barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

Bericht door pedro koi »

Ben al een tijdje aan het brain stormen hoe ik een bbq en een pizza of brood bak oven zou kunnen in de tuin plaatsen.
nu ben ik aan het tekenen geweest in sketchup met als volgende resultaat.

Iemand die tips heeft om er een goeie oven van te maken het ontwerp is gebaseerd op enkele topics hier en opteer dus dat de vlammen van de riser niet aan de pizza kunnen maar deze in een oven zitten (gesloten ruimte).
De ruimte zou een binnen maat hebben van een 40 a 50cm op 70cm en 35cm hoog zijn.

Voor de bbq zou een stuk voorzien worden om te grillen en een stuk om te bbq een.

Afbeelding

mvg pedro
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

Bericht door Dutch John »

Bij een gemetselde oven duurt het vele uren voordat deze op temperatuur is. Staal warmt sneller op.

Nu verzuipt de oven in de grote bell. Meer buitenwand dan ovenwand. Je wilt een nauw rookkanaal om de oven heen, waarbij dit kanaal bovendien geïsoleerd is naar buiten toe.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

Bericht door pedro koi »

Dutch John schreef:Bij een gemetselde oven duurt het vele uren voordat deze op temperatuur is. Staal warmt sneller op.

Nu verzuipt de oven in de grote bell. Meer buitenwand dan ovenwand. Je wilt een nauw rookkanaal om de oven heen, waarbij dit kanaal bovendien geïsoleerd is naar buiten toe.

Groet,
DJ
ok dank ha deze avond nog eens tekenen dan eerst koers voor de zoon

Beter zou zijn dus een metalen oven in de bell, in plaats van de stenen fabricage

mvg pedro
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

Bericht door ritsaert snijder »

Pedro,
Kan je een plaatje plaatsen.

In aanvulling van DJ, ik ga een witte oven bouwen waarbij de riser van de RBB in de opwarmfase direct in de ovenruimte blaast.

Dat doen ze in de Franse broodovens ook.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

Bericht door deleted »

Rits,

Een Black-oven dus ?

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

Bericht door ritsaert snijder »

Gandalf,
Ik wil hem bouwen als witte oven en dan met de optie dat je bij het voorverwarmen de rookgassen direct in de oven blazen. Vervolgens kan je het gat met een chamottetegel afsluiten. De oven moet dan ook een rookuitgang hebben, ik wil dat zo maken dat je die niet apart hoeft af te sluiten.

Ik denk dat het dan gewoon een witte oven is omdat het vuur in een aparte vuurkamer wordt gestookt.

Maar het mag ook een mengvorm heten.

Reden is dat in de praktijk het warmstoken van de oven nogal veel tijd vergt.
groet!

Ritsaert
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

Bericht door gerard »

Rits,

Wat je beschrijft heet dus inderdaad een black-oven, zoals Gandalf terecht opmerkt.
Bij een white-oven worden de rookgassen altijd om de oven heen geleid. Ingeval van een black-oven gaan de rookgassen door de ovenruimte en/of je kan in de oven extra stoken. Maar hoe dan ook, zodra ze erdoor kunnen, spreek je van de "zwarte" variant.
groet,
Gerard
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

Bericht door ritsaert snijder »

Gerard,
Mooi :lol: dus dan is het volgens jouw aanvulling een zwarte oven zolang de gassen door de oven gaan maar op het moment dat gestookt wordt met dichte klep dan is het een white oven.

nabrander....hum.. dat woordje altijd maakt het dus een black oven....ik geloof dat ik een voorkeur heb voor de naam hybride.
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

Bericht door deleted »

Grey-oven :mrgreen:

G
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

Bericht door gerard »

@Gandalf, Rits,
Bij ongewenst klep in de verkeerde stand,valt bij rits niet uit te sluiten, zal de cake of pizza toch echt niet grijs en zonder "rooksmaak" geserveerd worden vrees ik. 't Blijft een blackoven, en een niet ongewone variant in "finovenland".
groet,
Gerard
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

Bericht door Pietje »

Met 485 graden wordt elke pizza zwart... :lol: :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

Bericht door ritsaert snijder »

@ Gandalf
Ik vind het inderdaad ook een grey oven omdat je de oven ook volledig en enkel als white oven kan gebruiken.

@ Gerard,
De standaard houtgestookte pizza wordt ook in een black oven gebakken waarbij er in de oven wordt doorgestookt. Ik heb daar nooit heel veel rooksmaak geproefd.

Dat zal anders liggen bij een cake. Maar de cake die ik heb gegeten uit een blackoven - finoven (niet gestookt tijdens het bakken) was zonder rooksmaak. Dat proef je bij een cake al heel snel.

En die klep ga ik inderdaad wel een keer vergeten. De grote vraag is hoe vaak.... Maar als ik een chamotte sluitsteen maak en in de oven schuif dan kom ik die tegen als ik de cake - cakes in de oven schuif. Ik krijg er al zin in.

De finfornuizen hebben toch ook een oven waar je de rookgassen doorheen kan leiden? Ik kan me een buitengewoon ingewikkeld stelsel van chamottestenen herinneren die elke keer weer opnieuw moesten worden verwijderd...om twee millimeter te worden verschoven.. :lol: Buitengewoon leerzaam!

@ Pietje...485 graden is inderdaad de ideale temperatuur maar als je te laat ben...
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

Bericht door deleted »

Is het niet handiger om twee ovens te maken? Een snelle ijzeren white-oven hoog in de bell en een massieve white-oven sudder/warmhoudoven lager in de bell ?
Zoals ook aga met twee ovens op verschillende temperatuur werkt.

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

Bericht door ritsaert snijder »

Poe,
de ovens en de deurstellen zijn vrij veel werk om te maken.

Ik denk nu over een dunwandige chamotte oven die ik dan op temperatuur breng door de hoeveelheid hout en door een klep hoog in de bell.

Die warmhoud functie maak ik naast mijn rookkast in de tweede bell.

Mocht ik er maar aan beginnen!
R
groet!

Ritsaert
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

Bericht door pedro koi »

sorry efkes geen tijd gehad heb een 2de tekening gemaakt maar die is nog niet juist vandaar nog geen nieuwe post ervan.

Men optie zou nu zijn om een recup gietijzeren oven te plaatsen in de bell zo warmt hij sneller op .
De optie van risaert zet aan tot nadenken een grey oven.

mvg pedro
Plaats reactie