hoe circulatiepomp via de elec.voeding schakelen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

hoe circulatiepomp via de elec.voeding schakelen

Bericht door recumby »

Hallo,

ik zit met een nogal beginnersvraagje ivm mijn te kopen pomp voor mijn houtcv-installatie.
Als ik een eenvoudige regeling koop (die bij voldoende temperatuur in de warmtewisselaar de pomp aanschakelt), wat wordt dan geschakeld? Is dit dan gewoon de voeding van de pomp die aan/uitgeschakeld wordt? of gebeurt dit op een propere manier?
(ik vergelijk het een beetje met een computer aan of uit zetten. Schakelt zo'n regelaar de computer "softwarematig" uit of trekt die er -bij manier van spreken- gewoon de stekker uit?)

Ik had begrepen dat een klassieke energiezuinige pomp (grundfos alpha2, wilo stratos,...) niet geschikt is voor dit werk. Deze zouden niet goed tegen het (al dan niet hardhandig) in en uitschakelen bestand zijn...?

Alvast bedankt,
R
(ik vermoed dat het schakelen op de hardhandige manier gebeurt, aangezien ik bij geen enkele pomp informatie vind over de "software"-matige aansturing van de pomp. Ik vind enkel een aansluiting voor de stroomvoorziening)
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: hoe circulatiepomp via de elec.voeding schakelen

Bericht door Albert van WdJ »

Kriske gebruikt een variabele aansturing voor zijn pomp. Maar dan heb je wel een regeling nodig,
In dit topic staat zijn systeem nu: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 64&p=12798

Wanneer je op de link klikt van zijn onderschrift bij zijn post, zie je realtime wat er geregeld wordt.

Anders wordt het inderdaad aan-uit. Veelal wordt een aanlegthermostaat gebruikt. Die heb je ook met externe voeler.

Hier nog wat extra voorbeelden (heb geen connecties verder met dit bedrijf) http://shop.dehoutvergasser.nl/category ... ageindex=2

Albert
Change, before you have to.
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: hoe circulatiepomp via de elec.voeding schakelen

Bericht door kiekeboe »

Ik geloof niet dat je dit zo moet doen hoor.
Ten eerste hoe meet je de temperatuur in de ketel ( die wil je weten, maar zonder stroming moet er dus een voeler in het inwendige van de ketel en waar dan? De temp zal niet overal gelijk zijn)

Ten tweede als de schakeltem bereikt is zet jij de pomp aan, die pompt er een plons koud water in en gaat weer uit, enz.

Lijkt me voor de pomp niet goed, en voor de wisselaar ook niet.

Dus koop nou gewoon een setje met drieweg klepje dan ben je klaar.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: hoe circulatiepomp via de elec.voeding schakelen

Bericht door Albert van WdJ »

kiekeboe schreef:Ten eerste hoe meet je de temperatuur in de ketel
Meeste ketels/kachels hebben daar gewoon een aansluitpunt voor.
kiekeboe schreef:Ten tweede als de schakeltem bereikt is zet jij de pomp aan, die pompt er een plons koud water in en gaat weer uit, enz.
Lijkt me voor de pomp niet goed, en voor de wisselaar ook niet.
Dus koop nou gewoon een setje met drieweg klepje dan ben je klaar.
Ik ben er vanuit gegaan dat die er sowieso tussen zit. Had niet begrepen dat de bedoeling was om hiermee een thermomix uit te sparen.
Change, before you have to.
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: hoe circulatiepomp via de elec.voeding schakelen

Bericht door recumby »

Heren,

Dank allen voor jullie antwoord.
Ik begrijp dat dus meestal de "ruwe" schakelmethode gebruikt wordt: voeding aan of voeding uit. Dit is duidelijk.


Hierbij wat meer uitleg over mijn installatie:
Het betreft geen klassieke hout-cv, maar een massakachel waar aan de achterzijde en bovenzijde een radiator (in serie) tegen geplaatst werd. Gezien deze radiator relatief ver van de vuurhaard zit (minimum 11 cm vuurvaste stenen) is er erg weinig kans op oververhitting/stoomvorming. Vandaar dat een mengventiel niet nodig is.
Tijdens het bouwen van de kachel werd een PT1000-sensor geplaatst op deze radiator(s).

Qua regeling dacht ik dus om een zelfde schakeling als een zonneboiler te gebruiken (is radiator warmer dan voorraadvat --> schakel pomp in, is de radiatortemp gezakt onder de temp in voorraadvat --> schakel pomp uit).
(ik kwam deze week een erg interessante webshop voor zonneboiler-regelingen tegen: http://www.solarkonzept.org)

Ik twijfel nu nog over welke pomp ik zou nemen; een normale B-label (zonder veel electronica) of een erg zuinige A-label pomp (met wel wat electronica in). Ik vrees toch dat het veelvuldig en hardhandig in en uitschakelen van zo'n A-labelpomp niet erg bevorderlijk is voor de levensduur van de electronisch ge-optimaliseerde pomp...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: hoe circulatiepomp via de elec.voeding schakelen

Bericht door kockie »

Ik heb me nog nooit verdiept in zo'n energiezuinige pomp, maar kun je die niet sturen met een 0-5V signaal? 0V is geen omwentelingen en 5V is op volle toeren.

Ik gebruik voor mijn systeem een grote pomp met frequentieregelaar. Die kan met spanning, stroom of diverse relais gestuurd worden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: hoe circulatiepomp via de elec.voeding schakelen

Bericht door recumby »

kockie schreef:Ik heb me nog nooit verdiept in zo'n energiezuinige pomp, maar kun je die niet sturen met een 0-5V signaal? 0V is geen omwentelingen en 5V is op volle toeren.
Ik zou dit wel willen, maar ik vind nergens een indicatie dat zo'n pomp extern gestuurd kan worden (zie bvb: Grundfos alpha2 of wilo stratos pico)
kockie schreef: Ik gebruik voor mijn systeem een grote pomp met frequentieregelaar. Die kan met spanning, stroom of diverse relais gestuurd worden.
Zelfde opmerking: bij die energiezuinige pompen zie ik nergens enige aanduiding/aansluitingsmogelijkheid dat er iets gestuurd kan worden...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: hoe circulatiepomp via de elec.voeding schakelen

Bericht door kockie »

Hier staat er iets over: http://productfinder.wilo.com/nl/NL/pro ... escription

Volgens mij heeft sathopper het ook in zijn verwarmingsinstallatie.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: hoe circulatiepomp via de elec.voeding schakelen

Bericht door frans »

Qua regeling dacht ik dus om een zelfde schakeling als een zonneboiler te gebruiken (is radiator warmer dan voorraadvat --> schakel pomp in, is de radiatortemp gezakt onder de temp in voorraadvat --> schakel pomp uit).
Bij Conrad heb ik ooit een zelfbouw regelingetje gekocht met twee sensoren,
Een in de boiler en een voor de zonnecollector.
je stelt de gewenste temperatuurverschil in en het geheel schakelt het pompje aan en uit.
Doet het al jaren naar wens.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: hoe circulatiepomp via de elec.voeding schakelen

Bericht door recumby »

update:
Ik heb naar de importeur van grondfos benelux gebeld. Dit kreeg ik te horen:

"oude" energieverslindende pompen mogen sinds begin dit jaar (2013) niet meer geproduceerd worden. Ze zijn wel nog bij veel groothandels verkrijgbaar. Hun standaardpomp (alpha2) kan zonder probleem geschakeld (aan/uit) worden via de voeding ook al zitten er electronische componenten in voor de regeling.

Ik veronderstel dus dat ook andere energiezuinige pompen van de grote merken ook wel geschikt zullen zijn om via de voeding te schakelen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: hoe circulatiepomp via de elec.voeding schakelen

Bericht door deleted »

Onlangs zo'n zuinige zelfregelende pomp geplaatst (oude had de geest gegeven). Wilo stratos pico.
Deze verbruiken verbazingwekkend weinig energie ivgl met de oude.
Afhankelijk van de tegendruk die ze ondervinden schakelen ze zelf vermogen bij of af. (gaan enkele thermostatische radiatorkranen dicht, dan gaat de pomp ook in lager vermogen)
Dus als je een thermostatische regelklep voorziet, denk ik dat de pomp ook helemaal uit zichzelf kan 'schakelen'.
Moet dus niet 'hard' uit en aan gezet worden volgens mij ...
G
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: hoe circulatiepomp via de elec.voeding schakelen

Bericht door recumby »

de pomp zal gebruikt worden om de warmtewisselaar in mijn kachel te sturen!
(geen zelfregeling nodig dus)
Plaats reactie