Dat was 'm weer, de 1e stook 2013

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Dat was 'm weer, de 1e stook 2013

Bericht door JantjeV8 »

Morgen 1 oktober, maar nog geen kachel aan gehad. Ook geen aanleiding daar toe. Ik heb de indruk dat de volle spouw nu toch wel beter de kilte van de nachtelijke afkoeling weerstaat. Nog geen trui aan gehad, 's-ochtends geeft de thermostaat nog steeds rond de 20grC aan. Het zal er toch eerdaags wel van gaan komen, ik ben benieuwd of ik de isolatie in het stoken terug ga merken.
Van de week wel beide schoorstenen geveegd. Eigenlijk bij geen van 2 een noemenswaardige vervuiling. En helemaal mooi, beiden kurkdroog stof. Geen teerafzetting of andere troep. Laat de winter maar komen.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Dat was 'm weer, de 1e stook 2013

Bericht door Ruuben »

JantjeV8 schreef:Morgen 1 oktober, maar nog geen kachel aan gehad. Ook geen aanleiding daar toe. Ik heb de indruk dat de volle spouw nu toch wel beter de kilte van de nachtelijke afkoeling weerstaat. Nog geen trui aan gehad, 's-ochtends geeft de thermostaat nog steeds rond de 20grC aan. Het zal er toch eerdaags wel van gaan komen, ik ben benieuwd of ik de isolatie in het stoken terug ga merken.
Van de week wel beide schoorstenen geveegd. Eigenlijk bij geen van 2 een noemenswaardige vervuiling. En helemaal mooi, beiden kurkdroog stof. Geen teerafzetting of andere troep. Laat de winter maar komen.
nieuw draadje? :D
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Dat was 'm weer, de 1e stook 2013

Bericht door kockie »

Nee joh, gewoon lekker recyclen.

Hier is de bergkachel al een keertje aan geweest. Met een kleine lading hout. Eigenlijk "just for fun", maar het voelde de volgende ochtend wel weer lekker zo'n stralend middelpunt in de woonkamer :D .
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Dat was 'm weer, de 1e stook 2013

Bericht door mro »

Hier ook nog steeds 21,5gr in huis, meer dan genoeg voor ons. De komende week voorspellen ze opklaringen afwisselend met wat buitjes; ideale combinatie: huis blijft warm met enkele uurtjes zon en de regenput kan bijvullen. Met onze opslag van 2000L zijn we door de zomer geraakt zonder extra bijvullen met ongeveer 25% overschot.

Zoals het er nu naar uitziet zullen de cijfers voor gas/elektriciteit/water weer een stukje lager zijn dan vorig jaar, hiphoi...
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Dat was 'm weer, de 1e stook 2013

Bericht door guus »

De hout cv is van de week een keer gestookt om de buffer te laden.
Met water van 40 graden krijg je de boiler niet meer warm genoeg. :?
De circulatiepomp van de verwarming heeft de strijd opgegeven , dus toch maar eens de nieuwe gaan plaatsen :roll:
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Dat was 'm weer, de 1e stook 2013

Bericht door JantjeV8 »

Da's ook wel een goeie. Eerst controleren dat de pompen niet vast zitten, vooraleer er straks loeiheet water voor blijft hangen.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Dat was 'm weer, de 1e stook 2013

Bericht door Ruuben »

guus schreef:De hout cv is van de week een keer gestookt om de buffer te laden.
Met water van 40 graden krijg je de boiler niet meer warm genoeg. :?
De circulatiepomp van de verwarming heeft de strijd opgegeven , dus toch maar eens de nieuwe gaan plaatsen :roll:

ohnee... gouden regel... pompschakelaar of elke week even laten lopen :?
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Dat was 'm weer, de 1e stook 2013

Bericht door guus »

De circulatiepompen zitten op een timer die elke maand 10 min de pomp aanstuurt
De pomp zat niet vast maar de motor is doorgebrand :?
Vorig jaar had hij al wat moeite en toen bleek de condensator kapot te zijn.
De pomp was tweedehands toen hij er 12 jaar geleden in gezet is. :shock:

Voordat ik ga stoken controleer ik wel de ketel of de ventilator , de retour klep en de pomp nog werken.
Maar de rest van de installatie was ik deze keer vergeten :oops:
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Dat was 'm weer, de 1e stook 2013

Bericht door kockie »

Hier brandt de vergasser weer voor het eerst. Zover te beoordelen werkt alles. De ketel is al bijna op temperatuur, de eerste tekenen dat de buffer begint te verwarmen zijn er inmiddels....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie