kockie schreef:Al vast een paar opmerkingen: voor 1000 liter is 100l expansie aan de krappe kant. Reken met minimaal 12%(duitse vuistregel).
Daarover hoor ik verschillende geluiden.
en dat haal ik zo makkelijk.
Ik beschik nog over het oorspronkelijke expansievat van 18l dus die kan ik nog simpel in het systeem toevoegen. Mijn leverancier meende juist dat zoiets averechts zou werken omdat het zwakste van de twee de klappen (overdruk) zou opvangen en daarmee de ander feitelijk nutteloos zou maken. Ik kan daar niet over oordelen. Zo lang ze binnen hun werkingsgebied blijven (beneden de 3 bar en daar heb ik al het overdrukventiel voor immers) zou dat geen probleem moeten zijn lijkt mij. Toch maar weer toevoegen dus?
kockie schreef:Verder is de noodkoeling van je cv-kachel al vaker besproken en wat ons betreft niet te adviseren. Lees ook
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1945. Als je die koeling toch gaat toepassen raad ik je aan om een warmtewisselaar te plaatsen tussen je kachel en buffer.
Aansluiting op het drinkwaternet zal hooguit tijdelijk zijn. Zodra ik mijn regenwatersysteem operationeel heb wil ik dat gaan gebruiken, daarmee valt al een groot deel van de bezwaren weg denk ik. De hydrofoor levert weliswaar alleen druk wanneer er spanning is maar we stoken uitsluitend handmatig en kunnen dus onmiddellijk ingrijpen wanneer de spanning zou uitvallen. Een paar emmers zand zijn m.i. dan zeker afdoende om het vuur te doven en naderhand weer eenvoudig op te ruimen.
Wat ik nog niet beschreven heb is een extra veiligheid die ik ga maken. De OEG beschikt nog over een extra uitgang waarmee ik bijvoorbeeld een rode lamp kan aansturen. Deze is traploos instelbaar als functie van een temperatuursensor. Ik wil die koppelen aan de uitgangstemperatuur van de kachel. Naarmate de temperatuur oploopt gaat de lamp eerst zwak en daarna feller branden; signaal om geen hout meer toe te voegen. Met deze voorzorg wordt het m.i. al vrijwel onmogelijk om ongemerkt een te hoge temperatuur te krijgen. Daarmee wordt het koelsysteem echt zoals bedoeld alleen nog voor noodgevallen.
Puntsgewijs mijn reactie op de bezwaren uit het stukje waar je naar linkte:
1. Thermische schok. Ik ga daar vragen over stellen bij mijn leverancier. Ik zou er voor kunnen kiezen de ingang niet direct bij de kachel aan te sluiten, maar bijvoorbeeld op een ongebruikte aansluiting van mijn buffervat. Middenin zou er toe leiden dat het koude leidingwater met warmer systeemwater wordt vermengd waardoor warm(er) water aan de kachel wordt toegevoerd. De terugslagklep in de toevoerleiding naar de kachel zorgt ervoor dat de overdruk alleen maar boven weg kan en daar zit het overdrukventiel. Aan de onderzijde zorgt de Laddomatpomp voor aanvoer uit het buffervat dat automatisch wordt bijgevuld. Zou dit het probleem verminderen?
2. Vers en zuurstofrijk. Met 35 kuub langdurig vrijwel stilstaand regenwater om uit te putten zou dat wel eens minder zuurstof kunnen bevatten dan drinkwater. En anders: er valt mee te leven zoals al werd aangegeven.
3. Ongemerkt doorlekken van de klep. Daar is wel een oplossing voor te bedenken. Ik denk aan een bakje aan een verende lat oid en een microswitch. Wanneer er water in dat bakje terechtkomt wordt de schakelaar ingedrukt en gaat er een grote rooie pit aan. Zal er eens over nadenken maar is wel iets leuks voor te maken denk ik.
4. Hoge waterrekening is met regenwater niet aan de orde maar een ongemerkte lekkage elders KAN natuurlijk wel waterschade veroorzaken. Misschien het overwegen waard om de wateraansluiting dicht te zetten wanneer de kachel niet in gebruik is, ook weer met een microswitch te beveiligen zodat ik gewaarschuwd wordt wanneer ik ga stoken.
5. Hygiëne / drinkwateraansluiting n.v.t. met mijn regenwater.
Brengt me trouwens wel op een vraag aangaande regenwater in je CV-systeem. Lekker weinig kalk dus geen ketelsteen. Mogelijk minder zuurstofrijk dan drinkwater dus ook in ieder geval niet slechter in dat opzicht. Ook weinig mineralen maar mogelijk zou dat meer dan bij drinkwater bepaalde materialen kunnen aantasten. Ideeën hierover of zie ik spoken die er niet zijn?
Een warmtewisselaar tussen de kachel en het buffer zeg je. Daarmee beperk ik weliswaar de inhoud van het deel dat op overdruk zou kunnen komen maar welke problemen lost het verder op? Noodkoeling blijft nodig. Extra nadelen zie ik wel. Ik heb er geen ruimte voor in de buurt van de kachel en het buffer, of ik zou iets in de kruipruimte onder de kachel en het buffervat moeten plaatsen. Dat moet dan weer allemaal extra geïsoleerd worden en nog erger: een warmtewisselaar kost zowel de investering als een rendementsverlies. Ik laat me echter graag met goede argumenten overtuigen!
Dutch John schreef:Oei.... maar liefst 6 pompen. Met een voor de hand liggende zonneboiler zouden er dat 7 worden. Trek je niet met 1.500 kWh per jaar. En da's een boel stroom om warmte uit hout te verdelen.....
Daar had ik nog niet aan gerekend maar 1500 kWh extra wordt het zeker niet. De nieuwe pompen zijn wel energiezuinig. Momenteel draaien ze deels al heel lang; de CVpomp en de pomp voor de vloerverwarming van keuken, gang en badkamer waren er al toen ik het huis kocht en de pompen van de open verdeler en die van de vloerverwarming in de huiskamer heb ik al bijna een jaar in gebruik. Hun verbruik zit al in mijn huidige jaarverbruik. Ze draaien in het stookseizoen continue maar met de nog aan te leggen besturingskast komt daar mogelijk nog wat verbetering in. Wel komen en nu nog de Laddomatpomp en de buffervatpomp bij. Die werken echter alleen wanneer ik op hout stook en dus op gas bespaar. Zou dat niet tenminste tegen elkaar opwegen? Zonnecollector zie ik vooralsnog even vanaf maar mocht dat ooit nog toegevoegd worden zal ik dat wel in de afweging meenemen.
Zes pompen is wel veel ja. Ik zou echter niet weten hoe ik met dit systeem met minder pompen toe zou kunnen. Suggesties zijn echter van harte welkom!
Bedankt voor jullie meedenken zover, ik ben benieuwd hoe jullie over mijn antwoorden denken.