Rocket stove

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Rocket stove

Bericht door John O »

Nu heb ik helemaal geen verstand van hout stoken maar ik vond dit op het net.

http://www.cato-projects.org/ArLivre/RocketStove3.htm

Een rocket stove met een kookplaat en een warmtebuffer. Zo te zien erg eenvoudig en snel te bouwen.

Hoe verhoud dit zich tegen een finoven met kookgelegenheid?

Qua bouwtijd, kosten, efficientie, verwarmingscapaciteit en comfort om maar even wat te noemen.
Groetjes, John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Dag John, een mooie en interessante website, waar je naar verwijst!

Het bouwwerk doet me een beetje denken aan een kachelontwerp dat Demotech promoot.
Ik denk echter dat ik van forumlid Mickenhans al eens gehoord heb dat die kachel niet zo goed presteerde. Ik weet echter niet waarom, want het lijkt me wel een interessant en beloftevol ontwerp.

Een paar opmerkingen over de door jouw getoonde rocket stove:

Er wordt geschreven: "highest heat" op een plaats die zich bijna helemaal onderaan bevindt. Bij de finoven is dat eigenlijk helemaal bovenaan. In het getoonde concept kan dat niet omdat zich daar de kookplaat bevindt. Ik denk dat dit een gemiste kans is voor een zo volledig mogelijke verbranding.

Verder: die kookplaat lijkt volledig van ijzer te zijn. Die zal tijdens het koken erg veel ongewenste hitte afgeven. Het zou, denk ik, veel beter zijn om met afzonderlijke kookplaten te werken en die afschermbaar te maken voor wanneer er niet op gekookt wordt.

De warmte accumulator is volgens mij veel te klein. Bij een goede finoven is de massa van de buffer veel groter, waardoor de gemiddelde temperatuur van van de massa lager is, waardoor de rookgassen veel beter afgekoeld worden. Waardoor het rendement stijgt. Natuurlijk moet ook in functie van de nodige schoorsteentrek gedacht worden.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Nog iets: het koken op hout (of andere biomassa) vind ik, zonder enige twijfel, de mooiste vorm van koken.

Als kind heb ik die vorm van koken voor het eerst meegemaakt, gedurende een vakantie in Oostenrijk. Ik ben nu 54 en die vakantie staat me nog altijd helder voor de geest, zo'n indruk heeft het kookgebeuren toen op me gemaakt.

Op termijn wil ik ook voor koken volledig overschakelen op hout: een fornuis en een grote bakoven, in combinatie met een finoven.

Dirk
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

Niet voor het een of ander hoor,

Maar een beetje meer lezen op de site van demotech geeft voor mij ook al weer een nadere invulling op het begrip 'eigen verworvenheden'

Wat natuurlijk niets afdoet van het begrip 'gepassioneerdheid'.

Groet, Cp
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Rocket stove

Bericht door Dirk Bauwens »

John O schreef:...een finoven met kookgelegenheid?...
Voor zover ik het weet, zijn er nog geen finovens met kookgelegenheid.

De versies met kookgelegenheid, die men soms ziet op foto's, bestaan uit een finoven met daarnaast een eenvoudige versie van een kookfornuis op hout. Niets speciaals. Dan is de 'rocket stove' beter.

Dirk
Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Bericht door John O »

Chicken Power schreef:Niet voor het een of ander hoor,

Maar een beetje meer lezen op de site van demotech geeft voor mij ook al weer een nadere invulling op het begrip 'eigen verworvenheden'

Wat natuurlijk niets afdoet van het begrip 'gepassioneerdheid'.

Groet, Cp
Wat bedoel je eigenlijk?
Groetjes, John
Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Re: Rocket stove

Bericht door John O »

Dirk Bauwens schreef:
John O schreef:...een finoven met kookgelegenheid?...
Voor zover ik het weet, zijn er nog geen finovens met kookgelegenheid.

De versies met kookgelegenheid, die men soms ziet op foto's, bestaan uit een finoven met daarnaast een eenvoudige versie van een kookfornuis op hout. Niets speciaals. Dan is de 'rocket stove' beter.

Dirk
De rocket stove ken ik al wel langer omdat ik een tijdje geleden op zoek was naar een kampeerbrander (dat bedoelde Cp misschien, ik weet niet wie dit ding eigenlijk bedacht heeft). Volgens mij is dit model kachel puur gemaakt voor de 3e wereld om daar als kooktoestel te fungeren, meestal met het vuur direct onder de pot als een 1 pits kooktoestel.

De toepassing met de warmtebuffer had ik echter nog nooit gezien en maakte me nieuwsgierig. De kookplaat is ook een nieuwe toevoeging en lijkt inderdaad niet geïsoleerd.

De gemetselde kachels die ik dus af en toe zie met een broodbakoven ook niet, valt dan zeker onder de tegelkachels? Dan wordt het toch eens tijd dat iemand hier eens iets aan doet :-)
Groetjes, John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Rocket stove

Bericht door Dirk Bauwens »

John O schreef:...De gemetselde kachels die ik dus af en toe zie met een broodbakoven ook niet, valt dan zeker onder de tegelkachels? Dan wordt het toch eens tijd dat iemand hier eens iets aan doet :-)...
Sommige finovenbezitters gebruiken na de stookbeurt een verbrandingskamer als bakoven. Zo'n 'oven' heeft geen invloed op de verbrandingkwaliteiten.

Natuurlijk is het gebruik van zo'n oven niet zo praktisch. Want welk gebruik heeft voorrang: het bakken of koken of het verwarmen van de woning? Die keuze zal vaak de nodige conflicten geven.

Ikzelf heb daarom gekozen voor aparte bouwsels die echter wel het finoven-principe gebruiken voor de volledige verbranding.

Dirk
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

Dirk Bauwens schreef:Dag John, een mooie en interessante website, waar je naar verwijst!

Het bouwwerk doet me een beetje denken aan een kachelontwerp dat Demotech promoot.
Ik denk echter dat ik van forumlid Mickenhans al eens gehoord heb dat die kachel niet zo goed presteerde. Ik weet echter niet waarom, want het lijkt me wel een interessant en beloftevol ontwerp.
Dus even helder, Dirks opmerking slaat niet op de rocket stove, maar op de Demotech.
Dirk Bauwens schreef:Een paar opmerkingen over de door jouw getoonde rocket stove:

Er wordt geschreven: "highest heat" op een plaats die zich bijna helemaal onderaan bevindt. Bij de finoven is dat eigenlijk helemaal bovenaan. In het getoonde concept kan dat niet omdat zich daar de kookplaat bevindt. Ik denk dat dit een gemiste kans is voor een zo volledig mogelijke verbranding.
Sorry, de "highest heat" betekend niet op het hoogste punt, maar in deze context (foei Dirk! nu doe je het zelf alweer) op het hoogst haalbare temperatuursniveau. Dat heeft werkelijk niets van doen met waar dat in jouw finoven concept plaats vindt. Ik zie hier toch wel een downdraft principe met secundaire/tertiaire verbranding in het kachelgedeelte. Kookplaat en warmte accumulator zijn slechts nageschakeld.
Dirk Bauwens schreef:Verder: die kookplaat lijkt volledig van ijzer te zijn. Die zal tijdens het koken erg veel ongewenste hitte afgeven. Het zou, denk ik, veel beter zijn om met afzonderlijke kookplaten te werken en die afschermbaar te maken voor wanneer er niet op gekookt wordt.
Maar het is een kookcultuur van elders die ik niet ken. Ze zijn het misschien wel gewent daar op die manier. En dekken het hele vlak af als er niet gekookt wordt. Of gebruiken gewoon die by– pass klep…
Dirk Bauwens schreef:De warmte accumulator is volgens mij veel te klein. Bij een goede finoven is de massa van de buffer veel groter, waardoor de gemiddelde temperatuur van van de massa lager is, waardoor de rookgassen veel beter afgekoeld worden. Waardoor het rendement stijgt. Natuurlijk moet ook in functie van de nodige schoorsteentrek gedacht worden.
In deze beschouwing vergeet je gemakshalve de onttrekking van warmte voor het kookproces. In verhouding van verbrandingsgedeelte tot accumulator zie ik echt geen discrepantie, zeker niet in relatie tot de ruimte waar in deze opstelling zich bevind. Lijkt me rendementstechnisch zeer gepast.

Groet, Cp
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

John O schreef:
Chicken Power schreef:Niet voor het een of ander hoor,

Maar een beetje meer lezen op de site van demotech geeft voor mij ook al weer een nadere invulling op het begrip 'eigen verworvenheden'

Wat natuurlijk niets afdoet van het begrip 'gepassioneerdheid'.

Groet, Cp
Wat bedoel je eigenlijk?
Lees de site van demotech wat nader door. Vooral de forale discussies over verbrandingsprincipes, de foristen die daaraan deelnemen en het tijdsvak waarin zij plaatsgrepen.

Dan weet je precies wat ik bedoel.

Groet, Cp
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

John O schreef:...De gemetselde kachels die ik dus af en toe zie met een broodbakoven ook niet, valt dan zeker onder de tegelkachels? Dan wordt het toch eens tijd dat iemand hier eens iets aan doet :-)...
Ik geef maar weer eens een slinger…
Dirk Bauwens schreef:Sommige finovenbezitters gebruiken na de stookbeurt een verbrandingskamer als bakoven. Zo'n 'oven' heeft geen invloed op de verbrandingkwaliteiten.

Natuurlijk is het gebruik van zo'n oven niet zo praktisch. Want welk gebruik heeft voorrang: het bakken of koken of het verwarmen van de woning? Die keuze zal vaak de nodige conflicten geven.
Waarom zulks een geleuter? De oven van de bakker was vroeger toch ook niks mis mee? Gestookt met takkenbossen. En het brood smaakte naar de oven. En je kon boven op die oven van alles drogen, van je kleren na een nat pak tot appeltjes en wat dies meer zij.

Ik wil maar zeggen; een gedeelte van de bevolking schijnt nu ‘houtoven pizza’s' te vreten, terwijl er geen boom aan te pas komt. Hoe dom wil je blijven?
Dirk Bauwens schreef:Ikzelf heb daarom gekozen voor aparte bouwsels die echter wel het finoven-principe gebruiken voor de volledige verbranding.
En in die zin maakt het ook wat uit welke culinaire beleving je erbij wilt hebben, en welke keuzes je daar in maakt. Het hoeft elkaar geenszins in de weg te zitten.

Groet, Cp
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Chicken Power schreef:
Dirk Bauwens schreef:Een paar opmerkingen over de door jouw getoonde rocket stove:

Er wordt geschreven: "highest heat" op een plaats die zich bijna helemaal onderaan bevindt. Bij de finoven is dat eigenlijk helemaal bovenaan. In het getoonde concept kan dat niet omdat zich daar de kookplaat bevindt. Ik denk dat dit een gemiste kans is voor een zo volledig mogelijke verbranding.
Sorry, de "highest heat" betekend niet op het hoogste punt, maar in deze context (foei Dirk! nu doe je het zelf alweer) op het hoogst haalbare temperatuursniveau. Dat heeft werkelijk niets van doen met waar dat in jouw finoven concept plaats vindt.
Volgens mij maak je hier een verkeerde interpretatie van de woorden van Dirk. Hij beweert helemaal niet dat "highest heat" zou betekenen "op het hoogste punt". Hij beweert dat de "highest heat" zich bij een finoven op het hoogste punt bevindt. Volgens mij is die uitspraak feitelijk correct. Als je de andere geschriften van Dirk leest, weet je dat hij tevens van mening is dat de "highest heat" zich voor een optimale verbranding inderdaad ook op het hoogste punt zou moeten bevinden. Ook daarvan maakt hij melding en hij constateert mijns inziens terecht dat hiervan bij dit ontwerp geen sprake is. Hij keurt dat af. Het kan zijn dat je het met de opvatting dat "highest heat" zich op het hoogste punt moet bevinden niet eens bent, maar dat is een andere kwestie. Het lijkt ook niet deze opvatting te zijn waarvoor je hem kappittelt.

Naar mijn oordeel ligt het misverstand hier geheel aan jouw kant. Foei voor niet goed lezen!
John
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Chicken Power schreef:In verhouding van verbrandingsgedeelte tot accumulator zie ik echt geen discrepantie, zeker niet in relatie tot de ruimte waar in deze opstelling zich bevind. Lijkt me rendementstechnisch zeer gepast.
Sowieso leiden er meerdere wegen naar Rome, als je dat misschien bedoelt. Op dit forum wordt met veel elan het evangelie van de finoven gepredikt, terwijl houtvergassingskachels in combinatie met warmtebuffers nauwelijks worden besproken. Met beide concepten kunnen hoge rendementen worden behaald, beide concepten zijn duur. De houtkachel die ik al bezit kost me niks meer en heeft ongetwijfeld een bijzonder slecht rendement, toch wordt hij heet. Kost misschien wat meer hout, maar daarvan heb ik nog genoeg in mijn bos(je) liggen. Alleen in de winter niet praktisch om het hele huis mee te stoken, vandaar dat ik ook nog gas verbruik, zij het minder dan zonder houtkachel. In feite verkorten we het stookseizoen door het gebruik van onze houtkachel.

Ondertussen overweeg ik andere oplossingen, maar dat moet dan toch vooral vanuit idealisme gefinancierd worden, want vanuit economisch oogpunt kan ik het beste op de huidige voet voortgaan. Alle discussies en ook de herhaling daarin helpen wel om één en ander steeds beter te begrijpen. Ik ontleen de meeste lol aan het begrip. Het is net als met vakanties of de aanschaf van luxegoederen: de voorpret is vaak leuker dan de beleving zelf. Ik heb helemaal geen tijd voor de uitvoering, maar dat weerhoudt mij er niet van om over oplossingen na te denken. Er is immers altijd een klein kansje dat het ooit nog wat wordt....

Deze omstandigheid van kamergeleerde zonder praktische ervaring met hoogrendement houtstook zorgt er wel voor dat ik enorm kan genieten van de experimenten die anderen uitvoeren. Theorie zonder praktische toetsing is niks. Een goede reden om regelmatig op dit forum terug te keren.
John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:...Ik ontleen de meeste lol aan het begrip. Het is net als met vakanties of de aanschaf van luxegoederen: de voorpret is vaak leuker dan de beleving zelf...
Van een aantal dingen die een mens zich in dit leven kan aanschaffen, denkt men achteraf: "Waarom heb ik dat niet eerder gedaan?"
Sommige dingen kunnen ruimschoots en méér aan iemands verwachtingen voldoen.
De (echte) finoven valt, mijns inziens, onder deze noemer.

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Onze 6d tigchelkachel valt ook onder die noemer Dirk. Lekkere warmte was het ons om te doen en ik dacht toen verdient zich misschien ooit wel een keer terug maar met de huidige gasprijzen gaat het wel sneller dan ooit had kunnen denken.

Mark
Plaats reactie