'rocket/bell, bi-heated'

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: 'rocket/bell, bi-heated'

Bericht door deleted »

Zwaarder en lichter zijn inderdaad de juiste begrippen.

Afkoelende lucht (of water) zal daarom niet zomaar gaan zakken, enkel als de lucht eronder warmer is zal het werkelijk zakken. In een buffervat blijft de gelaagdheid bijvoorbeeld in stand ook al koelt hij af. Er gaat dan niets 'draaien'.

Bij een warme luchtballon is het ook de draagkracht van de koude luchtlagen die de hoogte van de ballon bepaalt (samen met het gewicht van de ballon+bijbehoren en het verschil in gewicht tussen de hete lucht in de ballon en het equivalent van het gewicht die de lucht heeft (op die hoogte/ die 'laag') die de hete luchtballon inneemt ).
Om het verschil duidelijkte maken: een luchtballon, gevuld met hete lucht, zal niet 'opstijgen' in het luchtledige hoe heet de lucht ook opgestookt wordt. Het is namelijk de koude lucht die de warme lucht gaat 'dragen'.


Daarom als je de twee spouwen onderaan openmaakt zal hier 'kamer'lucht invallen van pakweg 20°C. Die lucht zit daar in de twee kanalen en draagt de warme lucht in de twee kanalen. Nu kan je die warme lucht in de twee kanalen nog verder gaan opwarmen, maar de koude (kamer)lucht blijft die twee kolommen gewoon dragen.(en stel dat hij een beetje mee opwarmt, dan wordt hij terug weggeduwd door 'nieuwe' koude kamerlucht').
Inderdaad net als een luchtballon. Het is ook in een luchtballon niet zo dat als je de luchtballon verder opwarmt dat de lucht begint te 'draaien' en er uit de opening vanonder (warm) uitstroomt. Als warmte toevoert zullen de luchtlagen in de ballon gewoon steeds warmer worden.
Eventueel zal door de overdruk die dit creeërt (warme lucht zet uit)in de ballon op een bepaald moment de ballon niet meer uitzetten(elasticiteit van het zeil heeft limieten) en zal er onderaan door die overdruk wat warme lucht ontsnappen. Dat is echter de 'koelste'lucht uit de onderste laag van de ballon. En dat ontsnapt maar tot de druk in de ballon terug in een nieuw evenwicht zit.

G
martinus
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 okt 2011, 15:08

Re: 'rocket/bell, bi-heated'

Bericht door martinus »

Een hoop verhalen.
Beelden zeggen zoveel meer. Op verzoek een langere opname deze keer.
View My Video

Of deze; korter, met dezelfde inhoud, in een andere jasje.
View My Video
Ik ben er nu wel klaar mee.
Gegroet,
Maarten
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: 'rocket/bell, bi-heated'

Bericht door Pietje »

Hoi Maarten,
Ik heb allebei de filmpjes bekeken, maar ik begrijp niet wat je er mee wilt duidelijk maken. Wat ik zie is dat lucht onder in de spouw gezogen wordt en bovenaan de spouw weer verlaat. Dat lijkt me niet bijzonder, maar ik wil wel graag weten wat er voor speciaals aan is.

En het kaarsje met de lucifer er boven: waar staat die ergens? Boven of onder in?

Nog even iets over de naam: ik zie geen rocket stove, maar wel een gewone stalen kachel die een bell aan het verwarmen is. Klopt dat?

Groetjes,
Peter
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
martinus
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 okt 2011, 15:08

Re: 'rocket/bell, bi-heated'

Bericht door martinus »

Pietje schreef:Ik heb allebei de filmpjes bekeken, maar ik begrijp niet wat je er mee wilt duidelijk maken. Wat ik zie is dat lucht onder in de spouw gezogen wordt en bovenaan de spouw weer verlaat. Dat lijkt me niet bijzonder, maar ik wil wel graag weten wat er voor speciaals aan is.
De koude buitenlucht van 16C die aangezogen wordt in de onderste opening gaat 10cm in het buitenste kanaal naar beneden en door het binnenste kanaal helemaal omhoog en in het buitenste kanaal weer naar beneden, tot 30 cm boven de ingaande opening, waar de lucht uittreedt met een temperatuur van 60-70C. Ik weet niet of deze beweging speciaal is. Men zegt dat de aangezogen lucht omhoog zou moeten gaan of naar binnen 'valt' en dat een verzadigings/evenwichtspunt bereikt zal worden waarmee deze beweging stilvalt. Ik laat met dit filmpje zien dat deze drie veronderstelde feiten hier niet gebeuren. Hoe dit kan weet ik ook niet. Ik constateer alleen deze beweging. De uitleg laat ik liever over aan mensen die hier verstand van hebben. Ik heb wel mijn vermoedens geventileerd maar die kan ik niet onderbouwen.
Pietje schreef:En het kaarsje met de lucifer er boven: waar staat die ergens? Boven of onder in?
Deze staat op dezelfde plek. onderin. En om precies te zijn 10 cm boven de bodem. De bovenste opening zit 30 cm hoger aan de andere kant. Op 40 cm dus van de bodem. De totale hoogte van de stalen koker is 124 cm. Dit geeft een beetje idee van de verhoudingen.
Pietje schreef:Nog even iets over de naam: ik zie geen rocket stove, maar wel een gewone stalen kachel die een bell aan het verwarmen is. Klopt dat?
Ja, dat klopt. Deze opstelling was een proefopstelling om te kijken of er circulatie zou optreden. De stalen kachel is hier gewoon een stalen kachel die een bell verwarmt verder niks. Hieromheen staan twee stalen mantels met wat ruimte ertussen. Deze vormen twee kanalen. Door met stalen platen te werken kon ik vrij eenvoudig met de kanaalbreedtes experimenteren. Ik ga er binnenkort eentje met een batch-rocket en stenen mantels maken.

Groet,
Maarten
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: 'rocket/bell, bi-heated'

Bericht door deleted »

martinus schreef: Men zegt dat de aangezogen lucht omhoog zou moeten gaan of naar binnen 'valt' en dat een verzadigings/evenwichtspunt bereikt zal worden waarmee deze beweging stilvalt. Ik laat met dit filmpje zien dat deze drie veronderstelde feiten hier niet gebeuren.
Men deed deze bewering in de opstelling waarbij de twee openingen boven elkaar stonden. Men vroeg om in deze opstelling langer te filmen en de vlam aan de boven- en onderrand te houden.
Maar men stelt vast dat dit niet getoond wordt, maar wel dat de opstelling weer gewijzigd is, maar men heeft wel een goed idee waarom dat zo is.. Niet dat het veel uitmaakt.

Martinus schreef:De koude buitenlucht van 16C die aangezogen wordt in de onderste opening gaat 10cm in het buitenste kanaal naar beneden en door het binnenste kanaal helemaal omhoog en in het buitenste kanaal weer naar beneden, tot 30 cm boven de ingaande opening, waar de lucht uittreedt met een temperatuur van 60-70C.
Vergeet het.
Antwoord op deze opstelling is vele posten geleden al door Peter gegeven:
Peterberg schreef:Het is niet logisch om te veronderstellen dat de naar binnen tredende lucht naar onder gaat, via het binnenste kanaal omhoog en via het buitenste weer naar beneden om halverwege weer naar buiten te treden. Die lucht heeft zoals ik het zie niet de veel grotere omweg maar gewoon de kortste weg gekozen, van onder naar boven.
Martinus schreef:Een hoop verhalen.
...
Ik ben er nu wel klaar mee.
Insgelijks
G
martinus
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 okt 2011, 15:08

Re: 'rocket/bell, bi-heated'

Bericht door martinus »

Ik vind het heel vervelend en jammer dat er in deze draad heel wat miscommunicatie plaatsvind.

Resume laten de proefopstellingen een aantal onverwachte waarnemingen zien.
- als er 2 openingen zijn die (recht of schuin) boven elkaar liggen wordt blijvend lucht aangezogen in de onderste opening. Deze lucht gaat niet direct naar boven maar (onverwacht) eerst naar beneden en komt er via het andere kanaal bij de bovenste opening weer uit.
- is er 1 of geen opening dan circuleert de lucht inwendig (en dat biedt mogelijkheid voor interessante toepassingen)
- deze beide bewegingen duren voort zolang de kachel brandt en er een temperatuurverschil tussen beide luchtkanalen is.


Is er animo voor een demonstratie dan ben ik bereid die te organiseren. Het ding mag uit elkaar gehaalt, ondersteboven gekeert en verder uitgetest worden. Graag zelfs. Ik ben uiteindelijk steeds meer benieuwd en kan niet wachten om het verder te optimaliseren. Omgeving Deventer-Zutphen.

Maarten
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: 'rocket/bell, bi-heated'

Bericht door marini »

als er 2 openingen zijn die (recht of schuin) boven elkaar liggen wordt blijvend lucht aangezogen in de onderste opening. Deze lucht gaat niet direct naar boven maar (onverwacht) eerst naar beneden
Is dat niet normaal? de lucht die naar binnengezogen wordt is veel kouder dan de interne lucht, zelfs onderaan, daardoor duikt die naar beneden. Alleen de lucht van de kaars is warmer. Dat heb je ook als je een raam open zet, de koude lucht van buiten duikt naar de grond. Allee dat dacht ik toch. :mrgreen:
martinus
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 okt 2011, 15:08

Re: 'rocket/bell, bi-heated'

Bericht door martinus »

.
Plaats reactie