RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: RBB177 Z

Bericht door deleted »

Goed bezig heren !

Al dacht ik ,net als MatthiasD, ook even aan de 12Much-factor ... ( viewtopic.php?f=3&t=3134 )

G
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: RBB177 Z

Bericht door Pietje »

Het is 19:00 geweest en nog geen nieuwe foto's... Oeps, zijn de vrouwen eerder thuis? ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: RBB177 Z

Bericht door kockie »

Waarschijnlijk zijn ze met z'n allen aan het kleien geslagen....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: RBB177 Z

Bericht door Pietje »

kockie schreef:Waarschijnlijk zijn ze met z'n allen aan het kleien geslagen....
Fotoooo!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: RBB177 Z

Bericht door kockie »

Jij zit zeker te denken aan een modderworstelende familie Snijder....

Ik ben wel erg benieuwd hoe het er nu uitziet en vooral hoe het ervaren wordt!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: RBB177 Z

Bericht door deleted »

De internetkabel die onder de vloer zat is gesmolten ... :fsm: :fsm: :fsm:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door ritsaert snijder »

Matthias,
het moet in 1 dag, al je in de vloer gaat zagen wil je dat wel goed doen. De hele boel staat op 5 cm dikke betonstenen. De Rocket staat ook nog op een laag leem vermiculiet en een plaat calcium silicaat van 3 cm dik. Die internetkabel is inderdaad gesmolten vandaar ik wat achterloop in de berichtgeving. En ik had speciaal het 12 much topic nog proberen te vinden zaterdagavond. Niet gevonden. Toch zonde van die kabel.
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door ritsaert snijder »

En dan nog even de ervaringen.

Om 16.45 uur belde Joke dat ze er aan kwam. Dus snel alles opruimen. Gelukkig was hij in grove lijn klaar. Leem naar buiten. Leempspetters wegwerken. Vegen...dweilen.

De dames vonden hem wel aardig. Maar het bankje staat schreef en moet ook nog 20 cm naar achteren. Toen de fik er in. Rook...rook..overal rook. Joke stelde voor om te evacueren. Gauw een check gedaan op openingen, maar dat viel wel mee, het meest kwam direct uit de vuurkamer.

Een natte kachel; dus stoken en ventileren. Iedereen rook als een kampvuur. Dat instoken doe ik dus voortaan in select gezelschap.

Na een uurtje kwam ie beter op gang en verdween de rook. De geur bleef achter. Om een uur of elf zei Joke spontaan dat ze de Morso nu al mist. Maar de kachel is nog nat en wie wordt er verliefd op een natte kachel?

Dus vanavond zet ik het bankje recht (en naar achteren). En ik stook daarna weer vrolijk door. Dan hebben we straks een lekker kacheltje . Als het 1 dag ontwerp niet bevalt dan gaat hij in ieder geval minder hout gebruiken. En dat gaat zeker een rol spel, want Joke zaagt het hout.

De laatste en de allerlaatste foto's volgen.
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door Dutch John »

Het is natuurlijk heel ambitieus om in één dag iets werkends te bouwen, dat er bovendien goed uit moet zien.
ritsaert snijder schreef:want Joke zaagt het hout.
Hopen dat dit argument haar over de streep trekt..... En geef Joke inspraak over de afwerking....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door JantjeV8 »

ritsaert snijder schreef:want Joke zaagt het hout
Als je ze ooit kwijt moet.... :wink:

Hoe heb je dat toch voor elkaar gekregen??
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door deleted »

ritsaert snijder schreef:Om een uur of elf zei Joke spontaan dat ze de Morso nu al mist.
Herkenbaar. Vrouwen hebben daar een aangeboren gevoel voor timing voor ... :mrgreen:
Eigenlijk wel eigenaardig dat het vocht zo'n parten speelt. Hier zou je toch denken dat de afgassen tegen de metalen drum slaan en niet dadelijk afgekoeld worden door het vocht.
Ik hoor steeds meer geluiden dat die Evans-ontwerpen toch niet zo rookloos zijn.
Zou de afstand van de top van de riser tot de bovenkant van het olievat niet beter wat hoger zijn dan wat Evans voorschrijft ?

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door ritsaert snijder »

Gandalf!
Het is een RBB 177 van Peter. Ik heb een keer een Rocket gebouwd uit het boekje van Ianto Evans maar ik heb er geen hoge pet van. Absoluut niet rookloos, ook geen makkelijke kachel.

Mijn idee is dat de metalen bell de lucht condenserend afkoelt (door de koude natte leemlaag aan de buitenzijde) en dat remt de boel.

Qua timing is dat zeker niet ideaal!

@ Jantje,
Mijn vrouw is sportief en ik ben aan het verbouwen, ze helpt graag mee om het op tijd af te hebben en zaagt en sjouwt het hout. Voor twee huizen is dat veel hout....

@DJ, Dat argument zorgde ervoor dat ze toestemming gaf. Mijn wisselgeld is dat ik de warmtebank ga verplaatsen. Maar echt blij wordt ze denk ik van een goed brandende en zuinige kachel :) Dta gaat goed komen. Nog wel eerst een deurtje lassen want dat is in de huiskamer toch ook heel belangrijk.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door deleted »

ritsaert snijder schreef:Gandalf!
Het is een RBB 177 van Peter.
Ja zeker, had ik gezien. Maar ik bedoel de wijze waarop de gassen direct na de riser naar beneden gedwongen worden in het olievat.
Zou een beetje meer 'expansie en afkoelruimte' niet bevordelijk zijn voor de trek bij het opstarten ?

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door ritsaert snijder »

Gandalf,
De riser heeft alle ruimte in de ton, er zit nog 70 centimeter boven de riser. Lijkt me toch genoeg?

Ik heb het verhaal van 12 much nog eens gelezen. Maak me toch wat zorgen, ik was vergeten om welke temperaturen het ging. Mijn finoven is aan de onderkant gewoon koud.

RS
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door deleted »

Vuurkamer op pootjes zetten (van glasschuim) en onderbeluchting laten ?
Of halfweg in het olievat steken en de ruimte eronder afvullen met vermiculiet ?

Zal dan wel een tweede (halve)ton op moeten.
ritsaert snijder schreef:Gandalf,
De riser heeft alle ruimte in de ton, er zit nog 70 centimeter boven de riser. Lijkt me toch genoeg?
Ja , eigenlijk geen idee. (is wel hoger dan ik op basis van de foto's geschat had) Peter zou zal het hopelijk weten ...
Vocht kan toch moeilijk de oorzaak zijn als het aan de buitenkkant van het vat zit. (Holtere had een mantel van 100% water ...)
Als je verklaring klopt gaat hij dat toch ook blijven doen in de toekomst als hij droog is, maar koud moet starten ?
Het water langs buiten beïnvloed de koudstart-temperatuur immers niet. Zorgt er hoogstens voor dat die (lage) temperatuur langer gehandhaafd blijft. Lijkt mij.

G
Plaats reactie