Oude Accumulatiekachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
eihpos
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2013, 21:56

Oude Accumulatiekachel

Bericht door eihpos »

Hallo iedereen,
ik ben pas verhuisd naar een studio met een accumulatiekachel. Het is een redelijk oud toestel en ik vind er nergens een gebruiksaanwijzing van. Ik las al verschillende tips om die te gebruiken maar ben nog steeds niet echt zeker.
Kan iemand mij wat uitleg geven over hoe ik die moet opladen enz?
Er zit een cirkel op het voorpaneel met een driehoekje-1-2-3, op het zijpaneel zit een ronde knop (stand 1 tot 6) een knop met een ventilator (als ik die opzet brand er een oranje lichtje) en dan een knop met I-O.
Alvast bedankt!
Groetjes
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Oude Accumulatiekachel

Bericht door ritsaert snijder »

Eihpos,
een paar foto's zouden kunnen helpen!
groet!

Ritsaert
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Oude Accumulatiekachel

Bericht door gerard »

:shock:
eihpos schreef:Kan iemand mij wat uitleg geven over hoe ik die moet opladen
Die laadt je op met stroom...
Ik raad je aan om naar de energiewinkel te gaan en daar een zak ecostroom te kopen, en vergeet vooral je portemonnaie niet mee te nemen.....
Even een hint: je bent hier op het Ecologieforum :fff
groet, Gerard
rikdevreese
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 feb 2013, 18:14

Re: Oude Accumulatiekachel

Bericht door rikdevreese »

Idd die dingen zo snel mogelijk wegdoen, zijn duur, onefficiënt en weinig flexibel in verbruik.

Ik vermoed dat je in België woont, daar zijn die dingen nogal gepromoot in de jaren 1980, mijn ouders hadden die ook staan.
's Nachts worden ze opgeladen met nachtstroom (bedoeling was dan ook om de belasting van de kerncentrales te spreiden en deze ook 's nachts te laten renderen), om overdag de opgeladen warmte af te geven, al dan niet geforceerd (door de ventilator)
Ik vermoed dat I/O aan-af is ('s nachts al dan niet opladen). Knop 1-2-3 is het vermogen dat je wil opladen 's nachts. De knop met ventilator en 1 t.e.m. 6 gebruik je om de warmte-afgifte te verhogen (meer ventilator-toeren = meer warmte uit de accumulatiestenen in de lucht sturen, maar wil ook zeggen dat de opgeslagen warmte sneller opgebruikt wordt).

In een (huur?)studio heb je niet zoveel alternatieven, maar je zou kunnen het dak/plafond sterk isoleren (ook aangewezen als je toch nog de accumulatiekachel zou willen blijven gebruiken) en een pelletkachel gebruiken (als je een doorvoer voor de rookgassen hebt/kan steken).
Plaats reactie