Kieren Dicht

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Kieren Dicht

Bericht door Ernest Dubois »

En weer voordat de winter op onze barst, alle keren gedicht en extra deuren op slot totdat de Lent op onze uitbarst en alles weer open gaat.
Materiaal: overblijfsel van de grote schapenwol isolatie buurt van een paar jaar terug netjes schoongemaakt en boven de kachel cv uitgedroogd. Zit af en toe een keutel doorheen maar wat maakt het uit. Elke keer ben ik zo onder de indruk van dit materiaal. Als ik alleen nu een trouw of iets dergelijk van kon maken maar die vaardigheid is iets wat ik niet zo goed beheersen.
foto 1-18.JPG
foto 4-3.JPG
Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Kieren Dicht

Bericht door Lieve »

Ernest Dubois schreef:Als ik alleen nu een trouw of iets dergelijk van kon maken maar die vaardigheid is iets wat ik niet zo goed beheersen.
Groette,

E.DB.
Trouw?? bedoel je touw? Koord?
Met een spintol zou je al heel ver kunnen komen.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Kieren Dicht

Bericht door Ernest Dubois »

Sorry ik bedoeld trui. Touw make ik met mijn vlas. Deze verdomde T worden in ieder geval.

Je wil zeker geen van de spannend momenten missen. http://vimeo.com/52320031
Groet,

E.DB.
Werken, das leuk.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Kieren Dicht

Bericht door Lieve »

Wol bewerken doe je door de wol eerst te ontvetten, daarna te kaarden en dan kan je gaan spinnen.

Om een goede draad te kunnen maken, moet de wol van voldoende kwaliteit zijn, ttz alleen lange vezels geven een stevig resultaat.
Als het goed is worden minder lange vezels van bv. buikwol gebruikt voor isolatie doeleinden.

Je kan deze wol, gereinigd en gekaard ook gebruiken om een wollen matras mee te vullen.

Voor reinigen en kaarden kan je ik wel meer uitleg geven, spinnen word moeilijker.
Zoete inval
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2013, 17:52

Re: Kieren Dicht

Bericht door Zoete inval »

Liefst de wol niet te veel reinigen, krijg je lekker zachte handen van tijdens het verwerken (kaarden/spinnen/vilten) en dan nog alles breien of haken en natuurlijk wel opletten dat niet alle wol overal voor geschikt is.
Het zou jammer zijn als je er na al dat werk (het kost een paar uurtjes) achter komt dat je een enorme kriebeltrui in elkaar gezet hebt :? Ach, dan kun je het altijd nog te heet wassen en heb je weer een stevig stuk vilt.
Een veelzijdig materiaal is het zeker!
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Kieren Dicht

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,

Zo heb ik het gedan maar dan met doel als isolatie tussen vloer en kruipruimte. Uit de bb
P1020474.jpg
Naar de st. Een was st en een spoel st met koud water en borax.
P1020472.jpg
De ww in
P1020493.JPG
Ophangen
P1020477.jpg
In de zon bleeken
P1020480.jpg
Wat een ff gedoe met het laden, bijvoegen, in en uit loggen, bericht bewaren, berichten wijzigen...

Groet,

E.DB.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kieren Dicht

Bericht door kockie »

Is dit een kaardmolen:

Afbeelding

Ik weet nu iemand die jaloers is...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Kieren Dicht

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,

Nee, dat is een doodgewoon was wringer, (ww) met afgebroken poot maar het gaat beter zo dan met de handen uitwringen.

Groette,

E.DB
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kieren Dicht

Bericht door kockie »

Ok, ik dacht dat het misschien een eigen ombouw was....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Kieren Dicht

Bericht door Ernest Dubois »

Nee nee ik ben zelf niet zo'n knutselaar maar ik ben straks te zien in een kort te verschijnen boek met knutselaars, Man & Werkplaats, hier te zien bijkkbaarhttp://www.manenwerkplaats.nl

Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
Plaats reactie