Aansluiten pelletcvketel op cv-circuit

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
zozozozo
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2016, 11:42

Aansluiten pelletcvketel op cv-circuit

Bericht door zozozozo »

Ik ben van plan om binnenkort een pelletcvketel te plaatsen. Waarschijnlijk deze: http://www.winterofen.nl/hydro20.html

Nu heb ik vwb het aansluiten een paar vragen. Heb verschillende installateurs gevraagd en de ene helft zegt dit en de andere helft het tegenovergstelde.

1. De genoemde ketel is een zgn alles in 1 ketel, pomp en exp.vat zit er allemaal.al in. In principe hoeft die alleen op het cv-circuit aangesloten te worden en moet een rookgasfvoer geplaatst worden. De een zegt dat het verplicht aangesloten moet worden op de hoofdaan- en afvoer van het cv-circuit. De ander zegt dat het prima bij bv een bestaande radiator kan worden aangetakt/tussengezet. Hoe.kijken jullie hier tegen aan?

2. De een geeft aan dat een open verdeler noodzakelijk is de ander zegt dat volstrekt overbodig is. Situatie is zo dat de huidig hr-ketel eerst blijft hangen maar in principe alleen in nood gevallen gebruikt zal worden. Overbodig of niet?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Aansluiten pelletcvketel op cv-circuit

Bericht door Ruuben »

Waarom ga je niet praten met de fabrikant?
Ik roep nu ook maar wat want ik ken een heleboel feiten niet.

Als ze zeggen dat je hem op een bestaande radiator plek kan aansluiten dan zal het wel kunnen.
Misschien zit er wel een platenwisselaar extra in?
Niet elk huis heeft hetzelfde soort centrale cv leidingen systeem, met eigen aftakkingen per radiator.

Maar een huis kun je natuurlijk niet via 15 mm (radiator) pijpjes met 18kw warm krijgen. Een cv heeft niet voor niets 22mm aansluitingen.

Dus aansluiten op een hoofdleiding met grotere diameter lijkt me voor het functioneren essentieel. Daarmee zit hij technische ook gelijk hydrodynamische op de juiste plek.

Ik zou altyd mijn CV ketel laten hangen. Maar ze moeten niet tegelijk gaan pompen, met hun eigen regelkarakterestieken gaat dat niet. Dus stekker uit je cv. Maar... Je cv pomp moet eigenlijk wel af en toe even draaien... Anders gaatie vroeg of laat vastlopen.

Gaat je palletkachel ook warm sanitair maken?
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Aansluiten pelletcvketel op cv-circuit

Bericht door JantjeV8 »

Waarschijnlijk kun je via de site van de leverancier wel een gebruiksaanwijzing vinden waar dat doorgaans prima en duidelijk in wordt beschreven.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Aansluiten pelletcvketel op cv-circuit

Bericht door Paul Joosten »

In de huidige CV-systemen is de opbouw meestal met 22 mm leidingen, alleen uitlopers naar een enkele radiator zijn soms dunner. Zo lang je maar ergens in het dikkere leidingendeel aansluit maakt m.i. het weinig uit, de ketels staan dan gewoon parallel aangesloten. Liefst wel zo dicht mogelijk bij de grootste verbruikers vanwege leidingverliezen.

Je pelletcv moet aangestuurd worden, waarschijnlijk door dezelfde thermostaat als je huidige ketel? Je zou die parallel met een dubbelpolig wisselschakelaartje kunnen aansluiten zodat de schakelaar bepaalt aan welke ketel de thermostaat hangt. Daarmee voorkom je eenvoudig dat beide ketels tegelijk kunnen draaien en is een open verdeler dus niet nodig. Neem wel een terugslagklep op in/bij beide ketels, zodat de ene pomp geen warm water door de andere kan pompen. Zo lang je oude CV als back-up blijft dienen moet je wel bijvoorbeeld 1x per maand het schakelaartje even omzetten en die oude nog even laten werken. Besluit je uiteindelijk de oude ketel eruit te gooien kan het thermostaatschakelaartje ook weer vervallen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
zozozozo
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2016, 11:42

Re: Aansluiten pelletcvketel op cv-circuit

Bericht door zozozozo »

@allen: dank voor de input :D

de radiator waar die op wordt aangesloten is zo te zien 15mm, dus dat zal lastig worden denk ik. Het is alleen wel zo dat de afstand naar de hoofdleiding maar 1 meter is (zit alleen wel een deur tussen waardoor het wat lastiger is. Aansluiten op een 15mm is in ieder geval een 'no-go' als ik het goed begrijp. (sorry ben een noob op dit gebied)

Iemand nog een mening over de nut en noodzaak van een open verdeler in mijn situatie?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Aansluiten pelletcvketel op cv-circuit

Bericht door Paul Joosten »

Die meter 15 mm vervangen door 22 mm en het kan wel.

Een open verdeler is alleen nodig wanneer meerdere pompen tegelijkertijd stroming kunnen veroorzaken. Ze kunnen dan elkaar gaan tegenwerken, een open verdeler maakt de zaak 'hydraulisch neutraal' m.a.w. ze hebben geen last van elkaar. Wanneer je er voor zorgt dat het onmogelijk is dat beiden tegelijk draaien is dat niet nodig.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
zozozozo
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2016, 11:42

Re: Aansluiten pelletcvketel op cv-circuit

Bericht door zozozozo »

kijk daar heb ik wat aan! Bedankt voor de reactie!
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Aansluiten pelletcvketel op cv-circuit

Bericht door Ingir »

Kost maar liefst € 4.000... :shock:

Gelukkig is daar nu de volledig overbodige ISDE-subsidie van maar liefst € 3.200 aan kostbare gemeenschapsgelden / bijdrage staatsschuld om je energieverspillende woning op temperatuur te houden. Ecologie is ver te zoeken... :evil:
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
zozozozo
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2016, 11:42

Re: Aansluiten pelletcvketel op cv-circuit

Bericht door zozozozo »

Lijkt me enigszins een kortzichtige reactie niet waar? Wie zegt dat er sprake is van een energieverspillende woning?Graag een onderbouwing??!!
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Aansluiten pelletcvketel op cv-circuit

Bericht door Paul Joosten »

Nog even terugkomend op je eerste bericht in dit draadje:
zozozozo schreef:Ik ben van plan om binnenkort een pelletcvketel te plaatsen. Waarschijnlijk deze: http://www.winterofen.nl/hydro20.html
Heb het filmpje even bekeken en ik zie geen pelletcvketel maar een pelletkachel! Is het verschil wel bekend? Een kachel is (ook) bedoeld om warmte aan de directe omgeving af te staan en moet dus in de te verwarmen ruimte staan. Een ketel geeft (vrijwel) uitsluitend warmte af aan het CV-circuit en kan dus ook elders geplaatst worden. Wat is bij jou de bedoeling?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
zozozozo
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2016, 11:42

Re: Aansluiten pelletcvketel op cv-circuit

Bericht door zozozozo »

Is bekend hoor. Er komt zeker geen pelletkachel. Wij willen een pelletketel omdat wij juist geen plek hebben voor een kachel in de woonkamer.
Plaats reactie