo ecologisch mogelijk is het allemaal niet maar meer voor het plezier.

"Zo veel mensen, zo veel wensen".

Wat wel weer een leuke bijkomstigheid van dit forum is dat ik erg geïnteresseerd ben geraakt in een kachel met een "Bell". Deze ga ik bouwen in mijn schuur zodat ik die ook lekker warm kan stoken.

Groeten Olaf
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Mijn hout-CV installatie met een Rayburn 355SFW en Ardui

Bericht door Dutch John »

Een range is inderdaad een sieraad voor de keuken en een duurzame investering. Elke vrouw -en de meeste mannen- zijn er jaloers op. Echter, niet iedereen kan en wil ermee koken, zeker niet op hout. Voor roerbakken is ie te traag; het is een slow cooker. Waterzijdig is de Rayburn waarschijnlijk de grootste, qua ovens en kookplaat de kleinste. De onderste oven krijgt, in tegenstelling tot sommige andere merken, de warmte van de bovenste oven en is alleen als warmhoudoven te gebruiken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Mijn hout-CV installatie met een Rayburn 355SFW en Ardui

Bericht door ritsaert snijder »

Olaf,
Ik hoop dat je nog even de tijd wil nemen om je uitgangspunten te wegen!
groet!

Ritsaert
olafspoolder
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 sep 2013, 15:55

Re: Mijn hout-CV installatie met een Rayburn 355SFW en Ardui

Bericht door olafspoolder »

De manier van koken op een Rayburn is juist wat wij het mooie ervan vinden. Wokken gaat inderdaad niet op een Rayburn maar dat doe ik toch al nooit, geen mij maar een lekkere Irish Stew! Er naast hebben wij ook een normale kookplaat in onze keuken zitten wanneer de Rayburn niet brandt.

Groeten Olaf
Kees van Halderen
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2015, 18:00

Re: Mijn hout-CV installatie met een Rayburn 355SFW en Ardui

Bericht door Kees van Halderen »

Hoi Olaf, hoe is het eigenlijk afgelopen met dit project of is het in de ijskast beland.
freddyheijerman
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2019, 08:32

Re: Mijn hout-CV installatie met een Rayburn 355SFW en Arduino

Bericht door freddyheijerman »

Hallo, wat een feest der herkenning. Zit zelf in een renovatie/nieuwbouw project en wil in het te installeren systeem ook 2 rayburns gebruiken. Op dit moment wonen wij met 2 gezinnen in een nog te splitsen boerderij. Om daar een vergunning voor te krijgen moeten wij met de tweede woning voldoen aan een EPN van 0. In een oude boerderij lijkt dat een flinke uitdaging. Afgelopen "winter" geëxperimenteerd met een zonneboiler en een pelletketel waarbij bleek dat zonder gas geen probleem hoeft te zijn. Ook de zonnepanelen houden de electriciteits meter leuk in evenwicht. Wat ook bleek is dat het zonder aga een stuk minder comfortabel is in de keuken. Het ruim beschikken over brandhout, de prijs van houtpellets, maakt het logisch om een rayburn nader te beschouwen. Ik zie Lichtenvoorde en Goor staan, zelf zit ik in Aalten en heb een hekel aan typen. Zijn er mensen die ik over dit onderwerp kan bellen om een s van gedachten te wisselen over dit onderwerp? Groeten Freddy, 06-22504940
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Mijn hout-CV installatie met een Rayburn 355SFW en Arduino

Bericht door benthuis »

Freddy, de Heurne is niet wiet weg...
Kan je niet direct over een Rayburn adviseren maar wel over aanverwante artikelen...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Mijn hout-CV installatie met een Rayburn 355SFW en Arduino

Bericht door Ruuben »

Ik heb een hekel aan bellen.
Het leuke van dit forum is dat je veel leert van anderen.
Plaats reactie