pelletpers

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

lasser
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 dec 2013, 07:02

Re: pelletpers

Bericht door lasser »

pelletpower schreef:Standaard is 7,5kW met 200 pers denk ik (controleer het maar). Ik wilde de zaak een beetje opvoeren, de pers liep regelmatig vast en dacht een 11 kW te monteren. Als de zaak lekker rolt komt het opgenomen vermogen toch rond de 6 a 7 kW. Overbodige actie dus. Maar dat kwam door het niet goed doseren. Dat dit belangrijk is, ondervindt je nu ook. Als dit onder controle is, dan wordt de deeltjesgrootte belangrijk. En dan de vochtigheid. En dan de capaciteit, volgens mijn bevindingen dan. Jij perst er aardig wat uit!

Ja heb zo'n beetje alle site's bekeken over de persen, en 7,5kW is inderdaad het gemiddelde. Ik had alleen het idee dat mn tractor flink wat meer dan die 7,5 moest geven op het moment dat hij echt goed aan t persen is.
Maar ik ben ook nog aan het pionieren hoor, de ene keer lukt het ook beter dan de andere. ik heb nu 2 dagen vrij en ga nu eens uitgebreid testen en proberen.
Het vocht percentage lijkt me op dit moment de belangrijkste parameter. En zeker zal de fractie van het te persen materiaal van belang zijn.
Ik heb vreselijk staan kloten eer ik wat goede pellets en productie kreeg. Maar het was ook elke keer maar even, mn werk laat het vaak niet toe op het moment.
Misschien dat stro wat makkelijker verspaand dan hout, maar ook daar kan ik nog niets concreets over zeggen.
Ik heb nog een zak of 6 wit zaagsel staan die ik morgen wil proberen, en ga ook een grote massa stro hakselen en gewoon eens een paar uur productie draaien. Dan hebben we concrete cijfers en kunnen we misschien weer nieuwe inzichten op doen. Ik zit alleen nog te denken over de snelheid van de matrijs, hoe je dat het beste beredeneren moet. Aan 1 kant leveren ze een elektromotor met 3000 toeren, aan de andere kant een pto pers van officieel 540 toeren, terwijl de aandrijfkast en behuizing volgens mij identiek zijn. Ik schrok me kapot toen ik die van mij aan zette. Ik had die machine van hem zien draaien en dacht die van mij is niet goed. Toch maakt hij ondanks het lagere tempo gewoon pellets. Ik heb de matrijs geslepen met 5kgzand 5kgbloem en 2 liter zonnebloemolie gemengd, en dit er denk ik 75x doorheen gegooid.
lasser
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 dec 2013, 07:02

Re: pelletpers

Bericht door lasser »

lasser schreef:
pelletpower schreef:Standaard is 7,5kW met 200 pers denk ik (controleer het maar). Ik wilde de zaak een beetje opvoeren, de pers liep regelmatig vast en dacht een 11 kW te monteren. Als de zaak lekker rolt komt het opgenomen vermogen toch rond de 6 a 7 kW. Overbodige actie dus. Maar dat kwam door het niet goed doseren. Dat dit belangrijk is, ondervindt je nu ook. Als dit onder controle is, dan wordt de deeltjesgrootte belangrijk. En dan de vochtigheid. En dan de capaciteit, volgens mijn bevindingen dan. Jij perst er aardig wat uit!

Ja heb zo'n beetje alle site's bekeken over de persen, en 7,5kW is inderdaad het gemiddelde. Ik had alleen het idee dat mn tractor flink wat meer dan die 7,5 moest geven op het moment dat hij echt goed aan t persen is.
Maar ik ben ook nog aan het pionieren hoor, de ene keer lukt het ook beter dan de andere. ik heb nu 2 dagen vrij en ga nu eens uitgebreid testen en proberen.
Het vocht percentage lijkt me op dit moment de belangrijkste parameter. En zeker zal de fractie van het te persen materiaal van belang zijn.
Ik heb vreselijk staan kloten eer ik wat goede pellets en productie kreeg. Maar het was ook elke keer maar even, mn werk laat het vaak niet toe op het moment.
Misschien dat stro wat makkelijker verspaand dan hout, maar ook daar kan ik nog niets concreets over zeggen.
Ik heb nog een zak of 6 wit zaagsel staan die ik morgen wil proberen, en ga ook een grote massa stro hakselen en gewoon eens een paar uur productie draaien. Dan hebben we concrete cijfers en kunnen we misschien weer nieuwe inzichten op doen. Ik zit alleen nog te denken over de snelheid van de matrijs, hoe je dat het beste beredeneren moet. Aan 1 kant leveren ze een elektromotor met 3000 toeren, aan de andere kant een pto pers van officieel 540 toeren, terwijl de aandrijfkast en behuizing volgens mij identiek zijn. Ik schrok me kapot toen ik die van mij aan zette. Ik had die machine van hem zien draaien en dacht die van mij is niet goed. Toch maakt hij ondanks het lagere tempo gewoon pellets. Ik heb de matrijs geslepen met 5kgzand 5kgbloem en 2 liter zonnebloemolie gemengd, en dit er denk ik 75x doorheen gegooid.

Vandaag de pers getest. Zaagsel uit de timmerwerkplaats er in gedaan. Wit/Rood. een 15 liter emmer in 6 minuten vol strakke glanzende hete pellets. En bij de 2e emmer halverwege werden de aandrukbouten van de rollen finaal uit het huis gedrukt. De hele draad naar de knoppen. :? Ga het huis demonteren en de gaten op boren naar 14mm en dan m16x1,25 er in tappen. ( er zat m12 grove draad in, wat totaal ongeschikt is om de boel op zijn plaats te houden. En waarschijnlijk een te lage kwaliteit bout gebruikt, waardoor de spoed van de draad gemakkelijk vervormd. Ik denk 4.8, dit wordt 10.9) Ik kom er wel :D Maar blijkbaar moet ik het hele ding modificeren. T lijkt er meer en meer op dat Chinezen alleen loempia's kunnen bakken. Ik heb er nu met de stopwatch bij gestaan Pelletpower en echt in 6 minuten de emmer vol.( zal het laten zien op een filmpje hoor als mn pers t weer doet) En met 310 toeren van de pto er in. De trekker gromt echt naar je als je de pers gaat voeren, zo te horen aan het motor geluid vraagt hij meer dan 10 pk/ 7,5kW. De rollen laat ik net over de matrijs draaien. het boekje zegt 6a8 kg aantrekken, maar mijn ervaring is dat de matrijs en rollen verzengend heet worden en daardoor ook nog uitzetten,waardoor het hele spul al strakker op elkaar komt te lopen. ik meld me weer ik ga terug naar de tekenkamer :lol:
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: pelletpers

Bericht door Johndc »

Toch leuk hé! Zo'n pers. :lol: Dan zie ik het eerlijk gezegd liever rechtstreeks gestookt. :wink:
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: pelletpers

Bericht door JantjeV8 »

Ha Lasser, je schreef dat je de traktor stationair laat lopen. Op dat toerental heeft hij bij lange na niet het vermogen wat op de zijkant op het typeplaatje staat, laat staan dat hij koppel geeft. Als je wat gas geeft loopt hij waarschijnlijk er veel lekkerder door heen.
lasser
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 dec 2013, 07:02

Re: pelletpers

Bericht door lasser »

JantjeV8 schreef:Ha Lasser, je schreef dat je de traktor stationair laat lopen. Op dat toerental heeft hij bij lange na niet het vermogen wat op de zijkant op het typeplaatje staat, laat staan dat hij koppel geeft. Als je wat gas geeft loopt hij waarschijnlijk er veel lekkerder door heen.
Klopt Jantje V8 maar ben nog een beetje aan het stoeien, maar op 1700 motor toeren ( waar waarschijnlijk dan ook zijn max koppel ligt) draait hij nog maar 540 toeren op de aftakas. En dat is toch flink minder dan die van pelletpower, terwijl er de zelfde hoeveelheid pellets uitkomt. Het is nog een beetje een ongrijpbaar verhaal, als ik kijk wat een hoeveelheid pellets de machine levert op die 2 toerentallen , is de logica daarin ver te zoeken. Maar dat maakt het wel leuk. Zo leer je elke dag nog wat bij :lol:
stropellet
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2014, 21:17

Re: pelletpers

Bericht door stropellet »

Hoi allemaal,

Daar ik ook al een tijdje bezig ben met stropellets maken en ik op internet wat probeer op te zoeken, was ik op dit forum terecht gekomen. Ik heb sinds een aantal maanden een verwarmingketel die ik stook op een mengsel van 25% houtpellets en 75% stropellets. Blijf er momenteel wat houtpellets bij doen omdat ik nog aant uitproberen ben en niet graag in de kou wakker wordt :D
Ik heb ook een 7,5 kw pelletpers maar met vaste matrijs en ronddraaiende rollers. Deze draait ook op gereduceerd toerental wat zeker 1/3 minder is dan de persen waarvan de matrijs draait. Momenteel heb ik zelf ook het probleem dat het stro te vochtig is. Volgens mij is dit vooral te wijten aan de omgevingsvochtigheid in de winter. In de zomer is daar echter geen probleem mee en (goed) stro wordt van veld gehaalt met een vochtpercentage van minder dan 6% tot 15% dus goed te verwerken in een pellet pers. Ik haksel met speciale hamermolen voor srto op de aftakas en dit met een zeef van 5 mm. Ik heb wel al gemerkt hoe kleiner het gemalen is, (en het vochtgehalte is ok) hoe hoger de productie van goede pellets. Als ze uit elkaar vallen is het niet dat het te kort is, want de pelletpers doet anders het werk van te verkorten, maar dat de temperatuur van de matrijs niet hoog genoeg.

@ lasser, lukt dit goed om ze te branden in een kachel met een gewone pelletbrander? Ik heb toch wel redelijk wat meer as. Maar je kan natuurlijk de verstookte hoeveelheid in een ketel niet vergelijken met een kachel. Bij mij is de voeding van de ketel serieus verlaagt omdat de stropellets trager opbranden dan de houtpellets. Echter als ik naar de rookgastemperatuur kijk blijft deze in grote lijnen hetzelfde voor hout als stro dus het rendement is er wel.
lasser
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 dec 2013, 07:02

Re: pelletpers

Bericht door lasser »

Ja idd branden de stro pellets wat trager. mijn kachel voert ze te snel aan ten opzichte van de verbranding. Ik wil er wat zaagsel doormengen tzt. Mn project ligt al 2 weken stil nu, ik ben constant op het IJsselmeer aan het werk op div baggerschepen, en kom heel de week niet thuis. Allemaal werk voor de verbreding a1/a6 Morgen weer naar Muiden voor een spoed reparatie. Ik hou je op de hoogte tzt. gr Lasser
Laatst gewijzigd door kockie op 17 jan 2014, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd
stropellet
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2014, 21:17

Re: pelletpers

Bericht door stropellet »

Ik merk dit ook dat ze veel trager opbranden dan de houtpellets. Maar als ik vergelijk met houtpellets ligt het verbruik voor dezelfde warmt ook lager. Dus zijn ze nog iets voordeliger dan houtpellets.
Ik heb een biomassa ketel van cs thermos en heeft standaard al enkele programma's voor biomassa. De verdeler heeft ook een aangepaste programmatie gemaakt volgens zijn testervaringen maar die staat niet echt op punt en momenteel neem ik dus een standaard programmatie.
Ben in dertijd een paar keer naar Duitsland en Frankrijk geweest en heb daar ook vernomen dat er ook al wel eens bloem gebruikt wordt aan 1 à 2 % als bindmiddel en om sneller te persen. En inderdaad als het vochtgehalte optimaal is en je voegt een klein beetje bloem bij gaat het persen opmerkelijk vlotter.
Je merkt dat trouwens ook achteraf aan het vuil dat nog achterblijft in de brander. Vermits ik een ketel heb en die toch een 23kg pellets verbrand op een dag om het huis op 21° te houden kuis ik even elke dag de brander om hem optimaal te houden.
IK denk er misschien ook aan om een grotere pers op termijn te kopen op de aftakas omdat mijn ouders er ook zouden gaan op stoken. Daarom ben ik wel benieuwd naar uw ervaring met dergelijke pers.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: pelletpers

Bericht door pelletpower »

En stropellet, nog nieuws?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: pelletpers

Bericht door pelletpower »

Lasser, de overbrenging in de tandwielkast is 5,4 meen ik. De werkpl is dicht, kom er vrij of zat op terug.

Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen.
Plaats reactie