Afgastemperatuur

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Afgastemperatuur

Bericht door RuudBalk »

Svendsen 1 testrapport.doc
(143.5 KiB) 90 keer gedownload
Goedenavond,

Ik begrijp nog steeds één ding niet goed goed.

Volgens het testrapport van mijn houtkachel ‘Svendsen 1’ is de rookgastemperatuur bij 1 kilo hout stoken nagenoeg even hoog als de (gemiddelde) stook van 2,3 kilo hout, resp. 230 en 229 graden. (De linkerkolom betreft het gemiddelde van 3 stooktesten.)

Hoe kan dit? Bij 1 kilo wordt immers 3 á 4 kW warmte geleverd en bij 2,3 kilo 8 kW?
Voor meer vermogen is toch meer hitte in de kachel nodig?

Of zit het in de tijd? Bij 1 kilo staat ‘Abbrandzeit’ 1,17 uur en bij (gemiddeld) 2,3 kilo staat 2,78 uur (ongeveer het dubbele).

Maar als die tijdspanne bepalend is hoe wordt dan die 8 kW gemaakt?

Kan het zijn dat er bij het stoken van 2,3 kilo hout meer hitte in de branderkamer / wervelkamer wordt gegenereerd dan bij 1 kilo hout, maar dat het verschil aan de kachel wordt gegeven vóór de afgassen de pijp ingaan?

Bijlagen: testrapport van RRF Essen.

Groet,
Ruud Balk.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Afgastemperatuur

Bericht door Dutch John »

RuudBalk schreef: Hoe kan dit? Bij 1 kilo wordt immers 3 á 4 kW warmte geleverd en bij 2,3 kilo 8 kW?
Moet zijn 3 á 4 kWh en 8 kWh. Deel deze energiehoeveelheid door de benodigde tijdsduur (in h) om het vrij te geven en je krijgt het vermogen in kW. 3,5 kWh gedurende 1,17 uur maakt 3 kW. 8 kWh gedeeld door 2,78 uur is 2,9 kW vermogen. Klopt dus aardig. Dit vermogen, samen met opname/afstralingsoppervlak en buffermogelijkheid is weer maat voor de afgastemperatuur. Een volle buffer kan minder accumuleren en zal leiden tot een hogere afgastemperatuur.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Afgastemperatuur

Bericht door RuudBalk »

Goedemorgen DJ en andere lezers,

En nog snap ik niet .....

Ik heb je verhaal iets anders opgezet, anders kom ik er helemaal niet uit.

1. 1 kilo hout 2,3 kilo hout
2. ventiel half open ventiel geheel open
3. 3,5 kWh : 1,17 uur = 3 kW 8 kWh : 2,78 uur = 2,9 kW
4. afgas 230 graden afgas 229 graden

Zoals ik al dacht, het zit in de tijd .... anders is diezelfde afgastemperatuur niet te verklaren. Maar hoe krijgt men dat nu voor elkaar?

Volgens (www.)greenclub(.nl):
5. Ik hoor wel eens dat men het juiste vermogen bij een houtkachel moet kiezen voor het verwarmen van een ruimte,
werkt dat bij een hoogrendement houtkachel ook zo? Het vermogen van een houtkachel dient inderdaad afgestemd te zijn
op de ruimte welke u wilt verwarmen. Echter een hoogrendement houtkachel heeft een veel groter bereik/ inzetbaarheid.
Dat wil zeggen dat u van kleine tot grote ruimtes kunt verwarmen. Het vermogen van de hoogrendement houtkachel
wordt vaak vermeld op het bijbehorende certificaat. Bij een rendement van 80% kunt u globaal stellen dat elke kilo
verbrand hout 4kW aan warmte oplevert. Een hoogrendement houtkachel met een inzetbaarheid van 4 tot 8 kW verbruikt
dus minimaal 1 tot maximaal 2 kilo hout (per uur). Bij het leggen van telkens 2 kilo hout in de stookkamer per uur krijgt u
dus het hoogste vermogen van 8kW.

Hoogrendement houtkachels zijn flexibeler in te zetten in het verwarmen van de ruimte en dus inzetbaar in elk jaargetijde.
Hierdoor is de kachel zowel geschikt voor sfeerverwarming als voor hoofdverwarming.

Begrijp je mijn verwarring?

Nu zou ik eigenlijk eens moeten proberen wat er gebeurd als ik 2,3 kilo zou stoken. Maar ik durf dat niet goed. Bij 1 kilo genereert de kachel al een enorme hitte (droog hout, 5- 15%, maximaal polsdik). En smoren mag niet, in de test stond het ventiel immers ook geheel open? Als ik die 2,3 kilo met het ventiel geheel open stook, in 1 uur, wat zal dan de afgastemperatuur zijn? Overigens gebruik ik twee handmatige trekregelkleppen en een trekbegrenzer waarmee ik de trek op 20 Pa vastzet.

Groet,
Ruud.
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Afgastemperatuur

Bericht door RuudBalk »

Goedemiddag,

Bijgaand nog een plaatje van mijn stookinstallatie.

Groet,
Ruud
Bijlagen
008.JPG
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Afgastemperatuur

Bericht door benthuis »

Die 2,3 kilo moet met omgekeerd stoken best te doen zijn zou ik zeggen.
http://wiki.ecologieforum.eu/index.php/Beter_stoken (scroll naar onder)
Indien mogelijk is dit toch de aanbevolen manier van stoken.

In mijn kachel heeft dat ook wat uitproberen gekost. In het begin ging het veel te hard.
Wat ik nu doe, dicht oppakken dat er geen vonken naar beneden vallen waardoor de hele stapel in de hens gaat.
Primaire luchttoevoer van onder afgedekt laten met dik pak as.
Daarmee brand hij netjes van boven naar onder er door in pakweg 2 uur met mn huidige lichte hout.
Gebruik ik eiken oid dan doet hij er 3 uur over om tot gloeiende massa te komen.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Afgastemperatuur

Bericht door RuudBalk »

Hallo mijnheer Benthuis,

Dank voor je reactie.

Voor het aansteken van de kachel gebruik ik het "omgekeerd stoken principe" al. Ik gebruik dan zelfs meer dan 1 kilo hout, maar omdat de kachel dan nog niet op temperatuur is, geeft dat niet zo'n vuurzee.

Vullen bij de gloedfase doe ik echter volgens de instructie van de heer F. Svendsen, de kachelbouwer uit Denemarken: de
meeste gloed naar voren schuiven (niet opzij) en daar achter het nieuwe hout leggen.

Niet opzijschuiven gelet op de ligging van de houtblokken. De houtblokken liggen evenwijdig aan de deur.

Het hout wordt dus niet op de gloed gelegd.

Hierover heb ik al eerder een bericht geplaatst: een soort rooster waar de gloed tussen ligt. Echter, door dat ding ligt het hout zo hoog, dat het chemisch proces wordt verstoord, de vlam gaat te snel de wervelkamer in. Dat rooster gebruik ik voorlopig niet.

Ik vraag mij dus af of je bedoeld te zeggen dat je bij het vullen ook het "omgekeerd stoken principe" toe past? Weer opnieuw een stapel en bovenaan aansteken? Hoe gaat het dan met de resterende gloed?

Groet,
Ruud.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Afgastemperatuur

Bericht door benthuis »

Nee ik wacht tot kooltjes weg zijn.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie