Afmetingen, maten, verkleinen en vergroten Rocket Batch Box

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Afmetingen, maten, verkleinen en vergroten Rocket Batch

Bericht door kockie »

holtere schreef:Er gaat 4 kg hout in x 4 Kw is 16 Kw.
Als ik dan ook even mag corrigeren:
Er gaat 4 kg hout in x 4 kWh is 16 kWh.

Stel dat dat in 3 kwartier verbrandt, dan heb je het over een vermogen van 16/3*4=21.3 kWh per uur en daar mag je ook kW tegen zeggen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Afmetingen, maten, verkleinen en vergroten Rocket Batch

Bericht door holtere »

Als ik dan ook even mag corrigeren:
Er gaat 4 kg hout in x 4 kWh is 16 kWh.
Dank u :wink:

Je zou dus eigenlijk anders moeten omschrijven: die 16 Kwh voor een 177 heeft niets met het vermogen te maken maar dat is de energie-hoeveelheid die er in een keer (batch) in kan. De hoeveelheid hout die je per uur kunt wegstoken is misschien wel het dubbele of nog meer. Mensen die er zelf een hebben kunnen misschien aangeven wat je, in kg's kunt stoken in een uur met bijleggen? Ben benieuwd!
Geen idee hoe ze bij andere kachels meten maar volgens mij is iedereen maar wat aan het doen in dezen :fff

Grz,
Holtere
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Afmetingen, maten, verkleinen en vergroten Rocket Batch

Bericht door ritsaert snijder »

Dat klopt, als Stan het op zijn heupen heeft en hij gaat voor zitten dan stookt hij in een uur veel meer weg dan 4 a 5 kilo. Ik denk dat 7 kilo best wil lukken. Dat zijn ook de momenten dat er dingen stuk gestookt worden. Tsja....dan kan je de kachel weer verbeteren.
groet!

Ritsaert
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Afmetingen, maten, verkleinen en vergroten Rocket Batch

Bericht door jobplas »

Ik weet niet helemaal zeker of deze vraag hier thuis hoort, maar ik zou binnenkort graag willen experimenten met een Rocket Kachel. Omdat de stap naar onze woonkamer te groot is (pas gerenoveerd), kan dit in onze "tuinkamer" (was vroeger stal). De vloer is daarvan beton en grotendeels op afschot richting een "grup" (mestgoot). In de grup heb ik koud en warmwaterleiding + een riolering buis 110.

Kan ik de grup ook gebruiken als "bankje" om de warmte te verspreiden in de tuinkamer?

Ik sluit deze dan af met 30x30 stoeptegels en zal de grup met een spiralo buis aansluiten op een schoorsteenkanaal (150mm, 5 meter hoog).
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Afmetingen, maten, verkleinen en vergroten Rocket Batch

Bericht door ritsaert snijder »

Jobplas,
Kan je dat verduidelijken met een tekening/schets? Hoe is de verhouding tussen de kachel en de goot?
Hoe hoog is de goot? Ik denk dat de goot als kanaal gaat werken niet als een bell. Kan je wel voldoende isoleren?
groet!

Ritsaert
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Afmetingen, maten, verkleinen en vergroten Rocket Batch

Bericht door jobplas »

ritsaert snijder schreef:Jobplas,
Kan je dat verduidelijken met een tekening/schets? Hoe is de verhouding tussen de kachel en de goot?
Hoe hoog is de goot? Ik denk dat de goot als kanaal gaat werken niet als een bell. Kan je wel voldoende isoleren?
Ik zal vanavond even een schetje maken, de goot is rechthoekig, 40x18cm groot en ongeveer 4 meter lang. Doordat er ook al een rioleringsbuis in ligt en de goot niet recht toe recht aan is, blijft er een doorgang over van grofweg 20x18 (rechthoekig).

Het idee was om de rocket en de 200l oliedrum (bel?) aan de ene kant te plaatsen en de uitstroom via de goot naar een schoorsteenkanaal. Daarmee zou de ruimte met de oliedrum direct verwarmt worden en dmv de goot trager (als een soort vloerverwarming).
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Afmetingen, maten, verkleinen en vergroten Rocket Batch

Bericht door jobplas »

Ok, hierbij een schetsje van het bovenaanzicht. Zoals al gezegd, de grup is van cement/beton/metselwerk, ligt ondergrond als het ware en ligt op een praktische plek om als doorvoer te dienen naar ons nieuwe rookkanaal.

Rookkanaal komt in een hoger deel van de schuur, dit is een Enkelwandige kanaal van 4mm dik met binnendiameter van 150mm. De afmetingen van de Rocket kunnen nog bepaald worden, ik zat te denken aan oude gasfles of LPG fles.

Concreet is de vraag dus, of een gemetselde goot van ongeveer 18X20 gebruikt zou kunnen worden voor warmteafgifte "bankje".
Bijlagen
Schets tuinkamer klein.jpg
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Afmetingen, maten, verkleinen en vergroten Rocket Batch

Bericht door ritsaert snijder »

Oke,
Als je "een" rocket gaat maken van een gasfles o.i.d. dan wordt het voor mij niet voorspelbaar. Als je een Rocket 177 (RBB 177) gaat maken dan moet je gaan rekenen met ongeveer 6m2 binnen oppervlakte op de binnenkant. Daarbij stelt de kwaliteit van de schoorsteen een rol. Ik weet niet hoe lang dit is....maar het lijkt me nogal wat.
groet!

Ritsaert
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Afmetingen, maten, verkleinen en vergroten Rocket Batch

Bericht door holtere »

Mmmh,

Ik ben bang dat je een (creosoot) condensgootje gaat maken dat vreselijk vies gaat stinken :?
Je zal in ieder geval een zeer goed trekkende schoorsteen nodig hebben!

Grz,
Holtere
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Afmetingen, maten, verkleinen en vergroten Rocket Batch

Bericht door jobplas »

Wat betreft de vertical schoorsteen, hiervoor heb ik een dikke enkelwandige pijp van mijn broertje. Deze is zo'n 5meter lang, komt daarmee boven de nok van de schuur uit die in het vrije veld staat, ik vermoed dat de trek daarmee heel behoorlijk moet zijn. Wat betreft oppervlakte, wat mag 6m2 zijn? Het oppervlak van het "bankje"?

Ik ben nog niet helemaal thuis in de Rockets, stel dat het een RB177 wordt, de maten zijn dan zo nauwkeurig, kan ik hiervoor iets bestellen, of een mal krijgen?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Afmetingen, maten, verkleinen en vergroten Rocket Batch

Bericht door ritsaert snijder »

een moderne kachel heeft een moderne geïsoleerde schoorsteen nodig dus met een dikwandige stalen pijp van 5 meter ga je het niet redden
groet!

Ritsaert
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Afmetingen, maten, verkleinen en vergroten Rocket Batch

Bericht door jobplas »

ritsaert snijder schreef:een moderne kachel heeft een moderne geïsoleerde schoorsteen nodig dus met een dikwandige stalen pijp van 5 meter ga je het niet redden
Bedankt voor de tip Ritsaert, ik kan ook op zoek naar een goede geïsoleerde schoorsteen. Maar dan blijft de vraag, is de grup bruikbaar? Of wordt deze wellicht bruikbaar met spiralo buis? Hoe dik moet de buis zijn voor een RB177?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Afmetingen, maten, verkleinen en vergroten Rocket Batch

Bericht door holtere »

Maar dan blijft de vraag, is de grup bruikbaar?
Mmmh,

Ik ben bang dat je een (creosoot) condensgootje gaat maken dat vreselijk vies gaat stinken :?
Je zal in ieder geval een zeer goed trekkende schoorsteen nodig hebben!
Nog maar een keer dan :roll:
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Afmetingen, maten, verkleinen en vergroten Rocket Batch

Bericht door jobplas »

Mmmh,

Ik ben bang dat je een (creosoot) condensgootje gaat maken dat vreselijk vies gaat stinken :?
Je zal in ieder geval een zeer goed trekkende schoorsteen nodig hebben!
Bedankt Holtere, ik had em de eerste keer ook al gelezen, blijkbaar is de schoorsteen belangrijker dan ik dacht. Maar ik kan achter een batch rocket toch wel een lange horizontale buis koppelen met een paar bochten? Na de riser en voor de verticale schoorsteen? Dat zit toch ook in de warmtebankjes, of haal ik nu dingen door elkaar? Er is zoveel informatie, misschien haal ik wel dingen door elkaar... :(
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Afmetingen, maten, verkleinen en vergroten Rocket Batch

Bericht door holtere »

Jobplas,

Waarom begin je niet een eigen draadje met je plannen of vraag Kockie even de boel af te scheiden. Dan houd je de info mooi bij elkaar en dekt de titel de lading?


Grz,
Holtere
Plaats reactie