Vloerverwarming en radiatoren op 1 ketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vloerverwarming en radiatoren op 1 ketel

Bericht door JantjeV8 »

MaartenB schreef:Dan hoeft de ketel ook niet zo warm te staan omdat de radiatoren dan niet moeten werken.
Dat is er dan toch maar 1? De andere radiatoren kun je toch helemaal dichtzetten, of slechts een tikje open?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Vloerverwarming en radiatoren op 1 ketel

Bericht door ritsaert snijder »

G,
Nachtverlaging is natuurlijk nog wel zinvol bij geen of slechte isolatie.
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Vloerverwarming en radiatoren op 1 ketel

Bericht door deleted »

ritsaert snijder schreef:G,
Nachtverlaging is natuurlijk nog wel zinvol bij geen of slechte isolatie.
En daarbovenop ook nog eens een totaal gebrek aan massa(het verlies wordt immers bepaald door de deltaT aan de buitenzijde en massa kan daar erg remmend op werken. Veel kans dat 'slechts' die massa licht geladen en ontladen wordt) EN op voorwaarde dat de ketel fors overbemeten is EN een afgiftesysteem die deze pieken ook kan leveren EN gebruikers die vrede nemen met forse comfortverschillen tussen ochtend en avond EN afwerkingsmaterialen die ongevoelig zijn voor forse temperatuurs- en RV-zwenkingen elke 24 uur EN muren die niet de eigenschap mogen hebben om het vochtoverschot dat ontstaat tijdens de afkoeling in de muur op te slaan.
Voldoet het hieraan dan zou het wat kunnen opleveren.
Persoonlijk zou ik in dergelijke gevallen(mochten die hier bestaan in de lage landen) opteren voor een permanente verlaging (dag- en nacht) en zetelverwarming en bedverwarming installeren.


G
KatrienA
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:55

Re: Vloerverwarming en radiatoren op 1 ketel

Bericht door KatrienA »

Beste mensen,

Bedankt voor al jullie hulp! Ik heb nu meer dan een week het volgende getest: boven geen verwarming meer, vloerverwarming enkel met de thermostaatregeling (dus geen buitenvoeler) op een constante temperatuur van 19°C. Mijn keteltemperatuur staat op +/- 40°C.

Nu heb ik dus gemerkt dat mijn verbruik volledig hetzelfde is. Ik heb dus veel minder comfort maar wel een even hoog gasverbruik.

Ik snap er dus helemaal niets meer van...
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Vloerverwarming en radiatoren op 1 ketel

Bericht door MaartenB »

Weet je zeker dat het gasverbruik hetzelfde is? Je moet je gasverbruik (in m^3) delen door het aantal graden verschil buiten en binnen (gemiddeld). Als dat hetzelfde is dan is je verbruikt gelijk, maar anders kan je onmogelijk verschillende periodes met elkaar vergelijken. Een handige site daarvoor is mindergas.nl (had ik al eerder een link van gepost). Ik houd het hier nu bijna een jaar bij en kan nu redelijk precies voorspellen was ons gasverbruik per jaar is.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Vloerverwarming en radiatoren op 1 ketel

Bericht door ritsaert snijder »

Hoe was de temperatuur van de vloer voor deze test. Het op temperatuur brengen van de vloer kan wel eens een forse injectie vragen die in een periode van een week een stevig aandeel kan hebben,

Een tweede optie is een gebrekkige isolatie van de vloerverwarming. Komt de vloerverwarming snel op temperatuur of heel langzaam.
groet!

Ritsaert
KatrienA
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:55

Re: Vloerverwarming en radiatoren op 1 ketel

Bericht door KatrienA »

@MaartenB: Ik heb je tip gevolgd en heb me aangemeld bij 'MinderGas', maar ik kan jammer genoeg niet goed uit aan de resultaten :s Ik weet niet hoe ik kan zien of dat er meer of minder wordt verbruikt dan in november, kan je mij misschien uitleggen hoe ik dit vind?

@Ritsaert: Ik heb de indruk dat de vloerverwarming snel op temperatuur komt. Ik heb de temperatuur van de thermostaat verlaagd, dus denk ik niet dat het hoge verbruik ligt aan een forse injectie.

Ik had gewoon verwacht dat ik een pak minder verbruik zou zien (onafhankelijk van het weer) omdat 1. de keteltemperatuur verlaagd is, 2. de thermostaat verlaagd is, 3. de radiatoren niet meer opstaan. Ook is er geen constante wisseling van keteltemperatuur meer omdat ik niet meer met de buitenvoeler werk.

Ik heb nu op 10 dagen een verbruik van 120m³, dat lijkt me toch veel?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Vloerverwarming en radiatoren op 1 ketel

Bericht door ritsaert snijder »

Of dat de maatregelen effect hadden kun je zien aan de hand van de graaddagen van Maarten, anders ben je appels en peren aan het vergelijken.

Ik zou toch eens goed gaan kijken wat voor een isolatie de woning heeft. Welk materiaal en welke dikte.
groet!

Ritsaert
KatrienA
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:55

Re: Vloerverwarming en radiatoren op 1 ketel

Bericht door KatrienA »

Ik hoop dat het bekijken van de graaddagen inderdaad duidelijkheid brengen :)

Ik heb eens nagevraagd bij de eigenaar van het huis over de isolatie, maar deze wist hier weinig over... blijkbaar is er ook totaal geen plan van het huis. En de vorige eigenaar, die de vloerverwarming gelegd heeft, heeft eigenlijk ook geen idee over isolatie van de vv. Ik denk dat ik dit enkel te weten kom door een deskundige te laten komen kijken.

Jammer dat je zo een zaken altijd pas te weten komt nadat je een contract hebt getekend he...
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vloerverwarming en radiatoren op 1 ketel

Bericht door JantjeV8 »

KatrienA schreef:Jammer dat je zo een zaken altijd pas te weten komt nadat je een contract hebt getekend he...
Dat komt mij wat naief over. In mijn ogen ligt het erg voor de hand dat je even de voorgaande energienota's opvraagt voordat je voor een woning kiest. Als je een auto koopt wil je ook eerst het verbruik en andere gebruikskosten inschatten...
KatrienA
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:55

Re: Vloerverwarming en radiatoren op 1 ketel

Bericht door KatrienA »

Ik heb het energiecertificaat ontvangen, maar dit leek me niet alarmerend voor een huis van deze ouderdom. Mijn ouders hebben ook vloerverwarming met dezelfde epc, maar zij verbruiken een pak minder (hebben wel een andere installatie).

Ik bedoel ook vooral het feit dat niemand iets weet over het huis, zowel eigenaar als vorige eigenaar.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Vloerverwarming en radiatoren op 1 ketel

Bericht door MaartenB »

Volgens mij heb je wel bespaard. Van 1 tot 11 november zijn er 173 graaddagen volgens mindergas, 120m^3/173graaddagen=0.69 m^3/graaddag. Dat was voor november 0.825 m^3/graaddag, dat is een 15% besparing. Ik denk trouwens niet dat de keteltemperatuur zo heel veel uitmaakt, geen factor 2 ofzo, maar het kan wel een aanzienlijk deel zijn van de 15% besparing. Ik vermoed dat er niet veel meer is te doen dan minder stoken (trui?) of isoleren. Zit er een kruipruimte onder de vloer?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Vloerverwarming en radiatoren op 1 ketel

Bericht door ritsaert snijder »

Als je met de keteltemperatuur bedoelt de temperatuur van de aanvoer dan is 40 graden nog heet als je de vloerverwarming op 23 a 24 graden hebt staan. Dan kan die keteltemperatuur naar 30 graden. En dan kan je de retourtemperatuur gebruiken om de vloerverwarming stabiel te houden.

Ik geloof niet dat de lagere temperatuur zo een hoge besparing oplevert. Dat zijn eerder de radiatoren.

Echte besparingen zijn alleen te realiseren door verdere isolatie.
groet!

Ritsaert
KatrienA
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:55

Re: Vloerverwarming en radiatoren op 1 ketel

Bericht door KatrienA »

@MaartenB: Bedankt voor het opzoekwerk! :) 15% ben ik al zeer tevreden mee. Ik ga me eens verdiepen in het principe van de graaddagen, lijkt me zeker handig om mijn verbruik op te volgen.

@Ritsaert: Ik heb mijn keteltemperatuur nog wat naar beneden gehaald, dus ik ga nu in het oog houden of de vloer nog steeds genoeg op temperatuur komt.

Bedankt voor al jullie hulp!!
SANN
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 dec 2013, 05:24

Re: Vloerverwarming en radiatoren op 1 ketel

Bericht door SANN »

zone regeling.
1 ketel en een aantal ruimtes die verwarmd dienen te worden elk met hun gewenste temperatuur en tijdstippen.
het is een investering, en de hoogte daarvan wordt grotendeels bepaald hoe simpel of hoe luxueus je dit zou willen.
maar een aantal minimale zaken blijven noodzakelijk.
vindt uit welke ruimtes of wellicht verdiepingen je wilt verwarmen.
voor dit aantal ruimtes een klok thermostaat en elktrische kleppen + een regelunit aanschaffen.
hiermee kun je dan b.v sochtends als je wakker wordt b.v om die tijd de badkamer en keuken op de juiste temperatuur hebben, terwijl de andere ruimtes die je niet gebruikt op "koud" kan laten. nadat een ider gebadderd / gedouched heeft, kan de badkamer (ingesteld door de thermostaat in de bakamer) weer naar b.v 15 graden.
de keuken of woonkamer blijft dan op de door die thermostaat ingestelde temperatuur staan.
de badkamer kom je normaal gesproken overdag niet veel, dus die hoeft dan niet eerder dan s'vonds voor het naar bed gaan weer op temparatuur gebracht worden.
ook al wordt is de hoofdruimte meestal de woonkamer) op temperatuur en daarmee normaal gesproken de kachel uit is, kan door de zone regeling de kachel apart aangesproke worden om de ruimte die daar dan om vraagt dan ook apart verwamd worden, zonder dat het invloed heeft op de ruimtes die al warm zijn
dit wordt juist gescheiden gehouden door de elektrisch bediende kleppen die in de toevoeren van de radiatoren zitten gemonteerd.
zodoende wordt dus alleen dat deel verwamd die daar om vraagt.
elke thermostaat is in staat om via de regelunit de kachel in het werk te zetten. maar juist omdat er hierdoor bepaalde ruimtes ook uitgezet kunnen worden, is het frote voordeel dat in vergelijk met een conventioneel systeem dan niet alle ruimtes verwarmd worden doordat alleen een woonkamer vraagt om warmte en hier juist meestal de enige thermostaat aanwezig is.
Dit systeem is prima te combineren met een vv systeem
alleen een buiten temperatuur regeling is hier niet geschikt. een modulerende ketel / thermostaat is zeer afdoende.
je wilt toch weten hoe warm het binnen is, en niet buiten.....
de modulatie zorgt ervoor dat de benodigde wamte die nodig is om warmte s te verwamrne automatisch de maximale temperatuur van het CV water regelt


gr

SANN
Plaats reactie