iron dog

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mattipard
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 nov 2006, 20:24
Locatie: Leuven

iron dog

Bericht door mattipard »

Beste mensen,

Kent er iemand de Iron Dog kachels van brunner? Ik vind er geen gebruikerservaringen van maar die kacheltjes lijken mij super! Zouden ze werkelijk 90m² warm krijgen?
iemand?

mvg,

Matthias
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: iron dog

Bericht door gdelea »

welk model iron dog? er zijn meerdere types
mattipard
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 nov 2006, 20:24
Locatie: Leuven

Re: iron dog

Bericht door mattipard »

wel, de types 1,2 en 3 zijn tot 90m². Ik weet dat alles natuurlijk afhangt van de vorm en isolatie van je woning en nog wat factoren. Nu wordt de woning verwarmd door (uitsluitend) een gietijzeren kachel (zo'n yotulachtig ding met hertjes enzo op de zijkant) waar je 1 sleutel opendraait vooraan voor luchtinlaat, maar deze kachel is na 30 jaar toch gebarsten, en ik vermoed dat het rendement van zo'n kachel van toen niet alles is. Iron dog lijkt me wel een waardige kachel als hoofdverwarming.

mvg,

Matthias
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: iron dog

Bericht door ritsaert snijder »

Mattipard,
Ik heb even naar de site gekeken. Dingen zien er leuk uit. Zijn niet goedkoop.

Daarnaast zie ik een vrij standaard gietijzeren convectie kacheltje, vragen daarbij zijn;
* hoe heet verbrand het ding?
* hoeveel warmte gaat er door de schoorsteen?
* heeft ie echt een goed rendement? Hoe gemeten?

De grote vraag is wat voor een kachel je wil. Een moderne stenen kachel heeft een hoog rendement door een zeer hoge verbrandingstemperatuur. Omdat er weinig warmte door de schoorsteen gaat blijft er veel warmte achter. Die warmte wordt vooral afgegeven in de vorm van stralingswarmte. Een massakachel verwarmt de woning ook nog eens 24/7. Je hebt minder hout nodig en dat scheelt inkoop/ verzamelen/ zagen, kloven en opslaan en verslepen.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
rastaman
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 okt 2012, 21:56
Locatie: Utrecht

Re: iron dog

Bericht door rastaman »

mattipard schreef:Nu wordt de woning verwarmd door (uitsluitend) een gietijzeren kachel (zo'n yotulachtig ding met hertjes enzo op de zijkant) waar je 1 sleutel opendraait vooraan voor luchtinlaat, maar deze kachel is na 30 jaar toch gebarsten, en ik vermoed dat het rendement van zo'n kachel van toen niet alles is.
Die oude kachel is waarschijnlijk een Dovre 600 of iets wat hier op lijkt,dus een klassieke gietijzeren doosverbranding. Als je daar netjes mee stookt haal je ergens tussen de 80 en 74 % rendement volgens opgave fabrikant.http://www.dovre.be/nl-be/products/600
De moderne uitvoering hiervan (zoals een Dovre 40CB of een Jotul 118CB of een Jotul 602CB) halen ergens tussen de 82,5 of 74% rendement.
Ik vrees dus dat daar niet heel grofstoffelijk meer aan verbeterd kan worden. Je blaast een gedeelte van je energie door de schoorsteen, dat is onderdeel van het ontwerp.

Groot verschil is wel de kwaliteit van de verbranding en wat het ding naar buiten uitstoot, dus voor je buren en je eigen leefomgeving is het een zinvolle upgrade. Die Dovre 600 is zoals de amerikanen dat zo mooi zeggen "a clasic smokedragon" :?

Bovendien hebben hun moderne familieleden tegenwoordig allemaal een ruitje, wat ondanks wat rendementsverlies (afkoeling stookruimte) het stookplezier en de kwaliteit van stoken verbetert. Ook tussen de moderne versies van de verschillende merken zijn de verschillen dus niet zo groot, waarbij je wel kan zeggen dat die moderne "open haarden" met grote glazen voorkant meestal het laagste rendement hebben.
Ik vond het schokkend om te ontdekken dat al die moderne HR houtkachels met grote glazen voorkant dus slechter presteren dan mijn oude "eerste HR houtkachel uit de 80er jaren" Jotul Turbo. Die haalde volgens opgave van Jotul gewoon 89 % rendement, en er is er geen een die dat nu nog haalt.
mattipard schreef:ik vermoed dat het rendement van zo'n kachel van toen niet alles is. Iron dog lijkt me wel een waardige kachel als hoofdverwarming.
Zoals je ziet is dat verschil in rendement een beetje bedroevend :-)
Ik denk dat de keuze dus vooral op uiterlijk en vermogen zal zitten, en dan kijken wat je wil betalen.
Bij mij is de keuze op zo'n moderne Dovre gevallen omdat ik de prijs\kwaliteit verhouding daar beter vind liggen (700€ voor een Dovre40CB) dan bij Jotul ,Morso of Brunnen. Bovendien zijn reserveonderdelen daar gewoon betaalbaar (Binnenplaten verbrandingsruimte kosten bij hun 20 en bij Jotul 80 per stuk) en makkelijk leverbaar. Ze zitten in België en voor die oude kachel van jou kan je bijna alles daarvan nu nog gewoon krijgen.

Groeten Menno
mattipard
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 nov 2006, 20:24
Locatie: Leuven

Re: iron dog

Bericht door mattipard »

hartelijk dank voor de klare zinvolle antwoorden.
De kachel die er nu staat is idd iets in die aard, een Morso bij nader inzien, maar dan met een hoefijzervormige etage erbovenop, waar de rookgassen nog warmte afgeven, dus ik vermoed dat die zeker een aanvaardbaar rendement heeft, ondanks dat er niet allerhande luchttoevoeren zijn.

Misschien moet ik weldegelijk deze kachel herstellen en een 2e leven inblazen.

En misschien zou het wel handig zijn dat hij zijn lucht van buiten zou nemen, want als hoofdverwarming sleurt ie waarschijnlijk wel menig cuub koude lucht tussen de kieren naar binnen...

mvg,

Matthias
Gebruikersavatar
rastaman
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 okt 2012, 21:56
Locatie: Utrecht

Re: iron dog

Bericht door rastaman »

mattipard schreef:De kachel die er nu staat is idd iets in die aard, een Morso bij nader inzien, maar dan met een hoefijzervormige etage erbovenop
Aha, een klassieke "Morsø Forest Wood Stove" met opbouw, die zijn lief :D
Houdt er bij een evt vervanging wel rekening mee dat die veel meer capaciteit heeft.
Je stookt nu dus een kachel die makkelijk 8 a 9 Kw de ruimte in spuugt!
Als dat is wat je nu gebruikt voor je verwarming heb je bij vervanging dus ook een zwaardere kachel nodig.
mattipard schreef:Misschien moet ik wel degelijk deze kachel herstellen en een 2e leven inblazen.
En misschien zou het wel handig zijn dat hij zijn lucht van buiten zou nemen, want als hoofdverwarming sleurt ie waarschijnlijk wel menig cuub koude lucht tussen de kieren naar binnen...
Hij is zeker de moeite waard om op te knappen, het is een design klassieker die redelijk waardevast is.
Ik zou zelf de binnenplaten vervangen door een keramisch materiaal (vermiculiet), of als je nieuwe gietijzeren platen bij morso besteld er een dunne laag Superwool tussen doen (tussen brandplaat en buitenwand). Verder nog zo'n lapje van 2,5 cm dik bovenop de rookgasplaat leggen (doen ze tegenwoordig in het moderne 2B model ook) en dan heb je een aardige upgrade. Door de hogere verbrandingstemperatuur in de stookruimte krijg je dan een aanzienlijk schonere verbranding en rendement.

Als je handig bent met gietijzer kan je nog een luchtaanvoer via de achterkant van de vuurkamer doen,
je zet er aan de binnenkant onder de rookgasplaat in de verbrandingskamer een dubbele achterwand tegenaan, daarna 2 gaatjes 10mm in buitenwand onderin 2 cm boven de bodem, 4 gaatjes 10 mm in de binnenplaat op 5 cm onder de rookgasplaat, en dan heb je opeens een werkende secundaire verbranding met voorverwarmde lucht. (doet dovre ook in de 40CB en dat werkt verbazingwekkend goed voor zo'n simpel systeem)
Wel ten kost van 2,5 cm houtlengte in je verbrandingskamer, en je kan niet helemaal meer knijpen.
Maar dat knijpen moest je eigenlijk met de kennis van nu helemaal niet meer doen met een houtkachel!

Doe je nog een nieuw koordje in de deur plakken en dan ben je helemaal klaar en hoef je volgens mij niks met "vanbuitenaanzuiglucht" te doen.

Groeten Menno
bronsgroen
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jan 2018, 19:21

Re: iron dog

Bericht door bronsgroen »

Ik zou zelf de binnenplaten vervangen door een keramisch materiaal (vermiculiet), of als je nieuwe gietijzeren platen bij morso besteld er een dunne laag Superwool tussen doen (tussen brandplaat en buitenwand). Verder nog zo'n lapje van 2,5 cm dik bovenop de rookgasplaat leggen (doen ze tegenwoordig in het moderne 2B model ook) en dan heb je een aardige upgrade. Door de hogere verbrandingstemperatuur in de stookruimte krijg je dan een aanzienlijk schonere verbranding en rendement.
Hallo Menno,

Misschien een wat late reactie, maar ik vraag me af als je dit doet met een 40CB of het wel goed is.
Als je isolatie plaatst tussen de brandplaten aan de zijkant en bovenop de vlamplaat verhoogt de temperatuur van de verbrandingskamer, dat klopt.
Maar zo'n 40CB is deels ook een stralingskachel, met die isolatie belet je dat toch min of meer.
Nog een bemerking, de temperatuur van de vlamplaat en de brandplaten zijkant wordt dan ook merkelijk hoger.
Misschien zijn ze dan sneller "opgebrand"?
Heeft iemand hier al zo'n upgrade geprobeerd?

mvg, Rudi
Gebruikersavatar
rastaman
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 okt 2012, 21:56
Locatie: Utrecht

Re: iron dog

Bericht door rastaman »

Hoi Rudi,
allemaal puntjes waar ik zelf van te voren ook twijfels over had :wink:

Ondertussen heb ik al 2 van die 40CB's onder handen genomen, waarvan eentje nu al 4 jaar hier in huis brand.
Slijtage aan de brandplaten is niet noemenswaardig en het ding brand echt heel veel beter (en als ik op het dak kijk ook schoner)
Het contactoppervlak buiten/boven de verbrandingskamer lijkt ruim voldoende om de warmte op te nemen en af te geven aan de woonkamer.

Het duurt aan de onderkant van de zijkant van de kachel iets langer voordat ie warm is, maar daar heb ik bij doorstoken geen last van,
en dat vind ik niet erg omdat ie voor mijn wensen gewoon echt veel beter brand zo.
Rookgastemps zijn ook acceptabel max 200 graden, dus ik ben heel tevreden zo.

Wat misschien wel uitmaakt is dat ik hem ivm de isolatie van de kamer niet 6KW de ruimte in wil laten blazen,
ik zocht juist naar een manier om hem op 2 a 3 KW schoon en netjes te laten branden, en die heb ik zo gevonden :)
Ik denk dat de slijtage aan de brandplaten als je hem permanent op max gaat laten loeien wel eens meer zou kunnen zijn,
maar dat zijn in de aard der zaak wel verbruiksonderdelen.

Ik had van te voren wel vertrouwen in deze oplossing omdat ik eigenlijk wat kunstjes van gerenommeerde fabrikanten gejat heb:
Jotul gebruikte ook dat kunstje met isolatie tussen het gietijzer in,
en Morso doet dat kunstje met superwool op de brandplaat in hun doosverbranders ook.

Het lijkt in algemene zin voor dit soort gietijzeren doosverbrandertjes (met al een goed werkende secundaire verbranding) best een simpele en goede oplossing te zijn om de verbranding te verbeteren.

Ik weet niet of het in de klassieke Jotuls (602N en 118) en Morso houtvester ook zo goed werkt omdat je daar de voorverwarmde secundaire verbrandingslucht mist. Aan de andere kant zou daar een dubbele achterkant aanbrengen met opening in buitenkant beneden,
en dan bovenin onder de brandplaat 3 gelijk verdeelde openingen van =/- 10 mm ook wel eens kunnen werken.
Dat kost je dan een stukje houtlengte (brandkamer 3 a 4 cm korter) maar zou de verbranding wel eens kunnen optimaliseren.

Een van de variaties van de 40CB heeft dat af fabriek, en dat werkt eigenlijk best heel goed, hete wervelende lucht boven je vuurmassa,
mooie blauwe vlammetjes, en dat zou op termijn bovendien wel eens slijtvaster kunnen zijn dan de Jotul oplossing met airdouche met dunne plaat onder brandplaat met allemaal kleine gaatjes erin.

Groeten Menno
vwcaddy
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jan 2017, 22:35

Re: iron dog

Bericht door vwcaddy »

hallo ik heb ook jaren verwarmt met een oude dovre van 30 jaar oud de 300 rooster met asla onder kon je ook nog een kolenbunker in zetten ik heb er altijd hout in gestookt maar was echt wel aan vervanging toe nu al 2jaar een dovre 760 g deze heeft ook die gaatjes voor naverbranding in de achterwand echt wat een verschil als de gassen beginnen te verbranden kun je er op een meter na niet blijven voorstaan deze heeft een vaste stookvloer nu mijn houtverbruik is gevoelig minder dan met de oude kachel weinig rook buiten ik zou deze vorm van beluchting zeker aanraden dit is mijn ervaring :D
bronsgroen
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jan 2018, 19:21

Re: iron dog

Bericht door bronsgroen »

Bedankt voor je uitleg Menno,

Ik stook al een paar jaar met een 40CB.
Bij mij staat er ook die 5T warmtewisselaar op.
Ik wil wel eens proberen wat jij zegt.
Waar vind je ergens die "superwool", of iets gelijkaardigs...
Als je stookt met die aanpassing, veronderstel ik dat je dus een kleiner vuur hebt maar dat heviger brandt?
Of een groter vuur dat je meer smoort? (Helemaal smoren gaat niet eigenlijk, want die secundaire verbranding is er altijd).
Enfin, ik wil het eens testen... weet ik meteen het verschil :-)

mvg, Rudi
Plaats reactie