Pagina 1 van 8

Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Geplaatst: 13 sep 2013, 00:26
door Paul Joosten
Vooruitlopend op een uitgebreide discussie geef ik hier alvast het schema van mijn installatie zoals ik dat voor ogen heb:

Afbeelding

De bedoeling is om met het fornuis het buffer te laden. De besturing zal gebeuren met een OEG KS2W en enkele relais. Thermosensoren type PT1000 worden geplaatst bij in- en uitgang van het fornuis en onder- en bovenzijde van het buffervat. Wanneer ergens in huis warmte nodig is wordt eerst het buffer benut. Wanneer dat onvoldoende warm is springt de CV bij. Warm water voor in de keuken en de badkamer blijft conform de bestaande situatie en wordt alleen door de CV opgewarmd.

Het gedeelte rechts van het buffervat is de bestaande situatie. De rest staat wel al min of meer op zijn plaats (buffervat en fornuis) maar moet nog worden aangesloten. Heb ik dingen over het hoofd gezien, vooral op gebied van veiligheid, kloppen de terugslagkleppen en dergelijke? Zijn er verbeteringen mogelijk? Graag de inleidende beschietingen door de alhier aanwezige deskundigen en alvast bedankt voor jullie hulp!

Paul

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Geplaatst: 13 sep 2013, 07:45
door kockie
Hoi Paul,

Al vast een paar opmerkingen: voor 1000 liter is 100l expansie aan de krappe kant. Reken met minimaal 12%(duitse vuistregel). Verder is de noodkoeling van je cv-kachel al vaker besproken en wat ons betreft niet te adviseren. Lees ook http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1945. Als je die koeling toch gaat toepassen raad ik je aan om een warmtewisselaar te plaatsen tussen je kachel en buffer.

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Geplaatst: 13 sep 2013, 08:30
door Dutch John
Oei.... maar liefst 6 pompen. Met een voor de hand liggende zonneboiler zouden er dat 7 worden. Trek je niet met 1.500 kWh per jaar. En da's een boel stroom om warmte uit hout te verdelen.....

Groet,
DJ

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Geplaatst: 13 sep 2013, 16:27
door Paul Joosten
kockie schreef:Al vast een paar opmerkingen: voor 1000 liter is 100l expansie aan de krappe kant. Reken met minimaal 12%(duitse vuistregel).
Daarover hoor ik verschillende geluiden.
Chicken Power schreef: in dit (zeer interessante!) topic "ca. 5 tot 7 % van de totale systeem inhoud."
en dat haal ik zo makkelijk.
Ik beschik nog over het oorspronkelijke expansievat van 18l dus die kan ik nog simpel in het systeem toevoegen. Mijn leverancier meende juist dat zoiets averechts zou werken omdat het zwakste van de twee de klappen (overdruk) zou opvangen en daarmee de ander feitelijk nutteloos zou maken. Ik kan daar niet over oordelen. Zo lang ze binnen hun werkingsgebied blijven (beneden de 3 bar en daar heb ik al het overdrukventiel voor immers) zou dat geen probleem moeten zijn lijkt mij. Toch maar weer toevoegen dus?
kockie schreef:Verder is de noodkoeling van je cv-kachel al vaker besproken en wat ons betreft niet te adviseren. Lees ook http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1945. Als je die koeling toch gaat toepassen raad ik je aan om een warmtewisselaar te plaatsen tussen je kachel en buffer.
Aansluiting op het drinkwaternet zal hooguit tijdelijk zijn. Zodra ik mijn regenwatersysteem operationeel heb wil ik dat gaan gebruiken, daarmee valt al een groot deel van de bezwaren weg denk ik. De hydrofoor levert weliswaar alleen druk wanneer er spanning is maar we stoken uitsluitend handmatig en kunnen dus onmiddellijk ingrijpen wanneer de spanning zou uitvallen. Een paar emmers zand zijn m.i. dan zeker afdoende om het vuur te doven en naderhand weer eenvoudig op te ruimen.

Wat ik nog niet beschreven heb is een extra veiligheid die ik ga maken. De OEG beschikt nog over een extra uitgang waarmee ik bijvoorbeeld een rode lamp kan aansturen. Deze is traploos instelbaar als functie van een temperatuursensor. Ik wil die koppelen aan de uitgangstemperatuur van de kachel. Naarmate de temperatuur oploopt gaat de lamp eerst zwak en daarna feller branden; signaal om geen hout meer toe te voegen. Met deze voorzorg wordt het m.i. al vrijwel onmogelijk om ongemerkt een te hoge temperatuur te krijgen. Daarmee wordt het koelsysteem echt zoals bedoeld alleen nog voor noodgevallen.

Puntsgewijs mijn reactie op de bezwaren uit het stukje waar je naar linkte:
1. Thermische schok. Ik ga daar vragen over stellen bij mijn leverancier. Ik zou er voor kunnen kiezen de ingang niet direct bij de kachel aan te sluiten, maar bijvoorbeeld op een ongebruikte aansluiting van mijn buffervat. Middenin zou er toe leiden dat het koude leidingwater met warmer systeemwater wordt vermengd waardoor warm(er) water aan de kachel wordt toegevoerd. De terugslagklep in de toevoerleiding naar de kachel zorgt ervoor dat de overdruk alleen maar boven weg kan en daar zit het overdrukventiel. Aan de onderzijde zorgt de Laddomatpomp voor aanvoer uit het buffervat dat automatisch wordt bijgevuld. Zou dit het probleem verminderen?
2. Vers en zuurstofrijk. Met 35 kuub langdurig vrijwel stilstaand regenwater om uit te putten zou dat wel eens minder zuurstof kunnen bevatten dan drinkwater. En anders: er valt mee te leven zoals al werd aangegeven.
3. Ongemerkt doorlekken van de klep. Daar is wel een oplossing voor te bedenken. Ik denk aan een bakje aan een verende lat oid en een microswitch. Wanneer er water in dat bakje terechtkomt wordt de schakelaar ingedrukt en gaat er een grote rooie pit aan. Zal er eens over nadenken maar is wel iets leuks voor te maken denk ik.
4. Hoge waterrekening is met regenwater niet aan de orde maar een ongemerkte lekkage elders KAN natuurlijk wel waterschade veroorzaken. Misschien het overwegen waard om de wateraansluiting dicht te zetten wanneer de kachel niet in gebruik is, ook weer met een microswitch te beveiligen zodat ik gewaarschuwd wordt wanneer ik ga stoken.
5. Hygiëne / drinkwateraansluiting n.v.t. met mijn regenwater.

Brengt me trouwens wel op een vraag aangaande regenwater in je CV-systeem. Lekker weinig kalk dus geen ketelsteen. Mogelijk minder zuurstofrijk dan drinkwater dus ook in ieder geval niet slechter in dat opzicht. Ook weinig mineralen maar mogelijk zou dat meer dan bij drinkwater bepaalde materialen kunnen aantasten. Ideeën hierover of zie ik spoken die er niet zijn?

Een warmtewisselaar tussen de kachel en het buffer zeg je. Daarmee beperk ik weliswaar de inhoud van het deel dat op overdruk zou kunnen komen maar welke problemen lost het verder op? Noodkoeling blijft nodig. Extra nadelen zie ik wel. Ik heb er geen ruimte voor in de buurt van de kachel en het buffer, of ik zou iets in de kruipruimte onder de kachel en het buffervat moeten plaatsen. Dat moet dan weer allemaal extra geïsoleerd worden en nog erger: een warmtewisselaar kost zowel de investering als een rendementsverlies. Ik laat me echter graag met goede argumenten overtuigen!
Dutch John schreef:Oei.... maar liefst 6 pompen. Met een voor de hand liggende zonneboiler zouden er dat 7 worden. Trek je niet met 1.500 kWh per jaar. En da's een boel stroom om warmte uit hout te verdelen.....

Daar had ik nog niet aan gerekend maar 1500 kWh extra wordt het zeker niet. De nieuwe pompen zijn wel energiezuinig. Momenteel draaien ze deels al heel lang; de CVpomp en de pomp voor de vloerverwarming van keuken, gang en badkamer waren er al toen ik het huis kocht en de pompen van de open verdeler en die van de vloerverwarming in de huiskamer heb ik al bijna een jaar in gebruik. Hun verbruik zit al in mijn huidige jaarverbruik. Ze draaien in het stookseizoen continue maar met de nog aan te leggen besturingskast komt daar mogelijk nog wat verbetering in. Wel komen en nu nog de Laddomatpomp en de buffervatpomp bij. Die werken echter alleen wanneer ik op hout stook en dus op gas bespaar. Zou dat niet tenminste tegen elkaar opwegen? Zonnecollector zie ik vooralsnog even vanaf maar mocht dat ooit nog toegevoegd worden zal ik dat wel in de afweging meenemen.

Zes pompen is wel veel ja. Ik zou echter niet weten hoe ik met dit systeem met minder pompen toe zou kunnen. Suggesties zijn echter van harte welkom!

Bedankt voor jullie meedenken zover, ik ben benieuwd hoe jullie over mijn antwoorden denken.

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Geplaatst: 13 sep 2013, 18:14
door kockie
Uit eigen ervaring merk ik dat 10% (leidingen niet meegerekend) aan de krappe kant is. Er zijn dan behoorlijke drukverschillen te zien op de manometer. Op de verschillende Duitse websites wordt voor een gesloten buffer ook 12% aangehouden. Misschien dat 7% voor een open expansievat voldoende is. Chicken power refereert daar in deze post wel aan: viewtopic.php?f=3&t=2677&p=37075&#p37075

Ik zou mijn verwarmingssysteem te allen tijde willen beveiligen tegen de instroom van mogelijk zuurstofrijk en/of zuur (regen)water, vandaar de warmtewisselaar. Heeft de houtcv die je gekozen hebt trouwens een drukcertificaat?

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Geplaatst: 13 sep 2013, 19:08
door Albert van WdJ
kockie schreef:Er zijn dan behoorlijke drukverschillen te zien op de manometer.
Ik heb 2000 liter buffer met 200 liter expansievat. Je ziet inderdaad een drukverschil van meer dan een halve bar tussen 35 en 85 graden C.

Wat opmerkingen.

Het systeem is dus wel beveiligd tegen oververhitten, maar niet foolproof dus.
De beveiliging gaat op electra werken. En juist wanneer de spanning van het net valt, heb je een koeling nodig die nog werkt. Want dan liggen ook al je pompen stil en gaat je fornuis oververhitten. Meestal heb je dan nog wel waterduk op het drinkwaternet. Maar de hydroofpomp ligt er dan juist uit.

Dit fornuis mag maar op 2 bar werken (zie deze link.)
Dus een overstort van 3 bar gaat niet goed.

Daarbij ben ik persoonlijk geen voorstander van drukgevulde gesloten systemen met houtblokken als brandstof. En dit fornuis heeft helaas ook geen eigen inwendig koelsysteem. Zo'n koelsysteem werkt nog steeds zeer effectief. Ik snap niet dat fabrikanten dat er niet gelijk in maken.
Nu moet er dus iets uitwendig gemaakt worden. Bij mijn houtvergasser staat nadrukkelijk dat pas leidingwater mag worden bijgevuld, wannneer de ketel onder de 40 graden C is gekomen.
Dan hoef je dus niet af te vragen wat voor effect een directe koeling met drinkwater geeft op een bijna kokend fornuis.

In Engeland monteren ze een koelradiator bij dit soort fornuizen. Die zit dan een verdieping hoger en moet ergens rond 3kW vermogen hebben. Systemen zijn daar ook meestal met open expansievat. Wordt het fornuis te warm, dan gaat de koelradiator als eerste de overtollige warmte wegnemen. Lukt dat niet helemaal, dan kan overdruk en kokend water weer weg via het open expansievat.

Denk dus nog eens na over het open systeem. Het heeft veel veiligheids-voordeel, maar ook wel gebruiksnadelen.

Albert

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Geplaatst: 13 sep 2013, 19:57
door Dutch John
Paul,

1.500 kWh blijft 1.500 kWh, ook als een deel nu al in je jaarverbruik zit. Is toch bijna het halve jaarverbruik van een gemiddeld Nederlands huishouden. Blijft veel als slechts het doel is warmte door het huis te verspreiden. Volgens mij moet dat met veel minder pompen kunnen, maar dat laat ik aan de experts. Ik heb wel eens gehoord van pompen met permanent magneten. Die zouden zeer zuinig moeten zijn.

Je krijgt een redelijk gecompliceerd systeem. Het is misschien een fundamentalistische oergedachte, maar ik ben van mening dat een houtvuur ook moet werken bij stroomuitval of uitval van componenten. Iemand die van fossiele brandstof omschakelt naar hout, zou zijn installatie tevens moeten versimpelen en niet de andere richting uit bewegen. De charme van hout is niet alleen de toegankelijkheid van de brandstof zelf, maar ook van de hardware. Maar goed, dat ben ik.

Groet,
DJ

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Geplaatst: 14 sep 2013, 23:54
door Paul Joosten
Dank voor deze inzichten. Jullie brengen me wel ernstig aan het twijfelen.

Kockie: De kachel heeft geen apart drukcertificaat, heb er althans geen fraai ogend document o.i.d. bij gekregen en er zitten ook geen keurstickers op of zo. Hoe ziet zoiets eruit? Of volstaat een opmerking over CE in de handleiding?

De CV werkt nu op 2 Bar, het huidige systeem blijft netjes op die druk. Het 100l expansievat is al aangesloten maar het buffervat nog niet. Expansiecapaciteit is dus nu zwaar overdreven maar wanneer de buffer en het fornuis zijn aangesloten is dat idd nog geen 10%. Ik heb nog geen reactie gezien op mijn vraag of ik probleemloos mijn oude 18l vat kan toevoegen, dan benader ik de 12% toch wel.

Het veiligheidsventiel is instelbaar meen ik, zou de systeemdruk verlagen naar 1,5 bar en veiligheidsventiel op (iets meer dan) 2 bar mogelijk zijn?

Zuurgraad. Da's een goeie, daar had ik nog niet aan gedacht. Mijn grijswatersysteem wordt grotendeels van kunststof (veel makkelijker om door kruipruimte en plafonds te trekken :D) dus daar zal ik er weinig problemen mee krijgen. In de CV met deels koperen en deels ijzeren en stalen leidingen en kachel/buffer kon dat wel eens een heel ander verhaal zijn. Hoe zou ik de zuurgraad kunnen verbeteren of moet ik (toch) beter maar met leidingwater vullen? Overigens zou ik voor de noodkoeling toch wel regenwater willen gebruiken vanwege het voorkomen van de open aansluiting op het drinkwaternet. Wanneer dat in werking treedt kan ik na afloop altijd nog het systeem opnieuw met drinkwater vullen. Daarbij ga ik er wel van uit dat zoiets (vrijwel) nooit zal gebeuren, steeds je hele systeem van nieuw water (met zuurstof) voorzien is ook vragen om problemen met corrosie.

DJ: Simpeler... graag! Ik heb alleen geen flets idee hoe ik met ook maar één pomp minder toe zou kunnen. Idealen zijn er om nagestreefd te worden maar dan moeten er wel praktische mogelijkheden zijn en die zie ik even niet. Iets te simpel gesteld?

Albert: wat is het maximale temperatuurverschil tussen in- en uitgang dat je vergasser aankan? Wanner je normaal stookt zal er toch ook retourwater uit je systeem binnen komen. Dat zal geen 12° zijn natuurlijk maar ook geen 80° neem ik aan? Wanneer ik drukverlies door aanspreken van het noodsysteem compenseer door nieuw water midden in het buffervat te laten instromen zal het fornuis toch zeker geen plotselinge grote temperatuurverandering krijgen?

Foolproof? Ik ben pas sinds 1965 scout en heb 'een beetje' ervaring met de veiligheidsmaatregelen bij kampvuren. (Andere gezinsleden zullen hoogstwaarschijnlijk zelf niet gaan stoken maar het gemak van de CV-ketel benutten.) Laat ik even uitgaan van worst case, het systeem is al een tijdje in gebruik (dus buffer al behoorlijk 'vol') en ik heb net het fornuis nog een keer met hout bijgevuld wanneer de stroom uitvalt (of zie ik nog slechtere scenario's over het hoofd?). Per definitie doe ik dat alleen wanneer ik verwacht daar nog plezier van te hebben, dus niet wanneer het buffer al helemaal 'vol' is (rode lamp) of twee tellen voordat we gaan slapen of ik zou vertrekken; een brandend vuur laat een scout nooit zonder direct toezicht. Het is nagenoeg ondenkbaar dat ik niet zou merken dat de stroom uitvalt en de Pavlov-reactie wordt dan zand in de vuurhaard waardoor de hittebron snel wegvalt. De kacheltemperatuur zal wel dalen maar omdat het water om de vuurhaard heen niet meer stroomt zal dat de temperatuurschok dempen. Moet al heel gek gaan wil de noodkoeling überhaupt in werking hoeven treden. Moet ik dan echt naar 'foolproof' uitbreiden? De resterende risico's zijn denk ik ruim voldoende afgedekt en overwogen. Net zoiets als in mijn auto stappen. De kans op een verkeersongeluk blijft aanwezig maar dat is toch ook geen showstopper?

Tenslotte overgaan op open systeem. Geen idee of de CV-ketel dat wel aankan, de systeemdruk is dan immers nog veel lager. Mijn huis heeft maar één verdieping dus is er maximaal 0,5 bar natuurlijke druk mogelijk wanneer ik een open expansievat vlak onder het dak plaats. Hoe zou ik dat moeten aanpakken?

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Geplaatst: 15 sep 2013, 10:12
door kockie
Parallel zetten van expansievaten is geen probleem. Zorg er wel voor dat de voordrukken allemaal ongeveer hetzelfde zijn. Het kan best dat de ene wat meer doet dan de andere, maar is dat erg? Bij het oplopen van de druk gaat de ander vanzelf meedoen.

Waarom is in je systeem eigenlijk gekozen voor een open verdeler?
Dat is wel nuttig om te weten voor beter advies. Ik zie er nu geen voordelen van, alleen nadelen.

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Geplaatst: 15 sep 2013, 15:47
door Paul Joosten
Goede vraag Maarten, geen idee eigenlijk. We hebben de kachel ruim een jaar geleden gekocht, lang voordat ik dit forum ontdekt heb en toen ik nog klakkeloos geloofde in de mooie blauwe ogen van de kachelboer en de door hem aanbevolen installateur. Die laatste leverde me vervolgens de overige hardware. Hij had een mooi verhaal over hydraulisch neutraal waarvoor die open verdeler nodig zou zijn. De bestaande CV installatie heb ik al grotendeels verbouwd. Bijna alle radiatoren beneden zijn naar de verdieping getransplanteerd, overbodig geworden door de extra vloerverwarming die ik zelf heb aangelegd. Vooruitlopend op het aansluiten van het fornuis, buffervat en daarbij benodigde veiligheden heb ik toen meteen alvast de open verdeler gemonteerd.

Ben erg benieuwd naar je advies!

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Geplaatst: 15 sep 2013, 17:24
door kockie
Ik zou mezelf geen adviseur durven noemen, maar ik zie niet in waarom je in dit geval hydraulisch neutraal bezig zou willen zijn. Ik heb het zelf op een andere manier gedaan

Zie mijn schema (klikbaar):
Afbeelding

Ik heb de radiatoren en vloerverwarmingsverdelers in serie staan. Dit levert een mooie lage retourtemperatuur richting buffer op (en dus een hoge delta-T). Niks hydraulisch neutraal. Een open systeem was in mijn geval helaas niet mogelijk zonder bijzonder veel kunst en vliegwerk. Ik heb gelukkig wel een koelspiraal in mijn ketel....

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Geplaatst: 15 sep 2013, 21:20
door Paul Joosten
Mijn systeem zit duidelijk anders in elkaar ja. Kenmerkend verschil is dat eigenlijk alleen beide vloerverwarmingsgroepen bijna altijd in gebruik zijn, als hoofdverwarming voor resp. achter op de begane grond. Op de radiator in de badkamer na, zijn alle andere radiatoren voorzien van thermostaatkraan en alleen indien een ruimte daadwerkelijk gebruikt wordt staan die vragend. Dat geldt bijna alleen de kamer van mijn zoon. Vanwege de onderlinge afstand is combineren van beide vloerverwarmingsverdelers geen optie. Wel overweeg ik die met elk een eigen thermostaat aan te sturen zodat ook hier differentiatie (en dus vermindering van de totale warmtevraag) mogelijk wordt. In serie schakelen van de radiatoren en een of beide vloerverwarmingsgroepen lijkt me ook niet praktisch omdat dan toch tenminste enkele radiatoren open zouden moeten staan...

Per saldo heb ik dus drie gebruikersgroepen die min of meer onafhankelijk moeten kunnen draaien. Wanneer ik het fornuis kan gaan stoken heb ik ook twee verschillende warmtebronnen. Zie jij een mogelijkheid om dat allemaal anders dan hydraulisch neutraal aan elkaar te knopen?

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Geplaatst: 15 sep 2013, 21:29
door kockie
Van dat hydraulisch neutrale heb ik te weinig kaas gegeten.... Bij mij zijn zowel de "radiatorengroep" als de "vloerverwarmingsgroep" voorzien van een bypass. Als een van deze groepen "dichtloopt", kan er dus toch nog stroming plaats vinden.

Wat ik hier zie is dat tijdens het opwarmen van mijn SWW (sanitair warm water) de radiatoren warm worden van het "afvalwater" van de boiler en dat de vloer opwarmt van het "afvalwater" van de radiatoren.

Volgens mij zou je -als je het echt hydraulisch neutraal wilt hebben- de vloerverwarmingsverdelers en de radiatoren een eigen aansluiting op de open verdeler moeten geven. Volgens mij is de hydraulische verdeler bij jou niets anders dan een extra stromingskringetje wat dus een extra pomp nodig heeft. Zie ook: http://www.ecologieforum.eu/wiki3/index ... n_verdeler

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Geplaatst: 16 sep 2013, 13:03
door Paul Joosten
kockie schreef:Volgens mij zou je -als je het echt hydraulisch neutraal wilt hebben- de vloerverwarmingsverdelers en de radiatoren een eigen aansluiting op de open verdeler moeten geven. Volgens mij is de hydraulische verdeler bij jou niets anders dan een extra stromingskringetje wat dus een extra pomp nodig heeft.
De drie gebruikersgroepen hebben elk hun eigen circuit dat direct na de gezamenlijke pomp bij de open verdeler gesplitst wordt, ze staan dus parallel geschakeld.

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Geplaatst: 16 sep 2013, 13:05
door kockie
Je zegt het al... NA de open verdeler. Volgens mij zouden ze allemaal hun eigen aansluiting moeten hebben op de open verdeler om hydraulisch neutraal te zijn. Nu delen de verschillende kringen een pomp, wat is dan de zin van de open verdeler? Volgens mij is dat zinloos.