Diverse vragen over de batch rocket

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Diverse vragen over de batch rocket

Bericht door peterberg »

In de tussentijd weten we heel wat meer over hoe deze dingen werken. De riser vlak achter de poort functioneert als een naverbrander. Het gaat goed zolang als die dubbele vortex draait. Dat effect is er alleen als er voldoende brandbare gassen worden geproduceerd in de vuurkamer. Dan moeten ook de vlammen in de vuurkamer lang genoeg zijn om het brandbare mengsel van houtgas en zuurstof aan de gang te houden. Dat verklaart waarom met een diepere poort het minder goed gaat, de pyrolyse is te ver van de secundaire verbranding waardoor die af en toe "afslaat".

Eigenlijk kun je de J-tube en de batch box niet goed met elkaar vergelijken. Het is een andere manier om een min of meer gelijk effect te bereiken. Maar eigenlijk zijn ze niet goed naast elkaar te zetten en punt voor punt te vergelijken.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Diverse vragen over de batch rocket

Bericht door holtere »

@ Peter,

Sta op het punt om een batchrocket te bouwen vandaar de vragen!
De diepte van de poort komt niet terug in in de excel-sheets als een variabele t.o.v. de riserdiameter.
De maat blijft standaard op 40 mm. staan. Kan ik dat aanhouden?
Als je de rocket uitrust met twee p-channels, een boven (zoals gebruikelijk) en een onderin zoals recentelijk getoond worden de maten dan aangepast?

Grz,
Holtere
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Diverse vragen over de batch rocket

Bericht door WernerDeJong »

Ha Holtere,

Ik ben de laatste geweest die de excel sheet heeft veranderd tenzij er nog een update na is gekomen en in die versie gebeurd er niets met de diepte van de poort / blijft op 4 cm staan. Ik had nergens gelezen dat dit variabel is, vandaar geen giswerk gedaan. Er staat me wel bij dat de hoogte van de poort, wijzigt met de diameter.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Diverse vragen over de batch rocket

Bericht door peterberg »

De diepte van de poort was uit praktische overwegingen op 4 cm gezet. Als het ding van chamotte stenen wordt gebouwd is het handiger om gewoon de dikte van die stenen aan te houden. Ik ben er achter gekomen dat op- of neerschalen de vlamlengte niet mee schaalt. Ook als je het ding kleiner maakt dan moet er toch een echt vuur in branden. Net zoals de isolatiedikte niet mee schaalt doet het vuur dat ook niet op gelijke manier met de rest.

De poort hoogte en breedte schaalt wel allebei mee.

Als je twee secundaire inlaten wilt gebruiken dan wordt de poort als geheel de dikte van de floor channel hoger. Dat is logisch als je bedenkt dat er steeds van de vloer van de vuurkamer wordt gemeten, de bovenkant van die channel is dan immers de vloer.

Overigens ben ik nog bezig met testen en evalueren van dat kanaal maar ik heb nog geen gegevens beschikbaar die bruikbaar zijn om een conclusie aan te hangen. Overigens is de floorchannel een vereenvoudiging t.o.v. de p-channel omdat je dan met een gecombineerde inlaat kunt volstaan.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: Diverse vragen over de batch rocket

Bericht door paukerock »

hey het is alweer een tijdje geleden
ik heb het niet allemaal gelezen en ben ook alweer zogoed als alles vergeten (nah).
maar hier is gewoon een ideetje
ik heb een tijdje geleden 3 electrische acumulatiekachels afgebroken die acumulatiestenen zouden toch rond de riser kunnen geplaatst worden ?
die olievaten dat noemde jullie toch de riser he ?
ik heb wel al gemerkt dat een geschreven uitleg voor mij heel moeilijk juist te begrijpen is waarvoor mijn ekskuzes dyslectie
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Diverse vragen over de batch rocket

Bericht door ritsaert snijder »

...ik denk dat je de bell bedoelt de riser is de inwendige schoorsteen.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Diverse vragen over de batch rocket

Bericht door benthuis »

paukerock schreef: ik heb wel al gemerkt dat een geschreven uitleg voor mij heel moeilijk juist te begrijpen is waarvoor mijn ekskuzes dyslectie
Even off topic: zag vandaag mn dyslectische zoon communiceren met zn nog veel dyslectischere kameraad.
Gebruiken whatsapp, maar meeste gaat via spraak berichtjes! Wat lastig hier op t forum, maar laat wel zien hoe ingenieus mensen met hun "handicap" om gaan.
(Wat niet weg neemt dat ik ze veel liever zo'n vorige eeuws tele-foon gesprek zag voeren :fff , van al die anonyme communicatie middelen krijg je vanzelf een communicatie stoornis...)

Met wat geduld en wederzijds inlevingsvermogen komen we er!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Diverse vragen over de batch rocket

Bericht door kockie »

Dit is de riser die geplaatst wordt: https://www.youtube.com/watch?feature=p ... wQ6Ac#t=25

Bij deze bouw ben je zelf aanwezig geweest. Zie ook:



Zouden we eigenlijk nog eens dunnetjes over moeten doen ;) Dan 3 vaste camera's bij een op te bouwen kachel zetten en echt alles filmen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Diverse vragen over de batch rocket

Bericht door Dutch John »

Peter,

Onze kamerkachel (je hebt hem ooit gemeten) heeft een platte, ondiepe rvs riser (6x11 cm). Wat mij eraan opvalt, is dat een felle dubbele vortex al helemaal onderaan de poort start en juist boven de poort in elkaar overgaat. Ik vermoed dat dit komt door de zeer korte en scherpe poortwand en omdat links en rechts naast de poort de riser ongeveer vierkant is, waarin de wervel mooi kan rond draaien, in plaats van ovaal bij een vierkante of ronde riser. Wat zijn jouw gedachten of ervaringen hierover?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: Diverse vragen over de batch rocket

Bericht door paukerock »

ok de bel
ik heb al een heel beperkt testje uitgevoerd met 3 t lichtjes (kaarsjes) onder de acumulatiesteen te plaatsen in een inox buis .
en die buis op blokjes geplaatst dus blokjes op tafel inopx buis op de blokjes en op de buis acumulatiesteen die aan de buitenkant ingepakt was met een paar lagen glaswol.
4 kaarsen onder de steen was genoeg (dacht ik(lang geleden) vergeet snel) om een pan met kaarsvet te smelten.
en ik was verbaast over het verschil in gevoelstemperatuur in de kamer geen metingen geddaan.
voor alle duidelijkheid de bovenkant van de steen was bloot.
met een roket stoof moet ge toch in staat zijn om een acumulatiekachel te maken.
en in die acumulatikachel moet ge dan ook perfect en vijlig warm water kunnen maken.
een jaar na de bouw van die roket stoof begon mijn rug terug ongeveer normaal te doen.
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Diverse vragen over de batch rocket

Bericht door peterberg »

Dutch John schreef:Onze kamerkachel (je hebt hem ooit gemeten) heeft een platte, ondiepe rvs riser (6x11 cm). Wat mij eraan opvalt, is dat een felle dubbele vortex al helemaal onderaan de poort start en juist boven de poort in elkaar overgaat. Ik vermoed dat dit komt door de zeer korte en scherpe poortwand en omdat links en rechts naast de poort de riser ongeveer vierkant is, waarin de wervel mooi kan rond draaien, in plaats van ovaal bij een vierkante of ronde riser. Wat zijn jouw gedachten of ervaringen hierover?
Ja, ik heb die kachel ooit gemeten en op zeker moment waren de cijfers (voor die tijd) heel behoorlijk. Helaas was de kachel al heet toen ik begon te meten en zaten er wat pieken in de grafiek. Door gewenning aan mooie cijfers is de lat tegenwoordig aardig wat hoger komen te liggen...

De vorm van de riser heeft wel invloed maar dat is voor zover ik weet niet de doorslaggevende factor. Er is wel eens een proef gedaan met een 8-vormige riser maar dat leidde niet tot betere resultaten. In 2012 heb ik verschillende vormen geprobeerd. Een rechthoekige riser met de poort in de lange kant was aanmerkelijk beter dan eentje met de poort in de korte kant. De ronde en achthoekige riser deden het nog weer wat beter. Het kan zijn dat met een kleinere diepte van de poort betere resultaten bereikt zouden kunnen worden.

Staal zou ik nu op die plek nooit meer gebruiken, in alle gevallen waarvan ik het weet geeft dat na kortere of langere tijd de geest. Je kunt met de jouwe geluk hebben, bijvoorbeeld dat door de kortere riser de temperatuur minder hoog is, het staal rvs 310 is of dat het formaat van 60 x 110 de koolstofarme omgeving beperkt. Er zijn zo veel variabelen dat het ondoenlijk is om alle combinaties en mogelijkheden uit te spitten.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Diverse vragen over de batch rocket

Bericht door Dutch John »

De riser houdt het aardig, ondanks dat ie vaak oranje staat. Hij is niet geïsoleerd en kan zijn warmte kwijt in de brandkamer. De poort slijt wel uit aan de onderkant. Links en rechts teert de wand weg. De poort ziet er dan uit als een fallus met twee ballen...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: Diverse vragen over de batch rocket

Bericht door paukerock »

ik ga weer eens goed verkeerd doen maar om een vortex te verbeteren zou er in een buis een extra spiraal in de vorm van de buis gedrukt moeten worden .
ooit zal ik dat wel eens proberen om zeker te zijn als ik ooit eens ...
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
Plaats reactie