Prity am w12 hout cv aansluit schema

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Prity am w12 hout cv aansluit schema

Bericht door MaartenB »

Hoi Stef,

dat geklots houdt vanzelf op, het beetje lucht wat er in zit los langzaam op in het water bij koude temperaturen en/of wordt getransporteerd. Bij hogere temperaturen komt de lucht weer vrij, en na iets meer dan een week was het bij ons weg (via ontluchtingsventiel).
Wij hebben hier een vergelijkbaar probleem. Hier zit een esbe mengventiel die vaststaat op 60 graden. Als ik flink opstook, en het uitgaande water is 70-80 graden, dan staat het ventiel flink open en dan worden bij ons de 'problematische' radiatoren wel warm. Maar als het vuur iets gedoofd is, en het uitgaande water 65 graden of lager is, dan werkt de pomp voor 80% (schat ik) op het korte circuit en maar 20% over het cv circuit omdat het mengventiel flink knijpt. In dit geval worden niet alle radiatoren meer even warm.
Ik moet zeggen dat in de loop van de tijd (1-2 week) er volgens mij meer lucht uit het circuit is en het hele systeem beter werkte. Ook scheelt het een boel als het huis eenmaal op temperatuur is, want dan is de aanvoer richting mengventiel ook warmer en zal deze dus minder knijpen. Nu hebben we net weer het circuit leeg moeten halen ivm aansluiting van boiler (zie andere thread), dus ook hier weer veel lucht. Het helpt ook altijd goed om alle radiatoren behalve de problematische dicht te doen om luchtbellen er door te drukken. Hopelijk heb je hier wat aan.

groeten,

Maarten
stef110
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 okt 2013, 11:58

Re: Prity am w12 hout cv aansluit schema

Bericht door stef110 »

vandaag wat geëxperimenteerd met een lagere pomp snelheid voor de hout kachel, hierdoor haal ik nu een delta T van ongeveer 7 a 8 graden.
Hopelijk gaat na van loop van tijd dat lucht er uit en neemt het water nog meer warmte. Het terug gaande water heb ik vandaag ook weer wat verhoogt naar ongeveer 80 graden het vuur brand nu veel beter.

stef
JantjeV8
Berichten: 4030
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Prity am w12 hout cv aansluit schema

Bericht door JantjeV8 »

Lucht kan absoluut een spelbreker zijn de eerste dagen. Waarschijnlijk heb je met leidingwater afgevuld, dat is heel zuurstofrijk en voordat die zuurstof zich in grotere bellen heeft verzameld en de ontluchters bereikt heeft kun je goed 2 weken verder zijn. Ik zou de komende week iedere dag even de ontluchters langslopen in elk geval.

In je laatste post schrijf je dat je de retourtemp op 80grC hebt ingesteld?? Beetje hoog of niet, of bedoel je iets anders.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Prity am w12 hout cv aansluit schema

Bericht door MaartenB »

Bedenk wel, dat door een lagere pompsnelheid, je wel een hogere deltaT krijgt (retour moet warmer worden), maar de hoeveelheid water die je door je circuit pompt lager is. Netto heb je bijna dezelfde energieoverdracht alleen minder debiet (wat er bij ons voor zorgt dat ie erg veel moeite heeft bij 2 radiatoren te komen. Gisteren hadden wij meer succes door de kachel eerst flink hoog op te stoken, werkte beter om een dubbele hoeveelheid in 1x te stoken dan dat te verdelen over een lange periode. We hoorden van meerdere kanten al dat het ongeveer een seizoen duurt voor je goed leert stoken :)
stef110
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 okt 2013, 11:58

Re: Prity am w12 hout cv aansluit schema

Bericht door stef110 »

Ik laat ook een drinkwater boiler op, in deze stand merk ik dat een lage pomp snelheid de boiler veel sneller opwarmt dan snel pompen. Ik wacht nog even af wat het rendement van de kachel doet de komende tijd. Voordat ik weer dingen ga aan passen. Ik heb inderdaad de retour nu op 80 staan, we hebben de kachel eerst al een aantal zonder water gestookt, als ik het water op 60 of 70 zet brand het naar mijn mening slechter. Wanneer ik hem opschroef maar 80 brand het ongeveer vergelijkbaar als zonder water.

stef
stef110
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 okt 2013, 11:58

Re: Prity am w12 hout cv aansluit schema

Bericht door stef110 »

gisteren middag even op het dak wezen kijken in het rookgas kanaal, en ik schrok wel een beetje van wat ik zag.
Ik was op het dak gaan kijken, omdat ik van de week ook een zelfde aanslag aan de binnenkant van de kachel zag.
Wat je ziet is dat creosoot? de kachel brand nu ruim een maand waarvan de laatste 10 dagen met water in het systeem.
Zins dien viel mij de aanslag aan de binnenkant van de kachel op. Je veegt deze er heel makkelijk van af met een kwast.

Afbeelding

Ik heb gisteren avond nog een keer geprobeerd, de water temperatuur wat op te schroeven, 85 in en 90-92 uit veel verder wil ik niet gaan.
Of ga ik nu juist te hoog en is dat ook niet goed? ik vermoed dat deze aanslag komt door slechte verbranding door te lagen temperatuur?
Soms brand het vuur slecht, slechter dan ik me kon herinneren toen er nog geen water in de kachel zat.
Zou het kanaal nu al geveegd moeten worden het is een kanaal 150 rvs dubbel wandig.

ik hoor graag van jullie.

stef
stef110
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 okt 2013, 11:58

Re: Prity am w12 hout cv aansluit schema

Bericht door stef110 »

nog twee foto's

Afbeelding

na de camera ook iets verder de kachel in te steken zag ik boven op de eerste warmte wisselaar een hele berg van het stof liggen.

Afbeelding

stef
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Prity am w12 hout cv aansluit schema

Bericht door MaartenB »

Volgens mij is het niet de bedoeling zonder water in de warmtewisselaar te stoken, wij kregen het advies dat niet te doen. De warmtewisselaar wordt zonder water erin nml veel warmer.
JantjeV8
Berichten: 4030
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Prity am w12 hout cv aansluit schema

Bericht door JantjeV8 »

Een foto is lastig te beoordelen. Maar mijn inox pijpelarij ziet er zo niet uit van binnen, als ik daar tegen aan sla valt het stof naar beneden en zie je de pijp zelf.
Dit ziet er wel wat koekerig uit.

Dus het lijkt er op dat OF je hout te nat is, OF je vuur niet heet genoeg wordt.
stef110
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 okt 2013, 11:58

Re: Prity am w12 hout cv aansluit schema

Bericht door stef110 »

Het is een tijdje stil geweest, ik heb ondertussen een open verdeler samen met een extra pomp geplaatst tussen hout kachel en het cv systeem. Nu werkt het als een zonnetje alle radiators worden mooi geleidelijk warm niet extreem heet maar wel genoeg om het huis op te warmen. De open verdeler bestaat uit twee 1,5 duims T stukken met een pomp en een terugslag klep zo dat in gas ketel bedrijf de open verdeler niet word opgewarmd.

Afbeelding

Nu het huis lekker opwarmt schakelt de thermostaat ook regelmatig uit waardoor de boiler ook goed opgewarmd wordt. Nu kan de hout cv enkel maar de bovenste 100 liter op warmen als het vuur lekker brand is dit redelijk snel op temperatuur terwijl de overige 200 liter onderin gewoon koud blijft. Nu zit ik met het idee om ook de onderste warmtewisselaar te gaan benutten voor de hout cv. Alleen word deze nu gebruikt door de zonneboiler. Ook zou ik graag de zonnecollector enkel in de winter boven laten verwarmen. Dit omdat hij kwa vermogen veel te klein is voor in de winter en als hij alleen de bovenste 100 liter hoeft te verwarmen dit sneller gaat dan de volledige 300 liter.
De door mij genoemde "hybride" modes is ook al een aantal keer actief geweest alleen echter maar voor een klein aantal minuten, omdat de warmte meteen uit de boiler is en er ook meteen bijvoorbeeld 80 graden water het cv systeem word in gepompt. Terwijl als de hout cv draait het cv water ongeveer maar 40 graden is, en dat is tot zo ver genoeg gebleken.
Ik zou daarom graag ook een thermostaat kraan willen plaatsen in de "hybride modus"

http://gallery.svitterzon.nl/cache/albums/hout%20cv/2014-01-06%2020.59.16.jpg

Het volgende schema heb ik hier voor bedacht. Ik hoop dat het een klein beetje duidelijk is. Door de twee drieweg kleppen is het mogelijk om zonnecollector boven te zetten en de hout cv beneden of andersom. ook heb ik een mengkraan bij de hybride pomp ingetekend. Ik zou dan de onderste 200 liter kunnen afkoelen door het huis op te warmen en nog wel de bovenste 100 liter voor warm water kunnen benutten.

Ik hoor graag feedback op dit idee.


stef
Laatst gewijzigd door kockie op 06 jan 2014, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: thumbnail van plaatje gemaakt ivm forumopmaak (klikbaar)
stef110
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 okt 2013, 11:58

Re: Prity am w12 hout cv aansluit schema

Bericht door stef110 »

Ik loop nog steeds met bovenstaand idee in me hoofd, wat voor soort platenwisselaar zou ik nodig hebben als ik er glycol door heen wil laten lopen?
zo iets? http://www.internetwebshop.nl/webshop/b ... 44_kW.html

stef
stef110
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 okt 2013, 11:58

Re: Prity am w12 hout cv aansluit schema

Bericht door stef110 »

Zo van het weekend een extra zonnecollector bij geplaatst, nu 48 buizen in plaats van 24. Gisteren is de thermostaat een keer aan geslagen en heb de benodigde warmte uit het vat kunnen halen ketel is niet aan geweest :D Binnen kort komen aan de andere kant van dak nog een aantal zonnepanelen bij.

http://gallery.svitterzon.nl/cache/albums/Zonneboiler/2014-05-03%2016.38.27.jpg

stef
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Prity am w12 hout cv aansluit schema

Bericht door MaartenB »

Wat is je ervaring met de platenwisselaar, heeft de 44kW capaciteit genoeg? Verder was ik benieuwd hoe dit schema voor de rest bevalt.
stef110
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 okt 2013, 11:58

Re: Prity am w12 hout cv aansluit schema

Bericht door stef110 »

Heb dit schema nog niet gebouwd, wat ik nu eigenlijk wil doen is het toegangsluik wat onderin de boiler zit er uit halen.
Een nieuwe deksel maken maar daar aan een spiraal, eigenlijk een 3e warmte wisselaar in het vat.

stef
stef110
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 okt 2013, 11:58

Re: Prity am w12 hout cv aansluit schema

Bericht door stef110 »

Een van de dingen die ik ook nog graag wou doen is het netjes maken van de meet en regel techniek.
Heb nu een Sarel kast met daar in:

2x 8v relais board
1x arduino mega
1x raspberry pi nu met wifi maar straks gewoon vaste lan
1x geschakelde 5v voeding
1x kWh meter voor het bijhouden van stroom verbruik
1x 20*4 display voor weergeven van temperaturen

Afbeelding


Ben nu bezig met het maken van computer programma waar mee ik alle instellingen simpel kan veranderen. Zonder telkens de arduino opnieuw moet flashen.

stef
Plaats reactie