RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door ritsaert snijder »

Gandalf,
Ja dan moet ik eerst de geleemde ton optillen. Ik zal eens kijken of ik alleen de vuurkamer kan tillen.

Het gaat toch om de temperatuur. Het ding wordt niet warm omdat je eerst het vocht aan de buitenkant moet verdampen. Dat dit niet aan de binnenkant zit maakt volgens mij niet uit.

Een koude droge kachel start al veel sneller. Een koude natte kachel start altijd slecht. Dat heb ik met mijn buitenkachels ook.
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door ritsaert snijder »

Nog even de laatste foto en ervaringen.

Er blijven kampvuurgeurtjes. Ik hoop dat op te lossen door de schoorsteen te isoleren. Idee is ook dat de bank vol rook komt te staan en dat dit bij een koude kachel naar buiten komt. Maar het is moeilijk te beoordelen.

Ideeen zijn welkom!
Ritsaert
Bijlagen
bell.jpg
bell.jpg (58.68 KiB) 2836 keer bekeken
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door deleted »

Rits kan je de uitgang naar de schoorsteen , in het bankje, niet wat hoger plaatsen.? Eventueel tijdelijk.

Wat zijn de afgastemperaturen ?

g
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door Pietje »

condenseren in de bell zou de trek in de brievenbus alleen maar bevorderen: de immense volumeverkleining die dat met zich mee brengt maakt de druk in de bell alleen maar lager.
Ik denk dat je de problemen niet in de bell moet zoeken maar in de schoorsteen. De rookgassen zijn zijn zo ver afgekoeld dat je schoorsteen niet voldoende trek meer genereerd om de zitbank "leeg te trekken". Een klep om bij het opstarten de bank over te slaan zou al helpen, en het isoleren van de schoorsteen ook.
De problemen lijken erg op een andere kachel die een paar maanden geleden besproken is (die met die ronde bank waarbij de rocket op de bank stond).

Komt goed, hoor! ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door Dutch John »

Hier brult een simpele Evans J-rocket evengoed, zelfs via een ongeïsoleerde schoorsteen en met een afgastemperatuur van 30 graden. Nu is de tegenstroomdaling niet meer dan 75 cm en zijn de kanalen meer dan ruim genoeg, net als de schoorsteen: diameter 20 cm, lengte 4 meter. Heb je nergens een smoring? Genoeg ruimte tussen riser en vat, maar riser tevens lang genoeg?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door ritsaert snijder »

bedankt!

Het ontwerp lijkt volgens mij helemaal niet op het ontwerp van Axel maar is veel meer het ontwerp van Zeddam (Peter van den Berg) aangevuld met het bankje van Gerben (ook bedacht door Peter).

Axel heeft een riser die uitmond in een kleine kegel (waarbij de kegel niet werkt als een bell maar meer als een tegenstroomkanaal rondom). Er zit ook nog een weerstand in de kegel. Vervolgens moeten de rookgassen naar onder de kachel en dan door een lang en groot kanaal. Dit ontwerp is echt op of over de grens. Resultaat was ook een slecht brandende rocket, die van mij geeft vanaf het begin wel een brul.

Het ontwerp van Gerben is gebouwd van leem, de rol van het leem (ten op zichte van het vocht) is wat mij betreft nog onduidelijk. Zeddam is gemaakt van staal.

Die van mij, van Gerben en en die in Zeddam zijn echte bellen. De bank zit er bij mij zo aan vast en is een cul-de-sac. Mijn kachel heeft veel minder massa dan de kachel van Gerben en is een stuk kleiner als de Zeddam en ook kleiner als de Gerben.

Ik denk dat die warmte bank - die wel nog steeds nat is aan het eind - best een rol speelt. Wat Pietje zegt over het condenseren is wel waar maar ik geloof ook dat hierdoor het systeem niet werkt omdat de doorstroom wordt belemmert.

Ik wacht nog even af tot de bank droog is en ik denk dat het isoleren van de schoorsteen dan de tweede stap is. Anders koppel ik de warmtebank af.

De afgastemperatuur is kritisch; ik meet 70 graden.
Mijn riser is 95 centimeter en geisoleerd met vermiculiet. In de bell lijkt voldoende ruimte aanwezig.
groet!

Ritsaert
Marcelle
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:22
Locatie: wanssum

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door Marcelle »

was misschien verstandig geweest om de tv effe te verwijderen :( maar hij zal het wel overleefd hebben ?

maar ben wel benieuwd naar het eind resultaat ?

vraagje ! ik lees dat je na het afwerken meteen gaat stoken zodat het vat zijn plaats meteen in neemt in de leem afwerking , als je dan niet meer stookt en het vat krimpt dus weer krijg je dan geen problemen dat de leem los gaat laten ( ruimt tussen vat en de leem ) ??

gr marcel
Kacheltje kacheltje aan de wand...........
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door ritsaert snijder »

was misschien verstandig geweest om de tv effe te verwijderen :( maar hij zal het wel overleefd hebben ?
Het was een 1 dag project, dus vaart maken was geboden. De tv heeft het ook keurig overleefd op een paar leemspetters na.

maar ben wel benieuwd naar het eind resultaat ?
Dat is er nog niet, het ding brand wel goed maar lekt nog wat rook
vraagje ! ik lees dat je na het afwerken meteen gaat stoken zodat het vat zijn plaats meteen in neemt in de leem afwerking , als je dan niet meer stookt en het vat krimpt dus weer krijg je dan geen problemen dat de leem los gaat laten ( ruimt tussen vat en de leem ) ??
Het leem wordt keihard en vormt met het steengaas een heel stevig omhulsel met de minimale afstand tussen het vat en het leem. Probleem is wel dat je het ding veel heter kan stoken als het leem droog is. De vraag is of het vat bij harder stoken niet verder uitzet en alsnog het leem kapot duwt.
groet!

Ritsaert
Marcelle
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:22
Locatie: wanssum

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door Marcelle »

Ritsaert Snijder schreef:Het leem wordt keihard en vormt met het steengaas een heel stevig omhulsel met de minimale afstand tussen het vat en het leem. Probleem is wel dat je het ding veel heter kan stoken als het leem droog is. De vraag is of het vat bij harder stoken niet verder uitzet en alsnog het leem kapot duwt.
de tijd zal het leren ? maar dit is denk ik al ervaren door mede massa kachel bouwers schat ik zo ?

gr marcel
Laatst gewijzigd door kockie op 11 dec 2013, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Kacheltje kacheltje aan de wand...........
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door JantjeV8 »

Kwestie van de sterkste die wint.

Is de leemlaag maar dun, dan heb je kans dat de drum het wint. Anderzijds is zo'n drum ook maar blik, die kan z'n expansie misschien ook wel naar binnen vervormen.
Marcelle
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:22
Locatie: wanssum

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door Marcelle »

JantjeV8 schreef:Kwestie van de sterkste die wint.

Is de leemlaag maar dun, dan heb je kans dat de drum het wint. Anderzijds is zo'n drum ook maar blik, die kan z'n expansie misschien ook wel naar binnen vervormen.
klopt !
maar vergis je niet in de sterkte van zo'n drum , je slaat er zo een deuk in .
maar als die gewoon in z'n geheel uitzet of krimpt dan zal die niet gauw naar binnen vervormen ( kleiner worden )
het zal eerder een wokkel worden , maar of je daar dan gelukkig mee moet zijn :?

gr marcelle
Kacheltje kacheltje aan de wand...........
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door MatthiasD »

ritsaert snijder schreef:bedankt!

Het ontwerp lijkt volgens mij helemaal niet op het ontwerp van Axel maar is veel meer het ontwerp van Zeddam (Peter van den Berg) aangevuld met het bankje van Gerben (ook bedacht door Peter).

Axel heeft een riser die uitmond in een kleine kegel (waarbij de kegel niet werkt als een bell maar meer als een tegenstroomkanaal rondom). Er zit ook nog een weerstand in de kegel. Dit ontwerp is echt op of over de grens. Resultaat was ook een slecht brandende rocket, die van mij geeft vanaf het begin een brul.

Het ontwerp van Gerben is gebouwd van leem, de rol van het leem (ten op zichte van het vocht) is wat mij betreft nog onduidelijk. Zeddam is gemaakt van staal.

Die van mij, van Gerben en en die in Zeddam zijn echte bellen. De bank zit er bij mij zo aan vast en is een cul-de-sac. Mijn kachel heeft veel minder massa dan de kachel van Gerben en is een stuk kleiner als de Zeddam en ook kleiner als de Gerben.

Ik denk dat die warmte bank - die wel nog steeds nat is aan het eind - best een rol speelt. Wat Pietje zegt over het condenseren is wel waar maar ik geloof ook dat hierdoor het systeem niet werkt omdat de doorstroom wordt belemmert.

Ik wacht nog even af tot de bank droog is en ik denk dat het isoleren van de schoorsteen dan de tweede stap is. Anders koppel ik de warmtebank af.

De afgastemperatuur is kritisch; ik meet 70 graden.
Mijn riser is 95 centimeter en geisoleerd met vermiculiet. In de bell lijkt voldoende ruimte aanwezig.
Als de rookvorming inderdaad een gevolg is van vocht in de kachel dan zal de afgastemperatuur ook nog wel stijgen naarmate het zaakje droger wordt denk ik zo?

Voorlopig constateer ik nog wel een gebrek aan foto's :wink:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door ritsaert snijder »

de laatste foto geeft de laatste stand van zaken. De kachel moet goed drogen voordat ik eindconclusies trek. Dat wordt dit weekend omgezet in acties.
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door ritsaert snijder »

Avond,
De conclusie vrijdag was dat er echt iets mis was. Met een klein vuurtje ging het wel. Maar er was te weinig kracht. De warmtebank was ondertussen afgekoppeld, dat scheelde. Isolatie om de pijp ging het niet worden, hetzelfde model buiten doet het veel beter met een enkelwandige pijp buiten. Hij gaf beetjes rook terug.

Maar ja het is niet een echt demonteerbaar model... Hiervoor zie ik tegen Gandalf dat optillen van de bell geen optie was (of dat bedoelde ik). Maar het is of slopen, of optillen. Dus maar een brug gebouwd (in de huiskamer...) en een elektrische lier opgehangen in de brug. De bel vastgemaakt in gaten in de ton (het leem trek je er af). Na alle voorbereidingen (rondom losmaken) til je het ding zo op. Wel eerst een paar stenen eronder voor de veiligheid.

Toen gezocht naar de oorzaak; het zat hem in de schoorsteenuitgang. De riser die op het allerlaatst nog naar achteren was geplaatst blokkeerde de uitgang. Daarnaast werd de opening beperkt door leembrokken. Tot slot was de uitgang iets gedraaid ten opzichte van de schoorsteen. Kortom de doorgang was zeker gehalveerd (uitgangspunt was riseroppervlak).

Dus de vuurkamer naar voren, het gat bijgeslepen. Leemresten weggehaald.

Toen voor de nachtrust de onderkant bekeken. Geen redenen voor zorg maar de hoge temperaturen waren door deze kachel nog niet gehaald. Dus nog een blok van 7 cm gipsbeton en een laag van chamottestenen (6 cm en ventilatie er tussen met hierdoor de mogelijkheid om te meten). En een hogere vuurkamer is een stuk prettiger.

Daarna opruimen en een tweede laag leem en stoken....en dan zie je dat je toch een behoorlijke kluns moet zijn om de RBB van Peter van den Berg slecht te laten branden. Tijdens de eerste stook kwam er al geen rook meer uit en brulde hij als een rockett. Ik ben benieuwd hoe heet het ding wordt als hij droog is.
Bijlagen
HEFBRUG.jpg
HEFBRUG.jpg (69.67 KiB) 2528 keer bekeken
IN DE BELL.jpg
IN DE BELL.jpg (59.77 KiB) 2528 keer bekeken
hij brand weer en nu goed
hij brand weer en nu goed
RUST.jpg (65.59 KiB) 2528 keer bekeken
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RBB177 Z Rocket batch met bankje in 1 dag

Bericht door ritsaert snijder »

Het is nu dus een RBB zonder bank in een week.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie