Marini's batch rocket bell

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Marini's batch rocket bell

Bericht door Tim »

Lieve,

Andersom: Als je niets probeert, blijf je altijd bang....

Tim
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Marini's batch rocket bell

Bericht door marini »

ik denk dat Ritsaert snijder hier eigenlijk een goede visie op heeft, je begint met een matige massa waarna je hem naar believe verzwaard tot hij nog het geleverde vermogen kan leveren.

Bang, als je een kachel van enkele duizenden euro's mis koopt, daar word ik nu bang van se...
Het is psychologisch, bij gemaakte beslissingen zit het in de natuur van de mens om ze nadien ook als goede beslissingen in te delen, zelfs als je die objectief niet zo goed zou vinden.
Anders krijg je een depressie.

Ik ben dus niet bang van een kachel te bouwen en terug half af te breken maar dan wil dat wetenschappelijk degelijk onderzoeken.
Die TEsto 330 ben ik dus voor de week verlof toch wel vergeten mee te nemen zekers, nog steeds geen metingen maar de schouwtemperatuur zegt al veel.

Blijft de overbemeten schouwdiameter, 200mm geïsoleerde buis voor en R177 is dus duidelijk te veel van het goede.

Verder krijgt mijn R177 snel de hik, iets te veel hout en het is van dat zeker bij een tweede of derde stook. Ook hier haal ik het idee van Snijder aan, vuurkamer moet niet perse geisoleerd worden.
Ik vermoed dat een te hoge vuurkamertemp te veel houtgas produceerd, stoken als een open haard krijgt de hik dan wel weg maar een schouwtemperatuur van 200° is nu niet bepaald efficient te noemen.
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Marini's batch rocket bell

Bericht door marini »

Ik sta niet bepaald bekend om mijn geduld, maar hier heb ik toch 2maand over gedacht. De buitenste mantel van mijn rocket is verleden tijd.
Ik heb de kachel voor het lemen geschilderd met een soort hechtingslaag, die zet een structuur op de muur en zowel niet poreuse als poreuse delen krijgen min of meer de zelfde manier van hechten. Allé dat zegt de verpakking toch, en hij is dus even wit.... Morgen lemen.
Bijlagen
DSC_0139.JPG
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Marini's batch rocket bell

Bericht door Pietje »

Marini, hoe is het nu (na twee maanden) met de "hik" en de schouwtemperatuur? Als je gaat lemen wordt het nog meer werk om de binnenkant aan te passen. Ik ga er van uit dat je inmiddels tevreden bent?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Marini's batch rocket bell

Bericht door ritsaert snijder »

Marini,
Dat het niet perse noodzakelijk is om de vuurkamer is niet een idee van mij, het is de opzet van het ontwerp van Peter; alleen de riser moet perse heel heet zijn.

Maar hoeveel kilo hout stook je per batch/ per dag?
groet!

Ritsaert
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Marini's batch rocket bell

Bericht door marini »

Ik stook een kilo of 2 max, anders krijgt hij de hik, ik vermoed dat de schouw te sterk trekt. Iets wat tot nu toe nooit is waargenomen denk ik.
Ik moet nog altijd die meter eens meebrengen van mijn werk dan krijg ik een beter inzicht waarom en wat er gebeurt.
Neemt niet weg dat de massa dus wat groot was . Vandaar dus de tweede mantel verwijderd en terug geleemd rechtstreeks op de binnenkamer.
Eerste indruk is dat hij een pak kleiner is geworden. en sneller zal hij ook zeker worden want we dachten dat hij koud was maar na dus de buitenmantel weg te nemen was de binnenmantel toch nog aangenaam warm.
Vandaar de eerste leemlaag aangebracht samen met versterkingsnetten die rondom zijn gewikkeld. volgende week of zo de afwerklaag aanbrengen.

Wanneer mag je terug gaan stoken in deze configuratie? Ik zou niet willen dat de leem er terug afvalt....

foto van werk in progress
Bijlagen
DSC_0140.JPG
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Marini's batch rocket bell

Bericht door marini »

toch wel na een jaar moeten ontdekken dat deze topic nooit een afgewerkte kachelfoto kreeg,
en het 2dplan nog een oud was met dubbele muur, dat is ook al een jaar geleden....
bij deze de definitieve versie van mijn rocket177.
foto zal voor morgen zijn.
Bijlagen
R177 versie 05 dec2014 met enkele muur.pdf
(471.67 KiB) 191 keer gedownload
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Marini's batch rocket bell

Bericht door Lieve »

En een verslag na 1 jaar werking?
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Marini's batch rocket bell

Bericht door marini »

bijgevoegd de laatste stand van afwerking , het is een grondleemlaag van 150euro hier bij de bouwhandel gekocht. Ik moet hem van de zomer nog eens afwerken met een afwerkkleurlaag maar ik weet nog niet welke vloer er bij komt.

wel een kort verslag, als je de draad vorig jaar wat gevolgd hebt dan heb ik stelselmatig een ontwerp opgebouwd met tekening en kreeg ik hier van onze goeroe en kleinere goeroe's feedback, ik ben daar nog altijd blij om want zonder de ervaring van de verschillende zelfbouwers hier zou dit project nooit zo'n mooi resultaat geworden zijn. En gebruikerservaring? Wel, super. Ik heb de traphal een deur gegeven zodat de warmte niet wegliep, en dan is dit huis blijkbaar zelfregelend. Het is hier altijd 20-21° hoe hard of hoe zacht ik ook stook. (edit, we zitten hier soms in Tshirt ik ben er niet meer zo zeker van of het huis zelfregeld is)'s avonds kan ik starten met een afgastemperatuur van 50° en tegen het einde van de avond gaat die naar 100-120°, de kachel straalt dan echt. Als je beneden komt loop je als het waren in de straalzone en dan voel je echt de warmte. Het stoken zelf is moeilijker, het aansteken gaat vanzelf, een aanmaakhoutje even aansteken met het brandertje en klaar, maar het vullen daar moet ik voorzichtig mee zijn. Zoals riser aan aangaf had ik de vuurkamer niet moeten isoleren, alleen de riser. Bij te veel klein hout(ik stook met palletten) dan gaat er te veel oppervlakte aan het branden. Dan moet de deur even op een kiertje en dan 5min later is dat terug beter. Nog beter is dikkere balken of stronken in een aangestoken vuur te leggen. dan ben je echt een uur gerust. Nu zetten we een kookwekker op een half uur om eventueel bij te vullen of om de kleppen dicht te zetten. Die kleppen dan, een bypass klep op een schouw van 200mm is belachelijk, die trekt altijd, zelfs als de afsluitkleponderaan links( voor de niet allerte, hij is in spiegelbeeld opgebouwd) toe staat brult hij ,iets zachter wel, toch verder. 85% toezetten is dus eigenlijk beter 85% toezetten van de 177 niet van de diameter 200 want dat helpt dus niet. Die bypass klep op een Tstuk juist ter hoogte van het einde van de riser is dus overbodig met die schouw van 10m recht naar boven. Verder moet ik op het einde van het stookseizoen een centrigugaalfilter maken om de assen buiten te scheiden die nu onderaan de bell ligt. Ik heb namelijk op het einde van de stook geen assen! Alleen nagels, veel nagels. Ondertussen een hele bak vol nagels. Nu die assen zijn natuurlijk niet allemaal verdwenen, nee die liggen beneden in de bell dus en die kunnen daar op de duur wel eens te veel worden, maar om nu met de stofzuiger een 50l assen weg te halen dan is de stofzuiger wel vermoord denk ik. Vandaar een voorafscheider dus. Ik heb hier nog wel zo'n ijzeren aspot die ik daar wel kan voor gebruiken.
Temperaturen van de kachel zijn nu buitenzijde tot een 70°, de bovenzijde is meestal handwarm 30-40° want die is met isolatie en 10cm dik. Mijn kachel straalt dus alleen aan de zijkanten. Ook in de ochtend is hij nog warm maar je voelt dat hij de meeste warmte dan wel kwijt is. Het is nog net aangenaam in de leefruimte, 's ochtends steken we hem dan nog een keer aan met een bijvulling, voor ik ga werken sluit ik hem dan af.
In de vroege avond is het dan toch nog niet ijskoud, het blijft zijn warmte afgeven. Maar dan zijn we de dag rond. Nu tijdens het verlof is het gewoon decadent. Wanneer we goesting hebben stoken we, met de regelmaat van de klok dus want het deurtje geeft dan een extra warmteboest. Het is hier dag en nacht 20graden. Houtverbruik , dat is een lastige, ik zou nog eens moeten wegen maar ik vermoed een dikke 20kg per dag toch. Het is een bak van 65l die ik los vul met plankjes, tijdens een weekdag is dat een bak per dag maar nu is dat 1.5bak, maar dat zegt natuurlijk niets zolang je de kg niet weet.(edit) Ik sta er van versteld hoeveel gas ik nodig had want nu besef ik bij iedere plank of ik warmte nodig heb, ik heb ondertussen 3deuren geplaatst.
Samengevat, samengevat, ik ben tevreden...heel tevreden
ps Peter, ben je al verhuisd ? kan ik nog eens twee flessen wijn opsturen, ....( Peter zou ondertussen een kelder met gekregen wijn moeten hebben vind ik, hint)
Bijlagen
afgewerkt.jpg
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Marini's batch rocket bell

Bericht door peterberg »

Hi Marini,
Ja ik ben verhuisd, we wonen nu bijna 7 maanden op ons nieuwe adres. En nee, ik heb geen kelder vol wijn, zelfs geen kelder... :mrgreen:
Maar ik hou mij aanbevolen voor een beginnetje, ik stuur mijn adres per PB.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Marini's batch rocket bell

Bericht door WernerDeJong »

Ha Marini,

Dank je wel voor je uitgebreide verslag. Een suggestie voor de spijkers in de as.
Vandaar een voorafscheider dus.
Haal een magneet door de assen heen en je zult blij verrast zijn ;)
Plaats reactie