Rookkanaal / Schoorsteen door gevel met buitenisolatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Janko
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 aug 2013, 16:34

Rookkanaal / Schoorsteen door gevel met buitenisolatie

Bericht door Janko »

Hi!

Mijn gevel is met 20cm EPS aan de buitenzijde mooi van isolatie voorzien. Nu kijk ik echter toch naar een houtkachel die zijn rookgassen kwijt zal moeten. De wand is opgetrokken uit 15cm dikke betonblokken.

Nu heb ik twee vraagtekens. Is een dubbelwandige buis koud genoeg om door de EPS heen te gaan zonder hier schade aan aan te brengen? De kachel heeft een achteruitgang en zou dus horizontaal naar buiten gaan, daar een 90 graden bocht maken en dan verticaal tot boven het platte dak gaan.

Het tweede vraagteken hoe dit goed te bevestigen. Ik heb eerder de grote schroefpluggen gebruikt voor wat lichtere zaken, maar om deze nu ook alleen voor zo'n schoorsteen van 5-6m te gebruiken?

Gr.
Janko
daniel
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:34
Locatie: Houten

Re: Rookkanaal / Schoorsteen door gevel met buitenisolatie

Bericht door daniel »

Of de kachelpijp koud genoeg blijft weet ik niet maar, bij een platdakdoorvoer zal toch vaak ook iets van isolatie aanwezig zijn? Staat dit niet vermeld in een NEN norm?

Ik heb de zelfde buiten muren en heb mijn zonnescherm op de volgende manier vast gezet.
Boor een gat tot in de harde steen plaatst een plug/anker of zoiets in de steen. Plaatst daarna een dun buisje iets breder dan de dikte van de schroef met een lengte van de dikte van het eps-schuim.
En schroef de kachelbuis vast tegen het buisje. Zo vervormt het eps niet. Gebruik een schroefdiameter iets dikker dan normaal om schuin weg zakken te voorkomen.

De buisjes maakte ik van RVS pijp. Maar mijn buitenlamp zit nu ook stevig vast met enkel 2 stukjes waterleiding buis.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Rookkanaal / Schoorsteen door gevel met buitenisolatie

Bericht door Albert van WdJ »

Janko schreef:Is een dubbelwandige buis koud genoeg om door de EPS heen te gaan zonder hier schade aan aan te brengen? De kachel heeft een achteruitgang en zou dus horizontaal naar buiten gaan, daar een 90 graden bocht maken en dan verticaal tot boven het platte dak gaan.
Hiervoor doe je er goed aan om de gemeentelijke bouwafdeling te bezoeken.
Ook navragen bij je brandverzekering.

Doorvoeringen van een dubbelwandig kanaal moeten door een gat dat in diameter zeker 10 cm breder is dan de uitwendige pijpdiameter.
Maar met EPS moet je mogelijk extra beveiliging aanbrengen zoals een brandwerende omkokering in de gevel.
Het gaat er nl. zeker ook om hoe heet die pijp wordt bij schoorsteenbrand. Dan wil je niet gelijk de hele gevel in de fik steken :!:

Bouwtechnisch allemaal niet zo spannend, maar toch wel even goed uitzoeken bij officiële instanties.

Albert
Change, before you have to.
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: Rookkanaal / Schoorsteen door gevel met buitenisolatie

Bericht door cotweeneutraal »

waarschijnlijk domme vraag, maar waarom niet de buis binnen door je huis laten gaan en uit je dak laten komen? Recupereer je nog wat van die warmte en kan je misschien een enkele buis nemen voor extra warmte-afgifte? Als je hem niet mooi vindt kan je er een afkasting rond zetten.
EcoArnhem
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 aug 2013, 14:21

Re: Rookkanaal / Schoorsteen door gevel met buitenisolatie

Bericht door EcoArnhem »

Ik heb een dubbelwandige kachelpijp door de muur heen gevoerd en die gaat aan de buitenkant van het huis naar boven.
Die situatie is dus vergelijkbaar.

De buis gaat eerst vanaf de kachel enkelwandig ongeveer 1.5m omhoog. Dit is dus in de woonkamer.
Dit is een bewuste keuze. Zo krijg ik nog extra warmte in de kamer.
Dan gaat de pijp enkelwandig 90 graden opzij naar de muur.
Hij gaat daarna dubbelwandig door de muur heen.

Ik heb het gat in de muur vrij ruim gemaakt. Ik heb de ruimte tussen buis en gat gevuld met stevig aangedrukte glaswol.
Het gat is aan de buitenkant afgesloten met een 3mm dikke RVS doorvoerplaat, die normaal voor vloer-doorvoer wordt gebruikt.
Buiten komt de buis dubbelwandig aan in een T-stuk. Daar vandaan gaat hij dubbelwandig omhoog.
De buis is vastgezet met RVS buisklemmen.

De dubbelwandige buis wordt bij normaal gebruik niet erg warm aan de buitenkant, maar de extra ruimte en brandvrije isolatie zijn er voor de veiligheid in geval van schoorsteenbrand.
EcoArnhem
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 aug 2013, 14:21

Re: Rookkanaal / Schoorsteen door gevel met buitenisolatie

Bericht door EcoArnhem »

Albert van WdJ schreef:
Janko schreef:Is een dubbelwandige buis koud genoeg om door de EPS heen te gaan zonder hier schade aan aan te brengen? De kachel heeft een achteruitgang en zou dus horizontaal naar buiten gaan, daar een 90 graden bocht maken en dan verticaal tot boven het platte dak gaan.
Hiervoor doe je er goed aan om de gemeentelijke bouwafdeling te bezoeken.
Ook navragen bij je brandverzekering.
Dit kan ik helaas niet onderschrijven. Die afdelingen zijn er niet voor advies, maar om zichzelf in te dekken. Ze zullen je dus de meest strenge eisen opleggen om zichzelf van elk risico te vrijwaren.
Je loopt het risico dat je met onmogelijke eisen naar huis wordt gestuurd.

Het is beter om zelf de APV en het bouwbesluit te doorzoeken op 'houtkachel' en 'schoorsteen'.
Doorvoeringen van een dubbelwandig kanaal moeten door een gat dat in diameter zeker 10 cm breder is dan de uitwendige pijpdiameter.
Maar met EPS moet je mogelijk extra beveiliging aanbrengen zoals een brandwerende omkokering in de gevel.
Het gaat er nl. zeker ook om hoe heet die pijp wordt bij schoorsteenbrand. Dan wil je niet gelijk de hele gevel in de fik steken :!:
Goed advies!
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Rookkanaal / Schoorsteen door gevel met buitenisolatie

Bericht door Pigion »

Ik zou in de isolatie een ruim gat maken en daar b.v. een stukje gegalvaniseerde spiraalpijp plaatsen. Tussen spiraalpijp en dubbelwandige rookgasafvoer opvullen met steenwol of glaswol en aaan de buitenzijde afdekken met een kraag. Aan de buitenzijde geen bocht plaatsen, maar een T-stuk. Deze kan als roetzak fungeren. Ook een drain plaatsen. Metalen pijpen geven altijd enige condensatie.
Pigion
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Rookkanaal / Schoorsteen door gevel met buitenisolatie

Bericht door Albert van WdJ »

EcoArnhem schreef:Het is beter om zelf de APV en het bouwbesluit te doorzoeken op 'houtkachel' en 'schoorsteen'.
Ik heb niet zulke negatieve ervaringen met de bouwafdelingen.
Natuurlijk zoeken ze de meest veilige situatie die in de wetgeving en besluiten wordt vereist. Een verkeerd advies kan een behoorlijke schadeclaim opleveren.

Maar nog beter is de en-en situatie.
En onderzoek zelf de APV en het Bouwbesluit. En vraag na op de afdeling bouwzaken van de gemeente. Meestal mag je nl. ook niet zomaar een schoorsteen aan de buitenzijde van de gevel monteren.

Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie