Aanvoer verse lucht finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Aanvoer verse lucht finoven

Bericht door peterberg »

Kockie,

Heikki Hyyttiainen is tegen aanvoer vanonder de vloer middels een buis van buiten. Niet omdat het niet zou werken, maar omdat het meer problemen kan veroorzaken dan oplossen.

Ten eerste heb je ventilatie nodig, kachel of niet. Hij stelt dat op 50 liter/sec. voor een gemiddeld huis. Met een balansventilatie komt er evenveel lucht binnen als er afgevoerd wordt. De kachel heeft in full swing 30 liter/sec. nodig. Het eenvoudigste is dan om de aanvoer van de ventilatie hetzelfde te houden en de afvoer te halveren middels een onderbreker die automatisch weer teruggaat naar de balans na een ingestelde tijd (hij noemde een uur). De kachel krijgt dan een uur lang 25 liter/sec. tot zijn beschikking en eenmaal uitgebrand voert-ie geen lucht meer af omdat de deuren en kleppen gesloten worden.

Verder zijn er twee mogelijkheden om de vaste aanvoer te laten uitkomen. In de kachel, met als nadeel dat de buis vervolgens een deel van de kachel wordt en dus uit brandwerend materiaal moet bestaan en het gat buiten tenminste 3 meter van de gevel moet blijven.
In het geval de buis voor de kachel uitkomt heb je echt een klep nodig die de buis af kan sluiten. Anders heb je rond de kachel een koude luchtlaag op de vloer hangen. Die klep bevindt zich dan in de (betonnen) vloer en als er wat aan mankeert heb je een probleem. De vloer openmaken of openbreken gaat dan al opdoemen.
Allemaal volgens Hyyttiainen, en ik vind het steekhoudende argumenten.
Laatst gewijzigd door peterberg op 03 jun 2007, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Heiki staat er niet bij stil dat de benodigde ventilatie met deze maatregel niet gewaarborgd is. Duidelijk iemand die zich blind staart op een doel of iemand met gebrek aan een brede kennis van zaken.

Je afvoerlucht verminderen betekend dat de douche keuken en wc een debiets tekort gaat krijgen. De toevoer van de kamer gaat bijna volledig op aan de kachel, de benodigde lucht voor personen komt op de laatste plaats. (hebben die geen verse lucht nodig?)

Geen aanrader dus en in dit geval gewoon van buiten de lucht halen is de enige goede oplossing, of een ballansunit plaatsen die de benodigde roevoerlucht kan overbruggen. Dit heeft weer het nadeel dat het rendement van de unit daalt.
Het is maar net wat je wilt natuurlijk.

Ruimtelucht betrekken voor je houtkachel is vaak geen probleem maar houd er rekening mee dat dit onaangename tochtverschijnselen met zich mee kan brengen. Zeker als het gat om grotere vermogens gaat dit een belangrijke rol spelen. Waar bij normale ventilatie rekening gehouden dient te worden met waar je de koude buitenlucht toevoert en eventueel vermengt kan worden met bv. warme convectielucht van een radiator heb je met een houtkachel geen keuze en wordt koude buitenlucht over een lange weg naar de kachel gevoerd, met het nadeel dat de lucht niet vermengt en laag over de vloer blijft hangen. Door lucht van buiten toe te voeren verlies je mischien iets meer warmte maar voorkom je deze problemen. Bijkomend voordeel is dat het een stuk veiliger isvoor je eigen gezondheid mocht de mogelijkheid bestaan dat door een mankement rookgassen terug stromen.

Geitenwollen sokken of goede pantoffels bieden in geval van aanzuigen van binnenlucht wel een uitkomst. :lol:
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Bericht door walter vaes »

Dus conclusie balansventilatie en finoven samen is niet zo goed?

Ik was van plan om balansventilatie te zetten en een finoven (waarschijnlijk een bergkachel ) te plaatsen
Nu begin ik wel te twijfelen.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

De combinatie kan wel als je er voor zorgt dat de finoven geen lucht van de leefruimte onttrekt.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Waarom zou een kachel die zijn verbrandingslucht haalt uit de woning in combinatie met een (balans)ventilatiesysteem niet kunnen?

Een ventilatiesysteem moet niets anders doen dan verse lucht in huis brengen. Een balansventilatiesysteem heeft als bijkomende functie dat er warmte wordt uitgewisseld tussen de uitgaande en binnenkomende lucht.

Dirk
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Bekijk eerst eens de basisvoorwaarde van een ballansventilatiesysteem dirk, en trek dan eens je conclusie.

Bestudeer hier eens de onderwerpen luchtzijdig ballans en de voorwaarde luchtdichtheid van de woning.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

chathanky schreef:Bekijk eerst eens de basisvoorwaarde van een ballansventilatiesysteem dirk, en trek dan eens je conclusie.

Bestudeer hier eens de onderwerpen luchtzijdig ballans en de voorwaarde luchtdichtheid van de woning.
Trek ik dan een conclusie?

Ik vraag me alleen af waarom men uit een geventileerde woning geen verbrandingslucht zou kunnen onttrekken.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

chathanky schreef:...Geitenwollen sokken of goede pantoffels bieden in geval van aanzuigen van binnenlucht wel een uitkomst. :lol:
Chatanky, dan heb je duidelijk nog nooit in de buurt van een finoven gezeten. Moet je eens doen!

Dirk
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Dirk Bauwens schreef:
chathanky schreef:Bekijk eerst eens de basisvoorwaarde van een ballansventilatiesysteem dirk, en trek dan eens je conclusie.

Bestudeer hier eens de onderwerpen luchtzijdig ballans en de voorwaarde luchtdichtheid van de woning.
Trek ik dan een conclusie?

Ik vraag me alleen af waarom men uit een geventileerde woning geen verbrandingslucht zou kunnen onttrekken.

Dirk
Eerst eens verdiepen dan een terug komen op dit verhaal Dirk.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Dirk Bauwens schreef:
chathanky schreef:...Geitenwollen sokken of goede pantoffels bieden in geval van aanzuigen van binnenlucht wel een uitkomst. :lol:
Chatanky, dan heb je duidelijk nog nooit in de buurt van een finoven gezeten. Moet je eens doen!

Dirk
Nee daar heb je gelijk in, wel bij houkachels die ruimtelucht betrekken maar dit neemt niet weg dat er een luchtstroom ontstaat naar de brandhaard. die luchtstroomstroom neem met een finoven niet weg.
En met koude buitenlucht trekt deze gelaagde lucht over de vloer langs je voeten.
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

chathanky schreef:Bekijk eerst eens de basisvoorwaarde van een ballansventilatiesysteem dirk, en trek dan eens je conclusie.

Bestudeer hier eens de onderwerpen luchtzijdig ballans en de voorwaarde luchtdichtheid van de woning.
Ik zeg altijd: installaties lezen geen ontwerpdocumenten. Dat iets niet werkt conform de uitgangspunten, wil niet zeggen dat het niet werkt. (Omgekeerd trouwens ook: dat iets werkt volgens de uitgangspunten, wil nog niet zeggen dat het in de praktijk ook werkt). In dat opzicht vind ik de vraag van Dirk volstrekt legitiem. Wat gebeurt er nou als je verbrandingslucht onttrekt aan een woning met balansventilatie? Gaat dat mis?
John
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Om eens te noemen het risico op terugstromen van rookgassen in de leefruimte.
Ik denk dat dat wel de grootste reden is om dit risico uit te sluiten en weegt niet op tegen enig voordeel.

Wat me zeker tegen staat is dat een architect die zich ook onderzeker noemt zo ondoordacht de afzuigcapaciteit wil terug schroeven zonder na te denken over de negatieve bijwerkingen.
Kies dan gewoon voor wat normaal is om toe te passen en ga niet ondoordacht expirimenteren zonder alle aspecten mee genomen te hebben.

Bezuinigen ok. (hoewel ik het in dit verband niet helemaal kan plaatsen)
Maar om dan ook op je eigen gezondheid en die van andere naasten te gaan besparen gaat wel wat ver vind ik.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

chathanky schreef:Om eens te noemen het risico op terugstromen van rookgassen in de leefruimte...
De rookgassen kunnen slechts de woning binnenstromen wanneer de woning zich in onderdruk bevindt ten opzicht van buiten.

Wat zou een rechtstreekse luchttoevoer tussen de kachel en buiten daar aan kunnen verhelpen?
Weinig of niets. Omdat de druk buiten immers hoger is dan binnen.

Dirk
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

chathanky schreef:Om eens te noemen het risico op terugstromen van rookgassen in de leefruimte.
Ik denk dat dat wel de grootste reden is om dit risico uit te sluiten en weegt niet op tegen enig voordeel.
Hoe gebalanceerde ventilatie in detail werkt, weet ik niet. Maar ik veronderstel dat het systeem uitgaat van twee identieke ventilatoren die hetzelfde toerental maken. In een gesloten woning (geen luchtlekken) zal de hoeveelheid instromende lucht gelijk zijn aan de hoeveelheid uitstromende lucht. Veronderstel nu dat de weerstand van kanalen en eventuele warmtewisselaar ook voor beide stromen gelijk is, dan blijft de luchtdruk binnen gelijk aan die van buiten.

Als nu een kachel wordt aangestoken, gaat ook een zekere hoeveelheid lucht via de schoorsteen naar buiten. Daardoor krijgt de uitgaande ventilator minder debiet te verwerken dan de ventilator aan de inlaatkant. De uitlaatventilator krijgt daardoor relatief meer opvoerhoogte dan de inlaatventilator. Er wordt dus harder afgezogen dan binnengeperst. Inderdaad kan het huis dan op onderdruk komen te staan. Dat lijkt mij in potentie gevaarlijk als het te erg wordt, het effect werkt in elk geval niet de goede kant op.

Volgens mij zou luchttoevoer van buiten vlakbij de kachel wel degelijk helpen, omdat het een kortsluiting betreft. De onderdruksituatie wordt erdoor opgeheven (als de pijp dik genoeg is).
John
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Wat zou een rechtstreekse luchttoevoer tussen de kachel en buiten daar aan kunnen verhelpen?
Weinig of niets. Omdat de druk buiten immers hoger is dan binnen.
Een hele boel Dirk een gesloten systeem heeft geen invloed op onder of overdruk is een vertrek binnen.

De rookgassen kunnen slechts de woning binnenstromen wanneer de woning zich in onderdruk bevindt ten opzicht van buiten.
Precies dirk, door een defecte ventilator of stroomuitval kunnen er gekke dingen gebeuren.
Laat het net je toevoerventilator zijn die het begeeft van je wtw unit dan onstaat er een aardige onderdruk in je woning, zeker bij de huidige bouw.

Enkel bij een afzuigunit moet er een voldoende grote aanvoer zijn van verse buitenlucht en die is vaak wel voldoende berekend met een kachel in de kamer kun je je tekort opvangen door een raampje te openen. Of dit een behagelijker op wordt. Een houtvuurtje kan op zijn tijd behoorlijk wat lucht vragen 250 m3 is niet onmogelijk.

Dit soort knullige calamiteiten mag je toch wel verwachten dat je veiligheid gewaarborgd is. (ja en iedereen is uiteraard voorzichtig, maar staan er vaak niet bij stil dat je niet alles in eigen hand heeft)
Comfortbeleving + veiligheid door een kleine meer inspanning geeft mij wel de voorkeur als ik voor zo`n keuze sta.

Of maakt het een finoven onmogelijk Dirk als je lucht van buiten pakt?
Voor mij maakt het niet uit wat men beslist, ik hoop dat cockie er nu van bewust is wat de voors en tegens zijn.
Men bouwt tegenwoordig niet helemaal voor niets op een andere wijze, er zit echt wel een gegronde reden aan vast.

En waarschijnlijk heeft hij niet eens een balansventilator. :lol:
Plaats reactie