zonnecollector op dakkapel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
k!ungel
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 nov 2013, 14:29

zonnecollector op dakkapel

Bericht door k!ungel »

ola iedereen!
Op het platdak onze nog te bouwen dakkapel wil ik graag een zonnecollector plaatsen.
Nu heb ik ook een aanbieder gevonden die een dakkapel levert, met ingebakken collector als het ware.
Die ligt dan in het dak direct onder de EPDM folie.
Ik vraag me af dat het overwegen waard is. Cosmetisch is het natuurlijk veel mooier. Maar zou het ook werken? Heeft zo'n platte opstelling geen enorme last van vuil dat er veel minder goed afspoelt dan van een schuine collector? Opbrengst per m2 is natuurlijk ook minder door de ongunstiger hoek van instraling; alhoewel dat misschien niet heel veel is. Ook de schuine zo max. 15gr komen te staan om het nog een beetje toonbaar te houden (voorzijde huis). Voordeel is weer wel dat de in-dak-collector zo maar 10m2 kan bedragen (=hele dakoppervlak).
Volgens de verkoper is het natuurlijk allemaal geen probleem, maar dat zou ik denk ik ook zeggen als 'm probeerde te slijten ;)
bedankt alvast voor het meedenken!
als het rammelt, zit het nog vast
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnecollector op dakkapel

Bericht door pelletpower »

vaccuumbuizen? maar dat is een andere discussie.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: zonnecollector op dakkapel

Bericht door benthuis »

Ik heb de pagina van een aanbieder bekeken.
Ze doen een hoop beweringen waar ik vragen bij heb.
De amorfe PV panelen over de collector....
Ik zou zelf niet kiezen voor deze gewaagde combi van onbeproefde/ongeteste en uitgebreide techniek.

Idd dan liever een groot oppervlak van horizontaal geplaatste buizen.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
k!ungel
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 nov 2013, 14:29

Re: zonnecollector op dakkapel

Bericht door k!ungel »

Geldt voor vacuumbuizen niet behoorlijke minimale hellingshoek?

@ Benthuis: je bedoelt bijvoorbeeld de bewering dat de zonnecollector zou zorgen voor de koeling van de PV panelen en daarmee voor een ho(o)g(er) rendement? M.a.w. we hebben het over dezelfde aanbieder?
Laatst gewijzigd door k!ungel op 15 nov 2013, 05:25, 1 keer totaal gewijzigd.
als het rammelt, zit het nog vast
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: zonnecollector op dakkapel

Bericht door benthuis »

Jup, niet gehinderd door veel ter zake doende technische kennis....
Op een zwart, plat dak, met isolatie eronder moeten die dingen echt schompes warm worden...
Kan de houdbaarheid niet ten goede komen en het rendement evenmin. Tenzij het koelend vermogen echt formidabel is.
Maar verwacht dat niet, want zelfs het retour water is na een paar uurtjes zon erg heet.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: zonnecollector op dakkapel

Bericht door Dutch John »

Volgens mij kun je een collector beter verticaal tegen een muur plaatsen dan horizontaal op een plat dak. De laatste geeft je 's zomers een pak warmte die je moet dumpen, terwijl je in de winter meer vraag hebt, maar niet kunt oogsten.

Ik verbaas me dat er zoveel mensen in m'n omgeving zijn die geen panelen of collectoren willen, omdat "het niet uitziet". Terwijl ze zelf ook niet de knapste zijn...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: zonnecollector op dakkapel

Bericht door Pietje »

Dutch John schreef:Ik verbaas me dat er zoveel mensen in m'n omgeving zijn die geen panelen of collectoren willen, omdat "het niet uitziet". Terwijl ze zelf ook niet de knapste zijn...
Nee, precies. Dan wordt het wel heel lelijk samen... 8)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: zonnecollector op dakkapel

Bericht door deleted »

Pietje schreef:
Dutch John schreef:Ik verbaas me dat er zoveel mensen in m'n omgeving zijn die geen panelen of collectoren willen, omdat "het niet uitziet". Terwijl ze zelf ook niet de knapste zijn...
Nee, precies. Dan wordt het wel heel lelijk samen... 8)
Als ze op ooghoogte staan zou je kunnen overwegen om die types te nemen met een parabolische spiegel.

G
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: zonnecollector op dakkapel

Bericht door bas-hilversum »

k!ungel schreef:Geldt voor vacuumbuizen niet behoorlijke minimale hellingshoek?
Vacuümbuizen met een heatpipe er in hebben een hellingshoek van tussen de 15 en 85 graden nodig. Direct doorstroomde buizen (U-buis of concentrische buizen) kunnen onder iedere hoek gemonteerd worden.
Bas.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnecollector op dakkapel

Bericht door pelletpower »

Waarom kunnen heatpipes niet vertikaal?
Gebruikersavatar
k!ungel
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 nov 2013, 14:29

Re: zonnecollector op dakkapel

Bericht door k!ungel »

Vandaag contact gehad met de aanbieder. De collector is niet bedoeld voor warm water in je zonneboiler maar voor WKO, lage temp. verwarming, dat soort werk. Dan is het koelend vermogen van zo'n ding voor de pv-folie waarschijnlijk best goed; grote hoeveelheden water die een beetje opgewarmd worden.
Hoe dan ook, voor mijn toepassing niet geschikt. Weten we dat ook weer.
als het rammelt, zit het nog vast
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: zonnecollector op dakkapel

Bericht door bas-hilversum »

pelletpower schreef:Waarom kunnen heatpipes niet vertikaal?
Een van mijn klanten (in Zweden, waar de zon vaak laag staat) heeft proefondervindelijk vastgesteld dat het maximaal vermogen enorm toeneemt als hij van de normaal afwijkt. Zelfs als het maar een paar graden is. Voor de stagnatietemperatuur maakt het geen significant verschil. Dat heb ik zelf gemeten.
Mijn theorie is dat de circulatie in een rechte heat pipe verbetert als er een duidelijke stroomrichting is.
Bas.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnecollector op dakkapel

Bericht door pelletpower »

Ok Bas, dankje. Er zou dus een stroming langs de achterkant van de heatpipe naar beneden zijn er langs de voorkant weer omhoog als ik je goed begrijp? Is het mogelijk heatpipes volgens leegloopprincipe te laten werken? Ik weet dat er een bedrijf is in NL die de pipes uit China laat komen en de zaak enigszins modificeert. In samenwerking met een pv-paneel met de pomp moet dan toch een erg simpel systeem te construeren zijn. Was jij dat met de circulatiepomp op een pv paneel?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: zonnecollector op dakkapel

Bericht door Tim »

Pellet,

Een heatpipe is gevuld met een beetje vloeistof. Dit verdampt onderin en het gas stijgt op door de dunne pijp. Bovenin zit wat een dikkere knop die in de header wordt gestoken. Omdat hier kouder sww of cv water doorloopt condenseert het weer naar onder.

Op de kop werkt dit dus niet. Welke hellinghoek minimaal is weet ik niet.



Tim
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnecollector op dakkapel

Bericht door pelletpower »

Die minimale hoek interesseert me niet zo, het is meer de maximale. Als ik nu naar het dak van de loods kijk , dan scheert daar juist zo zon overheen rond de middag. Dakhelling is 20gr. Zonnecollector zou dan 70gr mooi zijn. Esthetisch is vlak aan de wand het mooiste, en makkelijkste. Telkens kom je echter een maximale hoek tegen van 85 gr. Krijg er nu een beetje een idee van waarom.
Een ander ding is leegloop en pv-circulatiepomp. Dan zou er naar mijn idee het ideale systeem ontstaan.

Aangezien k!ungel toch al tot de conclusie is gekomen dat horizontale collector een slecht idee is, hoop ik dat zijn tpoic vervuild mag worden.
Plaats reactie